Παρασκευή Παπαδημητρίου: “Οι ορισμοί και οι ταμπέλες περί του τι τέχνη κάνω, δεν με αφορούν…”

Σε ποιά ηλικία ξεκινήσατε να ζωγραφίζετε;

Ανεπίσημα ζωγράφιζα πάντα, από πολύ μικρή. Νομίζω ότι όλα τα παιδιά ζωγραφίζουν μικρά, είναι ο τρόπος τους να δημιουργούν σύμβολα για τον κόσμο που εξερευνούν. Η διαφορά είναι ότι εγώ ζωγράφιζα πολύ, όπου έβρισκα και με όποιο μέσον είχα στη διάθεσή μου. Επειδή οι γονείς μου το πρόσεξαν αυτό, με πήγαν σε μια γλύπτρια, Ελισσάβετ Βάλβη λέγεται, όταν ήμουν εννέα χρονών, οπότε και ξεκίνησα επισήμως μαθήματα. Χρωστάω πολλά σε αυτή τη γυναίκα, διότι μου έμαθε σχέδιο και χρώμα από νωρίς, είχε πολύ σεβασμό στη γνώση του «αλφαβητάριου» της τέχνης, και με έφερε σε επαφή με τους μεγάλους κλασσικούς από νωρίς.

Καλλιτέχνης γεννιέται κανείς ή γίνεται;

Δεν ξέρω αν υπάρχει σαφής απάντηση σε αυτό, κι αν κάποιος μπορεί να το απαντήσει υπεύθυνα. Νομίζω πως αυτό που αποκαλούμε «ταλέντο», δεν είναι παρά μια αντίληψη των πραγμάτων, ένας εικαστικός-ποιητικός τρόπος να αποδίδει κανείς τη ζωή. Τόσο τα τεχνικά πράγματα όμως, όπως το σχέδιο, το χρώμα, η διαχείριση των υλικών, όσο και τα πιο αφηρημένα, τα πνευματικά θα λέγαμε, όπως η φαντασία, ο συμβολισμός, ο σχολιασμός, θέλουν πολλή δουλειά και εξάσκηση. Σαφώς και υπάρχουν άνθρωποι που είναι πιο έτοιμοι και πιο άμεσοι στην κατανόηση αυτών των πραγμάτων από άλλους, όμως η πηγή αυτής της ετοιμότητας είναι ένα μεγάλο μυστήριο. Θα μπορούσε, ας πούμε, να είναι το περιβάλλον, ένα ερέθισμα που κάποιος πήρε μικρός, μια διάθεση για βαθιά εξερεύνηση…Ίσως τελικά αυτό να είναι όλο κι όλο το ταλέντο, αλλά πάλι, ποιος ξέρει αυτά τα πράγματα; Το σίγουρο είναι ότι όταν κανείς ασχολείται με κάτι που αγαπά, η δουλειά που βάζει σε αυτό δεν του φαίνεται σαν αγγαρεία, κι έτσι πολλές «εργατοώρες» δεν καταγράφονται ως δουλειά.
Το ζήτημα της τέχνης είναι τόσο βαθιά υπαρξιακό, που είναι αδύνατον να υπάρξει κοινό συμπέρασμα για όλους τους καλλιτέχνες. Αυτό που σίγουρα υπάρχει, είναι η πολλή δουλειά πίσω από το έργο. Ακόμα κι αν κάτι φτιάχτηκε γρήγορα, όταν είναι καλό, συνήθως κρύβει από πίσω του πολλή δουλειά στα προηγούμενα, ή πολύ στοχασμό, μελέτη, κάποιου είδους αγωνία. Άρα, ότι κι αν είναι κανείς, πρέπει να φροντίσει ώστε να γίνει αυτό που είναι, όχι να το αφήσει στη μοίρα του. Αν κάποιος γεννηθεί καλλιτέχνης, δεν σημαίνει πως δεν πρέπει να φτάσει εκεί με προσπάθεια.

Ποιά λέξη σας εκφράζει ως καλλιτέχνη;

Θα έλεγα η αυτοπραγμάτωση, όσο περνάνε τα χρόνια. Από μια ηλικία και έπειτα, και αφού κανείς απομυθοποιήσει πλήρως το χώρο της τέχνης, κρίνονται θεωρώ πολλά πράγματα. Και αυτό που πάντα παραμένει είναι εκείνη η μαγεία που έχουν τα έργα που θαυμάζουμε, κι ας είναι άλλα σε κάθε φάση της ζωής. Παραμένει και η μαγεία της διαδικασίας, διότι τη στιγμή που ο άνθρωπος είναι δημιουργικός, παύει να σκέφτεται όλα τα άλλα, και τα αντιλαμβάνεται λίγο διαφορετικά, λίγο πιο ενστικτωδώς. Οι ορισμοί και οι ταμπέλες περί του τι τέχνη κάνω, δεν με αφορούν, γιατί εγκλωβίζουν τη διαδικασία. Αυτοπραγμάτωση και εξερεύνηση, τίποτα άλλο.

