Σταμάτης Πακάκης: «Δεν ήμουν παιδί θαυμα. Είχα τη φαντασία μου…»

• Σε ποιά ηλικία ανακαλύψατε ότι θέλετε να γίνετε ηθοποιός – μουσικός;

Από τότε που θυμάμαι τον εαυτό μου ζωγράφιζα… διάβαζα Mickey Mouse και επειδή δεν ήξερα να τα διαβάζω έφτιαχνα τις δικές μου ιστορίες με βάση τις εικόνες τους.

Φωτο: Α. Λουκρέζη

Μετά τραγουδούσα παράφωνα τα τραγούδια από τις αγαπημένες μου παιδικές σειρές.

Δεν ήμουν το παιδί που είχε κάποιο συγκεκριμένο ειδικό χάρισμα. Ωστόσο όπλο μου ήταν η φαντασία μου και η θέληση.

Θυμάμαι να μαζεύω τα παιχνίδια μου και να φτιάχνω ολόκληρους κόσμους. Δημιουργούσα ρόλους, ιστορίες…. στην πορεία ήρθε η μουσική στη ζωή μου με έναν λίγο τυχαίο τρόπο.

Βρέθηκα μια κιθάρα στο σπίτι…. ε μετά το ένα έφερε το άλλο.

Φιλαρμονική, ωδείο, Μουσικό Σχολείο, Μουσικολογία….. Μετά ενασχόληση με χορό και το θέατρο.

Αν σκεφτώ τι είναι αυτό που με γεμίζει τώρα που σας γράφω είναι το να δημιουργώ κόσμους. Εδώ και κάποια χρόνια γράφω θεατρικά κείμενα και από πέρσι ξεκίνησα να τα παρουσιάζω.

Το πρώτο ήταν το «ΜΑΝΑ» Θέατρο Faust 2018 και σε λίγο καιρό κάνει πρεμιέρα το «550». Επομένως δεν ανακάλυψα κάτι συγκεκριμένο σε κάποια ηλικία.

Οι κεραίες μου ήταν ανοικτές και τα πράγματα με οδήγησαν στο σήμερα…

550 του Στ. Πακάκη από 09 Οκτώβρη στο θέατρο Faust.

• Ποιόν τραγουδιστή-τρια θαυμάζετε;

Θα μπορούσα να πω πολλούς. Ωστόσο θα εστιάσω σε ένα πρόσωπο, αυτό της Άλκηστης Πρωτοψάλτη.

Ήταν η πρώτη φωνή που αγάπησα στην εφηβεία μου ακούγοντας τις παλιότερες επιτυχίες της και κυρίως με παρονομαστή τον Κραουνάκη, τη Νικολακοπούλου και τον Αντύπα.

Ήταν η φωνή μέσα από την οποία έμαθα να αποκωδικοποιώ βαθύτερα νοήματα κειμένου, να αρθρώνω σωστά, να τονίσω σωστά κτλ.

Μέσα από την Πρωτοψάλτη έμαθα τόσο τεχνικά όσο και εκφραστικά πράγματα τα οποία διδάχθηκα και συστηματικά σε μαθήματα θεάτρου και τραγουδιού μετέπειτα. Οπότε κατέχει σημαντική θέση στους αγαπημένους μου.

Ωστόσο δεν έχω επιδιώξει να την γνωρίσω από κοντά. Μου αρκεί που υπήρξε στη ζωή μου.

Scrooge (2018)
Φωτογραφία Α.Λουκρέζη
Mua: Cathy Jones

• Θέατρο ή κινηματογράφος, τι προτιμάτε;

Προτιμώ το θέατρο σε όποια μορφή του. Οι επιτελεστικές τέχνες έχουν κάτι το μαγικό. Μου αρέσει αυτή η στιγμή… μέσα στον χρόνο. Μία φορά και ποτέ ξανά…

Μήδεια – Μποστ. Οπερέτα σε μουσική Ν.Κυπουργού και σκηνοθεσια Ι.Σκουρλέτη (Ρόλος Ευριπίδης in drag)
Φωτο: Στέφανος Κυριακόπουλος 2019

• Τι σημαίνουν οι λέξεις καριέρα – επιτυχία για εσάς;

Η καριέρα για μένα είναι μία συνεχόμενη ανοδική εξελικτική πορεία σε επαγγελματικό τομέα. Η ύπαρξη καριέρας είναι μία επαγγελματική επιτυχία. Τόσο απλά το βλέπω.

