Λουκία Κάιλα: “Η ουσία της τέχνης γενικότερα δεν βρίσκεται στα κουτάκια αλλά στην ελεύθερη έκφραση του εαυτού μας, καθώς και των ερεθισμάτων που μπορεί να εισπράττουμε…”

“Το να μπορείς να είσαι ειλικρινής και απλός μέσα σε αυτό που κάνεις θεωρώ οτι είναι το μεγαλύτερο στοίχημα που πρέπει να κερδίσει κάποιος όχι μόνο στη ζωγραφική αλλά στον τομέα της τέχνης γενικότερα.”

Πως και πότε ξεκινήσατε να ασχολείστε συστηματικά με τη ζωγραφική; Με τη ζωγραφική ξεκίνησα να ασχολούμαι από παιδί. Στην πορεία, έφηβη, έκανα προετοιμασία για την σχολή καλών τεχνών κι αργότερα, φοιτήτρια πια, μελέτησα την ανθρώπινη φιγούρα με κάποια διαλείμματα όπου πειραματίστηκα με την τρίτη διάσταση. Από το τέλος της σχολής κι ύστερα ασχολούμαι με τη ζωγραφική συστηματικά. 

Σε ποιο ρεύμα ή κίνημα θα εντάσσατε τα έργα σας; Δεν θα ενέτασσα το έργο μου σε κάποιο ρεύμα ή κίνημα. Θεωρώ πως με αυτό τον τρόπο χάνεται η αυθεντικότητα κι επηρεάζεται επίσης η δημιουργικότητα. Κατ’ εμέ η ουσία της τέχνης γενικότερα δε βρίσκεται στα κουτάκια αλλά στην ελεύθερη έκφραση του εαυτού μας, καθώς και των ερεθισμάτων που μπορεί να εισπράττουμε μέρα με τη μέρα – εσωτερικών και εξωτερικών,  η οποία όσο εξελισσόμαστε πάνω στη δουλειά μας μπορεί να αλλάζει ανά περιόδους. 

Από που αντλείτε την έμπνευσή σας; Σε γενικές γραμμές από τον άνθρωπο, τη φύση, κάποιο εξωτερικό ή εσωτερικό ερέθισμα όπως κάτι που διάβασα, μια σκέψη ή διάθεση. Οτιδήποτε στην καθημερινότητά μου που θα μπορούσε να μου τραβήξει την προσοχή θα μπορούσε να είναι η αφορμή να ζωγραφίσω κάτι.

Υπάρχουν προσωπικότητες ή άλλοι καλλιτέχνες που έχουν επηρεάσει το έργο σας; Μία προσωπικότητα που με είχε βοήθησει να δω και να σκεφτώ πιο ξεκάθαρα πάνω στο έργο μου μια περίοδο ήταν η Susan Sodag με το βιβλίο της “Η αισθητική της σιωπής”. Κυρίως με βοήθησε να προσδιορίσω μέσα μου πιο καθαρά πτυχές που μέχρι τότε δεν είχα καταφέρει, κατα συνέπεια με είχε βοηθήσει και στο αποτέλεσμα της δουλειάς μου. Επίσης όσον αφορά σε καλλιτέχνες, κατά καιρούς υπήρξαν διάφοροι- κυρίως σε παλιότερες εποχές.  Τότε βέβαια το περιεχόμενο της δουλειας μου ήταν διαφορετικό, όπως συμβαίνει αρκετά συχνά με τους καλλιτέχνες. Εκείνο το διάστημα με εντυπωσίαζαν και με επηρέαζαν πολύ η Louise Bourgeois, η Sarah lucas, ο Thomas Schütte κλπ αλλα και ο Jean Rustin, ο Daumier, ο Hieronymus Bosch, o Pieter Bruegel κλπ. Πλέον δε με απασχολεί τόσο το ποιός μπορεί να με επηρεάζει καλλιτεχνικά αφού θεωρώ πως στο μεγαλύτερο βαθμό οι επιρροές μας προέρχονται από πολύ περισσότερες -καλλιτεχνικές και μη- πηγές απ’ ότι μπορούμε να εντοπίσουμε… Η πληροφόρηση πλεόν- κυρίως ψηφιακή- έχει τέτοιο φάσμα και όγκο που είναι αδύνατον να συγκρατήσεις ονόματα με ευκολία, τουλάχιστον εγώ δυσκολεύομαι. Συγκρατώ κυρίως εικόνες ή κάποιες συγκεκριμένες λεπτομέρειες που μου έχουν τραβήξει την προσοχή. 

Ποιά είναι η μεγαλύτερη πρόκληση που έχετε θέσει στον εαυτό σας ως καλλιτέχνης; Το να με ικανοποιεί το αποτέλεσμα της δουλειάς μου πραγματικά, μια και η ζωγραφική δεν είναι εύκολη υπόθεση όπως άλλωστε συμβαίνει γενικά με την τέχνη.

Πόσο αποδεκτή είναι η Τέχνη στην Ελλάδα σήμερα και τι ρόλο καλείται να παίξει στον δημόσιο χώρο; Το θέμα είναι περίπλοκο και δε νομίζω ότι μπορεί να απαντηθεί σε λίγες γραμμές…  Η τέχνη είναι ένα πλαίσιο που από τη μια δημιουργεί -ατομικά και κοινωνικά- τη δυνατότητα εσωτερικής -τουλάχιστον- εξέλιξης και καλλιέργειας, ανάπτυξη της κριτικής σκέψης, ευκολία και ποικιλία στην έκφραση, ανοιχτή αντίληψη και διεύρυνση των πνευματικών αναζητήσεων. Ο κόσμος έχει ανάγκη την τέχνη και πολλες φορές την αναζητά, όμως το τι ερεθίσματα του προσφέρονται ώστε να μπορέσει να την αντιληφθεί και να τη βιώσει ουσιαστικά, είναι μια άλλη ιστορία. Προσωπικά, θεωρώ πως σε κοινωνικό επίπεδο φιμώνεται, κυρίως με την έλλειψη εικαστικής και πολιτιστικής παιδείας, ακόμα και αν έχουμε καλούς εκπαιδευτικούς ή ανθρώπους που το επάγγελμά τους σχετίζεται με την τέχνη και αγαπούν τη δουλειά τους, αφού ο χρόνος των καλλιτεχνικών μαθημάτων στα σχολεία είναι ανεπαρκής, δεν υπάρχει πραγματική στήριξη της πολιτείας προς τους καλλιτέχνες και γενικότερα το θέμα της τέχνης δεν θεωρείται κύριας σημασίας…

Ποιά είναι τα μελλοντικά σας σχέδια; Να δουλέψω όσο περισσότερο μπορώ και να μπορέσω να εκφράσω τον εαυτό μου με περισσότερη ελευθερία και ειλικρίνια. Το να μπορείς να είσαι ειλικρινής και απλός μέσα σε αυτό που κάνεις θεωρώ οτι είναι το μεγαλύτερο στοίχημα που πρέπει να κερδίσει κάποιος όχι μόνο στη ζωγραφική αλλά στον τομέα της τέχνης γενικότερα.