Μαυροδήμου Μαρία: “Η μουσική είναι σύνολο πλήρες και ολοκληρωμένο που βασίζεται σε γνώση σε παιδεία σε συναίσθημα και ερεθίσματα”

Πολιτισμός και Μουσική Παιδεία. Η μουσική ενώνει τους λαούς και τους πολιτισμούς;

Η μουσική είναι μέσο έκφρασης, διαφοροποιείται σε ύφος Και χαρακτηριστικά σε κάθε λαό, δηλώνοντας όμως έτσι την ταυτότητα του. Είναι το μέσο να επικοινωνούμε, να νιώσουμε, να μοιραστούμε. Επηρεαζόμαστε και εκφραζόμαστε ο κάθε λαός βασιζόμενοι στην ιστορία μας που αποτυπώνεται μουσικά σε βάθος χρόνου και εξελίσσεται. Ανταλλάσσουμε μουσικά ερεθίσματα και ερχόμαστε πιο κοντά συναισθηματικά, όσο μακριά κι αν βρισκόμαστε σε πραγματικές αποστάσεις. Μπορεί κάποιος να μαγευτεί από μία γερμανική όπερα, ακόμα κι αν δεν κατανοεί την γλώσσα, υπερισχύει η μουσική γλώσσα. Μπορεί κάποιος να νιώσει τον πόνο μέσα από ένα παραδοσιακό μοιρολόι της Μάνης πάλι μέσα από την μουσική και το συναίσθημα. Οι λέξεις λοιπόν, η μητρική γλώσσα μπορεί να διαφέρει, η μουσική όμως είναι αυτή που μας ενώνει μας παρασύρει.

Ποιον μουσικό θαυμάζετε και γιατί;

Ο μουσικός που θαυμάζω είναι αυτός που αφήνει μέσα από το έργο του τη δική του ταυτότητα. Αυτός που δεν επαναπαύεται, που συνειδητοποιεί πως η τέχνη του δεν έχει όρια, εξελίσσεται, προσαρμόζεται, συνεχίζει να ανθίζει με πρωταρχικό στόχο να παρασύρει τον ακροατή, τον ερμηνευτή, τον μαθητή στο μαγικό κόσμο της μουσικής.

“Η μουσική είναι μία, οι μουσικοί πολλοί.” Πως θα περιγράφατε αυτή την πρόταση;

Η μουσική είναι σύνολο πλήρες και ολοκληρωμένο που βασίζεται σε γνώση σε παιδεία σε συναίσθημα και ερεθίσματα. Οι μουσικοί είμαστε πολλοί ο καθένας δίνει το δικό του στίγμα, με βάση τη δική του προσωπική προσέγγιση στο πόσο θα εμβαθύνει με το έργο του.

Γιατί χρειάζεται η μουσική παιδεία; Είναι πολυτέλεια ή ανάγκη;

Έχω την χαρά ως μουσικός να ασχολούμαι ηλικιακά με παιδιά από 9 μηνών ως Μουσικοπαιδαγωγός, μέχρι μεγαλύτερες ηλικίες και ενήλικες ως Καθηγήτρια πιάνου. Αγαπημένη μου φράση είναι « Η μουσική έχει σκοπό ψυχές να γαληνέψει, σα την τροφή χρειάζεται για να μας αναθρέψει». Απόσπασμα από ένα από τα μουσικά παραμύθια που έχω γράψει. Η ιατρική κοινότητα έχει αποδείξει τις ευεργετικές ιδιότητες της μουσικής στην εξέλιξη του ανθρώπου σε διαφορετικά επίπεδα, συναισθηματικά, εγκεφαλικά, λεκτικά, θεραπευτικα. Οι μουσικές σπουδές αποκλειστικά λοιπόν αν μιλάμε για κάτι τέτοιο, ναι είναι πολυτέλεια, είτε σε κάποιο ωδείο, είτε μέσω ιδιαίτερων μαθημάτων. Λογικό όμως αν αναλογιστούμε τους τομείς που ασχολείται κάποιος και κατ΄επέκταση επενδύει ο γονιός. Είναι ανάγκη; Είναι επιθυμία; Όπως και να έχει είναι μία επένδυση που μόνο θετικά οφέλη έχει.

