Κατερίνα Δ. Βεργετάκη: “Ο στόχος που έχω θέσει στον εαυτό µου, είναι να εξελίσσοµαι και να βελτιώνοµαι στην Τέχνη της Ποίησης, αλλά και µέσω αυτής, ως άνθρωπος”

“Η ποιητική Τέχνη, είναι η Τέχνη των Τεχνών. Εφαρµόζει εµπράκτως τη ρήση του «Λακωνίζειν εστί φιλοσοφείν» και µε λίγα και ουσιαστικά λόγια, καταφέρνει να πει τόσα πολλά και κυρίως, να µιλήσει στις ψυχές των ανθρώπων και ν’ αγγίξει ευαίσθητες χορδές.”

Πώς και πότε ξεκινήσατε να ασχολείστε συστηματικά με την ποίηση; Με την ποίηση ξεκίνησα ν’ ασχολούµαι από µικρή ηλικία, αµέσως µόλις έµαθα να διαβάζω και να γράφω. Πάντα µε γοήτευε η µουσικότητα της έµµετρης ποίησης και η τέχνη του λόγου. Κατά την διάρκεια της εφηβείας, συνήθιζα να γράφω σύντοµα ποιηµατάκια στα λευκώµατα συµµαθητριών και φίλων, καθώς και να πειραµατίζοµαι γράφοντας στίχους στην αγγλική γλώσσα. Συστηµατικά, ασχολούµαι µε την ποίηση τα τελευταία 14 χρόνια. Ξεκίνησα γράφοντας µαντινάδες. Ο ιαµβικός δεκαπεντασύλλαβος στίχος, αναδύθηκε στην επιφάνεια αβίαστα, µιας που κατάγοµαι από την Κρήτη. Έχει ήδη εκδοθεί η πρώτη µου ποιητική συλλογή µε τίτλο «Φυλαχτό», ποιήµατά µου έχουν βραβευτεί µε το πρώτο βραβείο, σε διάφορους λογοτεχνικούς διαγωνισµούς και κατά καιρούς, δηµοσιεύονται σε εφηµερίδες και λογοτεχνικά blogs.

Σε ποιο ρεύμα ή κίνημα θα εντάσσατε τα έργα σας; Δεν θα µπορούσα να εντάξω τα ποιήµατά µου σ’ ένα µόνο ρεύµα ή κίνηµα. Ένα τέτοιο εγχείρηµα, θα ήταν δύσκολο και προτιµώ, οι αναγνώστες µου να εντάξουν τα ποιήµατά µου, σε όποιο ρεύµα ή κίνηµα επιθυµούν, ανάλογα µε το περιεχόµενό τους. Και θα σας εξηγήσω, γιατί η ένταξη των ποιηµάτων µου σε κάποιο ρεύµα ή κίνηµα, αποτελεί ένα δύσκολο εγχείρηµα. Τα ποιήµατά µου, περιέχουν συµβολισµούς, αλλά δεν µπορούν να ενταχθούν αµιγώς στο Συµβολισµό, διότι εµπεριέχουν χαρακτηριστικά κι άλλων ρευµάτων ή κινηµάτων. Για παράδειγµα, έχω γράψει ποιήµατα σε ελεύθερο στίχο, τα οποία θα µπορούσαν να ανήκουν στη λεγόµενη νεωτερική ποίηση, αλλά δεν ανήκουν όλα τα ποιήµατά µου σ’ αυτή την κατηγορία. Τα ποιήµατά µου, κυρίως, έχουν λυρισµό, οµοιοκαταληξία, ακολουθούν τους κανόνες της µετρικής και δηµιουργούν στον αναγνώστη, εικόνες και συναισθήµατα.
Προσωπικά, θα µπορούσα µόνο να χαρακτηρίσω τη γραφή µου ως ροµαντική, αισιόδοξη κι ελπιδοφόρα.

