Νίκος Καρακαλπάκης: “Επέλεξα η μουσική να είναι ο κύριος μεταρρυθμιστής στην προσωπική μου εξέλιξη”

Ti είναι για εσάς η μουσική; Πιστεύετε πως η μουσική ενώνει τους λαούς και τους πολιτισμούς;

Η μουσική για μένα ήταν και είναι ένας αναγκαίος τρόπος έκφρασης και επικοινωνίας. Μία σωτήρια λέμβος στις φουρτούνες της ψυχής και του μυαλού. Μία παντοτινή φίλη, ερωμένη, μητέρα. Επέλεξα την μουσική να ναι ο κύριος μεταρρυθμιστής στην προσωπική μου εξέλιξη. Σαφώς και πιστεύω πως σμίγει τους λαούς, πολλές φορές και με ένα πρωτόγονο ένστικτο. Με τη μουσική αγαπάς!

Ποιον μουσικό θαυμάζετε και γιατί;

Θαυμάζω τον μουσικό που έχει κοπιάσει να ρουφήξει την γνώση και να την τελειοποιήσει τεχνικά, περνώντας ταυτόχρονα την βιωματική του εμπειρία στις εκτελέσεις του. Υποκλίνομαι στο ταλέντο. Ονομαστικά θα αναφέρω κάποιους από τους πάρα πολλούς που θαυμάζω όπως τους δύο κορυφαίους ρώσους συνθέτες, Tchaikovsky και Rachmaninov για την πληρότητα που μου δίνουν τόσο στη σύνθεση όσο και στην ενορχηστρώσεις τους, τον J.S.Bach για την μουσική του ευφυΐα, την Yma Sumac και την Diamanda Galas για την μοναδική – παγκοσμίως -φωνητική τους δεινότητα, την Sarah Vaughan για την τεχνική και την μουσικότητα της, τον Placido Domingo για την συνολική του παρουσία… Έλληνες θαυμάζω αρκετούς. Ωστόσο για συναισθηματικούς λόγους θα σταθώ στο ότι το ελληνικό τραγούδι το αγάπησα ακόμα περισσότερο όταν άκουσα ζωντανά την Μαρινέλλα και τον Γιάννη Πάριο στις αρχές της δεκαετίας του 90, μιας και το αντικείμενο ασχολίας μου είναι κυρίως το τραγούδι.

Γιατί χρειάζεται η μουσική παιδεία; Είναι πολυτέλεια ή ανάγκη;

Η μουσική παιδεία αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της ψυχοσωματικής και πνευματικής εξέλιξης του ανθρώπου, δηλαδή μιας παιδείας κυρίως εμπειρικής που εμπεριέχει και την εκπαιδευτική γνώση. Σαφώς είναι καταλυτική η επίδραση της και ευτυχώς τα τελευταία χρόνια έχει μπει και στα σχολεία της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Από την προσωπική μου εμπειρία ως εκπαιδευτικός, θα πω πως η παιδεία ξεκινά από το σπίτι, τους γονείς και το στενό περιβάλλον ενός παιδιού. Όταν εκεί δεν μπαίνουν γερές και σωστές βάσεις, η μουσική είτε ως σχολικό μάθημα είτε ως ωδειακό, δεν μπορεί να κάνει θαύματα. Όλα είναι συγκοινωνούντα δοχεία. Μην ξεχνάτε πως το σύστημα δεν ήθελε ποτέ λαούς με παιδεία. Και φαίνεται ξεκάθαρα αυτό από την σύγχρονη τηλεόραση και το τι προωθούν τα ραδιόφωνα τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια, τουλάχιστον.

Πώς μπορεί ένας γονιός να ανακαλύψει το ταλέντο του παιδιού του στη μουσική;

Αυτό είναι εύκολο γιατί τα παιδιά που έχουν την τάση να ασχοληθούν με την μουσική το δείχνουν ή το εκφράζουν δυνατά. Βέβαια καλό θα ήταν να παροτρύνουν όλοι οι γονείς τα παιδιά τους να ασχοληθούν έστω και λίγο, εμπειρικά καθαρά και να ανακαλύψουν αυτήν την παγκόσμια γλώσσα πνεύματος, σώματος και ψυχής.

