Πόλυ Νικολοπούλου: “η μουσική φτιάχνει γέφυρες και ενώνει ψυχές σε άλλο επίπεδο από το συμβατό”

Η μουσική ενώνει τους λαούς και τους πολιτισμούς;

Η μουσική είναι διεθνής γλώσσα.
Ξεπερνά όλα τα σύνορα, τους κανόνες, τα ήθη, τα έθιμα και τις δοξασίες και απευθύνεται κατευθείαν στην καρδιά ή μάλλον στην ψυχή!
Είναι ενέργεια!

Έχει δηλαδή τη δική της μοναδική δύναμη ώστε να σμίγει θαυμάσια κουλτούρες και λαούς που δε θα φανταζόμασταν ότι μπορεί να έχουν κοινά σημεία, πλούσιους και φτωχούς, νέους και ώριμους ανθρώπους….Η μουσική φτιάχνει γέφυρες και ενώνει ψυχές σε άλλο επίπεδο από το συμβατό.
Άρα η απάντηση στην ερώτησή σας είναι πως βεβαίως ενώνει λαούς και πολιτισμούς.

Ποιο μουσικό θαυμάζετε και γιατί;

Η λίστα είναι τεράστια !!!!
Όμως θα εστιάσω στους σπουδαίους δασκάλους μου που με έκαναν από μαθήτρια – καλλιτέχνη και θα αναφερθώ σ΄ αυτούς με τη σειρά που ήρθαν στη ζωή μου.
Είχα την τύχη να μελετήσω πιάνο με ένα σπουδαίο δάσκαλο τον Dr Alexei Miroshnikov.

Σπουδαίος πιανίστας, με μεγάλη διδακτική καριέρα στο conservatorio Tchaikovsky και σπουδαίος άνθρωπος.Του χρωστάω πάρα πολλά. Με έμαθε να αντιλαμβάνομαι βαθιά το έργο που ερμηνεύω κάθε φορά, να τελειοποιήσω την τεχνική μου ώστε να μπορώ να αποδώσω ακριβώς αυτό που αισθάνομαι.

Με έμαθε επίσης να σέβομαι την τέχνη μου και να συνειδητοποιήσω ότι είμαι απλά μία υπηρέτης της.
Αργότερα συνάντησα τη σπουδαία mezzo soprano Rossitsa Troeva και μελέτησα μαζί της την τέχνη του τραγουδιού και τον κόσμο της όπερας. Θαύμασα και θαυμάζω τις γνώσεις της αλλά κυρίως την απόλυτη αφοσίωσή της στο λειτούργημά της και στους μαθητές της.

Είναι ο άνθρωπος που με πείσμα με οδήγησε βήμα – βήμα σε μία διαφορετική ενδοσκόπηση, ώστε να γνωρίσω από μέσα τον τρόπο που λειτουργεί το σώμα μου και να μάθω να αξιοποιώ κάθε του δυνατότητα μετατρέποντάς το σε μουσικό όργανο. Το μεγαλειώδες αποτέλεσμα αυτής της δουλειάς ήταν να γνωρίσω τα όριά μου και την ψυχή μου, ώστε να την ‘’εκθέτω’’ δημόσια και με τρόπο που λειτουργεί λυτρωτικά πρώτα σε μένα και αμέσως μετά στο κοινό . Αποτελεί για μένα το πρότυπο δασκάλας, σολίστ, και φίλης τολμώ να πω. Της χρωστάω το ότι με έκανε τραγουδίστρια!Τους αγαπώ και τους θαυμάζω και τους δύο πολύ και έχουν επηρεάσει τη στάση μου απέναντι στην τέχνη και τη ζωή μου.

“Η μουσική είναι μία οι μουσικοί είναι πολλοί”. Πώς θα περιγράφατε αυτή την πρόταση;

Θα συμφωνήσω χωρίς δεύτερη σκέψη. Η μουσική είναι μία και πάντα δεδομένη, γραμμένη στην παρτιτούρα από το συνθέτη.

Οι μουσικοί εκτελούν διαβάζοντας αυτή την παρτιτούρα. Εδώ είναι που παρεμβάλλεται ο ανθρώπινος παράγοντας.

Επιρροές από την κουλτούρα ,τον πολιτισμό, το χαρακτήρα, ακόμα και τη διάθεση της στιγμής, συμβάλλουν στην απόδοση του έργου.

Γι’ αυτό ο ίδιος μουσικός δεν εκτελεί ποτέ κατά τον ίδιο τρόπο το ίδιο μουσικό έργο.

Πολλοί ακόμα παράγοντες μπορούν να επηρεάσουν στην εκτέλεση της παρτιτούρας, παρόλο που ο μουσικός θέλει να μείνει πιστός στην απόδοσή της.Αυτό είναι όμως, που δίνει σε κάθε εκτέλεση τη δική της αξία και την κάνει μοναδική.