Από πού αντλείτε την έμπνευσή σας; Έµπνευση! Υπέροχη λέξη!
Ξέρετε, η έµπνευση δεν είναι µονόδροµος. Πρόκειται για έναν δρόµο διπλής κατεύθυνσης, διότι δεν την αντλώ µόνο, αλλά συχνά, µ’ επισκέπτεται κι εκείνη, παίρνοντας διάφορες µορφές. Μπορεί να µ’ εµπνεύσει ένας άνθρωπος, ένα λουλούδι ή το άρωµά του, ένα δέντρο, ένα φύλλο πεσµένο στη γη, γενικά η Φύση και τα φυσικά φαινόµενα, τα χρώµατα του ήλιου την ανατολή και τη δύση, διάφορες καταστάσεις ή γεγονότα, ένα φαγητό, εκφράσεις ή λέξεις και πολλά, πολλά άλλα. Όπως καταλαβαίνετε η συγκεκριµένη λίστα είναι ατελείωτη.

Υπάρχουν προσωπικότητες ή άλλοι καλλιτέχνες που έχουν επηρεάσει το έργο σας; Φυσικά και υπάρχουν προσωπικότητες και καλλιτέχνες που έχουν επηρεάσει το έργο µου. Για να µπορέσει να γράψει κανείς, να εµπνευστεί, πρέπει πρωτίστως, να διαβάζει κι έπειτα, να εκφράζεται µε τον δικό του τρόπο. Εδώ, θα ήθελα να τονίσω τη σηµασία της αυθεντικότητας του λόγου, του κάθε δηµιουργού.
Ενδεικτικά, σας αναφέρω ορισµένους όπως: ο Καβάφης για τους υπαρξιακούς προβληµατισµούς του, ο Ελύτης για το πλούσιο κι εύπλαστο λεξιλόγιό του, ο Σεφέρης για τους συµβολισµούς του, ο Καρυωτάκης για τη δεξιοτεχνία του στην οµοιοκαταληξία, ο Καζαντζάκης για τη ντοπιολαλιά του στις Τερτσίνες και πολλοί άλλοι ακόµα.

Ποια είναι η μεγαλύτερη πρόκληση που έχετε θέσει στον εαυτό σας ως καλλιτέχνης; Δεν θα το χαρακτήριζα τόσο πρόκληση όσο στόχο. Ο στόχος που έχω θέσει στον εαυτό µου, λοιπόν, είναι να εξελίσσοµαι και να βελτιώνοµαι στην Τέχνη της Ποίησης, αλλά και µέσω αυτής, ως άνθρωπος. Το σπουδαιότερο επίτευγµα ενός ανθρώπου, κατά την άποψή µου, είναι να καταφέρει να διατηρήσει την ανθρωπιά του, µέσα σ’ έναν κόσµο γεµάτο απάνθρωπες συµπεριφορές.

