Θεόδωρος Κουέλης: Η μουσική είναι ένα παγκόσμιο “εργαλείο” που η “νέα τάξη πραγμάτων” θέλει να το ελέγξει και να το χρησιμοποιήσει για όλους τους σκοπούς της.

Πολιτισμός και Μουσική Παιδεία

Η χώρα μας, ως γνωστών, αποτελεί τεράστιο σταυροδρόμι πολιτισμών. Έχουμε τεράστια παράδοση σε πολλές τέχνες. Στη μουσική τέχνη είμαστε “αναγκασμένοι” θα έλεγα να υποστηρίξουμε τρία συστήματα με τον ίδιο ζήλο. – Πρώτον, το Ελληνικό σύστημα που εμπεριέχει την βυζαντινή, την λαϊκή και την παραδοσιακή μουσική. – Δεύτερον, την κλασσική μουσική εκπαίδευση με ενίσχυση στις ορχήστρες όλων των τύπων (τόνωση της ομαδικότητας). – Τρίτον, την τζαζ που εμπεριέχει όλη την σύγχρονη σκέψη, συμπεριλαμβανομένης της ποπ και ροκ μουσικής.

Για να συμβεί αυτό, πρέπει επιτέλους να λειτουργήσουν οι μουσικές ακαδημίες (στην Ευρώπη λειτουργούν στην τζαζ και στην κλασσική) και στα τρία είδη ξεχωριστά. Έτσι θα μπορεί κάποιος να έχει σφαιρική και επιστημονική άποψη για όλα τα είδη που μας σημάδεψαν και μας εκφράζουν ακόμη και σήμερα.

Ο Έλληνας μουσικός οφείλει ένα τέτοιο δώρο στον κόσμο διότι έτυχε να είναι επηρεασμένος και από αυτές τις τρεις κατηγορίες, που μέσα τους κρύβουν η κάθε μια δεκάδες στυλ.

Επίσης, για τον μη επαγγελματία μουσικό, ή τον απλό μαθητή ή φίλο της μουσικής, θα ήταν καλή αυτή η οργάνωση, διότι θα μπορούσε να επιλέξει ποια μουσική του ταιριάζει και θα μπορούσε να την μελετήσει απρόσκοπτα και σωστά. Το παλιό σύστημα εκπαίδευσης είναι μπερδεμένο, ακριβό και χωριστικό (δημιουργεί άσκοπες και άκαρπες συγκρίσεις μεταξύ των ειδών).

Αν το κοιτάξουμε και από οικονομικής άποψης, θα έλεγα ότι είναι από τα λίγα πράγματα που θα μπορούσαμε να εξάγουμε…μουσική που αφορά όλους, που ενώνει, και ακαδημίες πρότυπα που θα συγκέντρωναν μουσικούς από παντού, αφού θα έχουν την μοναδική ευκαιρία να κατανοήσουν ενιαία τα μουσικά συστήματα Δύσης και Ανατολής (θα λείπει μόνο ο ινδικός και κινεζικός τρόπος).

Η μουσική ενώνει τους λαούς και τους πολιτισμούς;

Η μουσική είναι παγκόσμια γλώσσα, όχι το τραγούδι. Συνήθως παρατηρούμε ότι μια “δυνατή” μελωδία ενός τραγουδιού υιοθετείται αυτούσια και απλά μεταφράζονται οι στίχοι σε πολλές γλώσσες.

Το τραγούδι είναι μια σπουδαία υπόθεση (μουσική συν Λόγος), αλλά θα απαντήσω ακριβώς μόνο για την έννοια μουσική, αφού αυτή είναι η ερώτηση.

Οι συχνότητες βρίσκονται παντού, ακόμα και στα χρώματα (πρόσφατη ανακάλυψη της Φυσικής). Ο άνθρωπος, αλλά και τα ζώα, αντιλαμβάνονται τα πάντα με συχνότητες, οπότε οι προθέσεις του “συνθέτη” δεν μπορούν να κρυφτούν. Υπάρχει μουσική εγκεφαλική (τέχνη για την τέχνη), συναισθηματική, μουσική με έντονα ρυθμικά στοιχεία που παντρεύονται με τον χορό και άλλα τόσα εκατοντάδες είδη.

