Ερατώ Αλακιοζίδου: “Οι επιρροές μου προέρχονται από πολλές πιανιστικές σχολές”

Ποια είναι η πρώτη σας Μουσική ανάμνηση;

Οι μουσικές που έβαζε η μητέρα μου στο σπίτι πριν ξεκινήσω καλά καλά να αρθρώνω λόγο.
Σε ηλικία 4 ετών περίπου ένα μικρό κόκκινο πιάνο με χρωματιστά πλήκτρα αρχικά δώρο της θείας μου, της αδερφής του πατέρα μου και λίγο αργότερα ένα μεγαλύτερο πιάνο -παιχνίδι δώρο του θείου μου από την Ιαπωνία ήταν το ερέθισμα και η αρχή του τέλους……..
Δεν προέρχομαι από μουσική οικογένεια. Η μητέρα μου όμως ήταν λάτρης της κλασικής μουσικής ενώ ο πατέρας μου φανατικός των καντάδων, που ακόμα και τώρα μου φέρνουν μια γλυκιά νοσταλγία. Ο «Ναμπούκο» του Βέρντι, Ο Μεσσίας του Χέντελ είναι η πρώτη μουσική ανάμνηση που μπορώ να επικαλεστώ, ενώ αργότερα όλες τις συναυλίες της Κρατικής ορχήστρας Θεσσαλονίκης που τότε γίνονταν στην εταιρεία Μακεδονικών σπουδών…

Με ποιόν Μουσικό θα θέλατε να βρεθείτε επί σκηνής;

Θα ήθελα να είχα προλάβει να συμπράξω στη σκηνή με τους δασκάλους μου που έφυγαν από τη ζωή και τους οποίους θαύμαζα και συνεχίζω να θαυμάζω.

Περιγράψτε μας τη μέχρι σήμερα πορεία σας στη μουσική. Υπήρξαν επιρροές καθοριστικές θετικές ή αρνητικές;

Ξεκίνησα μαθήματα πιάνου σε ηλικία 6 ετών. Αργότερα συνέχισα τις σπουδές μου στο Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης απ’ όπου αποφοίτησα το 1990 στην τάξη της αείμνηστης Ελένης Παπάζογλου. Στην πορεία μου μέχρι να αποφοιτήσω, διδάχθηκα από εξαίρετους μουσικούς όπως Γ. Θυμή, Ε. Λουκίδου, Ζ. Κωσταβέλη, Ε. Ξεναρίου, S. Barova, S. Dimitrova, Alfredo Speranza, Lazar Berman, Margaret Newmann, L. Boyadjieva, Carla Cuidici, Julia & Constantin Ganevi κ. α Συνέχισα τις σπουδές μου έχοντας ως μέντορα τον πιανίστα, μαέστρο και συνθέτη Νίκο Αστρινίδη και αργότερα τον βιρτουόζο πιανίστα Roberto Szidon.
Οι επιρροές μου προέρχονται από πολλές πιανιστικές σχολές, κυρίως των δασκάλων με τους οποίους δούλεψα ως προς την σολιστική ερμηνεία και τη μουσική προσέγγιση κλασικού και σύγχρονου ρεπερτορίου. Ο μαέστρος και πιανίστας Νίκος Αστρινίδης, ένας πραγματικά κοσμοπολίτης μουσικός και εξαιρετική προσωπικότητα, μου έδωσε την έμπνευση της ηχοχρωματικής προσέγγισης και τη δυνατότητα να κατανοήσω ότι τίποτα δεν είναι ανέφικτο εάν μένω πιστή στον στόχο μου. Ο Roberto Szidon ένας μοναδικός μουσικός με τεράστιες δυνατότητες και γνώσεις, μου έδωσε την αυτοπεποίθηση της ερμηνείας, μου έμαθε την υποχρέωση που έχω να είμαι επαγγελματίας και με καθοδήγησε στα μονοπάτια διαφορετικών τεχνικών και προσεγγίσεων της σύγχρονης μουσικής.
Σε γενικές γραμμές, όλοι με τον τρόπο τους, σε όλα τα στάδια της ζωής μου, πρόσθεσαν ένα λιθαράκι, που ήταν καθοριστικό σ αυτό που είμαι σήμερα και τους ευχαριστώ πολύ για αυτό.
Οι δάσκαλοι αποτελούν πνευματική οικογένεια και όταν φεύγουν αισθάνεσαι ορφανός.

