Πορφυριάδης Αλέξης: “Είμαι ένας μουσικός που συνθέτει κομμάτια που δεν αποκλείουν κανέναν και που έχουν ως στόχο την καλλιέργεια της συλλογικότητας στη μουσική πράξη”

Photo by Γιάννης Σούλης

“Δεν παίζουμε για να “πετύχουμε”, παίζουμε για να επικοινωνήσουμε ή να συνυπάρξουμε με τους άλλους κάνοντας μουσική. Και ως συνθέτης πειραματικής μουσικής, δεν γράφω για να “πετύχω” αλλά για να επικοινωνήσω με άλλους ανθρώπους και να τους δώσω ένα εργαλείο να φτιάξουν μουσική και αυτοί με άλλους”

Ποια είναι η πρώτη σας μουσική ανάμνηση; Η πρώτη σημαντική μουσική ανάμνηση ήταν ένας άνθρωπος που έπαιζε βιολί στην Ποτείδαια, κοντά στο σπίτι που έκανα διακοπές όταν ήμουν 6-7 χρονών. Δεν τον είδα ποτέ από κοντά. Άκουσα μονάχα τον ήχο. Τότε ζήτησα από τους γονείς μου να μάθω βιολί. Στο ωδειάκι που με πήγαν στην Τούμπα δεν είχε δάσκαλο βιολιού και έτσι έμαθα πιάνο. Η δεύτερη σημαντική στιγμή ήταν το 1991 ή 1992 όταν ο δάσκαλός μου στο Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης Κώστας Σιέμπης μου έδειξε την παρτιτούρα Atmospheres του György Ligeti. Όταν άκουσα αυτό το έργο κατάλαβα ότι αυτή είναι η μουσική που με ενδιαφέρει και με αυτό θα ασχοληθώ στη ζωή μου.

Photo by Αμάντα Πρωτίδου

Με ποιόν μουσικό θα θέλατε να βρεθείτε επί σκηνής; Θα ήθελα να μπορούσα να γυρίσω πίσω τον χρόνο και να παίξω μαζί με τους Musica Elettronica Viva στη Ρώμη της δεκαετίας του ‘60.

Photo Δημήτρης Ουζούνης

Περιγράψτε μας τη μέχρι σήμερα πορεία σας στη μουσική. Υπηρξαν επιρροές καθοριστικές θετικές ή αρνητικές; Σπούδασα αρχικά στο Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης και είχα την τύχη στα θεωρητικά να έχω δάσκαλο τον Κώστα Σιέμπη. Ο Κώστας ήταν ένας τρομερά δοτικός άνθρωπος που με γέμισε με υλικό, σε μια εποχή που δεν μπορούσε να βρει κανείς εύκολα στη Θεσσαλονίκη παρτιτούρες και ηχογραφήσεις νέας μουσικής, και με βοήθησε να πάρω την απόφαση να συνεχίσω τις σπουδές μου στο εξωτερικό. Έτσι βρέθηκα αρχικά στο Conservatoire Régional de Paris στη Γαλλία και κατόπιν στο Πανεπιστήμιο Μουσικής και Παραστατικών Τεχνών του Graz στην Αυστρία όπου είχα και πάλι την τύχη να έχω μία πλειάδα εξαιρετικών καθηγητών. Πρώτα και κύρια ο δάσκαλός μου στη σύνθεση, ο Gerd Kuehr, έπαιξε ένα μεγάλο ρόλο στον τρόπο που βλέπω τα πράγματα, όχι μόνο σε ό,τι αφορά τη μουσική αλλά γενικότερα. Κατόπιν ο Beat Furrer ο οποίος με βοήθησε να μάθω σε βάθος την τέχνη της ενορχήστρωσης και των διευρυμένων τεχνικών εκτέλεσης των οργάνων της ορχήστρας και της φωνής. Και τέλος, ο Mathias Spahlinger ο οποίος ήταν στο Graz μόνο για ένα χρόνο αλλά τα μαθήματα μαζί του με δίδαξαν, σε ακόμα μεγαλύτερο βαθμό από τους προηγούμενους δασκάλους μου, τι σημαίνει πειθαρχία και αποφασιστικότητα για έναν συνθέτη. Η τελευταία καθοριστική εμπειρία ήταν η δημιουργία της ομάδας αυτοσχεδιασμού 6daEXIt μαζί με μια μικρή ομάδα φοιτητών το 2008 την περίοδο που δίδασκα στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Α.Π.Θ. Η ζωή μας μέσα σε αυτή την ομάδα και η επικοινωνία με αυτά τα παιδιά, που πλέον πολλοί απο αυτούς είναι συνεργάτες και φίλοι μου, άλλαξαν εντελώς τον τρόπο σκέψης μου για τον ρόλο του συνθέτη. Με έκαναν αυτό που είμαι σήμερα: έναν άνθρωπο δηλαδή που συνθέτει κομμάτια που δεν αποκλείουν κανέναν και έχουν ως στόχο την καλλιέργεια της συλλογικότητας στη μουσική πράξη. Αυτή η εμπειρία με οδήγησε στην συγγραφή του διδακτορικού μου που έγινε στην Αγγλία υπό την επίβλεψη του εξαιρετικού συνθέτη πειραματικής μουσικής James Saunders.