Το κλειδί στην υπόθεση είναι ότι αν θες να ενώσεις λαούς, ανθρώπους, πολιτισμούς θα φανεί θες δε θες… και το ανάποδο, αν θες να τους διχάσεις πάλι θα φανεί…

Η μουσική είναι ένα παγκόσμιο “εργαλείο” που η “νέα τάξη πραγμάτων” θέλει να το ελέγξει και να το χρησιμοποιήσει για όλους τους σκοπούς της. Χρέος μας να μαθαίνουμε την μουσική γλώσσα και να την εμπλουτίζουμε όσο γίνεται. Όσο ποιο διαβασμένοι και υποψιασμένοι είμαστε, τόσο ποιο κοντά θα ναι η μουσική στην φύση της, δηλαδή στο σύμπαν και την απόλυτη ελευθερία.

Ποιον μουσικό θαυμάζετε και γιατί;

Είναι πάνω από εκατό οι μουσικοί που θαυμάζω και από τους οποίους έχω επηρεαστεί. Τα γενικά χαρακτηριστικά τους είναι: ήθος, υπομονή, συνέπεια, συναδελφικότητα, προσωπικότητα, εργατικότητα, γνώση, αγάπη.

Πως μπορεί ένας γονιός να ανακαλύψει το ταλέντο του παιδιού του στη μουσική;

Όλα τα παιδιά έχουν πολλά ταλέντα. Ειδικά στη νέα γενιά βλέπω μεγάλες δυνατότητες.

Όμως μη ξεχνάμε ότι το σημαντικό είναι ότι τα παιδιά καθρεφτίζουν αυτό που είμαστε εμείς. Δηλαδή δεν μπορεί να λες “μελετά παιδί μου” και εσένα να σε βλέπει όλη μέρα στο tablet, στην τηλεόραση και μέσα στο χάος του σύγχρονου ρυθμού ζωής.

Στον χρόνο που περνάς με τα παιδιά χρειάζεται να αφοσιωθείς μαζί τους, έτσι ώστε – εκτός όλων των άλλων θετικών στοιχείων που εκατέρωθεν θα αποκομίσετε από αυτή την επαφή- να αντιληφθείς τις ασχολίες που τα ικανοποιούν, τα ταλέντα του και το μουσικό όργανο που ενδεχομένως του ταιριάζει και με το οποίο θα το ενθαρρύνεις να ασχοληθεί.

Ως κοινωνικό σχόλιο θα ήθελα σε αυτό το σημείο να σημειώσω ότι δεν πρέπει να λησμονούμε ότι ο δυτικός κόσμος ζει και αναπτύσσεται εις βάρος του υπολοίπου. Και όπως έλεγε ο Καζαντζάκης “αν έστω και ένα παιδί (άνθρωπος) πεινάει είμαι υπεύθυνος εγώ”….έχουμε ευθύνη απέναντι στα παιδιά όλου του κόσμου, στο ίδιο το μέλλον της ανθρωπότητας.

Διδάσκεται σήμερα η Μουσική παράδοση μέσα από την εκπαίδευση;

Διδάσκεται κυρίως στα Μουσικά σχολεία τα οποία άφησαν δεκάδες, πάρα πολύ αξιόλογους επαγγελματίες στον χώρο, ενώ λειτουργούν μόλις 30 χρόνια και κάτι.

Υπάρχει πάντα και η εκκλησιαστική μας παράδοση ως βυζαντινή μουσική τέχνη που είναι πάντα ένα κρυφό οπλοστάσιο τεράστιας γνώσης και ομορφιάς. Όπως προανέφερα όλα αυτά χρειάζονται την ακαδημαϊκή προσέγγιση και την δυνατότητα σοβαρής σπουδής.

Υπάρχουν αξιόλογοι Έλληνες μουσικοί, με μουσική κατάρτιση και γνώσεις;

Υπάρχουν παρά πολλοί και παρά πολύ καλοί σε βαθμό που δεν φαντάζεσαι Δεν τους βοηθάει το πολιτιστικό πλαίσιο να αναδειχθούν, ενώ η “παλιά φρουρά” πρέπει σιγά σιγά να αποσυρθεί και να δώσει χώρο.

Αν αντέξουν και είναι γεννημένοι καλλιτέχνες θα αφήσουν τεράστιο έργο, αλλά δυστυχώς μάλλον θα αναγνωριστούν μετά το θάνατο τους, μιας και η χώρα μας αρέσκεται στα “κόλλυβα”….!!!

Αν η χώρα σαν πολιτική κατεύθυνση και οι συνθήκες αναζητήσουν την “λύση” πολιτισμός, τότε η παραγωγή μας σε όλο το φάσμα των “καλών” τεχνών θα είναι αξιοσημείωτη και αξιοζήλευτη.

