Χριστίνα Φοίτου: “Η δημόσια τέχνη για να λειτουργήσει ως ανοικτό μουσείο που θα επηρεάζει, θα συγκινεί, θα εκπαιδεύει άμεσα και διαρκώς τους ανύποπτους πολίτες, χρειάζεται αναβαθμισμένο χώρο”

Τα μελλοντικά μου σχέδια βρίσκονται σε αναβρασμό, όπως άλλωστε κι εγώ… Βέβαια, αυτή τη στιγμή που σας παραθέτω αυτή τη συνέντευξη δουλεύω πυρετωδώς για την ολοκλήρωση της ενότητας που θα παρουσιάσω (COVID επιτρέποντος) στη Γαλλία, η οποία είναι η χώρα που επέλεξα να ζω από το καλοκαίρι του 2018.

Πως και πότε ξεκινήσατε να ασχολείστε συστηματικά με τη ζωγραφική; Με τη ζωγραφική, ξεκίνησα να ασχολούμαι συστηματικά μετά την εισαγωγή στη σχολή μου, κι από τότε συνεχίζω αδιάλειπτα. Συστηματικά, για εμένα, σημαίνει σοβαρά και με συνέπεια. Η προηγούμενή μου «θητεία», σε τετράδια, μπλοκάκια σπιράλ χρώματος καφέ από το περίπτερο, στο περιθώριο των σχολικών μου βιβλίων, ήταν απλώς μια εκφραστική και πηγαία ανάγκη που τότε δεν υποσχόταν τίποτα, ή δεν φανταζόμουν ότι υποσχόταν.

Σε ποιο ρεύμα ή κίνημα θα εντάσσατε τα έργα σας; Να σας πω την αλήθεια δυσκολεύομαι πολύ να εντάξω τα έργα μου σε κάποιο ρεύμα, σχολή ή κίνημα, παρόλο που επιρροές έχω σίγουρα δεχθεί. Αυτό θα το απαντούσε καλύτερα κάποιος ιστορικός και θεωρητικός της τέχνης, επιμελητής, αλλά ακόμα καλύτερα (sic) η ιστορία η ίδια.

Από που αντλείτε την έμπνευσή σας; Ο,τιδήποτε με περιβάλλει μπορεί να με εμπνεύσει, ο,τιδήποτε τραβήξει την προσοχή μου για να το παρατηρήσω, από το πιο ασήμαντο ως το πιο σημαντικό, ένα βλέμμα, ένα λουλούδι, ένα πουλί, ένα γεγονός δυσάρεστο ή ευχάριστο, μία κατάσταση στην οποία βρίσκομαι η ίδια ή οι γύρω μου ή κάποιο κοντινό μου πρόσωπο. Επίσης, μία άλλη τέχνη μπορεί να με ενεργοποιήσει έντονα και δημιουργικά, κυρίως ο χορός και η λογοτεχνία.

Υπάρχουν προσωπικότητες ή άλλοι καλλιτέχνες που έχουν επηρεάσει το έργο σας; Υπάρχουν καλλιτέχνες που έχω θαυμάσει πολύ, τόσο καλλιτεχνικά όσο και ως προσωπικότητες, και θα ήθελα να τους έχω γνωρίσει από κοντά. Καλλιτέχνες που είναι εν ζωή και αυτό τους κάνει πιο ποθητούς, γιατί έχεις την ψευδαίσθηση πως ζουν ανάμεσά σου, πως θα απλώσεις το χέρι και θα τους αγγίξεις όπως ο Anselm Kiefer , Mark Bradford, Chiharu Shiota, Marina Abramovic.

