Κατερίνα Κίτσου: “Κάθε μουσικός έχει να δώσει και να μεταδώσει τις δικές του εμπειρίες, να διηγηθεί τη δική του ιστορία, απλόχερα και με γενναιοδωρία”

Ποιά είναι η πρώτη σας μουσική ανάμνηση;

Ξεκίνησα τις μουσικές μου σπουδές στο βιολί από 6 χρονών, οπότε η πρώτη μου μουσική ανάμνηση επί σκηνής ήταν στην ηλικία των 8 χρόνων – σε μια ηλικία που οι συναυλίες ακόμα έμοιαζαν με παιχνίδι – στο Κρατικό ωδείο θεσσαλονίκης παίζοντας το Minuetto του Boccherini.

Με ποιό μουσικό θα θέλατε να βρεθείτε επι σκηνής;

Στη σκηνή, και ιδιαίτερα όταν συμπράττεις σε σύνολο, δημιουργείται μια σχέση του «δούναι και λαβείν». Κάθε μουσικός έχει να δώσει και να μεταδώσει δικές του εμπειρίες, να διηγηθεί την δική του ιστορία, απλόχερα και με γενναιοδωρία. Κάθε συνεργασία, σου αφήνει διαφορετική γεύση και χτίζει διαφορετικές μουσικές στιγμές, γι αυτό δεν βάζω όρια στις συνεργασίες μου… αφήνω απλά να συμβούν.

Περιγράψτε μας τη μέχρι σήμερα πορεία σας στη μουσική. Υπήρξαν επιρροές καθοριστικές θετικές ή αρνητικές;

Ξεκινώντας από το Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης, συνέχισα τις σπουδές μου στην Musikhochschule της Κολωνίας, τελειώνοντας και το μεταπτυχιακό μου. Επίσης έκανα ένα πέρασμα από την Rotterdams Akademie για να ολοκληρώσω τις σπουδές μου και στη μουσική δωματίου. Η αγάπη μου για το τραγούδι με οδήγησε στο να πάρω δίπλωμα και στο λυρικό τραγούδι, όταν επέστρεψα πια πίσω στην Ελλάδα.
Η μουσική ζωή μου από τότε μοιράστηκε ανάμεσα στη διδασκαλία – διατηρώ δυο τάξεις άρπας στη θεσσαλονίκη, στο Κρατικό Ωδείο και στο Σύγχρονο Ωδείο – και στη σκηνή είτε ως μουσικός ορχήστρας, είτε ως μουσικός συνόλων μουσικής δωματίου, είτε ως σολίστ, με συμμετοχές σε φεστιβάλ της Ελλάδας και του εξωτερικού. Μέσα απο τη διδασκαλία όμως μου γεννήθηκε μια ιδέα, να δημιουργήσω το πρώτο Harp Ensemble της Ελλάδας, που έχει φτάσει σε νούμερο αρπιστριών επι σκηνής έως και δέκα πέντε! Το 2013 λοιπόν, δημιουργήθηκαν οι PerHarps, ένα μοναδικό και πρωτοποριακό σύνολο για όλη τη χώρα με ρεπερτόριο -βάσει προσωπικών μεταγραφών- που ξεκινά από την Baroque εποχή, κάνει ένα πέρασμα στην παραδοσιακή μουσική όλου του κόσμου, καταλήγοντας σε κινηματογραφική και pop μουσική.
Μέσα σε όλη αυτή την πορεία πάντα υπάρχουν θετικές και αρνητικές επιρροές, γιατί ο καθένας μεταφέρει την προσωπικότητά του σε κάθε συνεργασία και είναι επόμενο να μην βρίσκουμε πάντα την ανταπόκριση που θα θέλαμε ενδεχομένως ή την ίδια οπτική απέναντι στη μουσική έκφραση. Εκεί πρέπει να ενεργήσει ένας μαγικός μηχανισμός που μεταμορφώνει κάθε αρνητική ενέργεια σε θετική και αυτό το αντλούμε με δύναμη μόνο από μέσα μας. Έτσι μπορούμε να συνυπάρξουμε μουσικά.

