Επιμέλεια: Εύα Πετροπούλου Λιανού
Θρυαλλίδα για αυτήν την σκιαγραφική μελέτη μου, αποτέλεσε η ολόγλυφη -τρόπον τινά- ‘’ορφνή’’ προσωπογραφία του θεού Ερμή, η οποία βρίσκεται…σε κτίριο στο Σάο Πάολο της #Βραζιλίας, στην πλατεία Pátio do Colégio. Θρυαλλίς λοιπόν, διότι στο εικαστικό και όχι μόνο πλαίσιο αυτή η …’’Art Deco’’ προσέγγιση με το εντονότατο εικονογραφικό μοτίβο της συνοφρύωσης και της γενικότερης σκυθρωπότητας, μου πυροδότησε σωρεία συναισθημάτων ομολογουμένως.
Προσέξτε όμως, αυτή η σύμβαση με την σύσπαση του μεσόφρυου και τις χαρακτηριστικές κάθετες ρινικές ρυτίδες ψηλά, έχει την απαρχή της σε πορτραίτα Ελλήνων φιλοσόφων της Κλασικής περιόδου και αντανακλούν την ιδιοσυγκρασία του ιδεώδους πολίτη, στις δε επιτύμβιες συνθέσεις την βαθιά συγκίνηση. Το κτίριο του οποίου είναι άχρονος φρουρός η κεφαλή, είναι έργο του αρχιτέκτονα Felisberto Ranzini, το 1937 αποτέλεσε έδρα για το Bolsa de Valores de São Paulo (Χρηματιστήριο) και τώρα στεγάζει το Primeiro Tribunal da Alçada Civil (Πολιτικό Δικαστήριο).

Εικαστικός, Ερευνητής, Ιδρυτής του πολιτιστικού εγχειρήματος οδός Ηρακλέους
Μία εκ του συστάδην παρατήρηση θα με χαροποιούσε ιδιαιτέρως και ηλίου φαεινότερο πως το έργο ορόσημο της εν λόγω μεγαλούπολης, αντικατοπτρίζει τον αρχικό σκοπό του οικοδομήματος και της εικονικής σύνδεσης του με το εμπόριο και την ταχύτητα. Στο μυθογραφικό πλαίσιο, ο αντίστοιχος #Mercury της Ρωμαϊκής μυθολογίας, όπως είναι γνωστός στους εντόπιους, καθίσταται ευκόλως αναγνωρίσιμος από το φτερωτό καπέλο του, τον λεγόμενο ‘’πέτασο’’, αξίζει δε να επισημανθεί πως…ο εξ’ Αρκαδίας λαοφιλής αγγελιοφόρος των θεών, ενεπλάκη πολλάκις στον βίο του Ηρακλέους.
Τον βοήθησε δις στην κατάβαση του στον #Άδη στα του Κέρβερου και της Άλκηστης, επιφορτίστηκε με την πώληση του ήρωα ως σκλάβου στην βασίλισσα Ομφάλη της #Λυδίας, τον έβαλε ως βρέφος στο στήθος της ‘’χρυσοπέδιλης’’ Ήρας για θηλασμό με αποτέλεσμα την δημιουργία του #Γαλαξία μας και κατ’ εντολή του Διός, έκλεψε το σώμα της νεκρής μητέρας του ήρωα #Αλκμήνης και το μετέφερε στην Νήσο των Μακάρων, όπου παντρεύτηκε τον #Ραδάμανθυ, τον κριτή του Κάτω Κόσμου.
Βεβαίως, εγώ εστιάζω σε μία λεπτομέρεια, από την λεγόμενη εθνολογική προσέγγιση του μύθου, όπου ο Ιωάννης Λαυρέντιος εκ Φιλαδελφείας, στο έργο του ‘’De mensibus’’ κατονομάζει 7 διαφορετικές μυθικές προσωπικότητες με το όνομα Ηρακλής. Ο 6ο εξ’ αυτών αναφέρεται ως Ηρακλής του Διός και της Αλκμήνης, ο γνωστός δηλαδή και ο 7ος…ως υιός τους Διός και της Μαίας. Η τελευταία, είναι η μητέρα του Ερμού, αναφορά η οποία τροφοδοτεί σύγχρονους μελετητές στο να μιλούν για ‘’μυθική’’ συγγένεια ή ακόμα και εξομοίωση των δύο μυθικών προσωπικοτήτων σε κάποιες περιπτώσεις.
Κωνσταντίνος Φάης
Εικαστικός
Ερευνητής
Ιδρυτής του πολιτιστικού εγχειρήματος οδός Ηρακλέους