Διδάσκεται σήμερα η μουσική παράδοση μέσα από την εκπαίδευση;

Ναι διδάσκεται καί στο μάθημα της μουσικής με τραγούδια και θεωρία καί στο μάθημα της γυμναστικής με τους παραδοσιακούς χορούς. Εμπειρικά θα πω πως τα παιδιά έχουν επαφή με την παράδοση γιατί τα πανηγύρια είναι ακόμη θεσμός στην ύπαιθρο, δεν τους είναι κάτι άγνωστο. Παρουσιάζουν όμως πολλές αδυναμίες ως προς την ελληνική έντεχνη, ελαφρά και λαϊκή μουσική του περασμένου αιώνα καθώς και την δυτικoευρωπαϊκή μουσική. Δεν γνωρίζουν την Κάλλας, τον Μότσαρτ, τον Χατζιδάκι, τον Γιαννίδη, τον Ξαρχάκο και πολλούς ακόμη. Προσπαθώ μέσα από τις χορωδίες που δημιουργώ να κοινωνώ το ρεπερτόριο όλων αυτών και να το μαθαίνουν τα παιδιά. Συνήθως αντιδρούν θετικά

Υπάρχουν Έλληνες αξιόλογοι μουσικοί, με μουσική κατάρτιση και γνώσεις;

Μα το ρωτάτε; Ακούστε κάτι. Το γεγονός που με θλίβει είναι πως νέοι άνθρωποι όπως κι εγώ, που μεγαλώσαμε κι εμείς πια, ζούμε την χειρότερη εποχή για την τέχνη. Θα ήθελα να είμαι ένας από αυτούς τους ελάχιστους που κατάφεραν με τον τρόπο τους, με χρήματα και δεν ξέρω και τι άλλο, να ανέβουν πολύ ψηλά αλλά από την άλλη λέω πως μου αρκεί που κατάφερα – μέσα στην παρακμή που ζούμε τα τελευταία χρόνια – να γνωρίζω πολύ καλά ο ίδιος την τέχνη που ασχολήθηκα πολλά χρόνια, να ζω με λίγα χρήματα αλλά η ψυχή μου να ναι καθαρή και περήφανη που δεν έκανε εκπτώσεις σε τίποτε. Μεταφυσικά πιστεύω πως τελικά όλα είναι σχετικά, ο καθένας έχει τον δικό του δρόμο και την κορυφή του και κάπως έτσι δίνονται οι απαντήσεις στα αναπάντητα και η ψυχή συνεχίζει το ταξίδι των εμπειριών της.

Ποια είναι τα μελλοντικά μουσικά σας σχέδια;

Άμεσα θα ξεκινήσω ηχογραφήσεις για κάποια τραγούδια που περιμένουν στο συρτάρι, καινούρια και διασκευές και σιγά σιγά θα επιστρέψω σε ζωντανές εμφανίσεις μετά από ένα δύσκολο χειμώνα που είχα πέρσι λόγω προβλήματος της υγεία μου. Νιώθω όμορφα και είμαι έτοιμος να δημιουργήσω και πάλι!