Νοιώθετε την «έμπνευση» πριν δημιουργήσετε;

Πριν δημιουργήσω περνάω ένα μικρό μαρτύριο, τα ζω όλα, την αυτόαπόρριψη, τη ματαιότητα, την καταστροφή, την αποτυχία, την ελπίδα, την αγάπη και τελικά σταματάω να σκέφτομαι και αρχίζω να πράττω. Και τότε κάτι αρχίζει να γίνεται, και πολλές φορές κυλάει κιόλας, άλλες πάλι σταματάει, τα ξαναζώ, κάνω κάτι άλλο, επανέρχομαι και «ρολάρει» ξανά. Η έμπνευση κάπου είναι μέσα σε όλο αυτό το χάος, αλλά κάπως την αισθάνομαι όταν βρω ένα πυρήνα. Αυτό δεν συμβαίνει πάντα από την αρχή, γιατί καμιά φορά άλλα νομίζουμε πως θέλουμε να πούμε, κι άλλα μας βασανίζουν πραγματικά. Ένα έναυσμα που μπορεί να υπάρξει στο γύρω περιβάλλον, σε ένα πρόσωπο που είδαμε, σε ένα κτίριο, σε μια κουβέντα ή μια κατάσταση, θέλει κι αυτό δουλειά για να γίνει έμπνευση τις περισσότερες φορές, αλλιώς κινδυνεύει να είναι μια επιφανειακή κενότητα που δεν μας έδωσε όλη της τη δυναμική. Και θεωρώ πως είναι λίγο κρίμα να μην εξερευνήσει ένας καλλιτέχνης τη δυναμική των πραγμάτων. Όμως σίγουρα υπάρχει κάπου εκεί η έμπνευση, και ψάχνει μια αφορμή να εμφανιστεί.

Πώς θα χαρακτηρίζατε τον εαυτό σας ως Καλλιτέχνη;

Ως καλλιτέχνης είμαι ανασφαλής, και αυτή είναι η μόνη απάντηση που μπορώ να σας δώσω με βεβαιότητα. Χρωστάω όμως πολλά σε αυτή μου την ανασφάλεια, γιατί επειδή ακριβώς δεν προσπαθώ να την καλύψω, με βάζει σε διαδικασία εξερεύνησης κάθε φορά, και όταν κάτι φτιάχνω, τις περισσότερες φορές είμαι σε θέση να το υποστηρίξω, ξέρω πως είναι σίγουρα δικό μου και δεν εξαρτώμαι ιδιαίτερα από τη γνώμη των άλλων.

Ποιά είναι τα μελλοντικά σας σχέδια;

Στις 18 Οκτωβρίου ξεκινά η ομαδική έκθεση « Unusual Self Portraits» στην “The Project Gallery”, όπου συμμετέχω.
Τον Ιανουάριο θα πάρω μέρος στην ομαδική έκθεση που επιμελείται η Ηρα Παπαποστόλου στην Ελληνοαμερικάνικη ένωση.
Επίσης, το τελευταίο διάστημα φτιάχνω μια σειρά σχεδίων για το φανζίν «Ορμή», τα οποία αποτελούν μια συγκεκριμένη θεματική ενότητα , καθώς μου έχει ζητηθεί να επιμεληθώ το επόμενο τεύχος εικαστικά.
Τα σχέδια αυτά, αφού ολοκληρωθεί το φανζίν, πρόκειται να τα «μεταφράσω» έπειτα σε άλλο υλικό, το οποίο θα αλλάξει εντελώς τη μορφή τους.
Θα ήθελα σίγουρα να κάνω μια συνολική παρουσίαση όλης αυτής της ενότητας, σε μία ατομική έκθεση. Με ενδιαφέρουν όμως πολύ και οι συνεργασίες με ανθρώπους που μπορώ να συνεννοηθώ, οπότε ίσως κάτι να παρουσιάσω και σε αυτό το επίπεδο.

Βιογραφικό.

Η Παρασκευή Παπαδημητρίου γεννήθηκε στην Αθήνα το 1979. Ζει και εργάζεται στην Αθήνα. Είναι υπότροφος του Ωνασείου Ιδρύματος.
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ:
• Ιανουάριος 2010-2017: Δεύτερο πτυχίο, στο τμήμα Χαρακτικής της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών Αθηνών
• 2006-2008: Master’s in Fine Arts στη Ζωγραφική στο Massachusetts College of Art and Design στη Βοστόνη της Μασαχουσέτης
• 1999-2005: Πτυχίο Ζωγραφικής από την Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών Αθηνών με καθηγητές τους Χρόνη Μπότσογλου και Δημήτρη Μυταρά. Διετής παρακολούθηση του εργαστηρίου Βυζαντινής Αγιογραφίας και fresco με καθηγητές τους Σώζο Γιαννούδη και Παύλο Σάμιο. Αποφοίτησε με Άριστα.
• 1998-1999: Παρακολούθησε τη Σχολή Καλών Τεχνών της Ρώμης( Scuola di Belle Arti di Roma).
• 1997-1998: Μαθήματα Σχεδίου και Χρώματος στο εργαστήριο του Νίκου Στέφου
• 1989-1995: Μαθήματα σχεδίου και Χρώματος κοντά στη γλύπτρια Ελισάβετ Βάλβη