Photo by Olivera Ogledalo

Σας τρομάζει η επιτυχία ή η αποτυχία; Έχω πλέον μάθει να λειτουργώ χωρίς τέτοιου είδους προσδοκίες ή φόβους. Άλλωστε στον ελεύθερο αυτοσχεδιασμό με τον οποίο επίσης ασχολούμαι ενεργά, δεν υπάρχει αυτού του είδους η κατηγοριοποίηση. Δεν παίζουμε για να ‘πετύχουμε’, παίζουμε για να επικοινωνήσουμε ή να συνυπάρξουμε με τους άλλους κάνοντας μουσική. Και ως συνθέτης πειραματικής μουσικής, δεν γράφω για να ‘πετύχω’ αλλά για να επικοινωνήσω με άλλους ανθρώπους και να τους δώσω ένα εργαλείο να φτιάξουν μουσική και αυτοί με άλλους.

Aria for voice(s) (2011)

Ποια είναι η άποψή σας για τα μουσικά τηλεοπτικά talent show; Δεν έχω τηλεόραση οπότε δεν παρακαλουθώ τα τηλεπαιχνίδια. Αυτά τα προίόντα αφορούν ένα είδος θεάματος που με αφήνει εντελώς αδιάφορο. Η καλλιτεχνική αξία τους είναι μηδαμινή και υπάρχουν μόνο για να δημιουργούν προϊόντα με εξαιρετικά κοντινή ημερομηνία λήξης.

Collective Thoughts (2014)

Μια συνεργασία που ονειρεύεστε; Αυτό που με ενδιαφέρει γενικότερα είναι να δημιουργώ δομές και ομάδες. Μου αρέσει να δημιουργώ,να αναπτύσσω και να συμμετέχω σε συλλογικότητες. Αυτό που ονειρεύομαι λοιπόν είναι οι άνθρωποι με τους οποίους συνεργάζομαι και κυρίως οι νεότεροι από μένα να συνεχίσουν να δημιουργούν νέες μουσικές δομές, νέες ομάδες, νέους τρόπους επικοινωνίας και να συνεχίσουμε να στηρίζουμε ο ένας/η μία τον άλλον/την άλλη.

Ποια είναι τα μελλοντικά σας σχέδια; Να είμαι δημιουργικός και να φτιάχνω μουσική μαζί με ενδιαφέροντες, πολιτικά και κοινωνικά συνειδητοποιημένους ανθρώπους.

Σύντομο βιογραφικό. http://www.alexisporfiriadis.blogspot.gr/

Ο Αλέξης Πορφυριάδης είναι συνθέτης και μουσικός θεωρητικός. Ολοκλήρωσε τις διδακτορικές του σπουδές στον τομέα της μουσικής σύνθεσης στο Πανεπιστήμιο Bath-Spa/Αγγλία το 2016 με υπεύθυνο καθηγητή τον James Saunders. Σπούδασε επίσης σύνθεση στο Πανεπιστήμιο Μουσικής  και Παραστατικών Τεχνών του Graz/Αυστρία (1997-2004, Μaster και Postgraduate) με τους Gerd Kühr, Beat Furrer, Mathias Spahlinger και μουσικά θεωρητικά και πιάνο στο Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης (Δίπλωμα Πιάνου και Πτυχίο Φούγκας).

Συνθέσεις του έχουν παρουσιαστεί σε διεθνή φεστιβάλ καθώς και σε μεμονωμένες συναυλίες στην Ευρώπη, τις ΗΠΑ και τον Καναδά. Ανάμεσα στις διακρίσεις που έχει λάβει είναι το Κρατικό Βραβείο για την προώθηση της μουσικής της πόλης του Graz/Αυστρία, την Κρατική Υποτροφία για τη Μουσική Σύνθεση της Αυστριακής Δημοκρατίας και το τρίτο βραβείο στο διεθνή διαγωνισμό σύνθεσης Molinari Quartet Competition Montreal/Canada.

Ο Α. Πορφυριάδης έχει διδάξει μουσικά θεωρητικά, πιάνο και αυτοσχεδιασμό μεταξύ άλλων στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Α.Π.Θ., στο Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης, στα Δημοτικά Ωδεία Θεσσαλονίκης και Αμαρουσίου, στην Κρατική Σχολή Ορχηστικής Τέχνης (ΚΣΟΤ), στην επαγγελματική σχολή χορού ΑΚΤΙΝΑ, σε ιδιωτικά ωδεία στη Θεσσαλονίκη και στην Αθήνα και  σε πλήθος εργαστηρίων στην Ελλάδα και την Κύπρο.

Είναι συνιδρυτής της μακροβιότερης ομάδας αυτοσχεδιασμού στην Ελλάδα, του 6daEXIt Improvisation Ensemble (https://6daexit.wordpress.com/). Τέλος, μαζί με άλλους 4 συνθέτες έχει ιδρύσει την Αστική Μη-Κερδοσκοπική Εταιρία Music Is Network (http://musicisnetwork.wordpress.com/) που έχει ως στόχο την προώθηση της σύγχρονης μουσικής και τέχνης.

Alexis Porfiriadis (PhD, MA)

For more information at
http://alexisporfiriadis.blogspot.com/

6daEXIt ensemble for improvised music
http://6daexit.wordpress.com/