Η Απήδαλος Ναυς σε ρότα για την Κέρκυρα με Χρώμα σε Νερό

Ο γνωστός Εικαστικός Επιμελητής Πάρης Καπράλος και η Δρ. Σάσσα Τσέϊτοου παρουσιάζουν στην Κέρκυρα την 4η διοργάνωση της σειράς εκθέσεων “Χρώμα σε Νερό” με θέμα τον Ομηρικό μύθο της Απηδάλου Νεώς, και έργα εμπνευσμένα από το πολυθρύλητο “πλοιο χωρίς πηδάλιο” των Φαιάκων που υπακούει μόνο του στις επιθυμίες του καπετάνιου του για το οποίο μιλά ο ναυαγός στο νησί Οδυσσέας. Δεκάδες εικαστικοί καλλιτέχνες από την Κέρκυρα και από όλη την Ελλάδα ζωγράφισαν εμπνεόμενοι ειδικά από τον πανάρχαιο θρύλο που εξυμνεί τα διανοητικά επιτεύγματα του νησιού.

Μεταξύ των συμμετεχόντων στην έκθεση -που θα εγκαινιαστεί το Σάββατο 25 Ιουλίου στις 20:00 στην The Attic Gallery (Ριζοσπαστών Βουλευτών 1 & Στ. Δεσύλλα -πρώην κτίριο Γαλλικού Ινστιτούτου, πόλη Κέρκυρας, είσοδος από Στ. Δεσύλλα, 2ος όροφος), διακρίνουμε τα ονόματα του διεθνούς φήμης ακουαρελλίστα Foti Kllogjeri (IWS, Fabriano), του γνωστού φλωρινιώτη ζωγράφου της νεότερης γενιάς και μέχρι πρότινος διδάσκοντα της Σχολής Καλών Τεχνών του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας Αντώνη Μπαλάκα, και των ανερχόμενων Κώστα Μίσσιου, Σπυριδούλας Ζαβιτσάνου με έργα που εκπλησσουν για τις ποιότητές τους.

Έργο Κώστα Μίσσιου

Συνολικά στην έκθεση συμβάλλουν έργα τους οι εικαστικοί καλλιτέχνες: Suzie Card, Foti Kllogjeri, Μαρία Αθανασοπούλου, Πηνελόπη Βολτέρα, Γιώργος Βούρος, Βιολέτα Γαζέα, Κώστας Γαρύφαλλος, Κυριακή Δραγομένη, Σπυριδούλα Ζαβιτσάνου, Καρολίνα Κολιοπούλου, Αλεξία Κουδιγκέλη, Δήμητρα Κουφοπούλου, Νατάσα Μανέτα, Σπύρος Μουρατίδης, Αντώνης Μπαλάκας, Κώστας Μίσσιος, Ελενα Ξυδέα, Μαριέττα Παπαγεωργίου, Βούλα Ροντογιάννη- Ράπτη, Κάρολος Ρωμούσης, Βασιλεία Σαρρή, Ασπασία Σιγουράκου, Γιούλα Τσιάντη, Γιώργος Χρονόπουλος.

Διάρκεια έκθεσης: 25 Ιουλίου – 29 Αυγούστου 2020. Τόσο την ημέρα των εγκαινίων της έκθεσης όσο και τις υπόλοιπες ημέρες και ώρες που η έκθεση θα είναι ανοικτή, θα τηρούνται οι συστάσεις της Πολιτείας για τον περιορισμό της εξάπλωσης του COVID-19. Ο χώρος τέχνης θα είναι ανοικτός με ελεύθερη είσοδο για το κοινό Δευτέρα – Σάββατο ώρες 18:30 – 21:30 καθ’ ολη την διάρκεια της έκθεσης.

Η έκθεση βασίζεται σε σύλληψη – κείμενο που συνυπογράφουν οι Επιμελητές.

