ΕΛΕΝΑ ΣΔΟΓΚΟΥ “Θαυμάζω αυτούς, που έχουν θάρρος και τόλμη να υποστηρίξουν με την ψυχή τους, τη Μουσική”

Η μουσική ενώνει λαούς και τους πολιτισμούς;

Η μουσική αποτελεί κομμάτι του πολιτισμού.

Αρχέγων τρόπος επικοινωνίας με βασικά χαρακτηριστικά της τον ρυθμό και την μελωδία. «Ηχητική γλώσσα» που γεννιέται από το σώμα και τη φύση, διαπερνά ανθρώπινες ψυχές και εκφράζει σκέψεις , συναισθήματα διαμορφώνοντας διαφορετικούς λαούς.

Θα μπορούσα να πω ότι είναι ο πιο καθαρός δρόμος επικοινωνίας και ανταλλαγής απόψεων και συναισθημάτων στο ‘’διαφορετικό‘’ καθώς είναι η ίδια που το διαμορφώνει.

Ποιόν μουσικό θαυμάζετε και γιατί;

Πραγματικά είναι πολλοί. Δεν θα ήθελα να ξεχωρίσω.
Θαυμάζω εκείνους που μας δίδαξαν τη μουσική γραφή βάζοντας γερά θεμέλια στο σύστημα της μουσικής, εκείνες τις προσωπικότητες ιδιαίτερης ευφυΐας από τον Πλάτωνα ,τον Πυθαγόρα και τον Guido D’ Arezzo μέχρι τον Igor Stravinsky και τον Δημήτρη Μητρόπουλο.

Είναι οι άνθρωποι που αποτέλεσαν παραδείγματα και έμπνευση για τους μεταγενέστερους.

Σήμερα θαυμάζω αυτούς που έχουν θάρρος και τόλμη να υποστηρίξουν με την ψυχή τους την μουσική που αποφασίζουν να υπηρετούν και τελικά καταφέρνουν να την επικοινωνήσουν.

Η μουσική είναι μία,, οι μουσικοί πολλοί. Πως θα περιγράφατε αυτή την πρόταση;

Ως ένα πολύ καλό πολυποίκιλο παιχνίδι – στρατηγικής ,δράσης, μυαλού, γνώσεων, ψυχολογίας…….
Κοινός στόχος η έκφραση και η επικοινωνία.

Κι αφού καμία προσωπικότητα δεν ταυτίζεται με κάποια άλλη ,δεν θα μπορούσε φυσικά να υπάρξει κοινός τρόπος για να σταλεί αυτό το ‘’μήνυμα’’ επικοινωνίας.

Το πώς θα επιλέξεις να ερμηνεύσεις μουσική είναι αυτό που προδίδει την αισθητική σου αντίληψη .

Συνεπώς, για να παίξεις καλά το ‘’παιχνίδι’’ χρειάζονται η γνώση ,η πίστη, η αφοσίωση, η αναζήτηση και η ωριμότητα που μέσα από αυτά παρουσιάζεις και μοιράζεις στους γύρω σου τη ΜΟΥΣΙΚΗ που σας ενώνει.

Γιατί χρειάζεται η μουσική παιδεία; Είναι πολυτέλεια ή ανάγκη;

Αναπόφευκτα πιστεύω πως είναι η ανάγκη που σου επιτρέπει να βιώσεις την πολυτέλεια του ‘’ΕΙΝΑΙ’’ σου. Να εξερευνήσεις τον εαυτό σου.

Επομένως, η μουσική παιδεία δεν θα μπορούσε να μην χρειάζεται. Θα ήθελα να επισημάνω πως η μουσική παιδεία δεν μπορεί να αφορά μόνο τη θεωρητική και τεχνική της απόδοση. Όπως είπα και στην αρχή, η μουσική είναι ήχος κι αυτός επιδρά και αλληλεπιδρά μέσα μας.

Ακόμη και από την εμβρυακή φάση της ζωής ενός ανθρώπου η μουσική ακρόαση έχει αποδειχθεί ότι διεγείρει και αναπτύσσει πολλούς νευρώνες του ανθρώπινου συστήματος και έτσι γεννιούνται και αναπτύσσονται ικανότητες που ενδεχομένως να μην φανούν από την αρχή.

Είναι σαν ένα ζυμάρι.. για να γίνει ψωμί και να το γευτείς θα πρέπει να περάσει κάποιος χρόνος!
Ας πάρουμε για παράδειγμα μωρά 6-9 μηνών.

Από προσωπική εμπειρία παρατήρησα πως αντιδρούν στους οργανωμένους ήχους είτε με το τραγούδι της μαμάς είτε με άλλες ακροάσεις (ζωντανής εκτέλεσης ή μη) σε διάφορα είδη μουσικής.

Η κινητικότητα, το βλέμμα και η φωνή τους εκδήλωναν μεγάλο ενδιαφέρον για τα ερεθίσματα που λαμβάνανε κι ο τρόπος ήταν εκπληκτικός για να πιστέψεις ότι ναι, η μουσική παιδεία σε ‘’παιδεύει’’ μέσα από την ανθρώπινη ανάγκη δράσης – αντίδρασης!

Από τις ηλικίες 3-4 και άνω η μουσική στη καθημερινότητα του παιδιού, είτε σε προσωπικό χρόνο είτε με τη συμμετοχή του σε οργανωμένες μουσικές δραστηριότητες βοηθά στην εξέλιξη της λεπτής κινητικότητας, στην οργάνωση της σκέψης και την πειθαρχεία, στην κοινωνικοποίηση και τόσα άλλα που τελικά παίζουν σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση χαρακτήρα.

