Μένια Κούλη: “Ο αγοραστής πρέπει πρώτα να μυηθεί, να αγαπήσει και να εκτιμήσει το έργο του καλλιτέχνη που θα ήθελε να κοσμεί το χώρο του. Να αντιληφθεί το συμβολισμό και το συναίσθημα που βγάζει το έργο”

Η Μένια Κούλη Διευθύντρια Επικοινωνίας και Δημοσίων Σχέσεων Ίδρυμα Τάκις ΚΕΤΕ, «τοποθετείται» με τις απαντήσεις της, στο polismagazino.gr

Κοινωνία και υποχρεωτική καραντίνα. Ποια κατά τη γνώμη σας θα είναι η επόμενη ημέρα του «απεγκλωβισμού»; Η επόμενη ημέρα έφτασε. Δεν είναι εύκολο σίγουρα. Γίνεται μεθοδευμένα και συντονισμένα, πράγμα που το καθιστά αρκετά πιο εύκολο. Πιστεύω θα προσαρμοστούμε πάλι, όπως και όταν μας ζητήθηκε η καραντίνα. Βοηθάει πολύ το κλίμα και ο υπέροχος ήλιος της Ελλάδας και φυσικά ότι η λήξη της καραντίνας συμπίπτει με την έναρξη του καλοκαιριού. Όντας αισιόδοξη πάντα σαν χαρακτήρας, πιστεύω πως θα τα καταφέρουμε και αυτή τη φορά. Χρειάζεται προσαρμοστικότητα και υπομονή.

Πολιτισμός και κορωνοϊός. Άλλο ένα «χτύπημα» για τον πολιτισμό ή μια «ευκαιρία» για πολιτιστική επικοινωνία μέσω του διαδικτύου; Πιστεύω πως ο πολιτισμός πλήττεται πολύ από τον κορωνοϊό. Τα χτυπήματα είναι αλλεπάλληλα σε όλους τους χώρους και φορείς του Πολιτισμού. Τα Μουσεία, τα θέατρα, οι κινηματογράφοι πως θα λειτουργήσουν σωστά και επαρκώς ώστε να βγαίνουν τα έξοδά τους; Το βρίσκω πολύ δύσκολο. Οι επόμενοι μήνες θα είναι σαφώς πολύ δύσκολοι για όλους όσους εργάζονται σε πολιτιστικούς φορείς και χώρους. Σίγουρα ένα μέρος της δουλειάς μας γίνεται και θα γίνεται διαδικτυακά, όμως η επαφή με την τέχνη δε μπορεί να γίνει μόνο μέσω ενός υπολογιστή. Είναι μια διαδραστική επαφή πολλές φορές. Η «συνομιλία» του θεατή με το έργο τέχνης για παράδειγμα, αποτελεί μια διαδικασία που απαιτεί επαφή που δεν μπορεί πάντα να γίνει μέσα από μια οθόνη υπολογιστή ή κινητού.

Ο Τουρισμός, λόγω της θετικής εξέλιξης στη χώρα μας ως προς την αντιμετώπιση της πανδημίας, πιστεύετε ότι θα αυξηθεί ή θα πληγεί; Αρχικά σκεπτόμουν πως ο Τουρισμός θα πληγεί. Τώρα αισθάνομαι πως λόγω της σοβαρής αντιμετώπισης της κατάστασης από το κράτος και τους πολίτες της χώρας μας, αλλά και της διεθνούς προβολής με θετικά άρθρα και σχόλια για την άριστη αντιμετώπιση της κατάστασης και τα τόσα λίγα κρούσματα και απώλειες, οι τουρίστες θα νιώσουν πως η Ελλάδα είναι ένας ασφαλής προορισμός συνολικά. Ελπίζω λοιπόν πως ο τουρισμός δε θα πληγεί τόσο όσο νομίζουμε. Δε νομίζω όμως και να αυξηθεί, ευελπιστώ να παραμείνει σταθερά και σε περσινά επίπεδα έστω.

