Στάθης Γυφτάκης: “…θα με ξετρέλαινε η ιδέα να συνεργαζόμουν με την Ερατώ Αλακιοζίδου”

Ποια είναι η πρώτη σας Μουσική ανάμνηση;

Δεν υπάρχει ακριβώς μια συγκεκριμένη ανάμνηση αλλά θυμάμαι από πολύ μικρός να ακούει ο πατέρας μου πολύ κλασική μουσική και κυρίως προκλασικά έργα. Μάλιστα θυμάμαι και κάποιες φορές να τον σχολιάζουν οι οικογενειακοί φίλοι δυσμενώς την ώρα που το Rock and Roll ακουγόταν στην διαπασών. Ταυτόχρονα το τραγούδι «με την πρώτη σταγόνα της βροχής» ηχούσε συνέχεια στα αυτιά μου και παντρευόταν πολύ παράξενα με το «είμαστε δυο, είμαστε τρεις, είμαστε χίλιοι δεκατρείς»

Φώτο by Angel Sifontes

Με ποιόν Μουσικό θα θέλατε να βρεθείτε επί σκηνής;

Θα με ξετρέλαινε η ιδέα να συνεργαζόμουν με την Ερατώ Αλακιοζίδου. Αυτή να έπαιζε κι εγώ να απολάμβανα ή έστω να γυρνούσα τις σελίδες! Πέρα βέβαια από αυτήν την «χιουμοριστική» συνεργασία θα ήθελα μάλλον πιο πολύ να συναντηθώ με συνθέτες παρά με οργανοπαίκτες γιατί αισθάνομαι πιο οικεία με τους συνθέτες και μοιάζει και μεγαλύτερη η «περιπέτεια» της επικοινωνίας.

Φώτο by Στέλιος Κρητικάκης

Περιγράψτε μας τη μέχρι σήμερα πορεία σας στη μουσική. Υπήρξαν επιρροές καθοριστικές θετικές ή αρνητικές;

Μόνο θετικές επιρροές μπορώ να ανακαλέσω αλλά και μια δυο όχι αρνητικές, αλλά κωμικές.
Θεωρώ λοιπόν πως είχα στην ζωή μου δύο μεγάλα θεϊκά δώρα. Δύο ανθρώπους που με προίκισαν με ανεκτίμητες γνώσεις αλλά και με μεγάλα εφόδια για να μπορέσω να πραγματοποιήσω ακόμα μεγαλύτερα πράγματα από αυτά που είχα φανταστεί.
Την Θεο-δώρα (Ντόρα) Μπακοπούλου που με σημάδευσε σαν άνθρωπο και καλλιτέχνη και τον Θεό-δωρο Αντωνίου που με ενέπνευσε να εμπιστευτώ το όραμά μου και το πάθος μου και να παλεύω πάντα για το φως και την μουσική.
Πέρα από αυτούς θεωρώ πως σημαντική επιρροή στην ζωή μου έπαιξε και ο Γιώργος Κουρουπός σαν ένας σοφός μέντορας και βέβαια η Λίλλυ (η γυναίκα μου) γιατί είναι ο πρώτος και ο τελευταίος άνθρωπος που εμπιστεύομαι σε κάθε βήμα της μουσικής -και όχι μόνο – ζωής μου!

Σας “τρομάζει” η επιτυχία ή η αποτυχία;

Δεν με τρομάζει τίποτα. Πάντα εύχομαι να μου συμβούν αυτά που μου αξίζουν. Έχω πορευτεί και με την αποτυχία αλλά και με την επιτυχία. Και στις δύο περιπτώσεις οι αγαπημένοι μου άνθρωποι με στήριξαν, με βοήθησαν, με συγκρατήσαν και με συμβουλέψαν. Δεν φοβάμαι λοιπόν τίποτα παρά μόνο την απουσία των ανθρώπων….

Ποιά είναι η άποψή σας για τα μουσικά τηλεοπτικά talent show;

Δυστυχώς παγιδεύτηκα μια φορά και συμμετείχα σε ένα από αυτά, κάτι που πραγματικά δεν με εκπροσωπεί καθόλου και δεν με τιμά καθόλου. Να λοιπόν και μια αποτυχία μου!
Διαφωνώ κάθετα με όλη αυτή τη διαδικασία που μόνο παγίδες κρύβει χωρίς να προσφέρει τίποτα ουσιαστικό.

Μια συνεργασία που ονειρεύεστε;

Πολλές!!! Αρχικά θα ήθελα να καταφέρω να τελειώσω ένα «φιλόδοξο» σχέδιο. Να ολοκληρώσω το έργο «24 Πρελούδια για πιάνο» op.100 όπου κάθε ένα είναι αφιερωμένο και σε διαφορετικούς φίλους πιανίστες και να τα ακούσω όλα από αυτούς τους πιανίστες σε μια συναυλία.
Στην συνέχεια ονειρεύομαι την στιγμή που θα ξανά συνεργαστώ με τον Δημήτρη Πλατανιά, έναν τραγουδιστή που λατρεύω και εκτιμώ απεριόριστα. Και πολλά πολλά άλλα όνειρα!!!