Πόσο αποδεκτή είναι η Τέχνη στην Ελλάδα σήμερα και τι ρόλο καλείται να παίξει στο δημόσιο χώρο; Γενικά, η Τέχνη της Ποίησης, νοµίζω ότι είναι κάπως «παρεξηγηµένη» στην Ελλάδα. Η Ποίηση, θεωρείται από πολλούς δυσνόητη και γι’ αυτό, σπάνια συγκαταλέγεται στις επιλογές ανάγνωσης. Δεν ξέρω, πώς και γιατί, επικράτησε αυτή η άποψη, όταν από την αρχαιότητα, οι άνθρωποι ένιωθαν την ανάγκη να εκφραστούν γράφοντας ή καλύτερα, χαράζοντας πάνω στα τοιχώµατα σπηλαίων ή µεταγενέστερα, πάνω σε µάρµαρο και σε παπύρους. Όλοι γνωρίζουν ότι πολλά ιστορικά γεγονότα, έχουν ιστορηθεί µε την µορφή ποιηµάτων κι αυτό, διότι ήταν εύκολο να τα αποµνηµονεύουν και κυρίως, να τα διαδίδουν άδοντας µε τη συνοδεία λύρας, συνήθως.
Ο ρόλος που καλείται να παίξει η Ποίηση στο δηµόσιο χώρο, ήταν και παραµένει ουσιαστικός. Η Ποίηση αφυπνίζει συνειδήσεις. Από τα πιο απλά οµοιοκατάληκτα συνθήµατα που γράφονταν και γράφονται στους τοίχους ή που ακούγονται σε διαδηλώσεις, µέχρι τα πιο γνωστά µελοποιηµένα ποιήµατα κατά τη διάρκεια των ελληνικών αγώνων, µπορεί κανείς να διαπιστώσει τη σπουδαιότητα της ποιητικής Τέχνης. Η ποιητική Τέχνη, είναι η Τέχνη των Τεχνών. Εφαρµόζει εµπράκτως τη ρήση του «Λακωνίζειν εστί φιλοσοφείν» και µε λίγα και ουσιαστικά λόγια, καταφέρνει να πει τόσα πολλά και κυρίως, να µιλήσει στις ψυχές των ανθρώπων και ν’ αγγίξει ευαίσθητες χορδές.
Άραγε, έχει αναλογιστεί κανείς, τι θα ήταν ο άνθρωπος αν δεν είχε την Ποίηση;

Ποια είναι τα μελλοντικά σας σχέδια; Τα άµεσα µελλοντικά σχέδιά µου, αφορούν την απόκτηση του Διδακτορικού µου τίτλου Σπουδών, καθώς είµαι Υποψήφια Διδάκτορας του Τµήµατος Νεοελληνικών Σπουδών του Πανεπιστηµίου Paul Valéry-Montpellier 3, µε συνεπίβλεψη µε το Πανεπιστήµιο Θεσσαλίας και το Τµήµα Προσχολικής Εκπαίδευσης και µε κατεύθυνση την έρευνα στη Λογοτεχνία. Όπως µπορεί εύκολα να αντιληφθεί κανείς, οι σπουδές µου και ο επαγγελµατικός µου προσανατολισµός είναι άρρηκτα συνδεδεµένοι µε την Τέχνη του Λόγου και τη διδασκαλία, στις οποίες είµαι ταγµένη.
Ένα άλλο µελλοντικό σχέδιο, αφορά τη δηµιουργία µιας Συλλογικής Ποιητικής Ανθολογίας µε τους ωφελούµενους του Πανεπιστηµίου Τρίτης Ηλικίας στην Ελλάδα (People Behind), στο οποίο έχω την χαρά και την τιµή να είµαι εισηγήτρια στο Εργαστήριο Φιλαναγνωσίας και Δηµιουργικής Γραφής. Είναι υπέροχο να βλέπει κανείς µε πόση θέρµη, έχουν αγκαλιάσει το πρόγραµµα οι «φοιτητές» µου, ηλικίας άνω των 64 ετών!
Ποιητικά τώρα, έχω ετοιµάσει µια ακόµα ποιητική συλλογή, µε ποιήµατα χαϊκού, η οποία βρίσκεται σε αναµονή για έκδοση. Η αλήθεια είναι ότι δεν παίρνω βιαστικές αποφάσεις όσον αφορά την έκδοση του έργου µου. Περιµένω να υπάρξουν οι κατάλληλες συνθήκες, για να ευοδωθούν και οι κατάλληλες συνεργασίες. Στο πλαίσιο αυτών των σχεδίων, θα ήθελα, η συγκεκριµένη ποιητική συλλογή, να εκδοθεί ως δίγλωσση (ελληνικά-γαλλικά), καθώς στη Γαλλία, η ποίηση έχει περισσότερους υποστηρικτές, αλλά και πολλούς φιλέλληνες, οι οποίοι µαθαίνουν την ελληνική γλώσσα και λατρεύουν την ελληνική κουλτούρα και τη λογοτεχνία.
Κλείνοντας, αυτή την τόσο ενδιαφέρουσα συνέντευξη, θα ήθελα να πω, ότι για να επιτευχθούν όλα τα προαναφερθέντα µελλοντικά σχέδια, βασική προϋπόθεση, είναι να έχουµε, πρώτα και πάνω απ’ όλα, την υγεία µας. Έτσι, θα ήθελα να ευχηθώ, τόσο σ’ εσάς όσο και στους αναγνώστες σας, να έχετε υγεία και ότι επιθυµείτε, από καρδιάς.