Σας τρομάζει η επιτυχία ή η αποτυχία;

Και η επιτυχία αλλά και η αποτυχία είναι εξίσου τρομακτικές. Κάθε μια για διαφορετικό λόγο. Η επιτυχία, η οποία είναι καθ’ όλα ευχάριστη, όταν έρθει, οφείλεις να τη διατηρήσεις από σεβασμό απέναντι στον εαυτό σου και απέναντι στο κοινό σου με απόλυτη υπευθυνότητα. Από την άλλη μεριά, η αποτυχία είναι μεν μόνο τρομακτική αλλά άκρως εποικοδομητική, γιατι μετά από μια αποτυχία μπορεί να επέλθει η αναγέννηση.

Ποιά είναι η άποψη σας για τα μουσικά τηλεοπτικά talent show;

Η τηλεόραση δημιουργεί την απόλυτη αμεσότητα. Κάθε καλλιτέχνης που εμφανίζεται εκεί, αγκαλιάζεται πιο γρήγορα από τους τηλεθεατές, πόσο μάλλον όταν παίρνει μέρος σε talent show. Βεβαια όλη αυτή η υπερέκθεση χρειάζεται προσοχή, διότι μπορεί να λειτουργήσει αντιστρόφως ανάλογα. Πλέον με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, που η πληροφορία ταξιδεύει σε όλο τον κόσμο με ιλιγγιώδη ταχύτητα, πιστεύω ότι η συμμετοχή σε talent show έχει χάσει κάτι από την αξία της.

Υπάρχουν manager στην Ελλάδα που μπορούν να βοηθήσουν την πορεία ενός μουσικού;

Φυσικά και υπάρχουν manager στην Ελλάδα, απλά το ενδιαφέρον τους συγκεντρώνεται περισσότερο στους έντεχνους, λαϊκούς μουσικούς και όχι τόσο στους μουσικούς κλασικής μουσικής, οι οποίοι δεν είναι απαραίτητο να έχουν όλοι όρια και στεγανά πάνω στο είδος της μουσικής. Προωθείται κατά κύριο λόγο το Ελληνικό τραγούδι, το οποίο είναι πολύ πλούσιο. Πρέπει να διευρυνθούν οι ορίζοντες στα πλαίσια της μουσικής, γιατί υπάρχει χώρος για όλους.

Ποιά είναι τα μελλοντικά σας σχέδια;

Όνειρο του μέλλοντος είναι να ταξιδέψουν οι PerHarps σε όλη την Ελλάδα και όχι μόνο, να διαδώσουν την αγάπη της μουσικής μέσα από αυτό το ξεχωριστό όργανο, την άρπα, με το ιδιαίτερο ηχόχρωμά της και με ένα ρεπερτόριο που ξεπερνά τα όρια της κλασικής μουσικής. Και τολμώ να πω ότι λίγα Harp Ensembles του εξωτερικού διαθέτουν αυτό το εύρος σε ρεπερτόριο. Είναι συγκινητικό λοιπόν, να υπάρχει κάτι τέτοιο στην Ελλάδα και ιδιαίτερα στη Θεσσαλονίκη μας.

