Συνέντευξη του Καλλιτεχνικού Διευθυντή του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης

Ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης, Γιώργος Εμμανουήλ Λαζαρίδης, απαντάει στις ερωτήσεις του Polis freepress με αφορμή το νέο πρόγραμμα του Μεγάρου Μουσικής και την πρώτη συναυλία της Συμφωνικής Ορχήστρας Νέων “MOYSA”.

  1. Συμφωνική Ορχήστρα Νέων Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης, MOYSA. Πότε ιδρύθηκε, από πόσους μουσικούς αποτελείται, ποιος είναι ο σκοπός της.

Η Συμφωνική Ορχήστρα Νέων “ΜΟΥSΑ” δημιουργήθηκε από τον Οργανισμό Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης –ΟΜΜΘ-  τον Μάρτιο 2015,  με δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος και στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Προγράμματος “Creative Europe – T2020. Αποτελεί μία κοινότητα νέων μουσικών από τη Θεσσαλονίκη, τη Βόρεια Ελλάδα και άλλες περιοχές και σήμερα αριθμεί περισσότερα από 80 μέλη. Σκοπός της “ΜΟΥSΑ” είναι η περαιτέρω εκπαίδευση των μελών της στην ορχηστρική τέχνη και σε άλλους συναφείς τομείς, η υποστήριξη της καλλιτεχνικής εξέλιξής τους μέσα από διεθνείς συνεργασίες καθώς και η ενδυνάμωση της κοινωνικής ευαισθησίας, μέσω της μουσικής. Την προσπάθεια αυτή, έχει υποστηρίξει ουσιαστικά και πολύπλευρα η Ορχήστρα Νέων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που αποτελεί στενό συνεργάτη του ΟΜΜΘ, όπως και η ΚΟΘ, η ΣΟΔΘ, ο ΟΜΜΑ και πολλοί άλλοι φορείς και καλλιτέχνες. Αρχιμουσικός της ορχήστρας σήμερα, είναι ο Θοδωρής Παπαδημητρίου, ένας πολύπλευρα ταλαντούχος μουσικός ο οποίος έχει αγκαλιάσει την Ορχήστρα με αγάπη και αφοσίωση, σε κάθε της βήμα. Οι ηλικίες των μελών της MOYSA είναι 8 έως 25 ετών.

  1. Ζούμε σε δύσκολη εποχή για να κάνουμε όνειρα και σχέδια. Ποιο το σκεπτικό της ίδρυσής της;

Πιστεύω ότι αν δεν κάνουμε όνειρα και σχέδια στις δύσκολες εποχές, τότε στις εύκολες εποχές δεν έχουμε κανένα εργαλείο ώστε να αξιοποιήσουμε την αφθονία. Η έλλειψη ονείρων και σχεδίων, άλλωστε, είναι ο λόγος που βρισκόμαστε σε αδιέξοδο όταν έρχονται δύσκολοι καιροί – που πάντοτε έρχονται, κάποια στιγμή, όπως και παρέρχονται. Τα όνειρα, τα σχέδια αλλά και η δράση σε δύσκολες εποχές, είναι τα έργα που κάνεις σε περίοδο ξηρασίας, ώστε να υπάρχει η υποδομή για να αξιοποιήσεις την βροχή, όταν θα βρέξει.

  1. Πως μπορεί ένα παιδί να ενταχθεί στη MOYSA;

Έγιναν ήδη ακροάσεις για τα πρώτα μέλη της MOYSA, τον Μάρτιο 2015, όπως και δύο επαναληπτικές ακροάσεις το 2016 και το 2017. Στο πρόγραμμά μας είναι η ανακοίνωση νέων ακροάσεων το 2018, καθώς στόχος μας παραμένει η διοργάνωση τουλάχιστον μίας ακρόασης ανά έτος. Σε αυτές αξιολογούνται τα υπάρχοντα μέλη και αντικαθίστανται οι θέσεις αυτών που μεγαλώνουν και φεύγουν από τακτικά μέλη της Ορχήστρας, από νέα μέλη. Σε κάθε περίπτωση, η MOYSA είναι μία κοινότητα νέων μουσικών που ακόμα και όταν αυτοί “αποφοιτούν”, παραμένουν μέλη της “οικογένειας”. Στόχος μας είναι, μία ημέρα οι “απόφοιτοι” της Ορχήστρας να βοηθούν και να καθοδηγούν τα νεαρά της μέλη.

