Στέφανος Αλαφούζος: “Αντλώ την έμπνευσή μου από τη ζωή, τους ανθρώπους, τις συναισθηματικές καταστάσεις που βιώνουν…”

“…Τα μελλοντικά μου σχέδια είναι να ανοιχτώ στην αγορά του εξωτερικού καθότι η Ελληνική είναι ανύπαρκτη, τουλάχιστον όσον αφορά τον εξπρεσιονισμό”

Πως και πότε ξεκινήσατε να ασχολείστε συστηματικά με την Τέχνη; Το 1990 ως πρωτοετής φοιτητής στη τότε σχολή Βακαλό.

Καλλιτέχνης γεννιέται κανείς ή γίνεται; Πιστεύω ότι ο καλλιτέχνης γεννιέται, δεν γίνεται στην πορεία, ακόμη και αν το σπουδάσει, αν δεν διαθέτει ταλέντο, δεν θα καταφέρει να δημιουργήσει.

Σε ποιο ρεύμα ή κίνημα θα εντάσσατε τα έργα σας; Ανήκω στο καλλιτεχνικό κίνημα του εξπρεσιονισμού.

Από που αντλείτε την έμπνευση σας; Αντλώ την έμπνευσή μου από τη ζωή, τους ανθρώπους, τις συναισθηματικές καταστάσεις που βιώνουν, τις δυσκολίες και τις αντιξοότητες που καλούνται να αντιμετωπίσουν καθημερινά.

Υπάρχουν προσωπικότητες ή άλλοι καλλιτέχνες που έχουν επηρεάσει το έργο σας; Βεβαίως και υπάρχουν. Από καλλιτέχνες έχω επηρεαστεί από τον Αλέξη Ακριθάκη, Jean-Michel Basquiat, A. R. Penck, Willem de Kooning και από τον συγγραφέα & ποιητή Charles Bukowski.

Ποιά είναι η μεγαλύτερη πρόκληση που έχετε θέσει στον εαυτό σας ως καλλιτέχνης; Η μεγαλύτερη πρόκληση είναι να δουλέψω αντίθετα μεταξύ τους υλικά.

Πόσο αποδεκτή είναι η Τέχνη στην Ελλάδα σήμερα και τι ρόλο καλείται να παίξει στον δημόσιο χώρο; Η τέχνη σήμερα στην Ελλάδα δεν είναι καθόλου αποδεκτή ενώ αντιθέτως καλείται να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο. Υπάρχει έλλειψη παιδείας που θα πρέπει να ξεκινά από την παιδική ηλικία, να γίνεται η τέχνη βίωμα.

Πόσο αποδεκτή είναι η Τέχνη στην Ελλάδα σήμερα και τι ρόλο καλείται να παίξει στον δημόσιο χώρο; Τα μελλοντικά μου σχέδια είναι να ανοιχτώ στην αγορά του εξωτερικού καθότι η Ελληνική είναι ανύπαρκτη, τουλάχιστον όσον αφορά τον εξπρεσιονισμό.

Στέφανος Αλαφούζος H ζωγραφική του Στέφανου Αλαφούζου ανήκει στο κίνημα του εξπρεσιονισμού και κινείται στα όρια του φοβισμού με έντονα στοιχεία ναιφ και πρωτόγονης ζωγραφικής. Επικεντρώνεται στον ψυχισμό των ανθρώπων και τη φθορά. Άνθρωποι κατατρεγμένοι, φοβισμένοι, απομονωμένοι, καταπιεσμένοι, άνθρωποι που βιώνουν μια δύσκολη κατάσταση ή μόλις έχουν βγει απ’ αυτήν βαθιά όμως σημαδεμένοι συναισθηματικά. Τα σημάδια είναι έντονα στα πρόσωπα αλλά και στα σώματα που έχουν λυγίσει κάτω από την αφόρητη πίεση και κακουχία. Έτσι, αποτυπώνονται από τον ζωγράφο με έντονες πάστες στα βασικά κυρίως χρώματα και με απλό μονοδιάστατο σχεδιασμό. Ο ζοφερός κόσμος που κινούνται οι άνθρωποι του Στέφανου Αλαφούζου συχνά αποτυπώνεται με την χρήση πρόσθετων υλικών όπως φωτογραφίες, σελίδες παλιών βιβλίων, εικόνες περιοδικών, με την προσθήκη συμβόλων, γραμμάτων και λέξεων ακόμα και ποιημάτων του ίδιου.

