Μιχαήλ Α. Χατζηαναστασίου: “Η επιτυχία δεν είναι οριστική και η αποτυχία δεν είναι μοιραία”

“Η Τέχνη είναι ένα σύμπαν διαφορετικό για εμένα, που με κανέναν τρόπο δεν μπορώ να μετακυλήσω στο ανάστημά μου. Μέσω αυτής λοιπόν, βιώνω την απόλυτη ελευθερία. Αυτό είναι το κύριο χαρακτηριστικό που σου δίνει ως δώρο η Τέχνη ακόμα και στα πρώτα στάδια εκμάθησης και μελέτης της”

Ποιά είναι η πρώτη σας Μουσική ανάμνηση; Μέχρι τα 9 μου χρόνια, επιθυμούσα συνειδητά να σπουδάσω ιατρός, με ειδικότητα μάλιστα, αυτήν του ογκολόγου χειρουργού. Δεν έθρεφα κανένα όνειρο σταδιοδρομίας, που να αφορά την Τέχνη γενικότερα και την μουσική ειδικότερα, τον καιρό εκείνο. Όλα άλλαξαν έναν χρόνο αργότερα, όταν το ωδείο στο οποίο φοιτούσα, καθαρά από αγγαρεία, λόγω ενός “ανεκπλήρωτου έρωτα” του πατέρα μου προς την κιθάρα, με υποχρέωσε, μέσω του δασκάλου μου, να παίξω και μάλιστα τελευταίος, ως… κλού της βραδιάς, στην μεγάλη επίδειξη των αριστούχων σπουδαστών του, στην αίθουσα της Ε.Μ.Σ.
Και η ώρα εκείνη ήρθε και εγώ έπαιξα και όρθιο το κοινό, αποθέωσε ένα παιδάκι 10 χρονών, χειροκροτώντας το με απανωτά encore.
Τότε άλλαξαν όλα για μένα.
Ένα minueto του F. Carulli , ένα Απριλιάτικο βραδυ του 1982, μου άλλαξε ολόκληρη την ζωή.

Με ποιόν Μουσικό θα θέλατε να βρεθείτε επί σκηνής; Θα ήθελα πολύ να είχα προλάβει, εν ζωή, τον Carlos Garcia Montoya. Ήταν μία από τις προσωπικότητες εκείνες, που με επηρέασαν βαθιά και με ενέπνευσαν να ασχοληθώ με τη μελέτη των Εθνικών σχολών του Ρομαντισμού και τις τεχνικές του old school Flamenco.

Ποιό είναι το, βασικότερο όλων, ερέθισμα εκείνο, που σας ώθησε να ασχοληθείτε επαγγελματικά με την τέχνη της Μουσικής και πως αποτιμάτε την, μέχρι τώρα,  καλλιτεχνική σας πορεία, τόσο ως σολίστ, όσο και ως καλλιτεχνικού διευθυντή και μαέστρου της Συμφωνικής Ορχήστρας Jazz Βορείου Ελλάδος, της οποίας ηγείσθε; Είμαι ένας άνθρωπος, εκ φύσεως, αντιδραστικός και ενίοτε … αυτοκαταστροφικός, υπό την έννοια του ότι επενδύω στην κατάκτηση ενός στόχου ή μιας ιδέας, μη υπολογίζοντας τις συνέπειες και το κόστος των επιλογών μου. Χρειαζόμουν, υποσυνείδητα, καθώς φαίνεται ένα αντίβαρο που να αντισταθμίζει τις προσωπικές μου ισορροπίες, αποκαταστώντας τον εγωισμό και την έπαρση, που με διακρίνει τις περισσότερες φορές, με τρόπο τέτοιο, ώστε να πειθαρχώ ασυνείδητα σε κάτι … αναπόφευκτα ερωτεύσιμο. Η Τέχνη είναι ένα σύμπαν διαφορετικό για μένα, που με κανέναν τρόπο δεν μπορώ να μετακυλήσω στο ανάστημά μου. Μέσω αυτής λοιπόν, βιώνω την απόλυτη ελευθερία. Αυτό είναι το κύριο χαρακτηριστικό που σου δίνει ως δώρο η Τέχνη ακόμα και στα πρώτα στάδια εκμάθησης και μελέτης της. Δεν υπάρχει το δίπτυχο του: Απαγορεύεται – Επιτρέπεται. Για έναν 10χρονο λοιπόν, υπερκινητικό και … απροσάρμοστο μπόμπιρα , όπως εγώ υπήρξα, αυτή η προοπτική φάνταζε σαν “σοκολάτα έξω από το βάζο”. 
Ως προς το 2ο σκέλος της ερώτησής σας τώρα. Το ρήμα “πράττω” δηλώνει το παρόν. Το ρήμα ” τιμώ” δηλώνει το παρόν που αναγνωρίζει το παρελθόν και σέβεται το μέλλον. Το ρήμα “αποτιμώ” όμως, υποδηλώνει το παρόν που “ρευστοποιεί” το παρελθόν με σκοπό να εμπορευματοποιήσει το μέλλον. Μέχρι στιγμής λοιπόν θεωρώ, ότι δεν είμαι ακόμα σε θέση να απαντήσω ως προς το … 3ο ρήμα. Συμπερασματολογικά όμως θα τολμούσα να πω ότι, τόσο εγώ ως καλλιτεχνική μονάδα όσο και η Συμφωνική Ορχήστρα Jazz ως σύνολο, της οποίας την τιμή έχω να ηγούμαι, διάγουμε … βίο ανθόσπαρτο.

Σας “τρομάζει” η επιτυχία ή η αποτυχία; Η επιτυχία δεν είναι οριστική και η αποτυχία δεν είναι μοιραία.
Αυτό που μετράει για μένα, είναι ο λόγος για τον οποίο κάποιος έχει το κουράγιο να συνεχίζει να δημιουργεί. Τρομάζω λοιπόν, μόνο στην ιδέα, να χάσω κάποτε το κουράγιο μου.

Ποιά είναι η άποψή σας για τα μουσικά τηλεοπτικά talent show; Τηλεοπτικά πιτόγυρα με έξτρα αλατορίγανη και sauce μουστάρδας.
Με αφήνουν παγερά αδιάφορο.

Πόσο έχει επηρεάσει η οικονομική κρίση το επίπεδο της μουσικής αισθητικής και της Τέχνης, εν γένει,  στη χώρα μας; Η νεώτερη ιστορία της χώρας μας, δυστυχώς καταδεικνύει ότι από την βαρβαρότητα, πέρασε κατευθείαν στην παρακμή. Η οικονομική κρίση λοιπόν, όπως εγώ την βλέπω, δεν αποτελεί τίποτα παραπάνω από ένα μέσον σκληρής επιβολής του τι πρέπει να σκέφτεσαι, ώστε να σε απομακρύνει από την προοπτική του πως πρέπει να σκέφτεσαι. Είναι λογικό καθώς καταλαβαίνετε, προκύπτοντας πλέον ως αποτέλεσμα, να βιώνουμε την μόδα της … συμπυκνωμένης. Πάρα ταύτα, Δουλτσινέες και Δον Κιχώτες πάντα θα υπάρχουν στους τίτλους τέλους ενός έργου, που .. τελειωμό δεν έχει.

Υπάρχουν μάνατζερ στην Ελλάδα που μπορούν να βοηθήσουν την πορεία ενός μουσικού; Managers με την ακαδημαϊκή έννοια του όρου, όχι δεν υπάρχουν. Ατζέντηδες και γραφεία παραγωγής, που σαν βασικό στόχο έχουν, να σου εξασφαλίσουν, να διασφαλίσουν και να … αυγατίσουν τις αποδοχές σου, ναι υπάρχουν. Τούτος ο κλάδος, μέχρι και σήμερα, στη χώρα μας χωλαίνει και πάσχει, τόσο από έλλειψη δεοντολογικής μορφοποίησης, όσο και νομικής κατοχύρωσης.

