Το λαϊκό τραγούδι στον ελληνικό κινηματογράφο

Γράφει ο Νίκος Μουρατίδης

Το λαϊκό τραγούδι στήριζε πάντα το ελληνικό σινεμά και κυρίως τις παλιές ασπρόμαυρες ταινίες. Πάρα πολλές ταινίες εκείνης της εποχής – κωμωδίες οι περισσότερες – είχαν σκηνές σε κέντρα διασκέδασης όπου εμφανίζονταν γνωστοί τραγουδιστές λανσάροντας τα καινούργια τους τραγούδια. Έτσι ο κόσμος που δεν είχε την ευκαιρία ή την οικονομική άνεση να απολαύσει ζωντανά τους αγαπημένους του ερμηνευτές, τους έβλεπε στη μεγάλη οθόνη. Μην ξεχνάμε επίσης πως εκείνα τα χρόνια δεν υπήρχε τηλεόραση.

Στη μεταπολεμική Ελλάδα, που προσπαθούσε να επουλώσει τις πληγές της από τον πόλεμο και τον εμφύλιο, η παραγωγή ευχάριστων ταινιών, με αγαπημένους ηθοποιούς και τραγούδια ήταν η κυρίαρχη λαϊκή ψυχαγωγία.

Σινεμά και Τσιτσάνης

Ο Τσιτσάνης, παρότι εμφανίστηκε ελάχιστα στο ελληνικό σινεμά, τον αναφέρω γιατί έβαλε το χεράκι του σε μια ταινία σταθμό. Στη «Στέλλα» για το περίφημο τραγούδι «Αγάπη που ‘γίνες δίκοπο μαχαίρι» ο Μάνος Χατζιδάκις βασίστηκε σε δική του μελωδία (“Ο Τρελός Τσιγγάνος” με την Ιωάννα Γεωργακοπούλου- 1949), όπως και την μουσική στους τίτλους αρχής, που παίζει με μοναδικό τρόπο ο ίδιος ο Τσιτσάνης. Επίσης ο Τσιτσάνης και η θρυλική Μαρίκα Νίνου εμφανίστηκαν το 1955 στην ταινία «Πιάσαμε την Καλή» με τον Χατζηχρήστο και την Γεωργία Βασιλειάδου.

Ζαμπέτας & Χιώτης έσκιζαν

Έτσι, μετά τον Τσιτσάνη, μπήκαν και αρκετοί άλλοι σπουδαίοι του λαϊκού τραγουδιού και βεβαίως οι Γιώργος Ζαμπέτας και Μανώλης Χιώτης, που ήταν και οι πρωταθλητές εμφανίσεων στον ελληνικό κινηματογράφο. Ειδικά ο Ζαμπέτας λένε ότι έχει εμφανιστεί σε πάνω από 160 ταινίες, ενώ ο Χιώτης με την Μαίρη Λίντα εκτός από τις 6 ταινίες της Φίνος Φιλμ που τους έκαναν πασίγνωστους σε όλη την Ελλάδα εμφανίστηκαν σε δεκάδες ακόμα.

Ο Στέλιος Καζαντζίδης στον κινηματογράφο

Αναμφισβήτητα ο Στέλιος Καζαντζίδης υπήρξε το μεγαλύτερο είδωλο λαϊκού τραγουδιστή που πέρασε ποτέ από την Ελλάδα. Αν και τα τραγούδια που ηχογράφησε σε δίσκους ξεπερνούν τα 1500, εν τούτοις οι κινηματογραφικές του συμμετοχές είναι…

Η  συνέχεια εδώ: