Ηλίας Κυρατσούς: “Ο καραγκιόζης βρίσκεται μέσα μας, γύρω μας, παντού γιατί απλά συμβολίζει τον καθημερινό Έλληνα”

“Το να ακούς το γέλιο των παιδιών είναι η μεγαλύτερη ευχαρίστηση και το χειροκρότημα είναι η πραγματική αμοιβή του καλλιτέχνη”

Βρίσκεστε πίσω από τις σκιές. Σας επηρεάζει θετικά ή αρνητικά ο αφανής ρόλος σας σε σχέση με το κοινό; Προσωπικά, εμένα με επηρεάζει θετικά επειδή πίσω από το λευκό πανί είμαι εγώ και οι φιγούρες μου και έτσι δίνω μεγαλύτερη έμφαση στο να είμαι αφοσιωμένος. Πίσω από τη σκηνή του καραγκιόζη μπορώ να ενσαρκώσω οποιονδήποτε ρόλο με μεγαλύτερη άνεση.

Ποια είναι η ιστορική πορεία του «Καραγκιοζοπαίχτη» στο χώρο του «θεάτρου σκιών»; Στην αρχή οι καραγκιοζοπαίκτες , όπως οι ηθοποιοί και γενικότερα οι καλλιτέχνες δεν είχαν το ίδιο κύρος. Χρόνο με τον χρόνο η κατάσταση ανατράπηκε καθώς αναγνωρίστηκε ο καραγκιοζοπαίχτης ως ένα άτομο που τα κάνει όλα μόνος του: τις φωνές, τις φιγούρες, το σενάριο τη σκηνοθεσία, τη σκηνή και εν γένει τον υλικοτεχνικό εξοπλισμό.

Είναι επάγγελμα, ή τέχνη; Πώς ξεκινήσατε και με ποια κίνητρα; Μπορεί κάποιος να βιοποριστεί; Η συγκεκριμένη τέχνη με μάγεψε από νωρίς. Ενθουσιάστηκα απο τις φωνές, απο τα αστεία και έτσι μου μπήκε το μικρόβιο-καλλιτεχνική πανδημία όχι ιατρικη-. Η τέχνη αποτελεί επάγγελμα. Αν και πλήττεται ο κλάδος από διάφορες φουρτούνες ο καραγκιοζοπαίκτης πρέπει να ξέρει καλό κολύμπι ώστε να βγεί νικητής και όχι ναυαγός σε κάποια ξέρα.

Η θεματολογία των παραστάσεων είναι δικής σας έμπνευσης; Επιλέγετε θέματα που άπτουν σε παιδιά ή και μεγάλους; Η θεματολογία των παραστάσεων υπάρχει από τους παλιούς μαστόρους της τέχνης, με βάση τα δεδομένα της τότε εποχής. Επειδή το θέατρο σκιών λειτουργεί αυτοσχεδιαστικά πάνω στη βασική δομή της παράστασης υπάρχει η δυνατότητα να θίξει τα φλέγοντα θέματα της επικαιρότητας. Υπάρχουν επίσης και παραστάσεις για ενήλικο κοινό οι οποίες βλέπουμε να παρουσιάζονται συχνότερα. Εκεί το ρεπερτόριο αλλάζει και γίνεται περισσότερο ενδιαφέρον. Οι παραστάσεις που παρουσιάζουμε στα θέατρα πλέον είναι οικογενειακές, ωστε να μπορούν να παρακολουθούν και τα παιδιά με ενδιαφέρον και να μην ειναι κατι σαχλό για τους γονείς.

Ο Καραγκιόζης είναι ο Έλληνας ή ο Έλληνας είναι ο Καραγκιόζης; Ο καραγκιόζης βρίσκεται μέσα μας, γύρω μας, παντού γιατί απλά συμβολίζει τον καθημερινό Έλληνα. Ο καραγκιόζης είναι η λαϊκή και πολιτιστική μας κληρονομιά γι’ αυτό θα πρέπει να σκεφτούμε τι σημαίνει αυτή η λέξη που χρησιμοποιούν υποτιμητικά.

Ποια είναι τα χαρακτηριστικά που πρέπει να έχει κάποιος για να ασχοληθεί επαγγελματικά με την τέχνη σας; Πρέπει να έχει μια σπιρτάδα ώστε να μπορεί να αλληλεπιδρά με το κοινό και να μπορεί να αντεπεξέρχεται στις καθημερινές δυσκολίες του περιοδεύοντος θιάσου. Τα μόνιμα καραγκιοζοθέατρα είναι ένα είδος υπό εξαφάνιση πλέον οπότε ο καραγκιοζοπαίκτης πλέον πρέπει να είναι ευρηματικός σε σχέση με τη φορητότητα των εργαλείων του.

Διαδίκτυο, Κινητά, Ιδιωτική τηλεόραση. Έρχονται παιδιά σήμερα στις παραστάσεις σας; Αγαπάνε ακόμη το θέατρο σκιών; Τα μέσα που προαναφέρθηκαν συμβάλλουν στην διάδοση της τέχνης. Αρκετά παιδιά πρώτα παρακολουθούν παραστάσεις στον υπολογιστή ή στην τηλεόραση και μετά ζητούν απο τους γονείς τους να τους πάνε να παρακολουθήσουν από κοντά ζωντανή παράσταση.

Τα παιδιά “λέγεται” ότι είναι αυστηροί κριτές. Πώς είναι να συναναστρέφεσαι με παιδιά; Είναι κάτι το ιδιαίτερο. Επειδή δεν υπάρχει η άμεση οπτική επαφή με τους θεατές, πρέπει με την μαεστρία μας στη τέχνη να κρατάμε το κοινό προσηλωμένο. Το να ακούς το γέλιο των παιδιών είναι η μεγαλύτερη ευχαρίστηση και το χειροκρότημα είναι η πραγματική αμοιβή του καλλιτέχνη.

Σύντομο βιογραφικό

Ηλίας Κυρατσούς. Γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 2002. Πρωτοείδε καραγκιόζη σε πολύ μικρή ηλικία από τον Θανάση Σπυρόπουλο σε κάποια καλοκαιρινή περιοδεία του στη Χαλκιδική. Έκτοτε ξεκίνησε να παρακολουθεί παραστάσεις από τους καραγκιοζοπαίκτες της Θεσσαλονίκης όπως Μιχάλη Χατζάκη, Γιάννη Χατζή, Χρήστο Στανίση με τον οποίον έκανε και σεμινάρια. Το Νοέμβριο του 2018 προβάλλεται στο κανάλι ΣΚΑΪ ένα μικρού μήκους ντοκιμαντέρ για την δράση του με τίτλο “Έργο χαράς” όπου και χαρακτηρίζεται ως “ποιητής της σκιάς και του γέλιου”. Την περίοδο εκείνη γνωρίζει τους Δημήτρη Καρόγλου (Σκιάς Όναρ) και Οδυσσέα Κανλή τους οποίους βοηθάει συστηματικά σε παραστάσεις τους. Είναι απόφοιτος του Μουσικού Σχολείου Θεσσαλονίκης και φοιτητής στο τμήμα Μουσικών σπουδών του πανεπιστημίου Ιωαννίνων. Δίνει παραστάσεις σε πάρτι, λέσχες, συλλόγους, παιδικούς σταθμούς, γηροκομεία, Δήμους και Σχολεία.