Έργο Μαρίας Αθανασοπούλου

Η “απήδαλος ναύς” (δηλαδή “το πλοίο χωρίς πηδάλιο”) όπως επικράτησε να αναφέρεται ο μύθος που αναπτύσσεται στους παρακάτω στίχους, είναι ένα πανάρχαιο σύμβολο της ναυτικής τέχνης, ένα ορόσημο της πανάρχαιας σχέσης γενικότερα των Ελλήνων και ειδικότερα των Κερκυραίων με την ναυτοσύνη, ένα άυλο μνημείο στο πνεύμα του ανθρώπου που δάμασε την θάλασσα. Η Σχερία, το νησί των Φαιάκων, η σημερινή Κέρκυρα, ήταν ο προτελευταίος σταθμός του Οδυσσέα πριν φτάσει στην πατρίδα του, την Ιθάκη. Σταθμεύοντας πριν κινήσει πάλι για τον προορισμό του, ο Όμηρος μέσα από τα μάτια του Οδυσσέα, περιγράφει για τα πλοία των Φαιάκων ότι δεν χρειάζονταν καπετάνιους και δεν είχαν πηδάλιο: συντονίζονται με τη σκέψη και εκτελούν τις αποφάσεις των ανθρώπων που τα κυβερνούν. Αυτοί χρειαζόταν να αποφασίσουν τον τόπο του προορισμού τους, και τα πλοία μόνα τους κατευθύνονταν προς αυτόν κάνοντας τους απαραίτητους υπολογισμούς για να βρουν την τοποθεσία. Ο σημερινός επισκέπτης που φτάνει στο λιμάνι της Κέρκυρας αντικρίζει στην είσοδο ένα γλυπτό, το οποίο αναπαριστά το έμβλημα της πόλης, το καράβι χωρίς πηδάλιο.

(Θ’ Ραψωδία της Οδύσσειας, 555 – 563)
“εἰπὲ δέ μοι γαῖάν τε: τεὴν δῆμόν τε πόλιν τε,
ὄφρα σε τῇ πέμπωσι τιτυσκόμεναι φρεσὶ νῆες:
οὐ γὰρ Φαιήκεσσι κυβερνητῆρες ἔασιν,
οὐδέ τι πηδάλι᾿ ἔστι, τά τ᾿ ἄλλαι νῆες ἔχουσιν:
ἀλλ᾿ αὐταὶ ἴσασι νοήματα καὶ φρένας ἀνδρῶν,
καὶ πάντων ἴσασι πόλιας καὶ πίονας ἀγροὺς
ἀνθρώπων, καὶ λαῖτμα τάχισθ᾿ ἁλὸς ἐκπερόωσιν
ἠέρι καὶ νεφέλῃ κεκαλυμμέναι: οὐδέ ποτέ σφιν
οὔτε τι πημανθῆναι ἔπι δέος οὔτ᾿ ἀπολέσθαι.”

Σε μετάφραση Μαρωνίτη:
“Κι ακόμη, φανέρωσε τη χώρα σου, λαό και πόλη,
για να σε ταξιδέψουν προς τα εκεί τα πλοία, με τους δικούς τους
λογισμούς. Γιατί σε εμάς τους Φαίακες οι καπετάνιοι περισσεύουν,
δεν μας χρειάζονται καν τα πηδάλια, όπως συμβαίνει με των άλλων
τα καράβια. Μόνα τους τα πλεούμενά μας ξέρουν τι λογαριάζουν
και τι σκέφτονται οι άνθρωποι που ταξιδεύουν· γνωρίζουν
πόλεις και χωράφια καρπερά· κι έτσι, ταχύτατα περνούν
το άγριο κύμα της θαλάσσης μες στην ομίχλη,
σκεπασμένα με νεφέλη.
Κι ούτε ποτέ κινδύνεψαν να πάθουν κάποια βλάβη ή να βουλιάξουν”.

