Μήνας Τσαμπάνης: “Ένα βιβλίο πάντα κοσμίζει το χέρι. Θα ήθελα να δοθεί περισσότερη συμπάθεια σε λογοτεχνικά είδη που τώρα αρχίζουν να ανθίζουν στην Ελλάδα”

Συνέντευξη στην ποιήτρια-συγγραφέα Εύα Πετρόπουλου-Λιανου

“Το είδος το οποίο αγαπώ και είναι η Επιστημονική Φαντασία (στη περίπτωση του δικού μου βιβλίου η Ε.Φ. η οποία συναντάει και άλλα λογοτεχνικά είδη όπως η κωμωδία, το δράμα το Shonen) είναι περισσότερο συμβατή και συμπαθής στην Ευρώπη και ειδικά στην Αγγλία”

Τι πιστεύεις για τη λογοτεχνία στην Ελλάδα; Καταρχήν θέλω να εκφράσω τη βαθύτατη ευγνωμοσύνη μου για το βήμα που μου δίνετε. Το εκτιμώ αφάνταστα και εκφράζω την απροσμέτρητη ευγνωμοσύνη μου.  

Ως προς την απάντηση της ερώτησης… Το βιβλίο πάντα είχε μια περίοπτη θέση στη καρδιά του Έλληνα αναγνώστη. Μπορώ να σας πω ότι στο νοσοκομείο που δουλεύω, τόσο συνάδελφοί μου όσο και ασθενείς, έχουν ένα βιβλίο στο χέρι και διαβάζουν.

Αστυνομικό; Αισθηματικό; Δεν έχει σημασία, Το θέμα είναι ότι ένα βιβλίο πάντα κοσμίζει το χέρι. Αυτό που θα ήθελα είναι να δοθεί περισσότερη συμπάθεια σε λογοτεχνικά είδη που τώρα αρχίζουν να ανθίζουν στην Ελλάδα όπως λόγου χάρη η Λογοτεχνία Φαντασίας και όλα τα παρακλάδια και φέρουν ελληνική χείρα στη συγγραφή.

Γιατί στο εξωτερικό; Ο Κόκκινος Μαχητής που έχω γράψει θεωρώ ότι θα μπορέσει να δείξει το πλήρες δυναμικό του και να πιάσει το μήκος κύματος ενός Ευρωπαίου αναγνώστη. Το είδος το οποίο αγαπώ και είναι η Επιστημονική Φαντασία (στη περίπτωση του δικού μου βιβλίου η Ε.Φ. η οποία συναντάει και άλλα λογοτεχνικά είδη όπως η κωμωδία, το δράμα το Shonen) είναι περισσότερο συμβατή και συμπαθής στην Ευρώπη και ειδικά στην Αγγλία.  

Διαβάζουν στην Ελλάδα; Υπάρχουν πολλοί αναγνώστες που διαβάζουν Ε.Φ. στην Ελλάδα. Θέλω όμως να συστήσω να μην γίνονται συγκρίσεις πάντα με τους αντιπροσώπους  του εξωτερικού και θέλω να βλέπουν με περισσότερη, να το πω συμπάθεια, τα ελληνικά βιβλία. Όλοι έχουμε τη δική μας ταυτότητα και αυτή αποκαλύπτεται στο τρόπο γραφής μας.  

Έχει πιθανότητες να κάνει καριέρα στη λογοτεχνία ένας νέος άνθρωπος; Και βέβαια. Με τους κατάλληλους ανθρώπους στο τιμόνι και με ένα καλαίσθητο σύγγραμμα όλα είναι δυνατά. Και εδώ οφείλω να πω δύο ονόματα… Δημήτρης Χριστοδούλου και Δημήτρης Θανασούλας. Σαν Μηνάς Τσαμπάνης οφείλω να πω ένα τεράστιο ευχαριστώ σε αυτούς  τους δύο στυλοβάτες που έστησαν έναν εκδοτικό οίκο στη καρδιά του Λονδίνου και προωθούν με αξιοσημείωτη επιτυχία τις δουλειές των Ελλήνων συγγραφέων. Έργα όπως The Legend of Samurai Nogasiga San, Shakespeare On Mars και The Chip of Knowledge και τόσα πολλά άλλα, γνωρίζουν τρομακτική επιτυχία σε πλατφόρμες όπως η Amazon! Greek rules! Κ. Δημήτρη μου, από μένα και από μια γνωστή σας, Ένα τεράστιο Ευχαριστώ!  

Εικόνα. Πόσο ρόλο παίζει σε ένα βιβλίο; Καλώς ή κακώς, η εξωτερική εικόνα παίζει ένα πολύ σημαντικό ρόλο αν και σαν Μηνάς Τσαμπάνης υποστηρίζω το απόφθεγμα “Μη κρίνεις το βιβλίο από το Εξώφυλλο”.  

Μια φράση από ένα βιβλίο. Eπειδή το Shakespeare On Mars το λά-τρε-ψα, διάλεξα μια πρόταση από τη τελευταία σελίδα από αυτό το βιβλίο, λίγο πριν το τέλος το οποίο αντιπροσωπεύει στο 100% τη παγκόσμια τάξη πραγμάτων…  

Τα πάντα ρεί και μηδέποτε κατά τ’ αυτό μένειν (Everything flows and nothing stays the same).  