Γιατί χρειάζεται η μουσική παιδεία;
Είναι πολυτέλεια ή ανάγκη;

Είναι ανάγκη! Γνωστό από την αρχαιότητα κιόλας. Ειδικά για μια καλλιτεχνική ψυχή που θέλει να ανθίσει και να ολοκληρωθεί είναι απαραίτητη όσο ο αέρας που αναπνέει.

Μην ξεχνάτε άλλωστε ότι όλοι μας, ανεξάρτητα από την παιδεία, κουλτούρα, κοινωνική θέση ή θρησκεία, συνοδεύουμε κάθε στιγμή της ζωής μας και κάθε μας συναίσθημα, με μουσική.Από το πρώτο δευτερόλεπτο της ύπαρξής μας , ο χτύπος της καρδιάς μας, ο ρυθμός της ανάσας μας είναι το μουσικό μας στίγμα.

Είναι τελικά αναπόσπαστο κομμάτι της ίδιας μας της ζωής. Δείτε τη σημασία της μουσικής στη βιομηχανία της διαφήμισης, των ταινιών, στις παιδικές ταινίες.

Ακόμα και η ψυχιατρική χρησιμοποιεί μεθόδους που βασίζονται σε μουσική ακρόαση ώστε να θεραπεύσει ψυχικές ασθένειες.

Κι αν μιλήσουμε για τις επιστημονικές έρευνες που αναφέρονται στα οφέλη της μουσικής εκπαίδευσης στον ανθρώπινο εγκέφαλο, τότε νομίζω ότι όλοι θα συμφωνήσουμε στην αναγκαιότητά της.

Συνοδεύει, υπογραμμίζει και δυναμώνει ή απαλύνει αντίστοιχα τα συναισθήματά μας, τα βιώματά μας… Είναι έκφραση ψυχής , νου και σώματος.

Πώς μπορεί ένας γονιός να ανακαλύψει το ταλέντο του παιδιού του στη μουσική;

Οι γονείς είναι στην πλειοψηφία τους υποψιασμένοι και ενδιαφέρονται να ανακαλύψουν τις δεξιότητες και τα ταλέντα των παιδιών τους.

Η μακρόχρονη εμπειρία που έχω στην εκπαίδευση μου έχει δείξει ότι και τα ίδια τα παιδιά έχοντας πλέον τόσα ερεθίσματα και επαφή με πολλά μουσικά είδη, ζητούν ως ανάγκη τους την μουσική τους εκπαίδευση.Εύκολα στις μέρες μας οι γονείς μπορούν να απευθυνθούν σε ένα ωδείο κι εκεί να διερευνηθεί η δεξιότητα του παιδιού τους.Ένας άλλος δρόμος είναι η ενασχόληση με τη χορωδιακή μουσική που με απλό, φυσικό και εξαιρετικά διασκεδαστικό τρόπο μπορεί ένα παιδί να ανακαλύψει τον κόσμο της μουσικής.

Διδάσκεται σήμερα η μουσική παράδοση μέσα από την εκπαίδευση;

Τα σχολεία, κυρίως τα μουσικά γυμνάσια και λύκεια θεωρώ ότι κάνουν σημαντική δουλειά προς αυτή την κατεύθυνση.

Είστε ερμηνεύτρια της Companhia Artistica. Μιλήστε μας λίγο για αυτό το μουσικό σύνολο.

Η ‘’ Companhia Artistica’’ είναι ένα βραβευμένο πατρινό γυναικείο μουσικό σύνολο που ίδρυσε πριν 11 χρόνια η πιανίστα Μαρία Νικολοπούλου και αποτελείται από πιάνο, βιολί, φλάουτο, τσέλο και σοπράνο.

Το ρεπερτόριό του περιλαμβάνει δημοφιλή κομμάτια κλασσικά και σύγχρονα, δίνοντας μια ιδιαίτερη, προσωπική θα έλεγα νότα φρεσκάδας και ανανέωσης στον τρόπο ερμηνείας και διασκευής τους.

Έχει παρουσιάσει ως σήμερα σε μεγάλα φεστιβάλ και αίθουσες (Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, Parnassos Concert Hall, Διεθνές Φεστιβάλ Πάτρας κα) λαμβάνοντας εξαιρετικές κριτικές.

Η ερμηνεία του τραγουδιού Querer από την Companhia Artistica που υπάρχει στο You Tube έχει επιλεγεί από το επίσημο κανάλι του συνθέτη Rene Dupere πρώτο, σε μια συλλογή που αποτελείται από έξι κορυφαίες ερμηνείες έργων του.

Υπάρχουν Έλληνες αξιόλογοι μουσικοί με μουσική κατάρτηση και γνώσεις;
Ασφαλώς υπάρχουν, είναι πάρα πολλοί και αξιόλογοι και υπηρετούν με πάθος την τέχνη της μουσικής τόσο εδώ ,στη χώρα μας , όσο και παγκοσμίως!

Ποια είναι τα μελλοντικά μουσικά σας σχέδια;

Μόλις ολοκληρώσαμε την καλοκαιρινή περιοδεία με την ‘’ Companhia Artistica’’ και το Σάκη Παπαδημητρίου με μελοποιημένη ποίηση του Παλαμά, στο έργο ‘’Κωστής Παλαμάς: Οι Μούσες που αγάπησα’’.