Σας ευχαριστώ θερµά για τη φιλοξενία στις σελίδες του αξιόλογου περιοδικού σας!
Κατερίνα Δ. Βεργετάκη https://www.facebook.com/profile.php?id=727208188

Σύντομο Βιογραφικό

Η Κατερίνα Δ. Βεργετάκη-Πειρασμάκη γεννήθηκε το 1980 και κατοικεί στον Βόλο.
Είναι Υποψήφια Διδάκτορας και ωρομίσθια Καθηγήτρια του Τμήματος Νεοελληνικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Paul Valéry-Montpellier 3. Έχει πτυχίο Προγραμματισμού Η/Υ και μιλά Αγγλικά, Γαλλικά, Ιταλικά, Πορτογαλικά και Οξιτανικά.

Ασχολείται με την ποίηση από μικρή ηλικία και συστηματικά, τα τελευταία 14 χρόνια.
Από το 2013 βραβεύεται σε λογοτεχνικούς διαγωνισμούς. Την ίδια χρονιά, τιμάται με το 1ο βραβείο Ποίησης από τον Μη Κερδοσκοπικό Οργανισμό «Διοτίμα και Μούσες».
Το 2014 εκδόθηκε η ποιητική της συλλογή με τίτλο Φυλαχτό, από τις εκδόσεις «ΉΡΑ».
Το 2014 συμμετάσχει στην Ανθολογία Ο λόγος ο Ελληνικός, Φως της οικουμένης, εκδόσεις: Αμφικτυονία Ελληνισμού, Θεσσαλονίκη.
Το 2019 συμμετάσχει με 3 ποιήματά της, στην Ανθολογία Μαγνησιωτών Συγγραφέων, του ΚΕ.ΒΙ.ΜΑ.ΣΥ.
Το 2020 τιμάται με το 1ο βραβείο Ποίησης του Λογοτεχνικού Περιοδικού Κελαινώ. Έχει δημοσιεύσει βιβλιοκριτικές και αναλύσεις ποιημάτων.

Από το 2014 έως σήμερα, ως προσκεκλημένη καθηγήτρια σε Δημοτικά, Γυμνάσια και Λύκεια, μεταλαμπαδεύει την αγάπη της για τη Λογοτεχνία.

Το 2018 αποφοίτησε από το Τμήμα Νεοελληνικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Paul Valéry-
Montpellier 3.
Το 2019 ολοκλήρωσε με άριστα τη Maîtrise (Μ1)
Το 2020 ολοκλήρωσε με άριστα τις Μεταπτυχιακές Σπουδές της.
Το παρόν ακαδημαϊκό έτος, 2020-2021, είναι Υποψήφια Διδάκτορας και ωρομίσθια Καθηγήτρια του Τμήματος Νεοελληνικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Paul Valéry-Montpellier 3.
Τη φετινή χρονιά, 2020-2021, δίνει επίσης, διαλέξεις στο Πανεπιστήμιο της Τρίτης Ηλικίας στην Ελλάδα, ως εισηγήτρια στο Εργαστήριο Φιλαναγνωσίας και Δημιουργικής Γραφής.
Είναι εκλεγμένο μέλος του Δ.Σ. του Π.Ο.Φ.Α. (Πανελληνίου Ομίλου Φίλων Αφήγησης) του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας.
Συμμετέχει σε Σεμινάρια, Ημερίδες και Συνέδρια.