Παντελής Τσάτσης

Το Polis free press έχει την τιμή να παρουσιάσει στο αναγνωστικό κοινό, τη 2η Art Thessaloniki International Contemporary Art Fair. Μετά την επιτυχημένη 1η διοργάνωση και την ψήφο εμπιστοσύνης των 12.000 και πλέον επισκεπτών από 22 χώρες, η 2η διοργάνωση θα ανοίξει τις πύλες της στα περίπτερα 10, 9 και 8 της ΔΕΘ – HELEXPO την Πέμπτη 23 Νοεμβρίου  και θα διαρκέσει έως και την Κυριακή 26 Νοεμβρίου.

Η έκθεση συνδιοργανώνεται από την ΔΕΘ – HELEXPO και τον καλλιτεχνικό διευθυντή Παντελή Τσάτση.

Κύριε Τσάτση, έπειτα από την επιτυχημένη Art Thessaloniki I, σε λίγες ημέρες εγκαινιάζεται η 2η Art Thessaloniki International Contemporary Art Fair. Πλέον έχετε δημιουργήσει ένα θεσμό στη Θεσσαλονίκη. Ποιος είναι ο στόχος σας και ποιος ο σκοπός της ανάληψης τέτοιου μεγάλου εγχειρήματος εν μέσω κρίσης θεσμών και αξιών;

Μετά από τη μακρόχρονη πορεία μου στο χώρο των γκαλερί, τις συμμετοχές της ARTFORUM GALLERY, (ιδιοκτησία της συζύγου μου Ε. Αποστολίδου) σε αρκετές ART FAIR, (ARCO  Μαδρίτη / ART FORUM Βερολίνο / SANGHAI ART FAIR / MAIAMI ART FAIR κ.α.), αλλά και τη συμμετοχή μου για 10 χρόνια περίπου στο Δ.Σ. του Πανελλήνιου Συνδέσμου Αιθουσών Τέχνης (ΠΣΑΤ), που έχει και την ευθύνη διοργάνωσης της ART- ATHINA FAIR, πρότεινα τη δημιουργία μιας 2ης ART FAIR στη Θεσσαλονίκη, όταν στο Μαϊάμι, την N,Y  ή στη Βασιλεία γινόντουσαν ταυτόχρονα από 5-15 art fair στην ίδια ημερομηνία. Μετά την άρνηση του ΠΣΑΤ για μια 2η art fair στην Ελλάδα, ήλθα σε επαφή με τους ανθρώπους της ΔΕΘ-HELEXPO, οι οποίοι δε γνώριζαν το αντικείμενο αλλά τα επιχειρήματά μου τους έπεισαν και πλέον αγκαλιάζουν με  πάθος τη διοργάνωσή της. Η πόλη της Θεσσαλονίκης είναι πάντα ανοικτή σε καινοτόμες ιδέες ακόμη και σήμερα παρά την κακή οικονομική κατάσταση της χώρας. Είναι γνωστό ότι   οι γκαλερί συντηρούνται κυρίως από το μεράκι των ιδιοκτητών τους. Με την οικονομική μου εμπειρία έβλεπα ότι ο μόνος τρόπος ανάπτυξης – αυτοσυντήρησης των γκαλερί στην χώρα μας, είναι η δημιουργία νέων συλλεκτών που θα μπορούσε να γίνει μόνο με μια ακόμη φουάρ. Έτσι έχουμε και την Θεσσαλονίκη στον παγκόσμιο ισχυρό θεσμό των ART FAIR. Έχει παρατηρηθεί ότι οι πόλεις που τις διοργανώνουν σε μικρό χρονικό διάστημα παρουσιάζουν τεράστια ανάπτυξη. Είναι επίσης γνωστό ότι η διακίνηση έργων τέχνης παγκοσμίως γίνεται μέσω διεθνών δημοπρασιών και των σημαντικών ανά τον κόσμο ART FAIR. Με τα ανωτέρω και με τη θέση μου ότι πρέπει να αφήνουμε κάτι για τις επόμενες γενιές, μπήκα στο χορό, παρά την αρνητική αρχικά θέση μερικών γκαλερί. Νομίζω ότι η μεγάλη επιτυχία της 1ης και η αναμενόμενη  μεγαλύτερη της 2ης, με περισσότερες συμμετοχές αιθουσών τέχνης και παράλληλων projects, κάνουν το εγχείρημα της διοργάνωσης αναγκαίο με προοπτική.