Πρόκειται για ένα πρωτότυπο έργο, παραγγελία του Διεθνούς Φεστιβάλ Πάτρας. Αναφέρεται στην λιγότερο γνωστή πλευρά του δεύτερου σε σειρά εθνικού μας ποιητή.Στην ερωτική του ποίηση και στις γυναίκες της ζωής του, που έπαιξαν ρόλο ‘’Μούσας’’ και έμπνευσης.

Το ταξίδι αυτής της μουσικής παράστασης δεν έχει ολοκληρωθεί. Εισέπραξε σπουδαίες κριτικές, είχε μεγάλη αποδοχή από το κοινό και ευχόμαστε και επιθυμούμε να ταξιδέψει παγκοσμίως και να δισκογραφηθεί.Παράλληλα, με την ‘’Companhia Artistica ‘’ ετοιμάζουμε μια νέα θεματική ενότητα την οποία δε θα ήθελα να αποκαλύψω προς το παρόν.

Βιογραφικο.

Πολυ Νικολοπούλου – Λυρική ΣοπράνοΓεννήθηκε στην Πάτρα.
Φοίτησε πιάνο στην τάξη του Dr. Αλεξέι Μιρόσνικωφ, όπου πήρε το δίπλωμα σολίστα με «Άριστα Παμψηφεί και Β’ Βραβείο» και παράλληλα το Πτυχίο Αρμονίας με «Άριστα».Παρακολούθησε μαθήματα κλασσικού τραγουδιού στην τάξη του μπάσου Γιώργου Παππά, όπου πήρε το δίπλωμα της με «Άριστα παμψηφεί και Α’ Βραβείο».Έχει συμμετάσχει ως ενεργό μέλος σε σεμινάρια κλασικού τραγουδιού του τμήματος αριστούχων της Ζυρίχης, με καθηγητή τον τενόρο Ernst Haefliger και σε σεμινάρια της Gheena Dimitrova, Δάφνης Ευαγγελάτου, ενώ έχει συνεργαστεί με τον διεθνούς φήμης μαέστρο Methodi Matakiev.Τα τελευταία χρόνια μελέτησε με τη διεθνούς φήμης mezzo soprano Rossitza Troeva.Στο ρεπερτόριο της περιλαμβάνονται ρόλοι όπως Mme Butterfly, Mimi, Liu, Adrianna Lecouvreur, Gilda, Michaella, Pamina καθώς και τα Κατά Ματθαίων και Κατά Ιωάννη Πάθη του Bach, Requiem του Mozart κ.α
Συνεργάζεται με το σολιστικό σχήμα ‘’BELLACANTA’’ και το oρχηστρικό σύνολο ‘’A Companhia Artistica’’, παρουσιάζοντας αξιόλογα προγράμματα σε όλη την Ελλάδα και έχει δημιουργήσει το φωνητικό σύνολο Le Bouquet”.Εργάζεται σαν καθηγήτρια μουσικής στη δημόσια εκπαίδευση και σαν καθηγήτρια πιάνου και μονωδίας.
Δισκογραφικά ερμήνευσε το έργο του σύγχρονου Έλληνα συνθέτη Θ. Χαρίδη «Περικλέους Πόλις», ενώ με τους μαθητές της έχει δημιουργήσει τρία CD’s («Ας τραγουδήσουμε τις αγαπημένες μας ιστορίες» , «Μεγάλοι συνθέτες, μικροί στιχουργοί» και ‘’Οι μαθητές του 9ου Δημοτικού τραγουδούν’’) με την υποστήριξη της Β’ Δ/νσης Α/θμιας Εκπαίδευσης.
Έχει διδάξει και παρουσιάσει τις όπερες ‘’Μαγικός Αυλός’’ του Mozart και ‘’Οι δραπέτες της σκακιέρας’’ του Κουρουπού , καθώς και το musical ‘’Η Πεντάμορφη Και Το Τέρας’’ σε διασκευή για παιδιά.
Το 2016 βραβεύτηκε η συμμετοχή των μαθητών της στη δράση ‘’Πιάσε το χέρι μου’’ από το Υπουργείο Παιδείας και το 2018 βραβεύθηκε για την καλλιτεχνική της δράση και προσφιρά από τον ΕΝΕΛΠΑ και το ‘’Σύλογο Φίλων Της Όπερας Γιώργος Τρανταλλίδης’’.Από το 2017 είναι μέλος της επιτροπής του διεθνούς διαγωνισμού για νέα ταλέντα ‘’THE MUSE COMPETITION’’ στον τομέα του κλασσικού τραγουδιού.

https://www.youtube.com/watch?v=ZOZiWAsIgFo&feature=share

https://www.youtube.com/watch?v=001iKPev_ws&feature=share

https://www.youtube.com/watch?v=lQGjN9VFxV8&feature=share

https://www.youtube.com/watch?v=lQGjN9VFxV8&feature=share

https://www.youtube.com/watch?v=GiZ8lSJ1y5A&feature=share