Ποιά είναι η μεγαλύτερη πρόκληση που έχετε θέσει στον εαυτό σας ως καλλιτέχνης; Η μεγαλύτερη πρόκληση; Δύσκολο να απαντήσω ποια είναι η μεγαλύτερη, γιατί όσο ζούμε παρουσιάζονται συνεχώς νέες, ή τις δημιουργούμε εμείς οι ίδιοι. Μπορώ όμως να αναφερθώ σε διάφορες προκλήσεις με τις οποίες ήρθα ήδη αντιμέτωπη, άλλοτε μικρές και άλλοτε μεγαλύτερες, όπως οι αρκετές αλλαγές τόπου κατοικίας που έχω κάνει και το ξεκίνημα από το μηδέν στο άγνωστο, η εξισορρόπηση του οικογενειακού βίου με την καλλιτεχνική πράξη και ζωή (μία άλλη ζωή), οι εσωτερικές πληγές και όλα όσα με συγκλονίζουν και η μετουσίωση τους σε έργα, κάθε νέα ενότητα έργων που θέλω να δημιουργήσω, κάθε νέα ιδέα που θέλω να υπηρετήσω και… Μπορώ να μιλάω ατελείωτα για προκλήσεις!

Πόσο αποδεκτή είναι η Τέχνη στην Ελλάδα σήμερα και τι ρόλο καλείται να παίξει στο δημόσιο χώρο; Η Τέχνη στην Ελλάδα σήμερα (άρα και οι καλλιτέχνες) δεν χαίρει ιδιαίτερης αποδοχής όπως θα έπρεπε. Παρόλο που η ελληνική κοινωνία θεωρείται, κι εν πολλοίς είναι, δημοκρατική και ελεύθερη, δεν θεωρώ ότι ανταποκρίνεται ανάλογα στον επικοινωνιακό χαρακτήρα της τέχνης. Αυτό οφείλεται στην έλλειψη καλλιτεχνικής παιδείας, στην απουσία βασικών γνώσεων ιστορίας της τέχνης, της καλλιέργειας και της αισθητικής ευαισθησίας. Και αυτή η απουσία ικανού αριθμού αποδεκτών είναι επόμενο να περιορίζει τη σημασία της.
Όσον αφορά το ρόλο της Τέχνης στο δημόσιο χώρο, θα πρέπει πρώτα απ’ όλα να υπάρχει δημόσιος χώρος στον οποίο η Τέχνη να μπορεί να βρεθεί και να αναπτυχθεί. Στην Ελλάδα σήμερα δεν υπάρχει δημόσιος χώρος, όχι τουλάχιστον έτσι όπως νοείται στις χώρες της Δυτικής Ευρώπης, κι όπου υπάρχει είναι καταπατημένος και βανδαλισμένος. Επομένως, εξ αρχής ο ρόλος της Τέχνης στο δημόσιο χώρο είναι υποβαθμισμένος. Η δημόσια τέχνη για να λειτουργήσει όπως της αξίζει, δηλαδή ως ανοικτό μουσείο που θα επηρεάζει, θα συγκινεί , θα εκπαιδεύει άμεσα και διαρκώς τους ανύποπτους πολίτες, χρειάζεται αναβαθμισμένο χώρο.

Ποιά είναι τα μελλοντικά σας σχέδια; Τα μελλοντικά μου σχέδια βρίσκονται σε αναβρασμό, όπως άλλωστε κι εγώ. Είναι πάρα πολλά και ελπίζω όλα τους να υλοποιηθούν. Πρώτα απ’ όλα, είμαι πολύ χαρούμενη που θα συμμετάσχω σε μία ομαδική έκθεση Ευρωπαίων καλλιτεχνών με τίτλο “LUSUS NATURAE” στην BCMA Gallery Berlin, την οποία επιμελείται η Ελληνίδα Βανέσσα Σούλη. Λόγω της κατάστασης που ζούμε, κάποια άλλα σχέδιά μου έχουν αναβληθεί. Βέβαια, αυτή τη στιγμή που σας παραθέτω αυτή τη συνέντευξη δουλεύω πυρετωδώς για την ολοκλήρωση της ενότητας που θα παρουσιάσω (COVID επιτρέποντος) στη Γαλλία, η οποία είναι η χώρα που επέλεξα να ζω από το καλοκαίρι του 2018. Είναι η πρώτη μου ατομική έκθεση εκτός ελληνικού εδάφους και η αγωνία μαζί με την ανυπομονησία μου έχουν χτυπήσει κόκκινο!

Mail: [email protected]
Website: www.foitou.gr
Instagram: foitou.xristina
FB: Xristina Foitou