Χαράλαμπος Βλάχος: “η μουσική παραμένει βάλσαμο στην ψυχή του ανθρώπου ανά τους αιώνες”

Η μουσική ενώνει τους λαούς και τους πολιτισμούς;

Η μουσική είναι μια “παγκόσμια γλώσσα”. Η δύναμη της μουσικής, σε αντίθεση με τις υπόλοιπες γλώσσες, προκύπτει από το γεγονός ότι απευθύνεται στο συναίσθημα την ίδια στιγμή που το συναίσθημα λειτουργεί ως κύριο συστατικό της.

“Τό άφατο βάθος της μουσικής, τόσο κατανοητό και ταυτόγχρονα τόσο ανεπίδεκτο εξήγησης, οφείλεται στο γεγονός ότι αναπαράγει όλες τις συγκινήσεις της πιο μύχιας ύπαρξης μας, αλλά τελείως έξω από την πραγματικότητα και πολύ μακριά από τον πόνο της”, έγραφε ο Σοπενάουερ.

Η αγάπη, ο πόνος, η ευτυχία, η λύπη, η χαρά βιώνονται από κάθε άνθρωπο ανεξάρτητα από το χρώμα του δέρματος, την εθνικότητα, τη θρησκεία, το φύλο και τον σεξουαλικό προσανατολισμό. Για τον λόγο αυτό η μουσική έχει την ικανότητα να φέρει λαούς και πολιτισμούς κοντά.

Γιατί χρειάζεται η μουσική παιδεία; Είναι πολυτέλεια ή ανάγκη;

Η μουσική μπορεί να είναι από παιδαγωγική άποψη εξίσου σημαντική με την ανάγνωση και τη γραφή. Θεωρώ ότι η μουσική παιδεία είναι ηθική επιταγή κάθε εξελισσόμενης κοινωνίας.

Ένας από τους βασικούς μου στόχους ως εκπαιδευτικός, είναι να καλλιεργώ στους μαθητές μου την αίσθηση της αναγκαιότητας της Τέχνης της Μουσικής, ως τη πεμπτουσία μιας ελεύθερης ψυχής… “Alma Libre”…

Ποιον μουσικό θαυμάζετε και γιατί;

Η επαφή μου με τη μουσική αναπτύχθηκε σε πολύ μικρή ηλικία στους χώρους διαφόρων φιλαρμονικών της Κέρκυρας. Υπήρξαν πολλοί άνθρωποι που θαύμαζα οι οποίοι και συνετέλεσαν στην πορεία της εξέλιξής μου.

Ο κ. Στάθης Κιοσόγλου είναι ένας από τους σημαντικότερους εμπνευστές μου, όπου η λέξη “Δάσκαλος” είναι το ελάχιστο για να τον περιγράψω. Ο Johan van der Linden είναι διεθνούς φήμης σολίστας του κλασικού σαξοφώνου της Ολλανδίας.

Είχα την ευκαιρία να εξελίξω περαιτέρω τις γνώσεις μου και να αποκτήσω τον μεταπτυχιακό μου τίτλο “ Master in Classical Music, Saxophone.”

Ενδιαφέρον έχει το γεγονός ότι στην εφηβεία μου είχα το μεγαλύτερο μέρος της δισκογραφικής του δουλειάς σε cd και τον θαύμαζα απεριόριστα, χωρίς βέβαια να είμαι υποψιασμένος για το τι θα προέκυπτε στο μέλλον.

“Η μουσική είναι μία, οι μουσικοί πολλοί.”
Πως θα περιγράφατε αυτή την πρόταση;

Παρ’ ότι υπάρχουν πολλά είδη μουσικής, η μουσική στον πυρήνα της είναι μια. Το ανθρώπινο είδος αρχικά χρησιμοποίησε διάφορους ήχους ως μέσο επικοινωνίας.

Ο συνδυασμός των ήχων αποτέλεσε τη βάση για την ανάπτυξη ενός μουσικού συστήματος το οποίο εξελίσσεται παράλληλα με την κοινωνία ως τις μέρες μας.

Η μουσική παραμένει βάλσαμο στην ψυχή του ανθρώπου ανα τους αιώνες. Ίσως να είναι ένας από τους λόγους όπου αρκετοί άνθρωποι γίνονται κοινωνοί αυτής της τέχνης τόσο σε ερασιτεχνικό όσο και επαγγελματικό επίπεδο.

Τι είναι η μουσική για εσας;

Η μουσική δεν έιναι μόνο μια ακουστική εμπειρία, είναι αναμνήσεις, συναισθήματα, συνειρμοί…μνήμη. Κάθε ανάμνηση της παιδικής μου ηλικίας έχει την μουσική της επένδυση. Οι ήχοι στους διαδρόμους της φιλαρμονικής, καντούνια γεμάτα με τις πολύχρωμες στολές των μουσικών, το άρωμα της αρμπαρόριζας.

Η αρμονία του Intermezzo, από την μονόπρακτη όπερα Cavalleria Rusticana του Pietro Mascagni,είναι βαθειά ριζωμένη στην μνήμη μου και συνέβαλε στην αγάπη μου για την κλασική μουσική. Τρια χαρακτηριστικά της κλασικής μουσικής που με γοητεύουν είναι η δομή, η καθαρότητα και η φαντασία.

Ο Ludwig van Beethoven, ο οποίος τα σημαντικότερα έργα του τα έγραψε σε προχωρημένη κώφωση είχε πει την φράση “στον παράδεισο θα ακούω”. Αυτό είναι η μουσική, ο Παράδεισος που μας δίνεται…

Πώς μπορεί ένας γονιός να ανακαλύψει το ταλέντο του παιδιού του στη μουσική;

Λέμε συχνά για τους ανθρώπους ότι έχουν ή δεν έχουν “καλό” αυτί. Καλό αυτί σημαίνει η ακριβής αντίληψη του τονικού ύψους και του ρυθμού. Υπάρχει ένα ευρύ φάσμα στο μουσικό ταλέντο που συναντάμε στους ανθρώπους.

Πολλά στοιχεία δείχνουν όμως ότι μια έμφυτη μουσικότητα υπάρχει σε όλους. Έτσι λοιπόν ένας γονιός μπορεί μέσα από διαφορετικού τρόπους να αντιληφθεί το ταλέντο του παιδιού του στη μουσική.

Πρώτα από όλα μέσω της παρατήρησης. Η επιθυμία για την ενασχόλησή του με τη μουσική. Του αρέσει να τραγουδά; να σφυρίζει ακόμη και να δημιουργεί διάφορους ρυθμούς χρησιμοποιώντας τα χέρια του;

Το επόμενο βήμα είναι να φέρει ο γονιός σε επαφή το παιδί του με την μουσική μέσω ενός δασκάλου. Είναι πάρα πολύ σηματικό κεφάλαιο ο δάσκαλος, ο οποίος όχι μόνο θα μάθει στο παιδί να διαβάζει μουσική, να παίζει μουσική αλλά το κυριότερο όλων να την αγαπήσει. Σε αυτό το σημείο θα ήθελα να τονίσω ότι το ταλέντο δεν είναι τίποτα άλλο από μια ευκαίρια μεγαλύτερης κατανόης των πραγμάτων.

Διδάσκεται σήμερα η Μουσική παράδοση μέσα από την εκπαίδευση;

Θεωρώ πως ναι. Στον τομέα της κλασικής μουσικής και ειδικότερα στα πνευστά όργανα το στοιχείο της παράδοσης είναι κυρίαρχο. Κατάγομαι από ένα μουσικό νησί, την Κέρκυρα με τις δεκάδες των φιλαρμονικών.

Η παράδοση είναι μια μεγάλη κληρονομία. Στην Κέρκυρα η πρώτη φιλαρμονική ιδρύθηκε το 1840 και αργότερα ακουλούθησαν και οι υπόλοιπες 17 φιλαρμονικές του νησιού.

Φανταστείτε πόσες χιλιάδες παιδιών ήρθαν σε επαφή με την μουσική μέσω αυτού του συστήματος. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι στην Κέρκυρα έγινε πράξη το πρώτο Εl Sistema, ένα σύστημα μουσικής διδασκαλίας το οποίο δημιουργήθηκε από τον μουσικό και οικονομολόγο Χοσέ Αμπρέου στην Βενεζουέλα με την πρόθεση να κρατήσει μακριά από την παραβατικότητα και τη μιζέρια τα παιδιά των φτωχών γειτωνιών

Ποια είναι τα μελλοντικά μουσικά σας σχέδια;
Η περίοδος που διανύω περικλείει τον σχεδιασμό και την οργάνωση ενός ρεσιτάλ σαξοφώνου με κλασσικό ρεπερτόριο του 20ου και 21ου.

Παράλληλα έχω τη χαρά να συμμετέχω στην συναυλία της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών με ένα υπέροχο πρόγραμμα με μελωδίες της Βόρειας και Νότιας Αμερικής την ερχόμενη κυριακή 15/09/19 στο κέντρο πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος.

Επίσης βρισκόμαστε σε εντατικές πρόβες με το κουαρτέτο σαξοφώνων, Quaterna Ensemble

Βιογραφικό

Ο Χαράλαμπος Βλάχος γεννήθηκε στην Κέρκυρα το 1988, όπου και πήρε τα πρώτα του μαθήματα μουσικής. Έχει αποκτήσει Δίπλωμα Σαξοφώνου με το βαθμό «Άριστα Παμψηφεί και 1ο Βραβείο» απο το Ωδείο «Ορφείο Αθηνών» με καθηγητή τον Ε. Κιοσόγλου και τα πτυχεία Αρμονίας, Αντίστιξης, Ενοργάνωσης Πνευστών Οργάνων και Φυγής με καθηγητή τον Ε. Κοκκόρη με τον βαθμό «Άριστα». Το 2009 απέσπασε το Ά Βραβείο στον 1ο Παννελλήνιο Διαγωνισμό Σαξοφώνου του Κρατικού Ωδείου Θεσσαλονίκης.

Την ίδια χρονιά απέσπασε και το 1ο Βραβείο στον Διαγωνισμό Κλασσικής Μουσικής που διοργανώθηκε από το Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο Κύπρου όπου έλαβε και υποτροφία φοίτησης. Το 2012 ολοκλήρωσε τις μεταπτυχιακές σπουδές του στο ArtEz Conservatorium Enschede, Netherlands υπό τον καθηγητή Johan van der Linden.

Ως σολίστας έχει συμπράξει με την Αθηναϊκή Συμφωνική Ορχήστρα Νέων. Έχει τακτική συνεργασία με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών αλλά και την Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ όπως και με την Συμφωνική Ορχήστρα της Εθνικής Λυρικής Σκηνής.

Από το 2014 εώς και σήμερα διατελεί αρχιμουσικός της Φιλαρμονικής Δήμου Φιλοθέης – Ψυχικού. Είναι καθηγητής ξύλινων πνευστών στην Δημοτική Φιλαρμονική Ραφήνας – Πικερμίου και στα εκπαιδευτήρια Δούκα. Παραδίδει μαθήματα σαξοφώνου στο Χαλκηδώνιο Ωδείο και στο Εθνικό Ωδείο (παράρτημα Ν. Σμύρνης).