Η «καραντίνα» είναι η «αρχή» ενός «ελέγχου» της κοινωνίας, της οικονομίας και της καθημερινότητάς μας; Ναι είναι. Κακά τα ψέματα! Όλες αυτές οι διαδικασίες που έχουν ακολουθηθεί, σίγουρα αποτελούν ένα μέσω παρακολούθησης αλλά και ελέγχου. Ο περιορισμός στο σπίτι, η αύξηση αγορών ηλεκτρονικά, η απαγόρευση μετακίνησης εκτός Νομού και άλλα πολλά αποτελούν σίγουρα τρόπους αποφυγής της μετάδοσης του ιού και ήταν σωτήριοι μια και το αποτέλεσμα στη χώρα μας ήταν πολύ θετικό και είχαμε πολύ λίγες απώλειες ζωών. Αυτό όμως δε σημαίνει ότι όλα αυτά δε μπορούν να χρησιμοποιηθούν για να μας ελέγξουν. Το ένα δεν αναιρεί το άλλο.

Ποια είναι τα σχέδια σας την επόμενη ημέρα της κανονικότητας; Προσαρμογή στις νέες συνθήκες τόσο επαγγελματικά όσο και σε προσωπικό επίπεδο. Πάντα με σωστή ενημέρωση σκοπεύω να εξελίξω τη δουλειά μου αλλά και να προσαρμόσω την καθημερινότητά μου στην επόμενη μέρα της κανονικότητας. Έρευνα και μελέτη για διαδικασίες ώστε πολλές από τις εργασίες μου να γίνονται ηλεκτρονικά, προστασία και καθαριότητα των χώρων εργασίας ώστε να μπορούν να συνεχίσουν κανονικά κάποιες δραστηριότητες στον επαγγελματικό μου χώρο. Στο σπίτι και στην καθημερινότητα έχουν πια ενταχθεί όλα όσα μάθαμε στην καραντίνα, περισσότερο πλύσιμο χεριών, μάσκα σε κλειστούς χώρους με κόσμο, όπως πχ στη Τράπεζα και σχολαστική καθαριότητα στο γραφείο και στους χώρους που τρώμε. Πιστεύω αν όλοι ακολουθήσουμε όλα τα παραπάνω οι πιθανότητες μετάδοσης του ιού θα περιοριστούν στο ελάχιστο και θα επιστρέψουμε στην κανονικότητα όπως την ξέραμε, το συντομότερο.

Τί σημαίνει για εσάς η λέξη επιτυχία; Επιτυχία για εμένα είναι να γνωρίσεις τον εαυτό σου και να εντάξεις την αγάπη στην καθημερινότητα και στη δουλειά σου, άλλωστε κάνεις καλά μόνο ότι κάνεις με αγάπη. Όποιος καταφέρει γνωρίζοντας καλά τον ίδιο του τον εαυτό, τα μειονεκτήματά του και τα προτερήματά του, να αποβάλει κάθε κακή σκέψη, ζήλια ή μίσος τόσο στην ζωή του όσο και στην εργασία του, τότε αυτός μόνο μπορεί να θεωρηθεί επιτυχημένος.

Συνδέονται ο πολιτισμός και ο τουρισμός; Συνδέονται άρρηκτα. Δεν είναι τυχαίο που είμαι μέλος άλλωστε της Πανελλήνιας Ένωσης Γυναικών για τον Πολιτισμό και τον Τουρισμό. Διότι πιστεύω στην σύνδεση αυτή. Η προβολή του Πολιτισμού μας αρχαίου και σύγχρονου και των τεχνών μας αποτελεί βασικό μέσο προσέλκυσης τουριστών στη χώρα μας από όλο τον κόσμο. Στατιστικά η συντριπτική πλειοψηφία των τουριστών επισκέπτονται τη χώρα μας συνδυάζοντας τη θάλασσά με τον πολιτισμό. Δηλαδή δεν έρχονται μόνο για τις παραλίες και για τα υπέροχα ξενοδοχεία μας αλλά και για να επισκεφθούν τα Μουσεία μας, τους χώρους πολιτισμού, τα αρχαία θέατρα κλπ. Ο Τουρισμός και ο Πολιτισμός είναι αλληλένδετα και αυτό πρέπει να προβάλουμε με όλα τα μέσα και όλους τους τρόπους.

