Αννίτα Πατσουράκη (Ιστορικός Τέχνης): “Η απόκτηση ενός έργου τέχνης είναι πρωτίστως ανάγκη εσωτερική, τέρψη όρασης και συναισθηματικής πληρότητας”

Επιβιώνει η τέχνη σήμερα στην παραπαίουσα κοινωνική και οικονομική πραγματικότητα;

Σε κάθε ιστορική περίοδο, ανά λαό και πολιτισμό, τα κοινωνικοοικονομικά γεγονότα καθόριζαν την εξέλιξη των τεχνών και του πολιτισμού.

Η Ελλάδα της οικονομικής κρίσης των τελευταίων ετών, ακολούθησε μοιραία αυτή την πορεία ανακαλύπτοντας τρόπους προσαρμογής σε δεδομένα οικονομικής επιβίωσης και κοινωνικής αξιοπρέπειας.

Υπάρχει σήμερα αγοραστικό – επενδυτικό ενδιαφέρον στο χώρο της τέχνης;

Σε περιορισμένη κλίμακα και σε άλλη κατεύθυνση.

Η επένδυση σε έργα τέχνης των Ελλήνων καλλιτεχνών του προηγούμενου αιώνα, έχει δώσει τη σκυτάλη σε καταξιωμένους σύγχρονους Έλληνες καλλιτέχνες, διεθνούς αναγνώρισης και αποδοχής.

Μπορεί κάποιος ζωγράφος να επιβιώσει από τις πωλήσεις των έργων του;

Εξαρτάται! Κάποιοι το έχουν ήδη καταφέρει κι άλλοι το προσδοκούν! Υπάρχουν καλλιτέχνες που έχουν κύκλο υποστήριξης από συλλέκτες σε διαχρονική πορεία.

Η πλειοψηφία όμως των καλλιτεχνών προσαρμόστηκε διαμορφώνοντας το είδος της τέχνης τους και κατά συνέπεια την αξία των έργων και το χώρο διάθεσης.

Οι gallery προωθούν αξιόλογους ή εμπορικούς ζωγράφους;

Υπάρχουν αξιόλογοι ζωγράφοι που δεν κάνουν πωλήσεις επαρκώς και εμπορικοί ζωγράφοι που «τρέφουν» την αγορά έργων τέχνης!

Οι γκαλερίστες οφείλουν να προβάλλουν τους καλλιτέχνες που φέρουν εκφραστική και πνευματική καινοτομία, τεχνική και θεματική εξέλιξη. Την τέχνη που προάγει και εξυψώνει. Θα πρέπει όμως και ως χώροι εμπορικοί να επιβιώσουν. Άρα, τελικός κριτής είναι το αγοραστικό κοινό!

Υπάρχει «ξέπλυμα» χρήματος στην αγορά της τέχνης;

Πάντα υπήρχε! Υπερεκτιμημένο συχνά, το άϋλο πνευματικό προϊόν επιβαρύνεται με προστιθέμενη αξία ανάλογα τον εντολέα και παραλήπτη της παραγγελίας, τους ενδιάμεσους, το χώρο προορισμού προβολής του έργου τέχνης και φυσικά το σκοπό των επενδυτών.

Αν ασπαζόμαστε το δόγμα «ο σκοπός αγιάζει τα μέσα», τότε είμαστε αποδέκτες του ωφέλιμου της ενέργειας.

Η εμπορική αξία ενός έργου τέχνης είθισται να αυξάνεται…, μετά θάνατον, του καλλιτέχνη. Μύθος ή πραγματικότητα;

Πραγματικότητα κάποτε που τείνει να γίνει μύθος στην εποχή μας!

Με ποιο σκεπτικό θα συμβουλεύατε έναν αγοραστή να αποκτήσει ένα έργο τέχνης;

Η απόκτηση ενός έργου τέχνης είναι πρωτίστως ανάγκη εσωτερική, τέρψη όρασης και συναισθηματικής πληρότητας.

Ο συνδυασμός με την αγοραστική επένδυση ή τον προορισμό διακόσμησης ενός χώρου, ακολουθούν.

Στην ευρύτερη αγορά κυκλοφορούν πολλά πλαστά έργα αναγνωρίσιμων ζωγράφων. Πως μπορεί ο αγοραστής να είναι σίγουρος για την αυθεντικότητα του έργου;

Η κυκλοφορία πλαστών έργων τέχνης είναι μείζον θέμα στο εμπόριο της τέχνης που γίνεται μάστιγα, δυστυχώς!

Ο αγοραστής θα πρέπει να είναι ενημερωμένος, να αγοράζει από καταξιωμένους χώρους τέχνης, έγκυρες δημοπρασίες και φυσικά να απαιτεί την παροχή όλων των απαραίτητων πιστοποιητικών προέλευσης και γνησιότητας.

Κατά περίπτωση, η συμβουλευτική καθοδήγηση από ιστορικό τέχνης και ο έλεγχος από συντηρητή έργων τέχνης, κρίνεται υποχρεωτική.

