Θεσσαλονίκη: «Πράσινες πόλεις» προ των πυλών

Η ιδέα ενός «ενιαίου μητροπολιτικού παραλιακού μετώπου για τη Θεσσαλονίκη, από το Καλοχώρι ως το Αγγελοχώρι» φαίνεται να παίρνει σάρκα και οστά

Το «masterplan» για το παραλιακό μέτωπο της Θεσσαλονίκης όπως παρουσιάστηκε από την Περιφέρεια και τους φορείς της (ΤΕΕ/ΤΚΜ, εμπλεκόμενοι δήμοι), σε συνδυασμό με το σχεδιασμό του Μητροπολιτικού Πάρκου Παύλου Μελά στα δυτικά της πόλης και τη σταδιακή υλοποίηση των «πράσινων σημείων» από τους δήμους, αποτελούν τους θεμέλιους λίθους της περιβαλλοντικής και αναπτυξιακής αναβάθμισης που επιζητούσαν δεκαετίες οι πολίτες.

Η μετατροπή του πρώην στρατοπέδου Παύλου Μελά σε μητροπολιτικό πάρκο μπορεί να αποτελέσει κεντροβαρικό σημείο για τη βελτίωση της ποιότητας ζωής των κατοίκων της δυτικής Θεσσαλονίκη και όχι μόνο. Ο ομολογουμένως εντυπωσιακός σχεδιασμός του project, όπως παρουσιάστηκε από τον διακεκριμένο και βραβευμένο αρχιτέκτονα Πρόδρομο Νικηφορίδη, στοχεύει στη δημιουργία ενός χώρου που προωθεί και έχει επίκεντρο την αλληλεπίδραση του ανθρώπου με τη φύση. Όπως ο ίδιος αναφέρει μεταξύ άλλων «Το μελλοντικό Μητροπολιτικό Πάρκο Παύλου Μελά είναι ένας χώρος ανοιχτός, προσβάσιμος και φιλικός σε όλους, χωρίς αποκλεισμούς, ένας δημοκρατικός χώρος. Το μελλοντικό ΜΠΠΜ είναι ένας χώρος περιπάτου, ανάπαυσης, αθλητισμού, πολιτισμού, κοινωνικοποίησης, δράσεων πολλαπλών μορφών και πάνω από όλα ένας τόπος απόδρασης από τη δύσκολη καθημερινότητα της πόλης μας». Τα οφέλη που προκύπτουν από τη μετατροπή ενός αναξιοποίητου εδώ και δεκαετίες χώρου σε τόπο αναψυχής, έκφρασης, κοινωνικής αλληλεπίδρασης και πολιτιστικών δραστηριοτήτων, είναι αδιαμφισβήτητα πολλά τόσο για την κοινωνία όσο και για το περιβάλλον.

Η νέα ταυτότητα της Θεσσαλονίκης, έχει ονοματεπώνυμο και σημείο αναφοράς την αλλαγή της όψης του παραλιακού μετώπου της. Η ιδέα ενός «ενιαίου μητροπολιτικού παραλιακού μετώπου για τη Θεσσαλονίκη, από το Καλοχώρι ως το Αγγελοχώρι» φαίνεται να παίρνει σάρκα και οστά μετά και την από κοινού συνάντηση των εκπροσώπων της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, του Τμήματος Κεντρικής Μακεδονίας του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας και των Δήμων Δέλτα, Αμπελοκήπων – Μενεμένης, Θεσσαλονίκης, Καλαμαριάς και Πυλαίας – Χορτιάτη. Το Ειδικό Χωρικό Σχέδιο για το παραθαλάσσιο μέτωπο θα αποτελέσει το εργαλείο υλοποίησης ενός μεγάλου από κάθε άποψη έργου, το οποίο θα έχει ως κεντρικό άξονα τη δημιουργία μιας συνεχόμενης παράκτιας ζώνης αναψυχής και ενός μεγάλου άξονα περιπάτου, που θα επιτρέπει την απρόσκοπτη παραθαλάσσια μετακίνηση των πολιτών με τα πόδια ή με ποδήλατο. Όλα αυτά σε συνδυασμό, όπως αναφέρθηκε στη συνάντηση εργασίας των φορέων, με τη θαλάσσια αστική συγκοινωνία, την επέκταση του μετρό στο αεροδρόμιο καθώς και με τους υφιστάμενους χώρους που οι ίδιοι οι δήμοι έχουν δημιουργήσει.

Το πλήρωμα του χρόνου έφτασε και δεν είναι μακριά η ώρα που θα δούμε τα πρώτα «πράσινα σημεία» να «φυτρώνουν» στις γειτονιές. Πέρασαν αρκετά χρόνια από τη στιγμή που η εισαγωγή του «μπλε κάδου» (με τα γνωστά πέντε ρεύματα πλαστικό, χαρτί, γυαλί, αλουµίνιο, λευκοσίδηρο) έφερε μια μικρή επανάσταση στην καθημερινότητα όλων μας. Με τα «πράσινα σημεία» η ανακύκλωση στη χώρα μας επιχειρείται να οργανωθεί από την αρχή έχοντας ως βραχίονα τη χωριστή διαλογή των ανακυκλώσιμων υλικών.

Έχοντας ως κοινό άξονα την περιβαλλοντική αναβάθμιση των αστικών δομών και τη βελτίωση της ποιότητας ζωής των πολιτών, τα μελλοντικά έργα αστικής ανάπλασης και «πράσινων» υποδομών μπορούν να οδηγήσουν στην αειφόρο ανάπτυξη της κοινωνίας μας. Για να εξασφαλιστεί όμως η βιωσιμότητά της πέραν του ορθού σχεδιασμού και κατασκευής των εν λόγω έργων από τους φορείς υλοποίησης, επιτακτική και αναγκαία προβάλει η ανάγκη της συμμετοχής των πολιτών σε αυτό το μεγαλόπνοο εγχείρημα. Προσωπικά πιστεύω και είμαι αισιόδοξος πως είναι ένα στοίχημα που η Θεσσαλονίκη μπορεί να το κερδίσει και θα το κερδίσει.

 

Παντελής Βογιατζής

Διπλ. Πολιτικός Μηχανικός Α.Π.Θ., Msc

Περιβαλλοντολόγος – Project Manager

Υπ. Διδάκτωρ Τμήματος Πολιτικών Μηχανικών Α.Π.Θ.