Θανάσης Πάνου: Η λέξη «Δυναμική» μ’ εκφράζει ως συγγραφέα

“Η έμπνευση ως εργαλείο συναισθηματικής και πνευματικής διαμεσολάβησης μεταξύ του αθέατου ή ανύπαρκτου και της αισθητικής δημιουργίας, αποτελεί τον πυροκροτητή.”

Σε ποια ηλικία ξεκινήσατε να γράφετε; Αυτό που μ’ ενδιέφερε από τα εφηβικά μου χρόνια ήταν να μπορώ να εκφραστώ είτε με το γραπτό λόγο, είτε με χρώμα, ή με μουσική, κίνηση αλλά και με το πάντρεμά τους. Από την πρώτη επαφή, στα φοιτητικά μου χρόνια, με το πολύπλευρο έργο του Ι. Ξενάκη, ένοιωσα ότι προσφέρει την ελευθερία που ήθελα, ώστε να μη «θυσιάσω» κάποιες από τις δυνατότητες που έδιναν όλα τα εκφραστικά μέσα. Από τότε αυτό το «μέγα θαύμα» της γραπτής έκφρασης και δημιουργίας εξερευνώ.

Ποια λέξη σας εκφράζει ως συγγραφέα; Η λέξη «Δυναμική». Η δυναμική, που πυροδοτεί η ποίηση, η τέχνη και γενικότερα ο πολιτισμός, που μπορεί να συρρικνώσει το κοινωνικό «έκτρωμα» που ταΐσαμε με τις επιλογές ή την ανέχειά μας και αυτό με τη σειρά του, θρέφει τη μαζική υστερία και παράκρουση.

Νοιώθετε την «έμπνευση» πριν τη συγγραφή; Η έμπνευση ως εργαλείο συναισθηματικής και πνευματικής διαμεσολάβησης μεταξύ του αθέατου ή ανύπαρκτου και της αισθητικής δημιουργίας, αποτελεί τον πυροκροτητή. Στην προσπάθεια μετασχηματισμού της «ιδέας» που μας προσφέρει, με τα εκφραστικά μέσα που διαθέτουμε, η συνεχής παρουσία της ή όχι, καθορίζει ανάλογα και την διάρκεια «ζωής» του τελικού αποτελέσματος.

Πώς θα χαρακτηρίζατε τον εαυτό σας; Έναν αμετανόητο νομάδα βροχοποιό, που η διαδρομή στην κάθε έρημο προκαλεί να ανακαλύψει την ομορφιά της όασης. Τον έρωτα, την ομορφιά και την ανθρωπιά που είναι η ίδια η ζωή, ή τα πιο ακριβά δώρα που μας δίνει. Να δημιουργώ ακόμη και ως βροχοποιός και βροχή ερήμου. Αυτός είναι ο πιο απλός και ουσιαστικός χαρακτηρισμός που μπορώ να υποστηρίξω.

