Ο Στέλιος Ταντούρης συμμετέχει στην ομαδική εικαστική έκθεση «Γυναικών Υπέρθεσις»

“Η αγάπη μου για το περιβάλλον και τη φύση ζώντας σε μια πόλη με τόσα περιβαλλοντικά προβλήματα με οδήγησε πέρα από τη ζωγραφική να δημιουργώ επί το πλείστον εδώ και αρκετά χρόνια, έργα με ανακυκλώσιμα υλικά”

Τι σας οδήγησε να ασχοληθείτε με την τέχνη και τι σας ενέπνευσε στη θεματολογία της συγκεκριμένης έκθεσης; Γεννήθηκα και μεγάλωσα στην Ελευσίνα, μια Ιστορική και Ιερή πόλη όπου η τέχνη ειδικά στον αρχαιολογικό χώρο της, αποτελεί ερέθισμα και παρακινεί οποιονδήποτε έχει καλλιτεχνική ευαισθησία να ασχοληθεί με την τέχνη σε οποιαδήποτε μορφή και έκφανσή της. Έτσι λοιπόν οι καλλιτεχνικές ανησυχίες που είχα από νεαρή ηλικία βρήκαν τρόπο να βγουν στην επιφάνεια και να αποτελέσουν τρόπο έκφρασης και επικοινωνίας. Η Βιομηχανική ανάπτυξη και τα αποτελέσματά της όσον αφορά τη ρύπανση του περιβάλλοντος και την υποβάθμιση της περιοχής έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στην μετέπειτα εικαστική μου πορεία. Η αγάπη μου για το περιβάλλον και τη φύση ζώντας σε μια πόλη με τόσα περιβαλλοντικά προβλήματα με  οδήγησε πέρα από τη ζωγραφική να δημιουργώ επί το πλείστον εδώ και αρκετά χρόνια έργα με ανακυκλώσιμα υλικά.

Στη συγκεκριμένη έκθεση πέρα από την επιμέλειά της, συμμετέχω κι εγώ αυτή τη φορά όχι με μια δημιουργία από ανακυκλώσιμα υλικά αλλά με ένα abstract έργο ζωγραφικής εμπνευσμένο καθαρά από τη γοητεία, τη σαγήνη και την απαράμιλλη ομορφιά της γυναικείας μορφής και κάλους.

Επίσης με ένα δεύτερο έργο το οποίο έχει  τίτλο “Περσεφόνη” σαφώς εμπνευσμένο από τον τόπο καταγωγής μου με την εξέχουσα πολιτιστική του κληρονομιά και τον Ιερό μυστικιστικό εσωτερισμό που τον διακρίνει μέχρι και σήμερα, ασχέτως αν κάποιοι τεχνηέντως προσπαθούν να απαξιώσουν και να αντικαταστήσουν με μεταμοντέρνα τίποτα.

Ποιά θεωρείται ότι είναι η συνεισφορά της τέχνης στον Πολιτισμό; Με την συγκεκριμένη ερώτηση θα μπορούσαμε να γράψουμε τρεις τόμους αλλά θα προσπαθήσω να είμαι περιληπτικός. Από αρχαιοτάτων χρόνων η εξυπηρέτηση της φυσικής και θεμελιώδους ανάγκης αλλά και ικανότητας του ανθρώπου να είναι δημιουργικός εκφράστηκε από την ενασχόληση με την τέχνη. Αυτός ήταν ο πρωταρχικός τρόπος επικοινωνίας, σκαλίζοντας και ζωγραφίζοντας πάνω σε βράχους παραστάσεις της ζωής του αλλά και ό,τι έβλεπε. Πριν καν μιλήσει ζωγράφιζε! Ήταν η απαρχή του πολιτισμού. Κάθε πολιτισμός, όπως και κάθε εποχή του, έχει τη δική του τέχνη και προβάλλει τις δικές του μορφές. Το σίγουρο είναι ότι κανένα πολιτισμό δεν μπορούμε να τον καταλάβουμε χωρίς να γνωρίσουμε την τέχνη του η οποία, μας επιτρέπει να φτάσουμε στο βαθύτερο, ουσιαστικότερο χαρακτήρα του. Οι καλλιτέχνες επηρεάζουν και ταυτόχρονα επηρεάζονται από την εποχή τους και τον κόσμο τους. Στην ουσία γίνονται καθρέφτες και δημιουργοί του πολιτισμού τους. Κάθε έργο τέχνης, ή κάθε μεγάλη δημιουργία, αποτελεί μια σύνθεση όλων των στοιχείων ενός πολιτισμού. Η τέχνη είναι η βάση και η ψυχή κάθε πολιτισμού.

