Θέμης Θεμιστοκλέους: “Η μεγαλύτερη πρόκληση σαν καλλιτέχνης είναι να κάνω τέτοιο έργο που να με ικανοποιήσει πλήρως και να έχει τα φόντα της ευρείας αναγνώρισης”

“Τα άμεσα Μελλοντικά σχέδια μου είναι να πραγματοποιήσω τις τρεις ατομικές μου εκθέσεις που ακυρώθηκαν λόγω κορονοϊου στη Λάρνακα, Λεμεσό, και Πάφο. Να κλείσω με είκοσι ατομικές εκθέσεις, στα πενήντα χρόνια πορείας σπουδής και έργου και ίσως αρχίσω νέο κύκλο σπουδής και έργου.”

Πως και πότε ξεκινήσατε να ασχολείστε συστηματικά με τη ζωγραφική; Ξεκίνησα να ζωγραφίζω από πολύ μικρός σε όποια κενή επιφάνια ήταν διαθέσιμη. Με ό,τι έγραφε ή χάρασσε έφτιαχνα ζώα και ανθρώπους με γύψο που ξεκολλούσα από τοίχους και ξυλοκάρβουνα.
Συστηματικά άρχισα να ζωγραφίζω από το 1971 στην ηλικία των 20 ετών μετά το στρατιωτικό. Δυστυχώς δεν είχα την ευκαιρία και τα οικονομικά να σπουδάσω και έτσι περιορίστηκα στη μελέτη από μόνος μου, τακτικός επισκέπτης των εκθέσεων στις γκαλερί, μουσεία, μικρές δημοτικές πινακοθήκες ξενοδοχεία, και όπου εύρισκα εικόνες και σχόλια. Έτσι άρχισα να δημιουργώ δικές μου εικόνες και τρόπους έκφρασης αρχικά με λάδι σε γνωστά μου θέματα από τα παιδικά μου βιώματα και μνήμες.
Μετά την τραγωδία του 1974 είχα την τύχη να γνωρίσω ένα κύριο που περιόδευε στις ελεύθερες περιοχές και μάζευε φωτογραφίες, κεντήματα να τους κάνει κορνίζα και από τους πρόσφυγες μάζευε φωτογραφίες μνήμες των κατεχομένων χωριών και προσώπων που χαθήκαν μου τις έδινε για να τις αντιγράψω πάνω σε καμβά. Μπορώ να πω ότι αυτή η δουλειά ήταν πανεπιστήμιο για μένα, αυτό κράτησε μέχρι το 1978 που χάθηκε ο κος Αντρέας Πέτρου έτσι τον έλεγαν.

Σε ποιο ρεύμα ή κίνημα θα εντάσσατε τα έργα σας; Μετά το 1978 παράτησα τελείως αυτά που έκανα με τα αγροτικά θέματα και προσωπογραφίες. Άρχισα να τραβώ μιαν εντελώς διαφορετική γραμμή. Αγόρασα βιβλία μελέτησα πάρα πολλούς ζωγράφους θαύμασα την αστείρευτη φαντασία και εξυπνάδα του Πικάσο την απλότητα του Ματίς του Κλέε και τις γυναίκες του Μοντηλιάνι. Αρχισα να δημιουργώ τους Χωματένιους εραστές, μετά τους Πέτρινους που σίγουρα δεν ταίριαζαν σε κανένα κίνημα, ούτε στις επόμενες σειρές. Τα Ερωτικά Τα ημερολόγια Χρονοδρομήσεις ταίριαζαν κάπου σε κάποιο ρεύμα ή κίνημα είχαν μια δική τους γραμμή.
Εδώ θα σας πω μια μικρή ιστορία. Τον Οκτώβρη του 1994 είχα τα εγκαίνια της 10ης έκθεσής μου στη Λάρνακα την ώρα που τελειώσαμε και έτοιμοι να φύγουμε μπήκε μέσα ένα ζευγάρι τουρίστες κάπως ηλικιωμένοι έκαναν αργά τον γύρο την αίθουσα του δημαρχείου σχολίαζαν σχολαστικά τον κάθε πίνακα μεταξύ τους, μου φάνηκαν πολύ ικανοποιημένοι με τη δουλειά μου. Την ώρα που αποχωρούσαν με ρώτησαν αν θα ήταν ανοιχτή η έκθεση την Κυριακή και τους είπα ναι με την κρυφή ελπίδα ότι θα αγόραζαν κάποιον έργο. Την Κυριακή το μεσημέρι είδα τον κύριο να κατεβαίνει από ένα μικρό λεωφορείο μαζί με καμιά δεκαριά άλλους και να μπαίνουν μέσα στη γκαλερί, όλοι άγνωστοι μου μιλούσαν μαζί του όλοι Ιταλικά τους ρώτησα τι γίνεται μου είπαν ότι τους μάζεψε όλους με πολλή επιμονή και υπομονή από όλη τη Κύπρο να τους φέρει να δουν κάτι το πολύ ξεχωριστά ωραίο, τους ρωτούσα συνέχεια να μου λένε τι τους έλεγε, αφού τους έκανε διάλεξη πίνακα με πίνακα σχολαστική ενημέρωση σαν μάθημα, με ενημέρωσαν ότι ήταν ο καθηγητής που τους έκανε μεταπτυχιακό στη Περούτζια. Τους είπα να τον ρωτήσουν τι το ξεχωριστό διαφορετικό είδε στη δουλειά μου και που με κατατάσσει σε ποιο κίνημα. Το ξεχωριστό που τον ενθουσίασε τόσο πολύ όπως μου είπαν είναι που δεν διδάσκεται σε καμιά σχολή και δεν μπορεί να διδαχτεί από κανένα καθηγητή αυτή η αντικανονική τεχνική και όμως είναι παράξενα ωραία και όμορφη δουλειά. Δεν χρειάζεται να ενταχθεί σε κίνημα εδώ που είναι καλά είναι έχει το κίνημα του είπε. Μου άρεσε πάρα πολύ αυτό γιατί κι εγώ αυτό πιστεύω. Ωραίο έργο να βγαίνει, να δίνει τα δικά του όμορφα ή ακόμη και απαίσια σκληρά μηνύματα και είναι αρκετά δε θέλει άλλες ταμπέλες. Τα κινήματα που έκαναν την επανάσταση στη ζωγραφική έβαλαν τις ταμπέλλες τους τώρα να περιμένουμε άλλην επανάσταση; Ίσως.