Ποιά είναι τα μελλοντικά μουσικά σας σχέδια; Τελευταία δουλεύω με τους συνεργάτες μου, πάνω σε ένα νέο και θα μπορούσα να πω πρότυπο concept, την Φαίδρα, που θα κάνει πρεμιέρα περί τα μέσα Ιουλίου στο Θέατρο Κήπου Θεσσαλονίκης, αν όλα εξελιχθούν ομαλά μετά τις τελευταίες εξελίξεις της πανδημίας και θα συνεχίσει σε περιοδεία τον Αύγουστο του 2020. Το έργο, με τίτλο “ΦΑΙΔΡΑΣ ΠΛΑΝΗ” και με υπότιτλο “Κονσέρτο για έξι ηθοποιούς και έναν σολίστα” αποτελεί ένα μουσικό και ποιητικό αφήγημα πάνω στο μύθο και το ερωτικό πάθος της Φαίδρας για τον Ιππόλυτο. Η κεντρική ιδέα και το σώμα της παράστασης ανήκουν στη μουσική σύνθεση και πραγματεία μου, με τίτλο “ΦΑΙΔΡΑ” μέσα στην οποία περιπλέκεται, με αριστουργηματικό τρόπο, το πρωτότυπο κείμενο της ποιήτριας Ελένης Μερκενίδου. Κείμενο, που η λογοτέχνις εμπνεύστηκε και έπλασε  πάνω στη θεματική ανάπτυξη της μουσικής τριλογίας μου.
Δύο είναι οι βασικές ιδιαιτερότητες, που διαφοροποιούν την εν λόγω παραγωγή, από αντίστοιχες καλλιτεχνικές προσεγγίσεις του παρελθόντος.

1. Η ταυτόχρονη, έκθεση και σε σολιστικό μάλιστα επίπεδο, ενός συνθέτη – ερμηνευτή με δύο ιδιότητες: του κιθαριστή και του πιανίστα (γεγονός που έχει να επαναληφθεί σε ρεσιτάλ ή live performance, από την εποχή του 18ου αιώνα και με πρωταγωνιστή τον Nikolo Paganini.

2. Η οπτικοποίηση ενός εν δυνάμει ρεσιτάλ–κονσέρτου, που μέσω της κινησιολογικής προσέγγισης και του ποιητικού λόγου, κατορθώνουν τελικώς να δραματοποιούν μία (αρχικά) μουσική σύνθεση, σε σκηνοθεσία Παύλου Δανελάτου, ποιητική δραματουργία Ελένης Μερκενίδου, κινησιολογία Μέλπως Βασιλικού και σκηνικά και κοστούμια, Χρύσας Μάντακα.

Τους ρόλους ερμηνεύουν και κινούν, έξι νέοι και αξιόλογοι ηθοποιοί:

Η Παυλίνα Βασιλειάδου στον ρόλο της Φαίδρας, ο Γιάννης Βαγιωνάς ενσαρκώνει τον Ιππόλυτο, ο Αλέξανδρος Κότσυφας στον ρόλο του Θησέα και του Εμπεδοκλή, η Δέσποινα Γρηγοριάδου που ερμηνεύει την Λάχεση, η Σοφία Φραγγή στον ρόλο της τροφού και η Αργιέττα Οκαλίδου στον ρόλο της Κλωθούς.

Βιογραφικό σημείωμα Μιχαήλ Α. Χατζηαναστασίου.

ΣΠΟΥΔΕΣ.
Πτυχιούχος Αρμονίας και Ενορχήστρωσης – Ουρανογνωσίας. Διπλωματούχος σολίστ
κιθάρας του Εθνικού ωδείου Αθηνών, με βαθμό: Αριστα παμψηφεί, έπαινο και ειδική
διάκριση Α’ Βραβείο ερμηνείας. Απόφοιτος μεταπτυχιακών Κιθάρας και Μουσικολογίας,
από την Ανώτερη Μουσική Ακαδημία (Oscar Espla) του Alicante, Spain.
ΒΡΑΒΕΙΑ – ΔΙΑΚΡΙΣΕΙΣ. 1989. Α’ Βραβείο και Χρυσό μετάλλιο ερμηνείας στον Πανελλήνιο
διαγωνισμό κιθάρας της Χ.Ο.Ν. Αθηνών.