Τα πάντα ρέουν (κυλάνε σα το ποτάμι) και τίποτα δε μένει το ίδιο…  

Το Σύμπαν είναι μια επέκταση που συνεχώς ρέει προς το διηνεκές και ποτέ δε μένει το ίδιο!  

Και τίποτα δεν θα είναι το ίδιο μετά την επέλαση του εκδοτικού οίκου On Time Books.

Σας αφιερώνω τους κάτωθι στίχους μου με όλη μου τη καρδιά…  

Κ’ ήρθα μάτια μου κοντά σου  

Με κομμένα τα φτερά μου  

Μπαίνω μέσα στη ματιά σου  

Με πυξίδα τα φιλιά  μου  

Κ’ εσύ  μου είπες πάλι  

Μαζί  να πάμε κ όπου μας βγάλει  

Σε αγαπώ  

(Μηνάς Τσαμπάνης 2022)  

Ευχαριστώ πολύ τόν αγαπητό φίλο, εικονογραφο, συγγραφέα.

Ευχόμαστε να είναι καλοταξιδο το βιβλίο του και το σύμπαν να είναι ευγενικό… μαζί του  Εύα Πετρόπουλου Λιανου

Σύντομο bio. Ο Μηνάς Τσαμπάνης ζει στο Γέρακα Αττικής. Εργάζεται σαν Νοσηλευτής σε γνωστό νοσηλευτικό ίδρυμα των Αθηνών καθώς επίσης προσφέρει σε ασθενείς νοσηλεία κατοίκων.

Από μικρός λατρεύει τα κόμικς με υπέρ ήρωες και τα λογοτεχνικά είδη της Επιστημονικής Φαντασίας, του Τρόμου και του αισθηματικού δράματος καθώς και τα μάνγκα. Είναι ερασιτέχνης σκιτσογράφος, αυτοδίδακτος.  Επίσης γράφει στίχους για λαϊκά τραγούδια. Σταθμός σε αυτό το μέτωπο αποτελεί η συνεργασία του με τη πασίγνωστη ερμηνεύτρια Στέλλα Κονιτοπούλου στα τραγούδια Ιθάκη, σε μουσική Στέλιου Τζανετή, και Θάλασσά μου σε μουσική Γιάννη Γιοκαρίνη. Συνεργάζεται επίσης με τη συνθέτη κ. Ελένη Μπελιμπασάκη και μελλοντικά με τον κ. Ντίνο Χειρουβείμ ως προς τη κυκλοφορία τραγουδιών στη πλατφόρμα της You Tube.

Σαν συγγραφέας έχει κυκλοφορήσει το μυθιστορήματα Η Θλιμμένη Πριγκίπισσα των Ωκεανών και Ο Κόκκινος Μαχητής της Γης από τις Εκδόσεις Ανάτυπο και το ψυχολογικό θρίλερ Μοβ Το Χρώμα της Λύπης από τις Εκδόσεις Ζενίθ.

Το διήγημα Ένα Μάθημα Ζωής Από Ένα Ξένο διακρίθηκε στο Πρώτο Διαγωνισμό Επιστημονικής Φαντασίας που διοργανώθηκε από τις Εκδόσεις Ανάτυπο. Επίσης, το διήγημα Μάρτυρες φιλοξενείται στις σελίδες της συλλογής Έπος της Φαντασίας: Ανάσταση που προέκυψε στα πλαίσια διαγωνισμού που έγινε για λογαριασμό του φεστιβάλ Φαντασίας Φαντασμαγόρια τη χρόνια 2018 ενώ την ίδια χρονιά, το διήγημα Φως Στο Σκοτάδι διακρίθηκε στο διαγωνισμό Larry Niven που διεξήχθη από τις Εκδόσεις Συμπαντικές Διαδρομές.

Το διήγημα Η Υπόσχεση φιλοξενείται στις σελίδες της συλλογής Κοσμικό Έρεβος που θα κυκλοφορήσει στα πλαίσια του Φαντασμαγόρια 2020. Το διήγημα Εκδίκηση Σε Ονειρικό Πλάνο ήρθε τρίτο σε ισοπαλία στο διαγωνισμό Larry Niven 2019.

Το διήγημα Η Ερώτηση φιλοξενείται στις σελίδες της συλλογής Ηλιαχτίδες που κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Ηλιαχτίδα.

Το διήγημα Αποχαιρετισμός στη Γη, φιλοξενείται στις σελίδες του τέταρτου τεύχους Crime and Horror από τις Εκδόσεις Άγρια Δύση.

Τέλος στις σελίδες του ebook Γράφοντας ή απεικονίζοντας την επόμενη ημέρα της Covid – 19 το οποίο δημιουργήθηκε από το ομώνυμο Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα του Τμήματος Ιατρικής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, φιλοξενείται το διήγημα Η Φράση που Ήθελε να Ακούσει το οποίο συνοδεύεται από ένα σκίτσο σε στυλ μάνγκα.