Είστε ένας από τους ξεχωριστούς καλλιτέχνες στο χώρο, με έντονη προσωπικότητα και δραστηριοποίηση στον τομέα της τέχνης. Πείτε μας δυο λόγια για τον άνθρωπο Παντελή Τσάτση και για την πορεία του στη ζωή, μέσα από το λαβύρινθο της τέχνης.

Δεν θεωρώ τον εαυτό μου καλλιτέχνη, αν και ζωγραφίζω από πολύ μικρός, απλά η τέχνη για μένα και την σύζυγό μου είναι τρόπος ζωής. Έτσι εκτός από τη λειτουργία της γκαλερί είχαμε ξεκινήσει το SANI FESTIVAL, το παλιό Σφαγείο στην Ουρανούπολη, στη Σκιάθο, Μύκονο και τώρα στη Σύμη.

Πιστεύετε ότι η 2η Art Thessaloniki International Contemporary Art Fair, μπορεί αυτή την κρίσιμη περίοδο να στηρίξει την ελληνική καλλιτεχνική παραγωγή, συνδυάζοντας την εξωστρέφεια, την πολιτισμική πολυμορφία και τον κοσμοπολιτισμό που χαρακτηρίζει τη Θεσσαλονίκη ιστορικά και γεωγραφικά;

Η Θεσσαλονίκη είναι ιστορική πόλη που έχει το πλεονέκτημα της γεωγραφικής της θέσης στο ΝΑ άκρο της Ευρώπης. Βαλκάνια, Ρωσία, Ισραήλ και Τουρκία είναι μερικές χώρες που έχουν ειδικούς δεσμούς με την πόλη. Θέλω να πιστεύω ότι με την καθιέρωση της Art Thessaloniki Fair, ακόμη και αυτή την κρίσιμη περίοδο δημιουργεί προοπτικές για τους καλλιτέχνες  και τους επαγγελματίες του χώρου. Με 2η Art  Fair στην Ελλάδα δίνονται περισσότερες ευκαιρίες και η Θεσσαλονίκη μπορεί να γίνει σημαντικός πόλος συνάντησης συλλεκτών  στην ευρύτερη περιοχή. Η Art Thessaloniki Fair μπορεί μέσω σοβαρών συμμετοχών να αρχίσει να δημιουργεί ονόματα καλλιτεχνών στη διεθνή αγορά τέχνης. Το έχουν καταφέρει οι Ισπανοί, Άγγλοι, Γερμανοί, παλαιότερα οι Γάλλοι και φυσικά η Αμερική.

Πόσο ευχαριστημένος είστε από την ανταπόκριση των καλλιτεχνών στην προσπάθειά σας; Ποιους καλλιτέχνες και πόσες gallery θα έχουμε τη χαρά να δούμε στη 2η Art Thessaloniki International Contemporary Art Fair;

Στη δεύτερη διοργάνωση έχουμε 30 γκαλερί από 10 χώρες και  300 καλλιτέχνες. Τιμώμενους καλλιτέχνες τον Κώστα Τσόκλη από Ελλάδα, τον Wolf Vostell από Γερμανία. Μουσειακές εκθέσεις του Theodoros Stamos συλλογή Ζ.Π., Σύγχρονη διεθνής χαρακτική, συλλογή Γ. Κητή, Ασκήσεις Ισορροπίας… σχεδιασμοί και υλοποίηση, με 16 σημαντικούς Έλληνες καλλιτέχνες που έχει επιλέξει ο Εμ. Μαυρομμάτης, μια παρουσίαση του Στ. Ιωάννου, το διάλογο μεταξύ του Liang Yi και του Δημοσθένη Δαββέτα και το εργαστήριο design της Σχολής Καλών Τεχνών του ΑΠΘ. Επίσης projects και πολλές εκπλήξεις.

ΑΠΟΡΙΕΣ ΛΙΛΑΣ

Εκεί που γράφει Ν, Υ εννοεί Νew York;

Και τελευταία παράγραφο –συλλογή Ζ.Π. ;  μάλλον εννοεί -χώρο της Συλλογής Πορταλάκη ( είναι στην Αθήνα)