Χρειάζεται απλά η βούληση από τα κέντρα εξουσίας. Ακόμα και αν δεν υπάρξει αυτή, η εργασία και ο μόχθος θα φανούν έτσι και αλλιώς από μόνα τους (έτσι γινόταν μέχρι τώρα), η πίστη και η προσήλωση θα δημιουργήσει την ανάγκη στην κοινωνία να αναδείξει τον πολιτισμό της, ως κάτι που την κάνει περήφανη.

Ποια είναι τα μελλοντικά μουσικά σας σχέδια;

Σε δυο μήνες θα κυκλοφορήσει το πέμπτο προσωπικό μου άλμπουμ που ονομάζεται “Δέντρ﨔 (3 στιχουργοί, 7 ερμηνευτές), ενώ γράφω την μουσική για την ταινία “Το Σωσίβιο” σε σκηνοθεσία του Γιάννη Παναγιωταράκου με πρωταγωνιστές τον Χρήστο Μουστάκα και τον Δημήτρη Πιατά. Θα δούμε την ταινία μέσα στο 2020.

Επίσης, ετοιμάζουμε με τους Polis Ensemble το δεύτερο άλμπουμ μας σε δικές μας συνθέσεις.

THEODOROS KOUELIS

DOUBLE BASS – GUITAR PLAYER COMPOSER – ORCHESTRATOR.

https://www.youtube.com/channel/UCFuyy2wYE4gwf5oLNNm7iwA?view_as=subscriber

https://youtu.be/bNat7zpE6bg

https://youtu.be/6zGjElFBaKs

https://youtu.be/2Wi0uFF4Ffg

https://youtu.be/nDnCteddsxs

https://youtu.be/ew-eMu1DbLY

Βιογραφικό.
Ο Θεόδωρος Κουέλης γεννήθηκε το 1975 στην Αθήνα. Μεγάλωσε στο Πέραμα, όπου και φοίτησε μέχρι το λύκειο, ωσότου μέσω των πανελλαδικών εξετάσεων πέρασε στην σχολή οικονομίας και διοίκησης του ΤΕΙ ΠΕΙΡΑΙΑ.

Στην ηλικία των 18 ξεκίνησε και τα μαθήματα μουσικής. Αρχικά σπούδασε 5 χρόνια με τον δεξιοτέχνη του ΗΛΕΚΤΡΙΚΟΥ ΜΠΑΣΟΥ ΓΙΩΡΓΟ ΖΗΚΟΓΙΑΝΝΗ, όπου ολοκλήρωσε τα τμήματα jazz αυτοσχεδιασμού, jazz αρμονίας, καθώς και όλη την σπουδή του οργάνου, σύμφωνα με τα πρότυπα των αμερικάνικων ακαδημιών στο ωδείο BSI (bass standard institute). Aμέσως μετά, συνέχισε τις μουσικές του σπουδές στον χώρο της κλασικής μουσικής με τον σπουδαίο καθηγητή θεωρητικών ΜΙΧΑΛΗ ΑΔΑΜΗ, όπου με παμψηφεί άριστα πήρε τα πτυχία της ΕΝΟΡΓΑΝΩΣΗΣ, ΑΡΜΟΝΙΑΣ, ΑΝΤΙΣΤΙΞΗΣ (ωδείο ΑΠΟΛΛΩΝΕΙΟΝ, ωδείο ΕΘΝΙΚΟ), όπως και το δίπλωμα της ΦΟΥΓΚΑΣ, ΕΝΟΡΧΗΣΤΡΩΣΗΣ (μουσική σχολή ΠΕΡΙΣΣΟY). Παρακολούθησε επίσης μαθήματα σύγχρονης σύνθεσης με τους ΜΙΧΑΛΗ ΑΔΑΜΗ και ΘΑΝΑΣΗ ΖΕΡΒΑ (επίτιμος καθηγητής στην ακαδημία jazz του Σικάγο).
Παράλληλα εδώ και 12 χρόνια σπούδασε και ολοκλήρωσε το δίπλωμα του κλασικού ΚΟΝΤΡΑΜΠΑΣΟΥ (2008 ωδείο ΟΡΦΕΙΟ) με καθηγητή τον σολίστ ΚΑΠΟΓΙΑΝΝΗ ΤΑΚΗ (βαθμός παμψηφεί άριστα). Επίσης, όλα αυτά τα χρόνια έχει ηχογραφήσει σε πάνω από 100 δισκογραφικές δουλειές του Ελληνικού έντεχνου λαικού και παραδοσιακού χώρου. Εχει υπογράψει ακόμα 4 δίσκους ως ενορχηστρωτής.