Ο ίδιος περιγράφει τη ζωγραφική του: “Λέξεις που αγγίζουν το λεπτό, Χρώματα στο απόλυτο κενό, Ύπαρξη και Τέλος, Ρωγμές και Τέλος.
Αυτός που τρεκλίζει σε μια τρεμάμενη κλωστή και κοιτάζει τη σιωπή, το τέλος.
Γιατί εκεί μέσα μας περιμένουν οι φοβισμένοι, οι τρομαγμένοι, το τίποτα, η φθορά.
Αυτός που βγήκε από το σκοτάδι δειλά να συναντήσει τα επόμενα τελευταία δεινά.
Αχ πόσο δειλά και φωτισμένα τα σκοτάδια του, το χιόνι, το φως, οι χιλιάδες φωνές, σκιές. Ακούγονται ουρλιαχτά, κραυγές, φλέβες κομμένες, βουλιάζω ψιθυριστά… Βουλιάζω σαν την τελευταία φθορά.
Ανήκω στις επόμενες μέρες που μου τραγουδάνε γλυκά.
Κι ο ήλιος ο εχθρός και τρελλός, η επόμενη φωτιά. Δεν θα σ’ ακουμπήσω πολύ, θα σε ανιχνεύσω δειλά.”

Η Δρ Ιστορικός της Τέχνης- Τεχνοκριτικός Ντόρα Ηλιοπούλου-Ρογκάν σημειώνει για την ατομική έκθεση του Στέφανου Αλαφούζου με τίτλο “Αρχέγονα Πάθη”: Πάθη έντονα και ουσιαστικά, πάθη διαχρονικά: επιβεβλημένα στην ανθρώπινη μοίρα. Πάθη αέναα που “φέρουν” και εκφράζουν την ειμαρμένη όχι μόνο στις ανθρώπινες διαστάσεις της αλλά και σε εκείνες τις εκφάνσεις της που σφυγμομετρούν την υπέρτατη και συνάμα αδυσώπητη ενέργεια του σύμπαντος.
Πάθη που έχει αφουγκραστεί, νιώσει, αποκρυπτογραφήσει και σφυγμομετρήσει στην εντέλεια ο Στέφανος Αλαφούζος απ’ αρχής στη ζωγραφική του και που τώρα “εξαντλεί” στον υπέρτατο βαθμό, μεσ’ από τον παλμό και τις δίνες του χρώματος, την ένταση της παρουσίας της κάθε μορφής.
Μορφές που προβάλλουν δυνάμεις της φύσης, πομποί και δέκτες αυτής καθαυτής της κοσμικής ενέργειας. Μορφές που, όντως, και σε όλες τις φάσεις της δουλειάς του καλλιτέχνη σε μαγνητίζουν και σε υποβάλλουν μέχρι τα μύχια καθώς επιβάλλονται αυτοδύναμα, όχι μόνον στον όποιο χώρο, ολόγυρα αλλά και στα εσώψυχά σου.
Μορφές που μες από ένα ανυπέρβλητο σε παρουσία και σε γητειά χρώμα, αιχμαλωτίζουν όχι μόνο το βλέμμα αλλά και την ψυχή του θεατή προσφέροντάς του, κια από μια νέα κάθε φορά, εμπειρία.
Συγκλονίζουν στο έπακρο και μαγεύουν οι μορφές – ψυχογραφήματα του Στέφανου Αλαφούζου καθώς μας πείθουν- πέρα από το αυθεντικό πάθος και το δυναμικό ταλέντο του δημιουργού που ζωγραφίζει με μια ένταση στις επάλξεις – ότι εξακολουθούν και υπάρχουν στο αποτελματωμένο, τεχνοκρατικό μας περιβάλλον:
Συναισθηματικές εκρήξεις, εντάσεις, αντιδράσεις, συγκινήσεις, Κοντολογίς, εγγυήσεις για το ότι είμαστε ακόμη Άνθρωποι διαπερασμένοι από εκείνη την υπέρτατη ενέργεια που έχει δέκτη την ίδια μας την ψυχή. Μάρτιος 2008