  1. Β’ Βραβείο και έπαινος ερμηνείας στον
    Παγκόσμιο διαγωνισμό Κιθάρας της Valencia της Ισπανίας.
  2. Α’ Βραβείο, Έπαινος και
    ειδική διάκριση ερμηνείας στο Διπλωματικό του πρόγραμμα, Εθνικό Ωδείο Αθηνών.
    ΣΥΝΘΕΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ.
  3. Έχει συνθέσει μουσική για τηλεόραση (ΕΡΑ, ΝΕΤ και ΕΤ3) κιν/φο και το Θέατρο και έχει
    συνεργαστεί με επώνυμους σκηνοθέτες και Θιάσους όπως : Κρατικό Θέατρο Β. Ελλάδος,
    Θέατρο Τέχνης (Κάρολος Κούν), ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Σερρών, Ελεύθερο Θέατρο Θες/νικης κ.α.
  4. Έχει αναλάβει την μουσική σύνθεση συμφωνικών έργων κατά παραγγελία του ΥΠ.ΠΟ. Από το 1998 ο Μουσικός εκδοτικός οίκος Γ. Μαυρομουστάκης ανέλαβε την αποκλειστική έκδοση
    των έργων, βιβλίων και συγγραμμάτων του (μέθοδοι εκμάθησης κιθάρας κ.α)
  5. Έργα του έχουν παιχτεί κατά το παρελθόν από την Κ.Ο.Α., Φ.Ο.Θ. και άλλα ορχηστρικά μουσικά
    σύνολα σε Ελλάδα, Ισπανία και Γαλλία. 4. Εχει 4 δισκογραφικές δουλειές στο ενεργητικό
    του για κιθάρα κ ορχήστρα,σε έργα δικά του και άλλων συνθετών.
    ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ.
    Από το 2003 έως και σήμερα, έχει διατελέσει καλ/κος Δντης και Μαέστρος στα παρακάτω:
  6. Φεστιβάλ Ελληνικού Σύγχρονου Τραγουδιού Θες/νικης (2004-2009)
  7. Jazz Φεστιβαλ Αθηνών (2007-2008)
  8. Δισκογραφικές εταιρείες όπως την D.M.C. και M.P.I. Records και από το 2010 ανέλαβε
    Δ/ντης παραγωγής της Melon music Αθηνών.
  9. Υπευθ. Καθηγητής Σπουδών του τμήματος performing singers της Ανώτερης Ακαδημίας
    Δραματικής Τέχνης Α. Βουτσινά Θες/νικης (2009-2010)και από το 2015 έως και σήμερα.
  10. Υπευθ. Καθηγητής κιθάρας στα ΩδεΊα: Μ.Ω.Θ.,Σ.Ω.Θ., Β.Ω.Θ. (1998-2007)
  11. Δ/ντης Μουσικών Σπουδών της Α’ Θερινής Ακαδημίας Πολιτισμού Θεσ/νικης (19 – 31 Αυγούστου 2013)
  12. Από το 2009 ως και σήμερα διατελεί Υπευθ. Καθηγητής Σπουδών τμημάτων κιθάρας του
    Ω.Β.Ε. και της Πρότυπης Ακαδημίας Jazz & Modern music Thessalonikis.Είναι μέλος του
    Ελληνικού Συλλόγου Μουσικοσυνθετών και από το 2011 το βιογραφικό του εντάχθηκε στην Ελληνική μουσική εγκυκλοπαίδεια
    «Το Λεξικό της Νεώτερης Ελληνικής Μουσικής Ιστορίας» του Μουσικολόγου Καθηγητή καιερευνητή Τ.Καλογερόπουλου, εκδόσεων Γιαλλέλη.
  13. Τέλος, από το 1987 ως και σήμερα, δίνει ρεσιτάλ και κονσέρτα σε Ελλάδα κ εξωτερικό,
    καθώς και διαλέξεις και σεμινάρια στα μεγαλύτερα Μουσικά ιδρύματα της χώρας μας,
    διευθύνοντας παράλληλα ως Αρχιμουσικός και Μαέστρος μεγάλα συμφωνικά μουσικά
    σύνολα.
    Κατέχει επίσης την θέση του Καλλιτεχνικού Δ/ντη Ορχήστρας – Μαεστρου της Συμφωνικής
    Jazz Ορχήστρας Βορείου Ελλάδος της οποίας υπήρξε και Ιδρυτής και απο τον Φεβρουάριο
    του 2014 διατελει Καλλιτεχνικός Δ/ντης της Πολιτείας Πολιτισμού και της Ακαδημίας
    Πολιτισμού Θεσ/νικης.
  14. Από τον Σεπτ. του 2014 διατελεί Καλλιτεχνικός Διευθυντής της Μουσικής Ακαδημίας Β.
    Ελλάδος ( Modern Music Foundation) το πρόγραμμα σπουδών της οποίας είναι Πρότυπο
    και απορρέει απο την 7χρονη μελέτη και διατριβή του Καθηγητή Μιχαήλ Α.
    Χατζηαναστασίου, με θέμα: “Η λειτουργικότητα της Εκπαίδευσης”.