Πώς μπορεί ένας γονιός να ανακαλύψει το ταλέντο του παιδιού του στη μουσική;

Σε αυτόν το μουσικό δρόμο που θα βαδίσει ένα παιδί, αυτό που θα πρέπει να μας ενδιαφέρει είναι αρχικά η αγάπη του προς τη μουσική και τα θετικά οφέλη που θα δώσει σε ένα παιδί. Το ίδιο είναι αυτό που θα αποφασίσει τη διάρκεια και πως θα διανύσει αυτό το υπέροχο ταξίδι. Το ταλέντο είναι ένας χαρακτηρισμός που θα πρέπει να χρησιμοποιείται με προσοχή είτε από το μουσικό είτε από τον γονιό. Η κλήση του κάθε παιδιού είναι διαφορετική και εκεί θα πρέπει να εστιάσουμε. Προσωπικά αυτό που διαπιστώνω σε βάθος χρόνου μέσα από τη διδασκαλία είναι πως για να ξεχωρίσεις δε χρειάζεται μόνο το ταλέντο αλλά η αφοσίωση και η δουλειά.

Διδάσκεται σήμερα η Μουσική παράδοση μέσα από την εκπαίδευση;

Το κατά πόσο διδάσκεται η μουσική παράδοση μέσα από την εκπαίδευση έγκειται στην προσέγγιση του εκάστοτε εκπαιδευτικού. Όπως και σε όλους τους υπόλοιπους τομείς βεβαίως στα σχολεία μας, δυστυχώς δε δίνεται η δέουσα προσοχή στα καλλιτεχνικά μαθήματα γενικά. Αυτό οφείλεται σε διάφορους λόγους, στην συνήθη αντιμετώπιση του συγκεκριμένου μαθήματος σε σχέση με άλλα μαθήματα όπως μαθηματικά, γλώσσα και λοιπά στα μέσα που διαθέτουμε στα εκπαιδευτικά μας ιδρύματα, στο μουσικο εξοπλισμό ,στα μέσα διδασκαλίας κ.λ.π. Όλα αυτά όμως ξεπερνούνται με βάση την διάθεση του εκάστοτε εκπαιδευτικού. Στο χέρι μας λοιπόν είναι να προσπαθούμε πάντα για το καλύτερο.

Υπάρχουν Έλληνες αξιόλογοι μουσικοί, με μουσική κατάρτιση και γνώσεις;

Βεβαίως και υπάρχουν Έλληνες μουσικοί με κατάρτιση και γνώση. Σε βάθος χρόνου και στη μουσική εξέλιξη στη χώρα μας έχουμε πολλά παραδείγματα από διάφορους, ας μου επιτραπεί, μουσικούς χώρους. Ερμηνευτές, σύνθετες, καθηγητές είτε από την παραδοσιακή μας μουσική, είτε από τη κλασική, έχουν μαγέψει και έχουν ταξιδέψει τη χώρα μας παντού. Με μεγάλη μου χαρά βλέπω πως αυτό διανθίζεται, εμπλουτίζεται και όλο και περισσότερα ονόματα προστίθενται στη λίστα των Ελλήνων που ξεχωρίζουν.

Ποια είναι τα μελλοντικά μουσικά σας σχέδια;

