ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ ΜΕ ΤΗ ΜΟΝΙΚΑ

Η ταινία οδηγός του Νέου Κύματος φέρει την υπογραφή του ενός και μοναδικού Ίνγκμαρ Μπέργκμαν και μπαίνει στα βάθη της ψυχής των εφήβων για να καταγράψει το πέρασμα από την ανεμελιά της εφηβείας στη σκληρή πραγματικότητα, καθώς και την αντίσταση σε αυτή τη μετάβαση που συνεπάγεται συμβιβασμό και αποχαιρετισμό της φαντασίας.

Η Μόνικα, μια νεαρή κοπέλα γνωρίζεται με τον Χάρι σε ένα καφέ και ερωτεύονται. Εκείνη ονειρεύεται να αποδράσει από τη μιζέρια του σπιτιού της και τον μόνιμα μεθυσμένο πατέρα της. Εκείνος ζει με τον άρρωστο πατέρα του. Τα δύο νεαρά παιδιά αποφασίζουν να αφήσουν πίσω τους τις μίζερες ζωές τους και τα σπίτια τους και παίρνουν μια βάρκα για να περάσουν κάποιες ρομαντικές βραδιές κάτω από τα αστέρια. Τελικά οι δύο νέοι, ο Χάρι και η Μόνικα, θα παντρευτούν. Καρπός του έρωτας τους θα είναι ένα παιδί, αλλά η Μόνικα δε θα αντέξει τη συμβατική οικογενειακή ζωή, η ευδαιμονία του ζευγαριού χάνεται και μοιραία η Μόνικα θα εγκαταλείψει τον Χάρι.

Ο μαέστρος Μπέργκμαν αποτυπώνει μοναδικά την μεγάλη χαρά του έρωτα και την ευτυχία της ελευθερίας και της ανεξαρτησίας που υποκύπτει στην πίεση των υποχρεώσεων, οικογενειακών, γονεϊκών, συζυγικών και βιοποριστικών.

Σκηνοθεσία: Ίνγκμαρ Μπέργκμαν

Πρωταγωνιστούν: Χάριετ Άντερσον, Λαρς Έκμποργκ, Ντάγκμαρ Έμπσεν

Χώρα: Σουηδία

Διάρκεια: 96’

Διανομή: Weird Wave

«Ο καθένας πρέπει να δει το “Καλοκαίρι με τη Μόνικα” και μόνο για τη στιγμή όπου η Χάριετ Άντερσον, πριν κάνει έρωτα με τον άντρα που είχε διώξει, κοιτάζει σταθερά μέσα στην κάμερα. Τα γελαστά μάτια της συννεφιάζουν και μας καλούν να γίνουμε μάρτυρες της αποδοκιμασίας της, που αναγκάστηκε να διαλέξει χωρίς τη θέλησή της την κόλαση αντί για τον παράδεισο. Είναι η πιο θλιμμένη σκηνή στην ιστορία του σινεμά»
Ζαν – Λυκ Γκοντάρ

ΑΝΤΙ ΣΗΜΕΙΩΜΑΤΟΣ

«Υπάρχει πάντα μία διαρκής πάλη μέσα μου, ανάμεσα στην ανάγκη μου να καταστρέψω και στη θέλησή μου να ζήσω. Κι αυτό δημιουργεί μία εσωτερική ένταση που κυριαρχεί και στον τρόπο που δημιουργώ και στην υλική μου ύπαρξη. Κάθε πρωί ξυπνώ με μια καινούρια οργή, μια καινούρια καχυποψία, μια καινούρια λαχτάρα για τη ζωή».
Ίνγκμαρ Μπέργκμαν

* Αξιομνημόνευτο, το πλάνο με τη Μόνικα που κοιτάζει κατά ¾ προς τον φακό για 30 δευτερόλεπτα, ένα πλάνο που έμεινε στην ιστορία του παγκόσμιου κινηματογράφου, γοήτευσε και επηρέασε μετέπειτα πολλούς δημιουργούς της Nouvelle Vague, όπως τον Γκοντάρ και τον Τρυφώ.