Από πού αντλείτε την έμπνευσή σας; Πάντα με ενέπνεε η γυναίκα η γυναικεία ομορφιά είναι έρωτας, η γυναίκα με όλα της τα μυστήρια κάποτε η Σκύλλα ή η Χάρυβδη που κρύβει, η Κίρκη μα και η Καλυψώ οι σατανικές, μα και η ερωτική η πηγή των πάντων καλών και κακών, γενικά όλες οι γυναίκες του ομήρου, αφιέρωμα στο τέλειο θαυμαστό δημιούργημα της φύσης είναι η έμπνευση των πάντων που χωρίς αυτές όλα θα ήταν μάταια και περιττά.

Υπάρχουν προσωπικότητες ή άλλοι καλλιτέχνες που έχουν επηρεάσει το έργο σας ; Σίγουρα όλοι οι καλλιτέχνες έχουμε επηρεασμούς λίγο πολύ από τις πηγές των γνώσεων και θαυμασμού μας. Πενήντα χρόνια σπουδής και έργου συνάντησα στο δρόμο μου κάποιους μεγάλους όπως ανάφερα πιο πάνω τον Πικάσο τον Μοντιλιάνι και Γκούσταβ ΚλΊμτ τους έστησα μνημεία μνήμης και άλλαξα πορεία. Είπαμε εκατομμύρια οι ζωγράφοι και δισεκατομμύρια τα έργα κάποια θα έχουν ομοιότητες, δεν με ενοχλεί αν δύο τρία έργα μέσα στις εκατοντάδες που έφτιαξα έτυχε να μην βγαίνουν διαφορετικά και έχουν κάποια μνήμη όχι αντιγραφή Μοντιλιάνι. Και ο μεγάλος Πικάσο πολλά έργα του, μας παραπέμπουν σε αφρικάνικες μάσκες είναι περιέργεια, θαυμασμός δεν νομίζω να αρνήθηκε ποτέ τους επηρεασμούς του.

Ποια είναι μεγαλύτερη πρόκληση που έχετε θέσει στον εαυτό σας ως καλλιτέχνης ; Η μεγαλύτερη πρόκληση που έβαλα σαν καλλιτέχνης είναι να κάνω τέτοιο έργο που να με ικανοποιήσει πλήρως εμένα και να έχει τα φόντα ευρείας αναγνώρισης.
Η μεγαλύτερη στόχευση στα έργα μου η απόδοση της ψυχικής διάθεσης του αισθήματος που αποπνέει το έργο και που αποκομίζει ο θεατής βλέποντας το πρόσωπα και χρώμα που να μην φωνάζουν, μα να αρέσουν.

Πόσο αποδεκτή είναι η τέχνη στην Ελλάδα σήμερα και τι ρόλο καλείται να παίξει στο δημόσιο χώρο; Η Τέχνη στον Ελληνικό δημόσιο χώρο μπορώ να πω ότι είναι πτωχικά αποδεχτή. Η παρουσία περισσότερο σε εσωτερικούς χώρους, πρέπει να οριστεί με νόμο μίνιμουμ εμπλουτισμού κατασκευαστικού έργου αναλόγως του κόστους κατασκευής πχ 1% σε ζωγραφική γλυπτική γενικά σε τέχνη για να έχει πιστοποιητικό τελικής έγκρισης του έργου. Έτσι πιστεύω θα αρχίσει ο καλός ανταγωνισμός που θα ανεβάσει τον πήχη της ζωγραφικής γλυπτικής μα και το αισθητικό κριτήριο των Ελλήνων πολύ ψηλά.

Ποια είναι τα μελλοντικά σας σχέδια ; Τα άμεσα Μελλοντικά σχέδια μου είναι να πραγματοποιήσω τις τρεις ατομικές μου εκθέσεις που ακυρώσαμε το 2020 λόγω μέτρων κορονοιου, στη Λάρνακα, Λεμεσό, και Πάφο. Να κλείσω με είκοσι ατομικές εκθέσεις, στα πενήντα χρόνια πορείας σπουδής και έργου και ίσως αρχίσω νέο κύκλο σπουδής και έργου.

Θέμης Θεμιστοκλέους
Email
[email protected]
Τλ 0357 99608733
FB Themis Themistokleous