Τον Αύγουστο του 2010 κυκλοφόρησε η πρώτη του δισκογραφική δουλειά ”ΑΓΝΑΝΤΕΜΑ” με ηχολήπτη, παραγωγό και συνθέτη τον ίδιο. Tον Δεκεμβριο του 2015 κυκλοφόρησε η δεύτερη δισκογραφική δουλειά του ”ΑΤΡΑΠΟΣ”.

Τον Ιούνιο του 2016 κυκλοφόρησε το τελευταίο μέρος της τριλογίας του με τίτλο ”ΑΓΑΠΗ”. Τον Ιούνιο του 2018 κυκλοφόρησε η τέταρτη δισκογραφική του δουλειά σε νέο κύκλο με μορφή τετραλογίας με τίτλο ” Αγκάθι” . Τον Δεκέμβρη του 2019 κυκλοφορεί ο πέμπτος δίσκος με τίτλο ”Δέντρο”. ¨Εχει γράψει επίσης την μουσική για την ταινία του Γιάννη Παναγιωταράκου ”το σωσίβιο”.
Με την μουσική παράσταση “ΔΕΝ ΕΙΜΑΣΤΕ ΜΟΝΟΙ” από το 2016 προσκαλεί φίλους καλλιτέχνες, μουσικούς, συνθέτες φωτογράφους εικαστικούς και τραγουδιστές ώστε να γίνουν γνωστά στο ευρύ κοινό άγνωστα νέα έργα τους αλλά και το δικό του συνολικό εργο. Τρείς κύκλοι νέων τραγουδιών του θα κυκλοφορήσουν τα επόμενα χρόνια.
Είναι ιδρυτικό μέλος με δικές του ορχηστρικές συνθέσεις της ανοιχτής μουσικής ομάδας MASIF, και του μουσικού συνόλου world music POLIS ENSEMPLE .Επίσης είναι κοντραμπάσο στην λαική ορχήστρα Μίκης Θεοδωράκης. Εχει εκπροσωπήσει την Ελλάδα ώς μπασίστας-κοντραμπασίστας σε πολλά φεστιβάλ με δημοφιλείς καλλιτέχνες σε χώρες όπως Γαλλία, Γερμανία, Ισραήλ, Ιταλία, Ελβετία, Ισπανία, Ολλανδία, Νορβηγία, Τουρκία, Κουβέιτ, Συρία, Καναδά, Κίνα (Ολυμπιάδα 2008). Έχει συνεργαστεί με τα ακόλουθα ονόματα: Halil Karaduman, Yarkin trio, Cengiz Onural, Derya Turkan, Guzin Degismez, Γιώργο Νταλάρα, Χρήστο Θηβαίο, Βασίλη Παπακωνσταντίνου, Βασίλη Λέκα, Λιζέτα Καλημέρη, Ελένη Τσαλιγοπούλου, Γιώργο Ανδρέου, Στέλιο Βαμβακάρη, Χρόνη Αηδονίδη, Μάνο Αχαλινωτόπουλο,Απόστολο Ρίζο, Γιώργο Κωτσίνη, Θανάση Βασιλόπουλο, Κώστα Καλδάρα, Ηρακλή Βαβάτσικα, Βαγγέλη Γιαννάκη, Ανδρέα Καρακότα, Κώστα Μακεδόνα, Μελίνα Ασλανίδου, Μιχάλη Τζουγανάκη, Χρήστο Τσιαμούλη, Σωκράτη Σινόπουλο, Κατερίνα Παπαδοπούλου, Κατερίνα Κούκα, Λένα Αλκαίου, Μανώλη Καραντίνη, Μανώλη Πάππο, Χαράλαμπο Γαργανουράκη, Βαγγέλη Καρίπη, Στράτο Διονυσίου, Μαρία Σουλτάτου, Γιώργο Τζώρτζη, Βαγγέλη Κορακάκη, Βαγγέλη Τρίγκα, Αντώνη Ενίτη, Λάκη Χαλκιά, Θέρος, Μακρινά Ξαδέρφια, Autumn Whispers, Δρόμος και πολλους ακόμα.
www.kouelis.com