Υπάρχει σήμερα αγοραστικό – επενδυτικό ενδιαφέρον στο χώρο της τέχνης; Φυσικά. Και πάντα θα υπάρχει. Η ίδια η τέχνη υπάρχει όσο υπάρχει ο άνθρωπος. Τα τελευταία χρόνια ειδικά στο επενδυτικό κομμάτι παρατηρείται αύξηση ενδιαφέροντος από τους Συλλέκτες ειδικά σε κάποιους συγκεκριμένους καλλιτέχνες. Αγοραστικό ενδιαφέρον έτσι κι αλλιώς πάντα υπάρχει μια και όλοι στο σπίτι τους ή στο γραφείο τους θέλουν να έχουν ένα όμορφο έργο τέχνης, πίνακα ή γλυπτό. Επενδυτικά από την άλλη, υπάρχουν κάποιοι σταθεροί μεγάλοι Συλλέκτες Έλληνες και ξένοι που μέσω της τέχνης επενδύουν και βγάζουν χρήματα. Παρατηρώ με τα χρόνια πως μπαίνουν και νέοι αλλά και μικρότεροι συλλέκτες σιγά σιγά σε αυτό το «παιχνίδι».

Μπορεί κάποιος ζωγράφος να επιβιώσει απο τις πωλήσεις των έργων του; Εξαρτάται. Ένας νέος ζωγράφος δύσκολο. Αν ακολουθήσει όμως ένα δρόμο τέτοιο που θα τον οδηγήσει στη σωστή επικοινωνία με το κοινό, τότε ναι. Αυτό μπορεί να γίνει με πολλή δουλειά. Όπως έχω ξαναπεί, δεν αρκεί μόνο το ταλέντο. Ένας νέος ζωγράφος πρέπει να έχει επιμονή. Να κάνει σωστές συνεργασίες με γκαλερί και Μουσεία αλλά και με σοβαρούς ανθρώπους του χώρου που θα τον καθοδηγήσουν σωστά.
Οι μεγαλύτεροι και διάσημοι καλλιτέχνες όχι μόνο επιβιώνουν από τις πωλήσεις των έργων τους αλλά καταφέρνουν να αφήσουν στις περισσότερες περιπτώσεις περιουσίες στα παιδιά και στα εγγόνια τους. Αλλά και μεγάλη κληρονομιά πολιτιστική στα Ιδρύματά τους και στα Μουσεία, όσοι έχουν καταφέρει να δημιουργήσουν τέτοια.

Η εμπορική αξία ενός έργου είθισται να αυξάνεται…. μετά θάνατον του καλλιτέχνη. Μύθος ή πραγματικότητά; Είναι πραγματικότητα. Αλλά αφορά τους διεθνώς καταξιωμένους καλλιτέχνες. Όσους κατάφεραν δηλαδή εν ζωή να μπουν μέσω των έργων τους σε μεγάλα Μουσεία ανά τον κόσμο και σε σπουδαίες Ιδιωτικές Συλλογές. Όσοι έκαναν μεγάλες εκθέσεις αλλά και όσων το έργο κινήθηκε υψηλά σε τιμές σε Δημοπρασίες και σε Μεγάλες Galleries. Δηλαδή δεν πιστεύω πως ένας καλλιτέχνης αφανής, έτσι ξαφνικά μετά το θάνατό του θα παρουσιάσουν τα έργα του αύξηση. Αυτό είναι εξαιρετικά σπάνιο έως ακατόρθωτο.

Με ποιό σκεπτικό θα συμβουλεύατε έναν αγοραστή να αποκτήσει ένα πίνακα; Με το συναίσθημα. Πρώτα από όλα αυτό και μετά όλα τα άλλα. Ένας αγοραστής πρέπει πρώτα να μυηθεί, να αγαπήσει και να εκτιμήσει το έργο του καλλιτέχνη που θα ήθελε να κοσμεί το χώρο του. Να καταλάβει το συμβολισμό και το συναίσθημα που βγάζει ένα έργο. Στη συνέχεια έρχονται το οικονομικό, η επένδυση και όλα τα υπόλοιπα, τα οποία παίζουν ένα σημαντικό ρόλο στην τελική επιλογή και στην απόφαση απόκτησης ενός έργου, πίνακα ή γλυπτού.