Η καριέρα έχει διακυμάνσεις ανάλογες του χώρου που κινήσε, των δυνατοτήτων σου, της παιδείας σου και κυρίως από το που ξεκινάς ώστε να είναι το προσωπικό σημείο σύγκρισης και «μέτρησης» της ατομικής σου καριέρας. Τις καριέρες δεν τις συγκρίνουμε…

Ερωτόκριτος – Μιούζικαλ του Δ. Μαραμή σε σκηνοθεσία Κ. Ρήγος (2019)
Φωτογραφία: Γ. Σπανός

• Καλλιτέχνης γεννιέται κανείς ή γίνεται; Επαγγελματίες ή και όχι.

Έχω δει ανθρώπους να ασκούν επαγγελματικά έναν καλλιτεχνικό κλάδο αλλά δε θα τους χαρακτήριζα καλλιτέχνες, όπως έχω δει και ανθρώπους που είναι καλλιτέχνες χωρίς να είναι το επάγγελμά τους.

Είναι μεγάλο ζήτημα πόσοι από εμάς που ασχολούμαστε με την τέχνη είμαστε πραγματικά καλλιτέχνες.

Σίγουρα πρέπει να έχεις μια καλλιτεχνική φύση αλλά αυτό από μόνο του δεν αρκεί.

Απαιτείται μελέτη και σπουδή. Άρα και γεννιέσαι και γίνεσαι.

Στοιχειωμένοι- Μιούζικαλ του Δ. Μαραμή σε σκηνοθεσία Θ. Παπακωνσταντίνου (2019).
Φωτογραφίες: Μάνος Μανιός

• Υπάρχει όριο ηλικίας για να ξεκινήσει κάποιος τη μουσική;

Πιστεύω πως δεν υπάρχει όριο ηλικίας. Μπορεί να ξεκινήσει μουσική όποιος την αγαπάει.

Μιλάω καθαρά για την επαφή με την τέχνη και τη χρήση της μουσικής ως μέσο έκφρασης.

Το βιβλίο μου με το CD «MANA».
Φώτο: Γ. Καρνεσιώτης
Φιλοξενείται στο 48ο Φεστιβάλ Βιβλίου στο Ζάππειο έως τις 15/09 στο περίπτερο 160-162.

• Από ποια ηλικία ξεκινάνε τα παιδιά μουσική;

Αν και μουσικοπαιδαγωγός και με ειδίκευση στο μουσικοπαιδαγωγικό σύστημα Orff δεν έχω ασχοληθεί με τη μουσική διδασκαλία σε παιδιά.

Θεωρητικά μπορούν από τη νηπιακή τους ηλικία.

Από προσωπική εμπειρία τα παιδιά δεν πρέπει να πιέζονται για να ασχοληθούν με τη μουσική.

Πρέπει να τα φέρνουν οι γονείς σε επαφή με διάφορες μορφές τέχνης και να επιλέγουν εκείνα. Πιστέψτε με οι μικροί μας φίλοι ξέρουν πολυ καλά τι πραγματικά θέλουν.

• Μπορεί κάποιος να ασχοληθεί και επαγγελματικά στην πορεία;

Αν ένα παιδί ξεκινήσει μουσική και τύχει σε καλούς δασκάλους που θα τον εμπνεύσουν για μια σωστή ακαδημαϊκή σπουδή τότε είναι πολύ πιθανό να ασχοληθεί επαγγελματικά.

Τώρα αν ένας ενήλικας θελήσει να γίνει επαγγελματίας μουσικός φυσικά και μπορεί απλώς θα πρέπει να έχει επιμονή και υπομονή ώστε να καλύψει γρήγορα πολλά γνωστικά αντικείμενα περί μουσικής και να δείξει απόλυτη αφοσίωση σε αυτήν.

Βαφτιστικος-Οπερέτα του Θ. Σακελλαρίδη με την Καμεράτα. Σκηνοθεσία Γ. Πέτρου. (2019)
Φωτο: Ι.Καρνεσιώτης

• «Η μουσική είναι μία, οι μουσικοί πολλοί.» Πως θα περιγράφατε αυτή την πρόταση;

Αυτή σας η ερώτηση μου θύμισε την απορία που είχα όντας μαθητής στο Μουσικό Σχολείο της Ρόδου και έβλεπα να υπάρχει αντιπαράθεση της Ευρωπαϊκής χορωδίας με την Βυζαντινή χορωδία.

Το θέμα ήταν πρακτικό. Σαν ώρες δεν μπορούσαμε να είμαστε και στα δύο σύνολα ωστόσο οι μαθητές ανέπτυξαν μία αντιπάθεια οι μεν για το ένας είδος και οι δε για το άλλο.

Κι εγώ, αν και μέλος της Ευρωπαϊκής χορωδίας, αναρωτιόμουν: Μα γιατί χωριζόμαστε…. Αφού η μουσική είναι μία!

Πολλές φορές αναλωνόμαστε στα αρνητικά των πολλών και διαφορετικών και δεν εστιάζουμε στο ένα κοινό και ουσιαστικό. Γενίκευσα πέρα από τη μουσική.