Σας “τρομάζει” η επιτυχία ή η αποτυχία;

Δεν με τρομάζει τίποτα από τα δύο. Και τα δύο είναι εντελώς υποκειμενικά. Ο Woody Allen έχει πει ότι «Αν δεν αποτυγχάνεις που και που είναι ένα σημάδι ότι δεν κάνεις κάτι καινοτόμο» – Επιτυχία σημαίνει επανάπαυση. Αποτυχία σημαίνει το μάθημα που παίρνεις από τα λάθη που έκανες. Και τα δύο είναι συνδεδεμένα μεταξύ τους. Χωρίς το ένα δεν μπορείς να έχεις το άλλο.
Περισσότερο με τρομάζουν οι άνθρωποι και μια στενόμυαλη, περιορισμένη και μικροαστική κοινωνία που πολλές φορές βαφτίζει ως επιτυχία την μέτρια προχειρότητα μην μπορώντας να κάνει ριζικές αλλαγές, παρά η προσπάθεια που κάνεις με τον εαυτό σου να πετύχεις στους στόχους σου. Η μεγαλύτερη επιβράβευση είναι όταν εντελώς τυχαία μου μιλάνε για μια συναυλία ή για μια εκτέλεση που έχουν ακούσει ή που έχουν δει χρόνια πριν, και μου λένε ότι τους είχε συγκινήσει ή ότι τη θυμούνται ακόμα.

Ποια είναι η άποψή σας για τα μουσικά τηλεοπτικά talent show;

Δεν είμαι υπέρ, με οτιδήποτε πρόσκαιρο και επιφανειακό. Τα μουσικά τηλεοπτικά talent show έχουν ημερομηνία λήξης, εξυπηρετούν άλλα συμφέροντα κυρίως τηλεοπτικά και αποτελούν μια ψευδαίσθηση.

Μια συνεργασία που ονειρεύεστε;

Πολλές. Κυρίως με ανθρώπους που μπορούμε να συνυπάρξουμε καλλιτεχνικά και μπορούν να ταυτιστούν οι δρόμοι μας.

Υπάρχουν μάνατζερ στην Ελλάδα που μπορούν να βοηθήσουν την πορεία ενός μουσικού;

Δυστυχώς όχι. Υπάρχουν κάποια καλλιτεχνικά γραφεία αλλά μάνατζερ υπάρχουν μόνο στο εξωτερικό. Στην Ελλάδα δεν υπάρχουν οι προδιαγραφές και η αγορά όχι μόνο για αυτό αλλά και για πολλά άλλα πράγματα.

Ποια είναι τα μελλοντικά μουσικά σας σχέδια;

Στο πολύ κοντινό μέλλον μέχρι το τέλος του 2019, 3 ρεσιτάλ στην Ελλάδα και το εξωτερικό με το πρόγραμμα MMS -Mediterranean Miniature Sketches το οποίο περιλαμβάνει μινιατούρες για πιάνο 22 Ελλήνων και Ευρωπαίων συνθετών. Την επόμενη χρονιά την νέα δισκογραφική παραγωγή με έργα μουσικής δωματίου για βιολί και πιάνο του G. Kancheli που πολύ πρόσφατα χάσαμε σε ηλικία 84 ετών, και δεν πρόλαβε να ολοκληρωθεί όσο ήταν εν ζωή, τη διοργάνωση του Music Diaries International Workshop Festival, ενώ ακολουθούν συναυλίες στο εξωτερικό και πολύ ελπιδοφόρες συνεργασίες με συνθέτες και μουσικούς άλλων χωρών με πολλές πρεμιέρες έργων.

