Μαρία Χριστίνα Κριθαρά: “Οδηγήθηκα στη σύνθεση μελετώντας το πιανιστικό ρεπερτόριο και ασχολούμενη με τη jazz, αρκετά χρόνια”

Ποιά είναι η πρώτη σας μουσική ανάμνηση;

Η πρώτη που θυμάμαι, είναι η φωνή της Κάλλας στην Casta diva, από ένα δισκάκι 45 στροφών που έφερε ο πατέρας μου σπίτι. Το ακούγαμε συνέχεια με τον αδερφό μου, το λειώσαμε, και προσπαθούσαμε μετά να το παίξουμε στο…πιάνο!

Με ποιόν μουσικό θα θέλατε να βρεθείτε επί σκηνής;

Με τον John Lennon.

Περιγράψτε μας τη μέχρι σήμερα πορεία σας στη μουσική. Υπήρξαν επιρροές καθοριστικές θετικές ή αρνητικές;

Για την πορεία, θα χρειαστεί μεγάλο κείμενο! Μπορώ να πω όμως, πως οδηγήθηκα κάποια στιγμή στη σύνθεση μελετώντας το πιανιστικό ρεπερτόριο και ασχολούμενη με τη jazz, αρκετά χρόνια. Οι καθοριστικότερες επιρροές είναι ο Bach, ο Stravinsky, ο Bartok και ο Χρήστου. Και οι ροκ μπαλάντες. Και ζηλεύω τον H. Mancini για τον Ροζ Πάνθηρα και το Moon River, θα ήθελα να τα είχα γράψει εγώ.

Σας “τρομάζει” η επιτυχία ή η αποτυχία;

Ούτε το ένα ούτε το άλλο διαρκούν και συχνά εναλλάσσονται. Με αναστατώνουν, αλλά δεν με τρομάζουν.

Ποιά είναι η άποψή σας για τα μουσικά τηλεοπτικά talent show;

Έχει τύχει καμιά φορά να ακούσω πολύ καλές φωνές, αλλά δεν παρακολουθώ οπότε δεν μπορώ να εκφέρω γνώμη. Είναι ένα τηλεοπτικό προϊόν όπως πολλά άλλα.

Μια συνεργασία που ονειρεύεστε;

Ένα πολύ καλό κουαρτέτο εγχόρδων. Και μία πολύ καλή χορωδία.

Υπάρχουν μάνατζερ στην Ελλάδα που μπορούν να βοηθήσουν την πορεία ενός μουσικού;

Δεν γνωρίζω καθόλου, δεν νομίζω πως υπάρχουν.

Ποιά είναι τα μελλοντικά μουσικά σας σχέδια;

Να γράψω το επόμενο έργο που δεν ξέρω ακόμα τί θα είναι.

Πείτε μας δυο λόγια για τη συμμετοχή σας στο πρόγραμμα MMS | Mediterranean Miniature Sketches

Είμαι πολύ χαρούμενη. Ένας λόγος είναι, γιατί υπάρχει ένας άξονας που διατρέχει τα έργα και δεν είναι απλώς μία συναυλία με …διάφορα. Ένας άλλος σημαντικός λόγος για εμένα, είναι, πως, το έργο που ερμηνεύει η Ερατώ είναι το πρώτο μου έργο για πιάνο. Κανείς δεν με πιστεύει, αλλά είναι αλήθεια: έχοντας ακούσει, ερμηνεύσει, διδάξει, και γενικώς ασχοληθεί τόσα χρόνια με το ρεπερτόριο του πιάνου, δεν το άγγιζα. Μετά από κάμποσα χρόνια και 70 περίπου έργα, ήρθε επιτέλους η σειρά του!

https://soundcloud-com/maria-christina-krithara

https://youtu.be/wji5yX-rixo

Βιογραφικό.