Βιογραφικό

1984-1987 Σπούδασε ντραμς με δάσκαλο τον Νίκο Μαρκάκη
1987-1989 Σπούδασε ντραμς στο Ωδείο Φίλιππος Νάκας με δάσκαλο τον Νίκο Αντύπα
1990 Μαθήματα σχεδίου με δάσκαλο τον τάσο Μαντζαβίνο
1990-1994 Σπούδασε στο κολλέγιο Βακαλό
1994-1996 Συνεργάστηκε με το περιοδικό Βαβέλ και την Ελευθεροτυπία δημιουργώντας εικονογραφήσεις
1994-2010 Συνεργάτης του σκηνογράφου Μιχάλη Αθανασιάδη στον χώρο της τηλεόρασης, διαμορφώσεις και διακοσμήσεις εσωτερικών χώρων όπως εμπορικά καταστήματα, χώρους διασκέδασης,περίπτερα εκθέσεων, τεχνοτροπίες σε εσωτερικούς και εξωτερικούς χώρους κ.α.
1996 Εικαστικός επιμελητής για το περιοδικό Βαβέλ στην “Τεχνόπολις” του Δήμου Αθηναίων στο Γκάζι
1996 Δημιουργία εικονογραφήσεων στα εξώφυλλα βιβλίων για τον εκδοτικό οίκο Οξύ
1999 Σκηνογράφος στην τηλεοπτική σειρά του Αντέννα “Εγκλήματα”
1999-2001 Διακοσμητής στην εταιρεία Miracle
2001 Συνεργάτης του εικαστικού Μανώλη Χάρου
2001-2005 Συνεργάτης της διακοσμήτριας Μάνιας Μπότση στον τομέα τεχνοτροπιών και πατινών σε οικίες και λοιπούς χώρους
2001 Βοηθός σκηνογράφου στην τηλεοπτική σειρά του Mega Channel “Περί ανέμων και υδάτων”
2009 Βοηθός σκηνογράφου στο θέατρο “Βικτώρια”
2015 Βοηθός σκηνογράφου σε ταινία μικρού μήκους στην ΝΕΤ

Ομαδικές Εκθέσεις

1994-2019 Συμμετοχή σε πολλές ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.

Κάποιες από αυτές είναι:
Cheap Art, Αθήνα – Skoufa Gallery, Αθήνα – TnT, Θεσσαλονίκη – Penintaplinena, Κύπρος – Art Mart, Βιέννη – στο Άμστερνταμ – Ιππικός Όμιλος Αμαρουσίου, Αθήνα – Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Θεσσαλονίκη – Τζάμια Κρύσταλλα Art Gallery, Σαντορίνη – Diana-Yulia, Αθήνα – Μ Αrt, Θεσσαλονίκη – Chilli Art Gallery, Αθήνα, Μyro Gallery, Θεσσαλονίκη – Arte Visione, Αθήνα – Μουσείο Βορρέ, Αθήνα – Ελληνογαλλικός Σύνδεσμος, Αθήνα – Μπαρ Επιτόκιο, Αθήνα – Ρέθυμνο, Κρήτη – Thiasos cafe bar, Αθήνα – Κινηματογράφος “Karmen”, Αθήνα – Walking Dead Art, Αθήνα – Booze Cooperativa, Αθήνα – Manifactura gallery, Αθήνα – Πεδίο Κόδρα, Θεσσαλονίκη.

Ατομικές Εκθέσεις

1994 Σταύλος χώρος τέχνης
1995 Drum n’ roll gallery
2004 Επιλογή για συμμετοχή από την Cheap Art για τα 100 χρόνια της Μινέρβα ΑΕ ελαιουργικές επιχειρήσεις στην έκθεση που πραγματοποιήθηκε στο σταθμό του μετρό “Σύνταγμα”
2007 Club Hoxton
2008 Bar Bartessera
2008 Αγκάθι γκαλερί
2009 Αγγέλων Βήμα γκαλερί
2010 Ηως γκαλερί

Διακρίσεις

1996 2ο βραβείο ζωγραφικής του κολλεγίου Βακαλό με συμμετοχή στην έκθεση της σχολής

1999 1ο βραβείο ζωγραφικής του διαγωνισμού “Beatle Art” που διοργάνωσε η εταιρεία
Volkswagen σε συνεργασία με την Κosmocar AE για το λανσάρισμα του νέου μοντέλου Beetle. H επιτροπή απαρτιζόταν από τον Δημήτρη Μυταρά, Χρύσανθο Χρήστου και Γιάννη Παπαδάκη

2013 1ο βραβείο ζωγραφικής του διαγωνισμού “I heart Caprice” που διοργάνωσε η εταιρεία Μπισκότα Παπαδοπούλου στην γκαλερί M Art Space

Έργα του υπάρχουν σε ιδιωτικές συλλογές στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.
Ζει και εργάζεται στην Αθήνα.
Παράλληλα με τη ζωγραφική γράφει ποίηση.