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ

Η Κατερίνα Κίτσου γεννήθηκε στη Θεσ/νίκη. Το πρώτο δίπλωμα άρπας το πήρε με Άριστα παμψηφεί και βραβείο από το Κ.Ω.Θ. Συνέχισε στη Musikhochschule της Κολωνίας, στην τάξη της Han-An Liu παίρνοντας δίπλωμα και Konzertexamen με Άριστα.
Επίσης σπούδασε μουσική δωματίου στο Rotterdams Akademie, με τον Vladimir Mendelssohn. Παράλληλα σπούδασε βιολί και έχει δίπλωμα μονωδίας με άριστα παμψηφεί. Υπήρξε υπότροφος του Ωνασείου Ιδρύματος και του Ο.Μ.Μ.Α. Παρακολούθησε σεμινάρια με τους: Roncea, Kondonassis, Pascuali, Storck, Moretti, Boden και Mathieu. Επίσης τα δυο τελευταία χρόνια παρακολούθησε σεμινάρια Baroque τραγουδιού με την Νάντια Φιόρου. Βραβεύτηκε στον Διαγωνισμό Άρπας “Associazione Rovere d’Oro” στην Ιταλία. Συμμετείχε στα φεστιβάλ Δημητρίων, «Incontri Musicali d’ Estate» στη Σικελία, Musik Triennale, ″St. George International Festival of music″ ως σολίστ σε κοντσέρτα και έργα μουσικής δωματίου, καθώς και σε παραγωγές του Ο.Μ.Μ.Θ., Ο.Μ.Μ.Α., Κ.Θ.Β.Ε. Το 2013 συνέπραξε ως σολίστ με τους «ORPHEUS SOLOISTS» το έργο του G.Menotti Triplo concerto a tre, με την Κ.Ο.Θ. Ως σολίστ συνέπραξε επίσης με την Σ.Ο.Δ.Θ. και την Ε.S.O. Μεταξύ των καλλιτεχνών που συνεργάστηκε είναι οι: Vl. Mendelssohn, P. Jundt, K. Nikkanen, S. Numata, C. Henkel, M. Jin, Duo Porfiris – Mueller, Amiche Quartet, Eira Lynn Jones. Έδωσε συναυλίες σε Ιταλία, Ελβετία, Γερμανία, Ολλανδία, Ιρλανδία, Ισπανία, Βέλγιο, Αγγλία, Κύπρο και Ελλάδα. Συνεργάστηκε με τους μαέστρους: Eötvös, Luig, Wagner, Stockhammer κ.ά. Ήταν μέλος επιτροπής στους διαγωνισμούς “Jugend Musiziert” και “Musizierende Jugend im Rhein – Sieg – Kreis” και από το 2012 αποτελεί τακτικό μέλος της επιτροπής στο Διαγωνισμό Μουσικής Δωματίου για νέους καλλιτέχνες των «ORPHEUS SOLOISTS».
Ηχογράφησε για την W.D.R. καθώς και τα έργα των G. Pierne – Concerto for harp, H. Purcell – Ground for solo harp, Eug. Bozza – Atmospheres. Το 2011 κυκλοφόρησε το CD “Ομήρου Οδύσσεια” σε μουσική Ν. Καραντζή, με συμμετοχή της.
Από το 2004 είναι μέλος της Ορχήστρας Δωματίου «ORPHEUS SOLOISTS» και συνεργάζεται τακτικά από το 2005 με την Συμφωνική Ορχήστρα του Δήμου Θεσ/νίκης. Από το 2014 συνεργάζεται και με την Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης, ως Α’ και Β’ Κορυφαία. Ξεκίνησε να διδάσκει άρπα στο ΚΩΘ από το 2006 και στο ΣΩΘ από το 2016.
Από το 2012 δίνει master classes στην άρπα στο ″St. George International Festival of music″. Τον Μάιο του 2017, είχε πρόσκληση από το Royal College of Manchester για master class. Το Ιούλιο του 2018, προσκλήθηκε να διδάξει σε master class από το 5th International Summer Harp Academy στη Βουλγαρία.

Η Κατερίνα Κίτσου, το 2013, δημιούργησε τις ″PerHarps″ , με μέλη τις μαθήτριές της και έργα που στηρίζονται κατά κύριο λόγο σε προσωπικές της διασκευές που άρχισαν να εκδίδονται στο εξωτερικό. Οι PerHarps είναι το μοναδικό σύνολο από άρπες σε όλη την Ελλάδα, το οποίο έχει ταξιδέψει σε πολλές πόλεις και έχει καταφέρει να κάνει γνωστή την άρπα με ένα εντελώς διαφορετικό τρόπο.