Δίνεται σήμερα η δυνατότητα σε νέους ζωγράφους να προβληθούν και να αναδείξουν το ταλέντο και τη δουλειά τους;

Πιστεύω πως ναι! Διοργανώνονται αρκετές ομαδικές εκθέσεις, φεστιβάλ, εκδηλώσεις για φιλανθρωπικό σκοπό, συμπόσια, όπου η συμμετοχή δίνει τη δυνατότητα της επικοινωνίας με το ευρύ κοινό και τη δημοσιότητα σε πολλά διαδικτυακά και άλλα μέσα ενημέρωσης.

Είστε ικανοποιημένη από την ευρύτερη κρατική προβολή των καλλιτεχνών μέσω των διάφορων πολιτιστικών δράσεων;

Το καλό δεν είναι ποτέ αρκετό! Πρέπει και οφείλουμε διαρκώς να αναζητούμε το άριστο, το μέγιστο, το βέλτιστο!

Συνδέονται ο πολιτισμός και ο τουρισμός;

Απόλυτα! Είναι δύο πόλοι εξάρτησης και ταχείας παραγωγικής ανάπτυξης. Ευτυχώς, υπάρχουν έντονα δείγματα συνειδητοποίησης του θέματος από φορείς και εκπροσώπους του κάθε τομέα.

Ξενοδοχειακές μονάδες φιλοξενούν όλο και πιο συχνά πολιτιστικά γεγονότα, εικαστικές εκθέσεις, διαθέτουν art shop και η διοργάνωση φεστιβαλικών εκδηλώσεων από Δήμους και Πολιτιστικούς Συλλόγους σε όλη τη χώρα γίνεται πλέον θεσμός.

Πόσο σύνηθες είναι ένας ιστορικός τέχνης να είναι παράλληλα και ζωγράφος;

Όχι ιδιαίτερα σύνηθες καθότι δεν είναι απαραίτητο, αναγκαίο ή προϋπόθεση! Αν κάποιος έχει το ταλέντο, τη διάθεση ή ζωγραφίζει από χόμπυ, είναι θετικό.

Τι σημαίνει για εσάς η λέξη επιτυχία;

Τα τρία τ της επιτυχίας, κατά Οδυσσέα Ελύτη, «ταλέντο, τόλμη, τύχη»!

Σύντομο Βιογραφικό.

ΑΝΝΙΤΑ ΠΑΤΣΟΥΡΑΚΗ

Γεννήθηκε στο Μεσολόγγι.
Σπούδασε Ιστορία της Τέχνης & Αρχαιολογία στο Πανεπιστήμιο Paris I Pantheon – SORBONNE.
Στην επαγγελματική της πορεία έχει εργαστεί στο : Υπουργείο Πολιτισμού, Εθνική Πινακοθήκη, Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο Αθηνών, Υπουργείο Μεταφορών & Επικοινωνιών -Τμήμα Διεθνών Σχέσεων, Σταθερές Συγκοινωνίες-Γραφείο Δημοσίων Σχέσεων & Τύπου & Τμήμα Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης.
Διετέλεσε Επιστημονική Σύμβουλος και Συνεργάτης σε αναγνωρισμένους Φορείς και Ιδρύματα.
Συνέβαλε συμβουλευτικά για τη δημιουργία και τη λειτουργία σε Πολιτιστικά Κέντρα, Μουσεία,
Πινακοθήκες, ανά την Ελλάδα. Παρείχε συμβουλευτικές υπηρεσίας σε ιδιώτες Συλλέκτες έργων τέχνης στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.
Δίδαξε Ιστορία της Τέχνης, σε Κολέγια και Εκπαιδευτικούς Οργανισμούς για 15 χρόνια και σεμινάρια, διαλέξεις σε Πολιτιστικούς Συλλόγους, Ιδρύματα, Πνευματικά Κέντρα Δήμων και Κέντρα Πολιτισμού ανά την Ελλάδα.
Έχει επιμεληθεί και διοργανώσει πάνω από 70 εικαστικές εκθέσεις και εκδηλώσεις, ατομικές και ομαδικές, συνοδευτικά με κείμενα παρουσίασης και κριτικής, σε δημόσιους και ιδιωτικούς χώρους.
Εισηγήθηκε ιδέες φιλανθρωπικών εκδηλώσεων, με καινοτόμα στοιχεία και πρωτοποριακού χαρακτήρα, με απόλυτη επιτυχία για το σκοπό διοργάνωσης. Εισηγήθηκε τη συμμετοχή εικαστικών καλλιτεχνών για την εκπροσώπηση της Ελλάδας σε Διεθνείς εκθέσεις.
Έχει δημοσιεύσει 120 κείμενα τέχνης, κριτικές αναλύσεις για το εικαστικό έργο καλλιτεχνών, άρθρα για θέματα πολιτισμού και επετειακά αφιερώματα, σε έντυπα τέχνης, εικαστικούς καταλόγους, ημερολόγια, λευκώματα, εφημερίδες και περιοδικά, στην Ελλάδα, στη Γαλλία και στις Η.Π.Α.
Τιμήθηκε με 4 Βραβεία από Πολιτιστικούς και Κοινωνικούς Φορείς για την προσφορά της.