Ποια είναι τα μελλοντικά σας σχέδια; Σε περιόδους κρίσης, όπως αυτή της πανδημίας, έχει άραγε ιδιαίτερο ρόλο ο σχεδιασμός; Βρεθήκαμε ξαφνικά εγκλωβισμένοι και με την βούλησή μας να καταρρέει. Ο τρόμος της πανδημίας προκαλεί τέλεια κατάπτωση. Αν προστεθεί και ο φόβος του θανάτου τότε έχουμε ένα εκρηκτικό μείγμα. Σε αυτήν την πραγματικότητα όμως υπάρχουν φωνές δημιουργών από όλο τον πλανήτη που λένε ένα μεγάλο «Όχι».
Μέσα στα σχέδια μου είναι πάντα το International Vagrant Film Festival για τα ανθρώπινα δικαιώματα. Το Non Red Carpet Film Festival, το οποίο ως ένας νομάδας της τέχνης, αντιτάσσεται ως αισιόδοξο μήνυμα στον βωμό μιας εξέλιξης που δεν είναι τίποτα άλλο από ένας νέος κοινωνικός μεσαίωνας. Με το videoart-poetry «rooms» η προσπάθειά μου εστιάζεται στο να αναδυθεί η ζωή μας ως μια εναλλασσόμενη διαδοχή στιγμών που κλείνουν μέσα τους τον πόνο, τα σφάλματα και το αντίθετο. Το ουσιαστικό είναι όχι η αίσθηση του πόνου αλλά πως θα τον δεχτούμε. Το μεγαλύτερο λάθος είναι η επικάλυψή του με στιγμιαία παυσίπονα. Αν δούμε τα αίτια που τον προκαλούν θα οδηγηθούμε στον περιορισμό του. Μας κάνει καλύτερους ανθρώπους όταν εμείς χαλυβδώσουμε την άμυνά μας με την αυτοκριτική μας. Αυτό είναι και το κέντρο του «δωματίου» που μέσα του βλέπουμε αυτό που επιμελώς κρύβουμε. Αυτό το δωμάτιο επεξεργάζομαι και συνεχίζω ώστε μετά την συμμετοχή στο ιστορικό μουσείο Karl Marx (Minsk), την Καμπούλ-Αφγανιστάν και στο International videoart Αφρικής να συνεχίσει την πορεία του και το 2021.
Παράλληλα ετοιμάζω την έκδοση δυο βιβλίων. Το ένα αποτελεί μια ποιητική αναδρομή σαράντα χρόνων, επετειακή θα έλεγα, από την έκδοση του πρώτου βιβλίου μου το 1981. Το δεύτερο είναι μια συλλογή από μικρο-διηγήματα.

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ

Ο Θανάσης Πάνου σπούδασε Οικονομικές επιστήμες, κοινωνιολογία, εγκληματολογία και στη συνέχεια πραγματοποίησε ειδικές σπουδές εικαστικών τεχνών (εικόνα ήχος-κίνηση-λόγος) με αντικείμενο έρευνας την λειτουργιά της καλλιτεχνικής φόρμας και τη μορφική της αντιστοιχία από το ένα είδος τέχνης στο άλλο, μέσω της βιωματικής παιδείας.

Είναι Μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Λογοτεχνών (ΠΕΛ) και Ιδρυτικό μέλος του αρχείου «οπτικής ποίησης» Ελλήνων και Ξένων λογοτεχνών. Συμμετέχει στα δρώμενα του Athens Art International Arts Festival και του international Film Poetry Festival (Τhe Institute for Experimental Arts).

Έχει εκδώσει δώδεκα βιβλία και δοκίμια, πεζά και ποιήματα του έχουν δημοσιευθεί σε εφημερίδες, περιοδικά, λογοτεχνικές ανθολογίες και έχουν μεταφραστεί σε οκτώ γλώσσες.

Στο διεθνές φεστιβάλ κινηματογράφου Αθηνών 2017 τιμήθηκε με το πρώτο βραβείο videoart με την ταινία «film noir» σε μουσική Σάκη Παπαδημητρίου.

Το ίδιο έτος η videoart-poetry ταινία του “rooms” εκπροσώπησε την Ελλάδα και προβλήθηκε στο ιστορικό μουσείο Car Marx (Minsk), στο International Vagrant Film Festival για τα ανθρώπινα δικαιώματα Είναι Αρθρογράφος στο ηλεκτρονικό περιοδικό schooltime.gr. Το μεγαλύτερο μέρος του έργου του κυκλοφορεί ελεύθερα στο διαδίκτυο.

Στο διαδίκτυο επιμελείται:
https://arxiooptikispoiisis.blogspot.com/search/label/%CE%93%CE%B9%CF%8E%CF%81%CE%B3%CE%BF%CF%82%20%CE%A3%CE%B1%CF%81%CE%B1%CE%BD%CF%84%CE%AC%CF%81%CE%B7%CF%82?m=1

http://imerosart080.blogspot.com/?m=1

Η προσωπική του σελίδα (ΦΒ) είναι:
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003563804145
.


.