ΚΡΙΤΙΚΕΣ.
Ενδεικτικά παραθέτονται παρακάτω, κάποιες από τις σημαντικότερες και δημοσιευμένες κριτικές που αφορούν τις σολιστικές του δεξιότητες και την συνολική του πορεία ως αρχιμουσικού και μαέστρου.
1) …Ο Μιχ. Χ¨Αναστασιου με το έργο του, τιμάει τόσο τον χώρο του όσο και την χώρα του.
(ΟΡΑΜΑ-Καλ/χνικη εφημεριδα θεσνικης)
2) …το παιδι αυτό ειχε την τύχη να γεννηθεί μουσικός.(Μιμης Πλεσσας)
3) … Ενας εξαιρετικά χαρισματικός καλλιτέχνης. Είμαστε περήφανοι που είναι Ελληνας. (
Volcano times magazine)
4) … Ενας μαέστρος ειδικού βάρους, ένας διεθνής Ελληνας που τιμά την χώρα του. (
Thessaloniki City guide) …
5) Κορυφαίος σολίστ, ανατρεπτικός μαέστρος. ( City Culture).
6) …μέχρι στιγμής είχαμε τους Giuliani, Sor, Mozart, Paganini, από σήμερα εχουμε και τον
Μιχάλη Χ΄΄Αναστασίου. (Carlos Bonell- Soloist, Καθηγητής κιθάρας της Βασιλικής
Ακαδημίας του Λονδίνου).
7) … Ο Μιχάλης Χατζηαναστασίου, είναι μία κατηγορία καλλιτέχνη, αλλά και μία κατηγορία
ανθρώπου από μόνος του. Πολυσχιδής, πολυδιάστατος, πολυσήμαντος, πολυτάλαντος,
γήινος, αληθινός, μα πάνω από όλα άνθρωπος, που δεν χωράει σε νόρμες και πλαίσια, σε
μια εποχή που όλο και περισσότεροι μπαίνουν σε.. κουτάκια. Σολίστ, καθηγητής, δάσκαλος,
διευθυντής ορχήστρας, συνθέτης, στιχουργός, μαέστρος μουσουργός, δημιουργός,
χαρισματικός και χαρισματούχος ταυτόχρονα.Έχει χαράξει την δική του ατραπό, το δικό του
μονοπάτι και βαδίζει, όπως αυτός θέλει. Αφήνει τις λεωφόρους για τα…μέσα μαζικής
μεταφοράς. Ασυμβίβαστος, ανένταχτος, αδέσμευτος, απροσκύνητος, βαθιά καλλιεργημένος
με αυτογνωσία, αυτοσεβασμό,αλλά και σεβασμό για τους γύρω του.
Χωρίς έπαρση, χωρίς
κατά συνθήκη σχέσεις, χωρίς στεγανά, χωρίς κοινωνικές συμβάσεις. Χθες στο Μέγαρο
Μουσικής Θεσσαλονίκης, στη παράσταση “La Divina” έδειξε απλά – επειδή ο ίδιος το ήθελε –
άλλη μια πτυχή του πολυτάλαντου είναι του.
Μιχάλη σε ευχαριστούμε από καρδιάς! (Δημ.
Μητσόπουλος – Πρόεδρος του Εκπαιδευτικού ομίλου Ω.Β.Ε. και της Ανώτερης Δραματικής
Σχολής Α. Βουτσινά). 8) Ενας αψογος τεχνίτης με θεατράλε ταμπεραμέντο και ιδιαίτερη
ποιότητα ερμηνείας και ήχου.
(Hose Thomas – Καλλιτεχνικος Διευθυντής της Μουσικης
Ακαδημιας Oscar Espla).