Πολιτισμός και Μουσική Παιδεία
Δημιουργικότητα ίσον τέχνη και το αντίστροφο. Η ζωγραφική, η μουσική, η υποκριτική και ο χορός είναι συνώνυμα του πολιτισμού.
Η χαρά της δημιουργίας και το αίσθημα της ικανοποίησης είναι σίγουρα σπουδαία αγαθά που προσφέρει η τέχνη στον άνθρωπο.
Βλέπουμε πώς πραγματικά είναι να στηρίζεσαι αποκλειστικά στις δυνάμεις σου και να δημιουργείς κάτι μοναδικό μέσα απ’ την προσπάθειά σου.
Η μουσική ενώνει τους λαούς και τους πολιτισμούς;
Η επιρροή της μουσικής είναι τόσο παλιά όσο και η δημιουργία του κόσμου, αφού ο ρυθμός, από τα βασικότερα στοιχεία της, γεννήθηκε με την πρώτη πνοή ζωής. Η μουσική έχει ιδιαίτερη σημασία στην ανάπτυξη του ανθρώπου, μπορεί και διεγείρει τον εγκέφαλο, τα συναισθήματα και το σώμα ταυτόχρονα.
Όπως κάθε τέχνη, μας φέρνει σε επαφή με τον πολιτισμό και εξημερώνει τα ήθη μας!
Ποιο μουσικό θαυμάζετε και γιατί;
Από τους “παλαιούς” πάντα με συνέπαιρνε ο Bach… η συνεχιζόμενη ζωτικότητα της μουσικής του δεν μπορεί εύκολα να αποτιμηθεί με λίγα λόγια, αλλά ανάμεσα στα ποιοτικά χαρακτηριστικά της που ξεχωρίζουν είναι τα συμπυκνωμένα και προσωπικού ύφους θέματα, η κοπιώδης μουσική εφευρετικότητα, η ισορροπία ανάμεσα στα αρμονικά και αντιστικτικά στοιχεία, η δύναμη του ρυθμού, η καθαρότητα της μορφής, το μεγαλείο των αναλογιών, η ένταση της εκφραστικότητας, ελεγχόμενη πάντα από μια κεντρική αρχιτεκτονική ιδέα, και η τεχνική τελειότητα της κάθε λεπτομέρειας.
Από τους σύγχρονους μουσικούς ο Pat Metheny.
Αν μου επιτρέπετε, Θα τον χαρακτήριζα ως σύγχρονο Mozart. Μουσική ιδιοφυΐα ως jazz συνθέτης αλλά και ως σολίστ κιθαρίστας.
“Η μουσική είναι μία, οι μουσικοί πολλοί. Πως θα περιγράφατε αυτή την πρόταση;
Η Μουσική είναι μία με πολλά ιδιώματα, χρώματα, προεκτάσεις που συνθέτουν ωκεανό από μουσικά κύματα σε ποικίλες διαθέσεις και καταστάσεις.
Σ΄αυτήν την απεραντοσύνη χωράνε όλοι οι μουσικοί και ακόμα περισσότεροι. Η Γη μας θα ανακάμψει όταν όλοι οι άνθρωποι θα τραγουδούν, θα παίζουν μουσική, θα αυτοσχεδιάζουν.
Γιατί χρειάζεται η μουσική παιδεία; Είναι πολυτέλεια ή ανάγκη;
Είναι αδήριτη ανάγκη για τον άνθρωπο η σχέση του με τη μουσική, κυτταρική θα έλεγα. Όλα τα μεγάλα γεγονότα στη ζωή μας συνδέονται με μουσική από την γέννηση μας έως και τον Θάνατο.
Η τέχνη είναι ο καλύτερος τρόπος για να γνωρίσουμε από παιδιά καινούρια πράγματα, να αποκτήσουμε γνώσεις και δεξιότητες και να έρθουμε σε επαφή με όλο τον κόσμο.
Ό,τι δεν μπορείς να διδάξεις με το λόγο, το λες με τη μουσική. Το ήθος, η ευγένεια, το μυστήριο, με τη μουσική μεταλαμπαδεύονται από γενιά σε γενιά.
«Εκεί που τελειώνει η ισχύς των λέξεων αρχίζει αυτή της μουσικής Ρ. Βάγκνερ»
Πώς μπορεί ένας γονιός να ανακαλύψει το ταλέντο του παιδιού του στη μουσική;
Η ανάγκη του παιδιού για τραγούδι, η αγάπη του για τη μουσική μέσω ραδιοφώνου, υπολογιστή κλπ, η μίμηση ήχων, η ρυθμική κίνηση και η έφεση απέναντι σε μουσικά αντικείμενα είναι δείγματα που δηλώνουν στο γονιό ότι έχει μπροστά του ένα μουσικό ταλέντο.
Διδάσκεται σήμερα η Μουσική παράδοση μέσα από την εκπαίδευση;
Τα μουσικά σχολεία της χώρας είναι ένας εξαιρετικά σημαντικός θεσμός. Καλύπτουν ανάγκες όχι μόνο εκπαιδευτικές.
Δίνουν ουσία και βαθαίνουν την, όχι αυτονόητη, σχέση ανάμεσα στην εκπαίδευση και τον πολιτισμό.
Η μουσική είναι στοιχείο κουλτούρας, που συνοδεύει τον άνθρωπο από τις απαρχές του.
Κατά συνέπεια πρέπει να αντιμετωπίζεται με μεγάλη σοβαρότητα, καθότι και ως κοινωνία έχουμε μεγάλες απαιτήσεις από αυτήν.