Πείτε μας για το πρόγραμμα MMS

Οι μινιατούρες αποτελούν μικρές προσωπικές ιστορίες και αφηγήσεις των συνθετών οι οποίες αποτυπώνονται με τη μορφή μικρών κομματιών για πιάνο, σαν σκίτσα, haiku,πρελούδια κλπ
Όλα μαζί συνδέονται μεταξύ τους με έναν μεταφυσικό τρόπο και αφηγούνται μία ιστορία.
Θα παρουσιαστεί τέλη Οκτωβρίου στην Πορτογαλία, τέλη Νοεμβρίου στη Θεσσαλονίκη στην αίθουσα της Κ.Ο.Θ και αρχές Δεκεμβρίου στην Αθήνα στο Ωδείο Αθηνών στην αίθουσα «Άρης Γαρουφαλής». Το πρόγραμμα αποτελεί μια ερμηνευτική πρόκληση ενώ παράλληλα είναι μια προσιτή μουσικά πρόταση για το κοινό -να γνωρίσει το έργο Ελλήνων δημιουργών.

Σύντομο Βιογραφικό

Σε πρόσφατη κριτική του στο περιοδικό Gramophone, ο μουσικοκριτικός Ivan Moody κατέταξε την δισκογραφική της παραγωγής Light Over Darknes σε έργα A. Schnittke & G. Kancheli στα editor’s choice( Ιανουάριος 2018) εγκωμιάζοντας το σύνολο του έργου και την ερμηνεία ως εκρηκτική.
Διακεκριμένοι Έλληνες συνθέτες έχουν αφιερώσει έργα τους προς τιμή της, τα οποία ή ίδια παρουσίασε σε πρώτες εκτελέσεις, ενώ παράλληλα το ρεπερτόριό της περιλαμβάνει μια μεγάλη γκάμα έργων κλασικής και σύγχρονης μουσικής.
Η καλλιτεχνική της δραστηριότητα περιλαμβάνει συναυλίες στην Ελλάδα και στο εξωτερικό τόσο με ατομικά ρεσιτάλ όσο και με σύνολα μουσικής δωματίου, αποσπώντας πάντα εξαιρετικές κριτικές. Προσκαλείται τακτικά σε σημαντικά φεστιβάλ, Ακαδημίες και Πανεπιστήμια για συναυλίες, διαλέξεις ή master courses ενώ συχνά συμμετέχει και σε επιτροπές διαγωνισμών
Διατηρεί μια πολυπεπίδεδη δραστηριότητα σε διάφορους τομείς της σύγχρονης δημιουργίας. Ασχολείται ενεργά με ερμηνείες σύγχρονων έργων, με την διερεύνηση θεματικών ενοτήτων ως προς το ρεπερτόριο, εκπαιδευτικά προγράμματα, έρευνα, παιδαγωγικά πρότζεκτ, εκδόσεις, αρθρογραφία, καλλιτεχνικές διοργανώσεις και παραγωγές ενώ το ενδιαφέρον της τα τελευταία χρόνια εστιάζεται στο ρεπερτόριο μουσικής δωματίου συνθετών της Ρώσικης Πρωτοπορίας αλλά και άλλων σημαντικών Ευρωπαϊκών σχολών και νέων συνθετών, ενώ παράλληλα ασχολείται ενεργά (από το 2000) με την ανάδειξη έργων Ελλήνων συνθετών του 20ου & 21ου αιώνα.
Διδάσκει στο Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης και στο Ωδείο Αθηνών.
Έχει ηχογραφήσει για τις εταιρίες Protasis Productions, ankh productions, Subways music και από το 2017 ηχογραφεί για την αμερικάνικη εταιρία Odradek records.

Περισσότερες πληροφορίες στην ιστοσελίδα

https://www.eratoalakiozidou.com/