Τελλόγλειο Ίδρυμα
«Ο Πόλεμος χωρίς πόλεμο» είναι ο τίτλος εκδήλωσης που θα πραγματοποιηθεί τη Δευτέρα 21 Ιανουαρίου, στις 19.00, στο Τελλόγλειο Ίδρυμα σε συνεργασία με τη Γαλλική Σχολή Αθηνών.
Η εκδήλωση πραγματοποιείται στο πλαίσιο της έκθεσης «Η Στρατιά της Ανατολής ζωγραφίζει τη Θεσσαλονίκη».
Θα γίνουν τρεις ομιλίες:
Ο Kωστής Γκοτσίνας από τη Γαλλική Σχολή Αθηνών, θα μιλήσει με θέμα «Θεραπεύοντας τις τέχνες, θεραπεύοντας την ανία: η ψυχαγωγία στην Στρατιά της Ανατολής». Η ενασχόληση των μελών της Στρατιάς με τη ζωγραφική, πέραν της καλλιτεχνικής αυταξίας της, αποτελούσε και μια διέξοδο για αξιωματικούς και στρατιώτες από την ανία, τις αντίξοοες συνθήκες διαβίωσης, την ψυχολογική πίεση, αλλά και τη νοσταλγία. Συγκαταλέγεται έτσι σε μια σειρά από μέσα και στρατηγικές ψυχαγωγίας και αναψυχής, που η ιεραρχία άλλοτε ενθάρρυνε και άλλοτε απλώς ανεχόταν: αθλητικοί αγώνες, μουσικές εκδηλώσεις, θεατρικές παραστάσεις, αρχαιολογικές ανασκαφές, παιχνίδια, χειροτεχνίες, καθημερινές δραστηριότητες και έξοδοι στη Θεσσαλονίκη.
Ο Παναγιώτης Κ. Πούλος, λέκτορας στο Τμήμα Τουρκικών και Σύγχρονων Ασιατικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών θα παρουσιάσει το θέμα «Η «οθωμανική πόλη» στα ζωγραφικά έργα της Στρατιάς της Ανατολής στη Θεσσαλονίκη». Στις ζωγραφικές αποτυπώσεις της Θεσσαλονίκης από τους καλλιτέχνες της Στρατιάς, τα υλικά κατάλοιπα της πρόσφατης «οθωμανικής πόλης» ( τζαμιά, τεκέδες, επιτύμβιες στήλες κ.λπ.) αποτελούν διακριτή ενότητα παράλληλη με τις ενότητες που αφορούν τα μνημεία της αρχαιότητας και της βυζαντινής περιόδου. Στην παρουσίαση θα σχολιαστούν έργα της Στρατιάς που αποτυπώνουν οθωμανικά στοιχεία της πόλης ως προς την τεκμηριωτική τους αξία, αλλά και σε σχέση με τις εντόπιες -ελληνικές και οθωμανικές- αντιλήψεις για τη μνημειακή κληρονομιά της πόλης, όπως αυτές διαμορφώθηκαν σε μια έντονα μεταβατική περίοδο της σύγχρονης ιστορίας της.
Ο Τάσος Αναστασιάδης, Τμήμα Ιστορίας Πανεπιστημίου ΜκΓκιλ, διευθυντής Νεότερων και Σύγχρονων Σπουδών της Γαλλικής Σχολής Αθηνών, θα μιλήσει με θέμα «Θεσσαλονίκη-Αθήνα aller-retour: Μνημεία, καθημερινότητα και όψεις της Ελλάδας στο έργο της Στρατιάς της Ανατολής». Εκτός από τρόπο ψυχαγωγικής απασχόλησης, η ζωγραφική όπως και η φωτογραφία στην Στρατιά, ήταν, όπως είναι φυσικό, κυρίως στρατευμένες τέχνες. Οι ζωγράφοι και οι φωτογράφοι εκτελούσαν πρωτίστως ένα έργο που τους είχε ανατεθεί. Αν όμως εξαιρέσουμε τα στρατιωτικής ή προπαγανδιστικής φύσης στιγμιότυπα, το έργο τους απεικονίζει σε μέγιστο βαθμό μνημεία και στιγμές καθημερινότητας. Μια σύγκριση των απεικονίσεων της Θεσσαλονίκης με αυτές τη Αθήνας μας επιτρέπει να αναστοχαστούμε για το πώς ζωγράφοι και φωτογράφοι αντιλήφθηκαν μέσα από το έργο τους τις δύο πόλεις, σε σχέση με τις νοηματοδοτήσεις και τους συνειρμούς που προκαλούσαν όροι όπως Ελλάδα και Ανατολή στο φαντασιακό τους.
Η είσοδος είναι ελεύθερη.