Σκίτσο του εαυτού μου από το βιβλίου ΜΑΝΑ. Σκιτσο: Μαύρα Γίδια

• Πώς μπορεί ένας γονιός να ανακαλύψει το ταλέντο του παιδιού του στη μουσική;

Αν ο γονιός είναι μουσικός ή έχει μουσικές γνώσεις η «ανακάλυψη» είναι εύκολη. Σε αντίθετη περίπτωση θα βοηθήσουν οι εκπαιδευτικοί. Συνήθως τα παιδιά που έχουν κάποιο ταλέντο φαίνονται, αν βέβαια δεν είναι ντροπαλά.

ΜΑΝΑ-Στ. Πακάκη (2018)
Ρόλος: Ύπνος
Φώτο: Ι. Καρνεσιώτης

• Διδάσκεται σήμερα η Μουσική παράδοση μέσα από την εκπαίδευση;

Υπάρχουν κάποια κεφάλαια με παραδοσιακή μουσική στην ύλη του Γυμνασίου αλλά δε νομίζω πως αρκούν.

Προσωπικά ήρθα σε επαφή με την παραδοσιακή μας μουσική στο Μουσικό Σχολείο.

Έκανα μαθήματα Δωδεκανησιακής λύρας καθώς και παραδοσιακού τραγουδιού.

Στην πορεία έμαθα αρκετά πράγματα τόσο θεωρητικά, όσο και οργανολογικά για την παραδοσιακή μας μουσική στο Πανεπιστήμιο.

Το βιβλίο μου ΜΑΝΑ από το 47ο Φεστιβάλ Βιβλίου στο Ζάππειο.

• Υπάρχουν Έλληνες αξιόλογοι μουσικοί, με μουσική κατάρτιση και γνώσεις;

Φυσικά και υπάρχουν! Όπως σε όλους τους κλάδους έτσι και στη μουσική η Ελλάδα έχει αξιόλογους μουσικούς σε ποικίλα είδη.

Κάποιοι από αυτούς κάνουν καριέρα στην Ελλάδα και κάποιοι μακριά από αυτήν.

• Ποιά λέξη σας εκφράζει ως καλλιτέχνη;

Μία λέξη; Συνέπεια αν και πολλοί θεωρούν πως δεν είναι στενά συνδεδεμένη με τους καλλιτέχνες.

ΜΑΝΑ-Στ. Πακάκη (2018)
Ρόλος: Ύπνος
Φώτο: Α. Λουκρέζη

• Νοιώθετε την «έμπνευση» πριν δημιουργήσετε;

Κυρίως εργάζομαι ως εκτελεστής μουσικών και θεατρικών έργων. Ως δημιουργός θα εστιάσω στην συγγραφική μου ιδιότητα.

Έχει τύχει να γράψω θεατρικό έργο με τίτλο «Alexander the Great is Alive» υπό την πίεση και τους περιορισμούς ενός διαγωνισμού θεατρικών έργων της Roseline Pictures όπου βγήκα στην τελική 10άδα και να λειτουργήσω μια χαρά.

Στη συγκεκριμένη περίπτωση η έμπνευση ήταν ένα είδος καθοδηγούμενης αυτενέργειας.

Ωστόσο η «έμπνευση» είναι πολύ βασικό στάδιο και κινητήριος δύναμη για τη δημιουργία.

Το έργο μου «ΜΑΝΑ» το έγραψα κυρίως μέσα από τα τόσα κοινωνικά ζητήματα που παρατηρούμε γύρω μας που έχουν κοινό παρονομαστή τη μητέρα.

Στη συνέχεια η «έμπνευση» ήρθε μέσα στο λεωφορείο 550 (Π.Φάληρο-Κηφισιά), εξ ου και η παράσταση «550».

Η παρατήρηση καθημερινών ανθρώπων ήταν για ακόμη μια φορά η πηγή της «έμπνευσης» μου.

• Πώς θα χαρακτηρίζατε τον εαυτό σας ως Καλλιτέχνη;

Φιλότιμο, συνεπή και δουλευταρά.

Τηλεοπτική σειρά Το Τατουάζ στον Αlpha.
Ρόλος: Πέτρος

• Ποιά είναι τα μελλοντικά επαγγελματικά σας σχέδια;

Δεν κάνω σχέδια για το μακρινό μέλλον διότι έχω μάθει μέχρι τώρα να ακολουθώ αυτό που έρχεται. Το πιο κοντινό μου σχέδιο είναι
να ετοιμάσω μία όμορφη παράσταση με τους υπέροχους, και το εννοώ, συνεργάτες μου.

Είναι μία κοινωνική κωμωδία με τίτλο «550» που θα παρουσιαστεί στο θέατρο Faust κάθε Τετάρτη στις 20:30 Από 09 Οκτώβρη.