https://www.youtube.com/watch?v=XskE_rC-avg

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ

Ο Νίκος Καρακαλπάκης γεννήθηκε στην Αθήνα. Είναι απόφοιτος του τμήματος μουσικών σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών και αριστούχος παμψηφεί του τμήματος σύγχρονου τραγουδιού του Εθνικού Ωδείου Αθηνών. Παράλληλα σπούδασε πιάνο κι ανώτερα θεωρητικά της μουσικής. Εργάζεται ως αναπληρωτής καθηγητής μουσικής στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση από το 2007 και παράλληλα παραδίδει μαθήματα ορθοφωνίας και σύγχρονου τραγουδιού.
To ντεμπούτο του στο τραγούδι έγινε με τη συμμετοχή του στο έντεχνο σχήμα των Graviton και τον ομώνυμο δίσκο τους και ακολούθησαν συνεργασίες – δισκογραφικά και σε ζωντανές εμφανίσεις – με δημιουργούς όπως ο Γιάννης Σπανός, ο Γιώργος Χατζηνάσιος, η Λίνα Νικολακοπούλου, η Νένα Βενετσάνου, , ο Λίνος Κόκοτος, ο Φίλιππος Γράψας, η Πηγή Λυκούδη, ο Γιώργος Καγιαλίκος, η Αρετή Κοκκίνου, η Μαρία Παπαδάκη, ο Θανάσης Σάλτας, και πολλοί ακόμη.
Έχει τραγουδήσει στην Ελλάδα και το εξωτερικό δίπλα σε σημαντικούς ερμηνευτές, ηθοποιούς και μουσικούς ενώ επιμελείται τα μουσικά προγράμματα που παρουσιάζει.
Ιδιαίτερη για εκείνον στιγμή ήταν η συμμετοχή του στη συναυλία που δόθηκε υπό την αιγίδα του Ελληνικού Προξενείου στο Σισμανόγλειο Μέγαρο Κωνσταντινούπολης με τίτλο «Έλληνες ποιητές στην Κωνσταντινούπολη με μουσική της Πηγής Λυκούδη» προς τιμή και με τη παρουσία του Οικουμενικου Πατριάρχη Κων/πολεως κ.κ Βαρθολομαίου τον Νοέμβριο του 2011 καθώς και το πρόσφατο ατομικό ρεσιτάλ του στον Φιλολογικό Σύλλογο «Παρνασσός» σε τραγούδια του Γιώργου Χατζηνάσιου τον Μάιο του 2018.
Τον Δεκέμβριο του 2016 κυκλοφόρησε την πρώτη του προσωπική δισκογραφική δουλειά με τον τίτλο «Ό,τι Μας Ανήκει»* από την M.L.K σε επιμέλεια παραγωγής δικής του και ενορχηστρώσεις της Αρετής Κοκκίνου, με υπογραφές σημαντικών δημιουργών και συντελεστών. Το album «Ότι μας ανήκει» το πρώτο εξάμηνο της κυκλοφορίας του βρέθηκε στα πρώτα 40 ελληνικά και ξένα cds σε πωλήσεις στην Ελλάδα σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της IFPI ενώ έχει παρουσιαστεί από σημαντικούς ραδιοφωνικούς σταθμούς, έντυπα και site.
Τον Δεκέμβριο του 2018 κυκλοφορεί το digital single “Οι σταγόνες της αγάπης” σε μουσική Λάκη Παπαδόπουλου και στίχους του Μάνου Τσιλιμίδη.
ΔΙΣΚΟΓΡΑΦΙΑ:
• Graviton – “Graviton” (Protasis Music, 2004)
• Nikos Karakalpakis -“Turning the tide” – Digital single (Nucafe Records,2012)
• Super Hits 2013 (collection)- “Turning the tide” (Nucafe Records, 2013)
• Πηγή Λυκούδη, Φίλιππος Γράψας– “Εν ονόματι του χρόνου” (EMΣΕ, 2015)
• Νίκος Καρακαλπάκης – “Άνοιξη | digital single” (Music Art Lab, 2016)
• Nίκος Καρακαλπάκης – “Ακριβή μου καρδιά | digital single” (Music Art Lab, 2016)
• Π.Λυκούδη , Θ.Σάλτας – “Τα πάθη της αγάπης” (Fm records, 2016)
• Νίκος Καρακαλπάκης -“Ό,τι μας ανήκει ” (MLK, 2016)
• Νίκος Καρακαλπάκης – “Οι Σταγόνες Της Αγάπης” (MLK, 2018)

Links :
http://www.youtube.com/nikoskarakalpakis

https://www.facebook.com/karakalpakis/