Τα τελευταία χρόνια έχω δώσει την προσοχή μου στην διδασκαλία της μουσικής. Η δυνατότητα που έχω να διδάσκω σε μία μεγάλη γκάμα ηλικιακά μαθητών, μου δίνει την χαρά να βλέπω την επιρροή της μουσικής είτε σε ένα βρέφος που ανακαλύπτει το μαγικό κόσμο της μουσικής, είτε σε ένα πιο προχωρημένο μαθητή πιάνου, όποιος μπορεί να μας ταξιδέψει ερμηνεύοντας μία σονάτα Μπετόβεν. Ο στόχος είναι ένας η διάπλαση χαρακτήρα, η γνώση, Η αγάπη για τη μουσική μέσα από την διδασκαλία. Αυτή την περίοδο ως πιανίστα ετοιμάζω κάποιες εμφανίσεις μου σε ρεσιτάλ με αγαπημένους συναδέλφους αλλά και ασχολούμαι με τη δημοσίευση μουσικών παραμυθιών, θεατρικών και μουσικών σχολικών βοηθημάτων μιας και η συγγραφή είναι κάτι που αγαπώ και ασχολούμαι τα τελευταία χρόνια.

Βιογραφικό.

Η Μαυροδήμου Μαρία, γεννήθηκε στην Αθήνα και ξεκίνησε τις σπουδές πιάνου στο Δημοτικό Ωδείο Λαμίας κοντά στο καθηγητή P.Belnev. Συνέχισε τις σπουδές της στο Δημοτικό Ωδείο Θεσσαλονίκης όπου αποφοίτησε το 2001 με Πτυχίο Πιάνου με βαθμό Άριστα Παμψηφεί με καθηγήτρια τη Λιακοπούλου Μαριλένα, συνεχίζοντας το 2005 αποφοιτά με Δίπλωμα Πιάνου με Άριστα Παμψηφεί με καθηγήτρια τη Καρυπίδου Μυρτώ. Παράλληλα ολοκλήρωσε τη Μουσικοπαιδαγωγική Επιμόρφωση το 2000 στο Σύγχρονο Ωδείο Θεσσαλονίκης.

Τη περίοδο 1999-2000 αποσπά Αριστείο Προόδου στη σχολή Πιάνου στο Δ.Ω.Θεσσαλονίκης. Το 2000-2001 ως πιανίστα ,συνοδεύει την Ορχήστρα του Δ.Ω.Θεσσαλονίκης υπό τη διεύθυνση του μαέστρου Δημοσθένη Φωτιάδη.
Έχει παρακολουθήσει σεμινάρια με τους Δ.Συκιά, B.Fredricksen, B.Ringeissen, Μ.Τιρίμο, Δ.Τουφεξή, Κ.Κατσαρή κ.α.

Έχει γράψει μουσικά σχολικά βοηθήματα για τη Μουσική Προπαιδεία & Προθεωρία με τίτλο «Μια φορά κι ένα καιρό….ήταν η μουσική» όπως επίσης και Μουσικά Θεατρικά και Παραμύθια.
Από το 1999 ως σήμερα συνεργάζεται με τη Χ.Α.Ν.Θ. Ασβεστοχωρίου όπου διδάσκει πιάνο, θεωρητικά μαθήματα και επιμελείται τις συναυλίες του τμήματος εκμάθησης μουσικών οργάνων του παραρτήματος. Από το 2008 ως σήμερα εργάζεται στο ωδείο Φ.Νάκας ως καθηγήτρια πιάνου & συνοδός πιάνου. Από το 2018 ως σήμερα εργάζεται ως καθηγήτρια πιάνου στο ωδείο Νικόπολις.

Από το 2012 ως σήμερα συνεργάζεται ως μουσικοπαιδαγωγός με τους παιδικούς σταθμούς «Ηλιοτρόπιο» «Το Μικρό Καράβι» και «Το Κουκί & το Ρεβύθι»
Από το 2016 ως σήμερα διδάσκει μουσική Προπαιδεία στο Δημοτικό Ωδείο Σταυρούπολης & Δημοτικό Ωδείο Πολίχνης.
Μαθητές της έχουν διακριθεί σε Πανελλήνιους Διαγωνισμούς Πιάνου. Είναι μέλος του σχήματος «Duo per tutti»,πιάνο & βιολί.
Έχει εμφανιστεί σε ατομικά ρεσιτάλ πιάνου καθώς και σε συναυλίες μουσικής δωματίου. Είναι έφορος στο Σύνδεσμο Αποφοίτων Ωδείων Θεσσαλονίκης.