ΕΠΙΛΕΓΜΕΝΕΣ ΟΜΑΔΙΚΕΣ ΕΚΘΕΣΕΙΣ:
• 2019, “Unusual Self Portraits”, The Project Gallery, Αθήνα, Ελλάδα
• 2019, “Σπίτια από θαλασσινό νερό», Αίθουσα Τέχνης Ι. & Ε. Βάτη, Δημαρχιακό Μέγαρο του Δήμου Σύρου-Ερμούπολης
• 2019, “Remains”, Ξενίας «Περσέας», Σέριφος
• 2019, « Διάλογοι: Μεταξύ υλικού και άυλου», Ελληνική κοινότητα Παρισίου και περιχώρων, Παρίσι
• 2019, Εκθεση φοιτητών και αποφοίτων της ΑΣΚΤ για την εκδήλωση μετεγκατάστασης του σιδηροδρομικού μουσείου ΟΣΕ, Πειραιάς
• 2019, « Νέοι Χαράκτες», Σπίτι της Κύπρου
• 2018, « Τεχνητές Εδέμ», σε επιμέλεια Θανάση Μουτσόπουλου στα πλαίσια του «Κοινωνώ Tinos Art Gathering»
• 2018, « Το συναίσθημα ως Μύθος», γκαλερί Αλμα, Αθήνα, Ελλάδα
• 2017, Munsterland festival, Munster, Γερμανία
• 2017, “16 Χρόνια Χαρακτικής Ερευνας”, Κέντρο Τεχνών Μελίνα Μερκούρη, Αθήνα, Ελλάδα
• 2017, “Τέχνης Παλμοί ΙΙΙ”, Καλλιτέχνες Υπότροφοι του Ιδρύματος Ωνάση, Ωνάσειο Καρδιοχειρουργικό κέντρο, Αθήνα, Ελλάδα
• 2015: « Αόρατες Πόλεις», Ιταλικό Ινστιτούτο, Αθήνα, Ελλάδα
• 2015: «ΑrtAthina», διεθνής φουάρ εικαστικών και γκαλερί
• 2012: «100 Χρόνια από τους Βαλκανικούς Πολέμους», Πολεμικό μουσείο, Αθήνα, Ελλάδα
• 2012:” Supernova”, The Art Foundation, Επιμέλεια και συμμετοχή, Αθήνα, Ελλάδα
• 2012: “Plan B” , AthensPrintFest, συνδιοργάνωση και συμμετοχή, Μέγαρο Ευνάρδου , Αθήνα, Ελλάδα
• 2012: « Ελληνική Χαρακτική στις Θέρμες του Διοκλητιανού», Φλωρεντία, Ρώμη, Ιταλία
• 2011, Έκθεση Χαρακτικής, Lessedra Art Projects, Σόφια, Βουλγαρία
• 2009: Prints and Paintings by Paraskevi Papadimitriou and Fiona Logush, Βοστόνη, Μασαχουσέτη
• 2009: Somerville Open Studios, Βοστόνη, Μασαχουσέτη
• 2008: 12’x12’, Bromfield Art Gallery, Βοστόνη, Μασαχουσέτη
• 2008: Thesis Show, Bakallar Gallery, Βοστόνη, Μασαχουσέτη
• 2008: « Τέχνης Παλμοί ΙΙ, 37 Καλλιτέχνες Υπότροφοι του Ιδρύματος Ωνάση», Ωνάσειο Καρδιοχειρουργικό Κέντρο, Αθήνα
• 2008: « Stepping Forward III», Artower Gallery, Αθήνα
• 2008: « Works on Paper», Doran Gallery, Βοστόνη, Μασαχουσέτη
• 2007: « Rooftop Project 2007: Young Artists at High Levels», Apartment Project Gallery, Artower London, Λονδίνο
• 2007: « From the Body», Artower Gallery, Αθήνα
• 2007: « Works on Paper», Doran Gallery, Βοστόνη, Μασαχουσέτη
• 2006: « Inside-outside- Agora», Artower, Gallery, Αθήνα
• 1995: 9η Διετής Έκθεση Kanagawa, Yokohama

ΑΤΟΜΙΚΕΣ ΕΚΘΕΣΕΙΣ:
• 2010: “ Paintings”, Arts Center in American Community School of Athens, Αθήνα
• 2009: “ Drawings”, Bromfield Art Gallery, Βοστόνη, Μασαχουσέτη
• 2009: “Can I be part of this?”, The Greek Institute of Boston, Μασαχουσέτη
• 2006: Έκθεση Ζωγραφικής, Πνευματικό Κέντρο Δήμου Παλαιού Φαλήρου, Π. Φάληρο
• 1993: « Λαδοπαστέλ», Πνευματικό Κέντρο Δήμου Παλαιού Φαλήρου, Π. Φάληρο
• 1991: « Τα Κολάζ της Παρασκευής», Πνευματικό Κέντρο Δήμου Π. Φαλήρου, Π. Φάληρο.