Γεννήθηκε στην Αθήνα και είναι κάτοχος διπλωμάτων πιάνου από το Εθνικό Ωδείο και σύνθεσης, από το Ωδείο Ν. Σκαλκώτα, με καθηγητή τον Μ. Τραυλό. Έχει εμφανιστεί σε ατομικά ρεσιτάλ, σε συναυλίες μουσικής δωματίου και συναυλίες Jazz, και έχει ηχογραφήσει για το Γ’ Πρόγραμμα της Ελληνικής Ραδιοφωνίας.
Έχει συνθέσει και επιμεληθεί μουσική για πολλά θεατρικά έργα.
Το 2001 βραβεύτηκε για τη μουσική της θεατρικής παράστασης Παίζοντας με τη Φωτιά του Αύγ. Στρίντμπεργκ. Έχει επίσης συνθέσει μουσική για την Ελληνική τηλεόραση και για ντοκιμαντέρ, τρία εκ των οποίων, (Θα βγάλω Φτερά, Qadir ένας Αφγανός Οδυσσέας, Παίζοντας με τη Φωτιά) έχουν Ελληνικά και διεθνή πρώτα βραβεία.
Στην εργογραφία της περιλαμβάνονται έργα για solo όργανα, μουσικής δωματίου, έργα για διάφορα μουσικά σύνολα, καθώς και έργα για ορχήστρα. Έργα της έχουν παρουσιαστεί σε πολλές αίθουσες συναυλιών, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, καθώς και σε φεστιβάλ. Το 2006, παρουσιάστηκε κατόπιν παραγγελίας το έργο της Climax Under Control, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Το 2008, βραβεύτηκε για το έργο Invention a deux voix? στο 6ο Πανελλήνιο Φεστιβάλ Μουσικής Δωματίου, στο οποίο είχε διακριθεί και το 2004 για το κουαρτέτο εγχόρδων Απ’ τον Παπαδιαμάντη. Το Invention a deux voix? επιλέχθηκε επίσης για να εκπροσωπήσει την Ελλάδα στις Διεθνείς Ημέρες Σύγχρονης Μουσικής (World New Music Days / I. S. C. M. 2017) που διεξήχθησαν τον Νοέμβριο του 2017, στο Βανκούβερ του Καναδά.
Μέσα στο 2018 ολοκλήρωσε τη μουσική για το ντοκυμαντέρ «Ευρώπη το Όνειρο» σε σκηνοθεσία Αννέτας Παπαθανασίου και στις 20 Μαρτίου του ίδιου έτους, το Ελληνικό Συγκρότημα Σύγχρονης Μουσικής ερμήνευσε το «Spring Equinox» για ενόργανο σύνολο, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
Μέσα στο 2019 η χορωδία του ωδείου «Μουσική Πράξη» ερμήνευσε το Carmen Seculare στο Ινστιτούτο Goethe τον Ιανουάριο, η Damla Tuncer ερμήνευσε το Miniature for solo oboe τον Μάρτιο στο Τουρκικό Προξενείο στη Θεσσαλονίκη, και τον Ιούλιο η πιανίστα Ερατώ Αλακιοζίδου ερμήνευσε στο Teano το Mediterraneo.
Διδάσκει πάνω από 25 χρόνια, κατ’ αρχήν στη Γαλλία και κατόπιν στην Ελλάδα, συνεργαζόμενη με πολλά ωδεία. Είναι καθηγήτρια πιάνου και ανώτερων θεωρητικών στο Δημοτικό Ωδείο Φιλοθέης – Ψυχικού, και καλλιτεχνική διευθύντρια στη Μουσική Σχολή «Ηριδανός».
Επίσης, είναι συγγραφέας του εγχειριδίου αρμονίας:
Από το Φεγγαράκι, στον Φεγγαροχτυπημένο Πιερότο, το οποίο εκδόθηκε τον Νοέμβριο του 2015, από τις εκδόσεις faggoto books.
Από το 2011 είναι μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της Ένωσης Ελλήνων Μουσουργών, και από το 2003, μέλος της συντακτικής ομάδας του περιοδικού «ΠΟΛΥΤΟΝΟν» που εκδίδει η Ε.Ε.Μ., αρχικά ως υπεύθυνη σύνταξης και επικοινωνίας του περιοδικού, και από το 2014 έως το 2016 ως αρχισυντάκτρια.