Πως μπορεί ένας γονιός να ανακαλύψει το ταλέντο του παιδιού του στη μουσική;

Το πρώτο βήμα είναι οι γονείς να φέρουν το παιδί σε επαφή με την μουσική δίνοντάς του ερεθίσματα μέσα από μουσικές παραστάσεις και συναυλίες και σε μικρότερες ηλικίες μέσα από παιχνιδοτράγουδα και μουσικά παιχνίδια.

Με τον τρόπο αυτό, θα δοθεί η δυνατότητα στο παιδί ,τα ερεθίσματα που έχει λάβει να γίνουν πράξη.
Συνήθως τα παιδιά που δείχνουν ενδιαφέρον και αγάπη για τη μουσική από μόνα τους αναζητούν τρόπους να την εκφράσουν είτε τραγουδώντας, είτε χορεύοντας ή ακόμη χρησιμοποιώντας άλλοτε αντικείμενα και άλλοτε το σώμα τους για να παίξουν ρυθμικά σχήματα.

Αυτό όμως δεν συνεπάγεται απαραίτητα με το ταλέντο. Δύο χαρακτηριστικά που πρέπει να διακριθούν στο παιδί είναι η έμφυτη επιδεξιότητα και η φυσική ικανότητα να εκφράζεται μέσω της μουσικής.

Διδάσκεται σήμερα η μουσική παράδοση μέσα από την εκπαίδευση;

Παρ’ όλες τις δυσκολίες που παρουσιάζονται στην εκπαίδευση όπως η έλλειψη κατάλληλου χώρου – εξοπλισμού, διδακτικών ωρών, έχω συναντήσει και συνεργαστεί με έμπειρους καθηγητές που τους χαρακτηρίζει η αγάπη για την μουσική, με αποτέλεσμα να κατορθώνουν να εμπνέουν τα παιδιά με τη γνώση και την ευρηματικότητά τους.

Πιστεύω όμως πως η μουσική παράδοση και συνολικά οι τέχνες θα έπρεπε να κατέχουν πιο ενεργό ρόλο στην γενικότερη εκπαίδευση των παιδιών.

Υπάρχουν Έλληνες αξιόλογοι μουσικοί, με μουσική κατάρτιση και γνώση;

Υπάρχουν εξαιρετικοί Έλληνες μουσικοί – παιδαγωγοί, συνθέτες, σολίστ, μαέστροι, καθηγητές πανεπιστημίου – στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.

Με το σπουδαίο τους έργο και την διάρκεια στο χώρο – ανεξαρτήτως της χώρας που βρίσκονται- έχουν συμβάλει στη μουσική ανάπτυξη της χώρας μας και όχι μόνο.

Ο Μίλτος Λογιάδης, ο Θοδωρής Κουρεντζής , ο Μιχάλης Οικονόμου, ο Λεωνίδας Καβάκος, ο Βασίλης Βαρβαρέσος είναι μερικά από τα ονόματα που αποτελούν πρεσβευτές της χώρας μας στο κλάδο της μουσικής.

Ποια είναι τα μελλοντικά μουσικά σας σχέδια;

Ξεκινάει μία πολύ δημιουργική χρονιά με την Αθηναϊκή Μαντολινάτα «Νικόλαος Λάβδας» , που από το 2017 έχω αναλάβει τη διεύθυνσή της , πραγματοποιώντας συναυλίες με ιδιαίτερο ρεπερτόριο, καθώς και την διεύθυνση τριών παιδικών χορωδιών (Εθνικό Ωδείο Χαλανδρίου και Ν. Σμύρνης, ωδείο «Αναγέννηση») και την ορχήστρα εγχόρδων στο ωδείο «Αναγέννηση».

Βιογραφικό.

Γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Καρδίτσα, όπου από την ηλικία των 4 ετών έκανε τα πρώτα της βήματα στη μουσική. Πτυχιούχος Ανώτερων θεωρητικών (Αρμονία – Αντίστιξη) και Πιάνου.

Απόφοιτη του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου με ειδίκευση στη Διεύθυνση Ορχήστρας και δάσκαλο τον κ. Μίλτο Λογιάδη με βαθμό πτυχίου Άριστα.

Έχει παρακολουθήσει σεμινάρια διεύθυνσης παιδικής/νεανικής χορωδίας αλλά και ορχήστρας με μαέστρους από την Ελλάδα και το εξωτερικό.

Έχει διευθύνει την Συμφωνική Ορχήστρα του Δήμου Αθηναίων στα πλαίσια των σεμιναρίων διεύθυνσης ορχήστρας με τον Μιχάλη Οικονόμου.
Έχει εργαστεί στην πρωτοβάθμια/δευτεροβάθμια εκπαίδευση τόσο στον δημόσιο τομέα , όσο και στον ιδιωτικό στα Εκπαιδευτήρια «ΔΟΥΚΑ».

Διευθύνει την Αθηναϊκή Μαντολινάτα ‘’Νικόλας Λάβδας’’ από το 2017 καθώς επίσης είναι μαέστρος στην παιδική χορωδία και στην ορχήστρα εγχόρδων στο ωδείο «Αναγέννηση» στο Αιγάλεω καθώς επίσης και στις παιδικές χορωδίες του Εθνικού Ωδείου Χαλανδρίου και Νέας Σμύρνης.