Σαφέστατα η μουσική παράδοση διδάσκεται μέσα από τα μουσικά σχολεία, κάποια ευαισθητοποιημένα ωδεία, το πανεπιστήμιο με μεθοδολογία επιστημονική αλλά εμείς ως εκπαιδευτικοί και ως μουσικοί πρέπει να φροντίζουμε και να εξελίσσουμε την “παράδοση” που θα κληροδοτήσουμε στις επόμενες γενιές καθώς αυτή γράφεται και αυτή την ώρα!
Χάρις σε ρομαντικούς του είδους όπως ο Σίμων Καράς, η Δόμνα Σαμίου κ.α. υπάρχει σήμερα αυθεντικό και πηγαίο παραδοσιακό τραγούδι
Υπάρχουν Έλληνες αξιόλογοι μουσικοί, με μουσική κατάρτιση και γνώσεις;
Οι Έλληνες μουσικοί υπηρετούν το υψηλότερο μουσικό ιδίωμα του σύμπαντος και ως εκ τούτου μέσω της καλλιέργειας διαμορφώνονται σε ισχυρά μουσικά εργαλεία, με διαρκή μελέτη και ενασχόληση.
Η χώρα μας διαθέτει αξιολογότατο έμψυχο μουσικό δυναμικό που δεν έχει τίποτα να ζηλέψει, τουναντίον έχει πολλά να προσφέρει στους υπόλοιπους λαούς.
Ποια είναι τα μελλοντικά μουσικά σας σχέδια;
Αυτή τη στιγμή είναι σε εξέλιξη μια προσωπική δουλειά με έργα κλασικών συνθετών Frescobaldi ,Bach, Mozart, Morel, Piazzolla κ.α. για σόλο κιθάρα. Επίσης βρίσκεται σε σχεδιασμό η δημιουργία μιας ομάδας αξιόλογων μουσικών διδασκάλων που στόχο θα έχουν την περιπλάνηση τους από τη μια μεριά της Ελλάδας έως την άλλη διοργανώνοντας σεμινάρια και διδάσκοντας μέσα από αυτά μουσική πολλών ειδών.
Ο Σπύρος Παπανικόλας σολίστ κιθάρας, με πλούσια καριέρα, έχει επανειλημμένα δώσει συναυλίες και έχει ηχογραφήσει για το ραδιόφωνο και την τηλεόραση στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.
Πάνω από είκοσι χρόνια συμμετέχει ενεργά στον χώρο του Ελληνικού τραγουδιού, ως συνεργάτης σημαντικών Ελλήνων συνθετών και τραγουδιστών τόσο σε συναυλίες όσο και σε ηχογραφήσεις. Σε συνεργασία με τον Γεώργιο Κουρουπό (Διευθυντή Μεγάρου Μουσικής Αθηνών) το 2016 διασκεύασε «ΤΟΥΣ ΔΡΑΠΕΤΕΣ ΤΗΣ ΣΚΑΚΙΕΡΑΣ ΤΟΥ Γ. ΚΟΥΡΟΥΠΟΥ», μια από τις πιο επιτυχημένες σύγχρονες όπερες στο χώρο της Ελληνικής μουσικής. Είναι η μοναδική διασκευή για τέσσερα όργανα και φωνές , που ο Γ.Κ. την υπογράφει σημειώνοντας:
« Στο σπουδαίο μουσικό και φίλο Σπύρο Παπανικόλα που με ευαισθησία και εξυπνάδα βοήθησε να «αναστηθεί ….» η σκακιέρα» .
«Σύγχρονος στην αντίληψη του για την κιθάρα και βαθειά καλλιεργημένος μουσικά.
Στερεότατη τεχνική υποταγμένη στα βιωματικά κελεύσματα μιας άπεφθης μουσικότητας… εξίσου προικισμένος κιθαριστής και συνθέτης…. Ο ίδιος ο Παπανικόλας παρουσιάζει την δουλεία του γενικότερα, σημειώνοντας: «Αντιλαμβάνομαι όλα τα αυθεντικά στοιχεία, αλλά και όσα έχουν ενσωματωθεί στην Ελληνική μουσική. Από την παραδοσιακή και λαϊκή μουσική, τους Έλληνες και ξένους συνθέτες και τραγουδοποιούς έως την Jazz και το Rock που συντρόφευαν τα νεανικά μου ακούσματα».
Βιογραφικό.
Ο Σπύρος Παπανικόλας γεννήθηκε στην Αθήνα το 1975. Έχει σπουδάσει κιθάρα και ανώτερα θεωρητικά. Απεφοίτησε από την τάξη της κιθάρας τού Γεωργίου Νικολόπουλου στο Απολλώνιο Ωδείο ως πτυχιούχος με “Αριστείο”. και στη συνέχεια απέκτησε Δίπλωμα από την τάξη του Αριστείδη Χατζησταύρου στο Ωδείο Τέχνης. Συνέχισε τις σπουδές του στην Ελλάδα όπου σπούδασε σύγχρονη μουσική και το ιδίωμα της Τζαζ με τον Μιχάλη Κιταψιδάκη στο Ωδείο Τέχνης Γ. Φακανά . Έχει Παρακολουθήσει Master class με τους σπουδαίους κιθαριστές και συνθέτες Pat Martino και Mike Stern.
Οι δραστηριότητες του περιλαμβάνουν solo συναυλίες, συνοδεία τραγουδιού, σύνθεση και διδασκαλία. Έχει συνεργαστεί με σημαντικούς Έλληνες συνθέτες και τραγουδιστές τόσο σε συναυλίες όσο και σε ηχογραφήσεις. Ως Καθηγητής έχει δημιουργήσει σχολή από διακεκριμένους μαθητές. MUSICart school.
Στην Πρωτοβάθμια εκπαίδευση εργάζεται ως καθηγητής μουσικής σε σχολεία της Δυτικής Αττικής. και στο Δημ. Ωδείο Μεγάρων.