Enter Sandman σε σκηνοθεσία Θ. Γλυνάτση (2017) Ρόλος: Sandman
Φωτογραφία: A. Eggler

• Η μουσική ενώνει τους λαούς και τους πολιτισμούς;

Αυτή η θεματική με απασχόλησε στο πλαίσιο των μαθημάτων του πανεπιστημιακού τμήματος από το οποίο έχω αποφοιτήσει.

Συγκεκριμένα στο πλαίσιο των Μουσικών Σπουδών του ΕΚΠΑ παρακολούθησα όσα εθνο-μουσικολογικά μαθήματα είχαμε.

Τότε με γοήτευε χωρίς να ξέρω γιατί. Μετά από χρόνια κατάλαβα…. Ήθελα να δω πέρα από τη δική μου ταυτότητα, να δω τι κάνει και ο «άλλος».

Εμείς και οι άλλοι, εγώ κι εκείνοι… Η περιέργειά μου αυτή και οι εξαιρετικοί καθηγητές μου, με βοήθησαν σε μία σωστή ηλικία να αναγνωρίσω, να μελετήσω (έστω και από την πολυθρόνα μου) το διαφορετικό.

Εξοικειώθηκα με τη μουσική και την κοινωνία άλλων λαών.

Η μουσική είναι ένα στοιχείο της πολιτιστικής ταυτότητας κάθε λαού που μπορεί να αποτελέσει σημείο επαφής.

Ορφέας στον Άδη. J.Offenbach.
Σκηνοθεσία: Ι.Σιδέρης (2019)
Ρόλος: Ερμής
Φωτογραφίες: Ι.Καρνεσιώτης

Βιογραφικό

Ο Σταμάτης Πακάκης είναι ένας νέος και πολύπλευρος performer που συνδυάζει στις δουλειές του το θέατρο, τη μουσική και την κινησιολογία.

Φωτο: Α. Λουκρέζη

Ζει και εργάζεται στην Αθήνα ενώ έχει καταγωγή από την Ρόδο.

Είναι απόφοιτος του τμήματος Μουσικών Σπουδών του Ε.Κ.Π.Α. καθώς και διπλωματούχος Μονωδίας και Κλασσικής κιθάρας, πτυχιούχος Ανωτέρων Θεωρητικών της μουσικής (Αρμονία, Αντίστιξη, Φούγκα), Ενοργάνωσης Μπάντας και Μουσικοπαιδαγωγικών Συστημάτων καθώς και κάτοχος Diploma Performance in Music Theater, Popular Vocals, Classical Singing του L.C.M..

Έχει κατορθώσει να συνεργαστεί με σημαντικά ονόματα της Μουσικής και Θεατρικής σκηνής της χώρας μας (Κ. Ρήγο, Γ. Σκουρλέτη, Ι. Σιδέρη, Δ. Μαραμή, Θ. Παπακωνσταντίνου, Λ. Μαχαιρίτσα, Ευριδίκη, Κ. Σταμουλάκη, Κ. Ρουγγέρη, Γ. Πέτρου, Γ. Κουμεντάκη, Θ. Μουμουλίδη, Θ. Γλυνάτση, Α. Γεωργακάτο, Α. Ευκλείδη, Θ. Εσπίριτου, Χρ. Θεοδώρου, Α. Μαυρόγιαννη, Χ. Γωγιό κ.ά.) καθώς και να εργαστεί σε σημαντικούς πολιτιστικούς χώρους (Εθνική Λυρική Σκηνή, Εναλλακτική Σκηνή της Ε.Λ.Σ., Θέατρο Ηρώδου του Αττικού, Μέγαρο Μουσικής Αθηνών και Θεσσαλονίκης, Badminton, Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, Δημοτικό Θέατρο Πειραιά, Skrow Theater, Γυάλινο Μουσικό Θέατρο, Θέατρο Άνεσις, Θέατρο Ακροπόλ, Θέατρο Ολύμπια, Παλλάς, Θέατρο Faust κ.ά.). Είναι έκτακτος συνεργάτης των Μουσικών Συνόλων του Δήμου Αθηναίων, της Εθνικής Λυρικής Σκηνής και της ΕΡΤ (τενόρος).

Επίσης έχει συνεχή παρουσία στο ελεύθερο θέατρο. Πρόσφατα ξεκίνησε να παρουσιάζει προσωπικές του δημιουργίες.

Το πρώτο δείγμα είναι το μουσικοθεατρικό του έργο με τίτλο «ΜΑΝΑ» που κυκλοφόρησε σε βιβλίο με CD (Εκδόσεις i-Write, Σεπτέμβριος 2018) και ανέβηκε στο θέατρο Faust.