  1. Πως αντιλαμβάνεσαι το ρόλο του ΜΜΘ στην εποχή της οικονομικής κρίσης; Ως πολιτιστικό μέγεθος; Σε σχέση με τη Θεσσαλονίκη;

Ο ρόλος του ΟΜΜΘ, κατά την γνώμη μου, είναι και θα πρέπει να είναι αυτός μίας Πρεσβείας Πολιτισμού για τη Βόρεια Ελλάδα. Μία Πρεσβεία, αποτελεί σημείο συνάντησης μεταξύ του τόπου στον οποίο αυτή λειτουργεί και της χώρας που πρεσβεύει. Ρόλος της είναι, μεταξύ άλλων, να φροντίζει για την ενίσχυση της τοπικής κοινωνίας, εξυπηρετώντας παράλληλα τη χώρα που αντιπροσωπεύει. Στην περίπτωση ενός Πολιτιστικού Οργανισμού όπως το Μέγαρο Θεσσαλονίκης, η “χώρα” είναι ο ίδιος ο Πολιτισμός. Η τοπική κοινωνία, είναι όλοι εμείς που τρεφόμαστε από αυτόν, σε αυτό τον τόπο. Η πολυεπίπεδη διαμόρφωση της στρατηγικής προγραμματισμού στο ΜΜΘ, το πλήθος συνεργασιών (εντός και εκτός των συνόρων) που επιδιώκεται, οι νέοι πολιτιστικοί θεσμοί που έχουμε θεσπίσει (όπως πχ η “MOYSA” και το “Φεστιβάλ Παιδικών Χορωδιών”), η ουσιαστική, δημιουργική εξωστρέφεια την οποία με συνέπεια επιδιώκουμε (συναυλίες  και εργαστήρια για παιδιά και νέους σε σχολεία 2ης ευκαιρίας, διαπολιτισμικά σχολεία, νοσοκομεία και άλλα ιδρύματα), η δημιουργία ομάδας προσέγγισης κοινού και εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων από νέους, η δημιουργία focus group για τον Πολιτισμό σε φορείς όπως το ΚΕΘΕΑ, οι στενές και τακτικές συνεργασίες με πλήθος άλλους φορείς κ.α. συντελούν, συνολικά και συνδυαστικά, στην επίτευξη του σκοπού του ΟΜΜΘ.

  1. Ποιο είναι το κλίμα στις μετακλήσεις που κάνει το Μέγαρο σε σχέση με τα οικονομικά; Έχουν μειωθεί οι απαιτήσεις;

Το κλίμα στις συνεργασίες του ΟΜΜΘ με φορείς εντός και εκτός των συνόρων, είναι σχεδόν πάντοτε καλό έως άριστο. Ακόμα και όταν προκύπτουν διαφωνίες ή προβλήματα, κάτι που πάντοτε αποτελεί πιθανό  μέρος οποιασδήποτε συνεργασίας με ουσία, αυτά λύνονται και προχωρούμε. Ο Οργανισμός έχει δυσκολίες να αντιμετωπίσει, όπως άλλωστε όλοι οι φορείς, και είμαι σίγουρος πως κάθε ένας αντιμετωπίζει τις δικές του, διαφορετικές δυσκολίες. Όταν όμως υπερισχύει η ευελιξία και η καλή διάθεση, τα προβλήματα οδηγούν σε λύσεις και οι λύσεις σε πρόοδο. Αρκεί οι τυχόν αναγκαίες “εκπτώσεις” να μην γίνονται ποτέ σε βάρος της συνολικής ποιότητας και της συνέπειας στα οράματα και τους στόχους που διακονούμε.

  1. Είσαι ικανοποιημένος από το πολιτιστικό τοπίο της Θεσσαλονίκης εν γένει;

Στη Θεσσαλονίκη γίνονται απίθανα πράγματα… Η πόλη μας αποτελεί, σε πολύ μεγάλο βαθμό, μία ταλαντούχα, μορφωμένη, ευαισθητοποιημένη, πολυπολιτισμική κοινότητα. Είναι μία πόλη την οποία, αν ήμουν κάτοικος γειτονικής χώρας, θα ήθελα να επισκέπτομαι συχνά. Όχι μόνο για την πανέμορφη παραλία και το νόστιμο φαγητό της, αλλά για κάθε  στοιχείο του πολιτισμού που εκπέμπει: από τα υπέροχα μουσεία και τους αρχαιολογικούς της τόπους, ως τις πολυποίκιλες δραστηριότητες που λαμβάνουν χώρα στους κόλπους της, πλέον καθημερινά. Μπορεί καμιά φορά να γκρινιάζουμε για τα κακώς κείμενα, αλλά η πραγματικότητα που εγώ αντιλαμβάνομαι είναι αυτή μιας “αρχοντικής” πόλης, όπου οι  “άρχοντες” μπορεί να μην έχουν πολλά χρήματα να διαχειριστούν, όμως έχουν θέληση, δημιουργικότητα, αγάπη, είναι φιλόξενοι και δείχνουν πρόθυμοι να ξεπεράσουν τον εαυτό τους για να πετύχουν το καλύτερο.

Αγαπώ τη Θεσσαλονίκη, αγαπώ την Ελλάδα, θαυμάζω τον τόπο μας.