Έργο Σπυριδούλας Ζαβιτσάνου

ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΣΕΙΡΑ ΕΚΘΕΣΕΩΝ “ΧΡΩΜΑ ΣΕ ΝΕΡΟ”
Η σειρά εκθέσεων “Χρώμα σε νερό” είναι ένα προσωπικό project του εικαστικού επιμελητή Πάρη Καπράλου που έχει στόχο την διάδοση, προβολή και γνωριμία του φιλότεχνου κοινού με ενδιαφέροντες νέους Έλληνες εικαστικούς καλλιτέχνες στα κύρια μέσα έκφρασης των οποίων συγκαταλέγεται η υδατογραφία με κάθε δυνατή από τις ποικίλες μορφές της. Η παρούσα είναι η 4η διοργάνωση έκθεσης. Κατόπιν μίας πορείας δέκα διοργανώσεων Επιτροπή θα επιλέξει και θα βραβεύσει 10 από τους συμμετέχοντες στις εκθέσεις, ενώ η συγκεκριμένη διοργάνωση θα μετατραπεί σε ετήσιο θεσμό υπό την αιγίδα διεθνούς οργανισμού. Περισσότερες πληροφορίες και συνεχή ενημέρωση για την συμμετοχή στην υπό δημιουργία κοινότητα, Προσκλήσεις Ενδιαφέροντος και εξελίξεις μπορείτε να αντλείτε από την σελίδα στο Facebook.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ THE ATTIC GALLERY
H The Attic Gallery είνα ο χώρος τέχνης στην Κέρκυρα της ελληνοβρετανής Σάσσας Chaitow, ο οποίος βρίσκεται στον δεύτερο όροφο – στη σοφίτα – ενός μεγαλοπρεπούς νεοκλασικού κτηρίου στην καρδιά της πόλης της Κέρκυρας, που κάποτε στέγαζε το Γαλλικό Ινστιτούτο. Με έναν ενιαίο χώρο σχεδόν 200 τ.μ., και ποικιλία επαγγελματικού εξοπλισμού, είναι αρκετά ευέλικτος ώστε να ικανοποιήσει κάθε ανάγκη έκθεσης ή παρουσίασης. Η Σάσσα Chaitow, MA, MA, PhD, είναι η ελληνοβρετανίδα ιδιοκτήτρια των χώρων The Attic Gallery και του ICON Gallery, ενώ παράλληλα η ίδια είναι ζωγράφος, συγγραφέας, και Ιστορικός Πολιτισμού με επιτυχημένες παράλληλες καριέρες. Από το 2008 έχει συνεργαστεί με μεγάλα διεθνή εκπαιδευτικά και ακαδημαϊκά κέντρα για τη διοργάνωση πολιτισμικών συνεδριών και συμποσίων στην Ελλάδα, τη Μ. Βρετανία, και τις ΗΠΑ. Ως συγγραφέας έχει δημοσιεύσει πολλαπλές πανεπιστημιακές μελέτες, κι έχει παρουσιάσει δεκάδες δημόσιες και ακαδημαϊκές ομιλίες σε πανεπιστήμια και πολιτιστικούς χώρους στην Ευρώπη και στις ΗΠΑ. Ως εκπαιδευτικός έχει περισσότερα από 15 χρόνια εμπειρίας στη δευτεροβάθμια και τριτοβάθμια εκπαίδευση, ενώ επίσης έχει εργαστεί σε ακαδημαϊκές εκδόσεις, στον καθημερινό και περιοδικό Τύπο, στις δημόσιες σχέσεις και στη γραφική επικοινωνία. Στην ατομική της καλλιτεχνική καριέρα, από το 2000 έχει παρουσιάσει 13 ατομικές εκθέσεις στη Μ. Βρετανία, στη Σουηδία, και στην Ελλάδα, δημοσιεύοντας συλλεκτικούς καταλόγους του έργου της.