Πως επηρεάζει η ενασχόληση με την τέχνη την καθημερινή σας ζωή; Όπως έλεγε και ο Πάμπλο Πικάσο η τέχνη ξεπλένει από την ψυχή την σκόνη της καθημερινότητας. Ταυτίζομαι απόλυτα με την συγκεκριμένη έκφραση αφού μετά από μια δύσκολη ημέρα το καταφύγιό μου και το καθαρτήριο για να βρω ηρεμία και να διώξω από πάνω μου όλη την αρνητική ενέργεια των επαφών που είχα, είναι η ενασχόληση με κάποιο έργο που έχω εν εξελίξει ή κάποιο έργο που ξεκινάει. Η Τέχνη είναι αυτή που με προστατεύει από την ισοπέδωση των αξιών που προκαλεί η σύγχρονη κοινωνία της κατανάλωσης που ζούμε. Η τέχνη είναι αυτή που μας βοηθάει να αντιληφθούμε την φυσική ομορφιά και να αισθανθούμε την ευχαρίστηση πέρα από τη χρήση υλικών αντικειμένων θωρακίζοντάς μας ώστε να έχουμε τη δύναμη να αντισταθούμε στις πλαστές και ψευδεπώνυμες υλιστικές ομορφιές που κατακλύζουν την σημερινή κοινωνία. Δεν θα μπορούσα να φανταστώ την καθημερινή μου ζωή χωρίς να υπάρχουν κάποιες ώρες ενασχόλησης με την τέχνη είτε δημιουργώντας κάποιο έργο είτε μιλώντας με φίλους περί τέχνης είτε επισκεπτόμενος εικαστικές εκθέσεις, θεατρικές παραστάσεις ή μουσεία. Η τέχνη είναι κάθαρση, ίαμα, πανοπλία και επαναγέννεση!

Νομίζετε ότι η τέχνη έχει την δυνατότητα να αλλάξει τις υφιστάμενες κοινωνικές συνθήκες; Σαφώς και είμαι της άποψης ότι η Τέχνη έχει την δυνατότητα και την δύναμη όχι μόνο να επηρεάσει αλλά και να αλλάξει  κοινωνικές και πολιτικές συνθήκες. Υπάρχουν πάμπολλα παραδείγματα αλλά θα επικεντρωθώ στον τομέα του περιβάλλοντος αφού όπως προανέφερα είμαι εικαστικός που δημιουργεί με ανακυκλώσιμα υλικά που συλλέγω ο ίδιος από το αστικό και μη περιβάλλον. Αν λάβουμε υπόψη μας ότι υπάρχουν διάφορα περιβαλλοντικά κινήματα τέχνης όπως η eco-art, η land-art και η trash-art θα κατανοήσουμε ότι οι καλλιτέχνες που ανήκουν σ’ αυτά ενώνουν τις φωνές τους διαμέσου των έργων τους δίνοντας στην κοινωνία να καταλάβει ότι οι αλλαγές που πρέπει να γίνουν είναι αναγκαίες για την προστασία της φύσης και κατά συνέπεια για την επιβίωση του ανθρώπινου είδους. Μέσα από τα έργα τους ευαισθητοποιούν το κοινωνικό σύνολο, το παροτρύνουν να αλλάξει συνήθειες και τρόπο ζωής πριν να είναι αργά για όλους μας.

Τα έργα τους γίνονται φωνές διαμαρτυρίας και αφύπνισης με αποδέκτες όχι μόνο τους φιλότεχνους αλλά όλη την κοινωνία. Ευτυχώς όπως βλέπουμε τα αποτελέσματα είναι ενθαρρυντικά αφού όλο και περισσότεροι πείθονται να στραφούν σε έννοιες και ενέργειες όπως η ανακύκλωση, η μείωση του ανθρακικού αποτυπώματος και οτιδήποτε άλλου μπορεί να επιφέρει βελτίωση στο περιβάλλον και τη ζωή μας.

Ποιό ή ποιά καλλιτεχνικά κινήματα, σας έχουν επηρεάσει περισσότερο στην καλλιτεχνική σας πορεία; Πάντα με γοήτευε ο ρομαντισμός και ο τρόπος ζωής στη Βικτωριανή εποχή. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι με αφήνει αδιάφορο η σημερινή εποχή, η τεχνολογία και τα αναμενόμενα μελλοντικά τεχνολογικά επιτεύγματα. Το steampunk που είναι ένα ρεύμα ρετροφουτουρισμού  συνδυάζει αυτά τα δύο. Στην ουσία είναι η Βικτοριανή επιστημονική φαντασία και με τον όρο «Βικτοριανή» δεν αναφέρομαι σε συγκεκριμένη κουλτούρα αλλά σε όλα τα χαρακτηριστικά της εποχής όπως ο ατμός, τα γρανάζια οι σωλήνες η χρήση του χαλκού και άλλα…
Είναι ένα σύγχρονο ζωντανό ρεύμα το οποίο μιμείται την αισθητική του παρελθόντος με τεχνολογικές σύγχρονες και μελλοντικές φανταστικές προσθήκες. Συνήθως, τέτοιου είδους κόσμοι τοποθετούνται σε μια άλλη, εναλλακτική πραγματικότητα και αυτό είναι που κάνει τα έργα που αναφέρονται σε αυτούς ιδιαίτερα ενδιαφέροντα και γοητευτικά.