Υπάρχουν μάνατζερ στην Ελλάδα που μπορούν να βοηθήσουν την πορεία ενός μουσικού;

Δεν έχω ασχοληθεί καθόλου με αυτό το αντικείμενο οπότε μάλλον καλύτερα να μην απαντήσω σε αυτό το ερώτημα (που ήδη απάντησα βέβαια)

Ποιά είναι τα μελλοντικά μουσικά σας σχέδια;

Μια Όπερα που μπαινοβγαίνει στο συρτάρι εδώ και μια δεκαετία! Αλλά και ένα έργο που έχω ήδη ξεκινήσει με μεγάλο κέφι και αφορά στον απίθανο αρχαιολόγο-εξερευνητή Πέτρο Θέμελη και στις ανασκαφές του στην Αρχαία Μεσσήνη

Πείτε μας δυο λόγια για τη συμμετοχή σας στο πρόγραμμα MMS | Mediterranean Miniature Sketches

Η Ερατώ έχει πραγματικά κάνει μια συγκινητική δουλειά πολύ σημαντική για όλη την Ελληνική σύγχρονη δημιουργία. Η προβολή της μουσικής και η έξυπνη επιλογή της Ερατώς έχει πραγματικά φωτίσει τις άγνωστες για το κοινό -στην Ελλάδα αλλά και στην Ευρώπη – συνθέσεις σημαντικών συνθετών της χώρας. Κάτι το οποίο θα έπρεπε κεντρικά να υποστηριχθεί αλλά ποτέ δεν έχει γίνει. Ακούω συνεχώς δηλώσεις περί στήριξης του σύγχρονου Ελληνικού πολιτισμού αλλά που είναι αυτός ο πολιτισμός άραγε; Για τον χορό για το θέατρο για τον κινηματογράφο όλο και κάτι γίνεται από το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, αλλά για την μουσική;
Μάλλον θα πρέπει να μαζευτούμε όλοι οι συνθέτες και να δημιουργήσουμε μια ποδοσφαιρική ομάδα μήπως και καταφέρουμε να πάρουμε κάποια επιχορήγηση ως αθλητικό σωματείο πια!
Η ομορφιά πάντως του εγχειρήματος της Ερατώς βασίζεται στην συνύπαρξη μικρών σκέψεων, εικόνων, συναισθημάτων πολύ διαφορετικών μεταξύ τους αλλά με έναν κοινό παρονομαστή:
Την άψογη εκτέλεση της Ερατώς!

Βιογραφικό.

Ο Στάθης Γυφτάκης γεννήθηκε στην Καλαμάτα το 1967. Σπούδασε πιάνο με τη Ντόρα Μπακοπούλου (Δίπλωμα με Άριστα και Ειδική Διάκριση) και σύνθεση με τον Θόδωρο Αντωνίου (Δίπλωμα με Άριστα και Α’ Βραβείο).
Έργα του έχουν παρουσιαστεί με επιτυχία στην Ελλάδα και στο εξωτερικό (Τουρκία, Γαλλία, Γερμανία, Ιταλία, Καναδάς, Ρωσία, Βέλγιο, Η.Π.Α., Πορτογαλία, Αυστρία, Ολλανδία) μεταξύ άλλων από την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, το Ελληνικό Συγκρότημα Σύγχρονης Μουσικής, το Συγκρότημα της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, την Ορχήστρα των Χρωμάτων, το Arcadian Woodwind Quintet, το Duo Palmos, το ARTéfacts ensemble, τη Συμφωνική Ορχήστρα Πνευστών Οργάνων “Danubia”, τη Συμφωνική Ορχήστρα Καλαμάτας και τη Συμφωνική Ορχήστρα Νέων του Δημοτικού Ωδείου Καλαμάτας.
Έργα του έχουν παρουσιάσει σημαντικοί καλλιτέχνες διεθνώς όπως Ντόρα Μπακοπούλου, Λορέντα Ράμου, Ερατώ Αλακιοζίδου, Αλεξία Μουζά, Λουκάς Γεώργας, Θοδωρής Τζοβανάκης, Βίκη Βασιλειάδη, Σπύρος Σακκάς, Δημήτρης Πλατανιάς, Χριστίνα Γιαννακοπούλου, Κατερίνα Παλαιολόγου, Μαργαρίτα Συγγενιώτου, Τάσος Αποστόλου, Μαρία Παπαπετροπούλου, Σπύρος Μουρίκης, Γιάννης Σαμπροβαλάκης, Νικόλας Καβάκος, Υβόνα Γκλίνκα, Leo Winland, Indira Rahmatulla, Felix Froschhammer κ.α.
Έργα του έχουν επιλεγεί και διακριθεί σε εργαστήρια σύγχρονης μουσικής και σε διεθνείς διαγωνισμούς.
Πολλά από τα έργα του έχουν παρουσιαστεί ή παραγγελθεί από σημαντικά φεστιβάλ, όπως το Ελληνικό Φεστιβάλ, το Διεθνές Φεστιβάλ Μουσικού Θεάτρου του Βόλου, το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, το φεστιβάλ «Η Ελλάδα στο Μιλάνο», το «Φεστιβάλ Μεσογειακών χωρών» στην Κωνσταντινούπολη , το Φεστιβάλ «Διεθνείς Μουσικές Ημέρες Καλαμάτας» κ.α.
Διετέλεσε Καλλιτεχνικός Διευθυντής στο Δημοτικό Ωδείο Καλαμάτας από το 2003 ως το 2009 και από το 2015 έως σήμερα.
Είναι ιδρυτικό μέλος του φεστιβάλ κλασικής μουσικής «International Kalamata Music Days” και από το 2017 είναι Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Διεθνούς Διαγωνισμού και Φεστιβάλ Χορωδιών Καλαμάτας.
Διδάσκει πιάνο και Ανώτερα Θεωρητικά στο Δημοτικό Ωδείο Καλαμάτας.
Είναι μέλος της Ένωσης Ελλήνων Μουσουργών, ενώ από το 2013 ως το 2018 διετέλεσε και μέλος του ΔΣ της Ένωσης.
Ζει μόνιμα στην Καλαμάτα .