Ερατώ Αλακιοζίδου: “Ο Πολιτισμός και η έκφρασή του είναι το Α και το Ω της ανθρώπινης υπόστασης και αυτό είναι κάτι που δεν πρέπει να πηγαίνει στα αζήτητα”

“…Το Δημοτικό Ωδείο Πυλαίας Χορτιάτη το έτος 2022 έχει την επέτειο των 10 χρόνων λειτουργίας του και ήδη έχει ολοκληρωθεί ο προγραμματισμός για το 2022, ο οποίος περιλαμβάνει πολλές δράσεις εκπαιδευτικές, καλλιτεχνικές, open call, φεστιβάλ, σεμινάρια, συνεργασίες με φορείς της πόλης και την ολοκλήρωση της αδελφοποίησης του Δημοτικού Ωδείου Καλαμάτας με το Δημοτικό Ωδείο Πυλαίας Χορτιάτη”

Ποια είναι τα συναισθήματά σας για το 2021; Παρόλο που το 2021 ήταν μια πολύ δύσκολη χρονιά κυρίως λόγω των επιπτώσεων της πανδημίας με πολλές ανθρώπινες απώλειες, θλίψη, απομόνωση, δυσκολίες, σκοτεινιά και απελπισία, θα έλεγα, πως το δεύτερο μισό του έτους κυρίως από το καλοκαίρι και μετά- για μένα προσωπικά- ήταν εντελώς διαφοροποιημένο από το πρώτο εξάμηνο τους έτους. Και αυτό γιατί οι συνθήκες λόγω της πανδημίας ήταν σαφώς καλύτερες ως προς τις απαγορεύσεις και τους περιορισμούς για την υλοποίηση δράσεων. Έτσι κατάφερα να κάνω αρκετά από αυτά που είχαν αναβληθεί με αποτέλεσμα οι καλοκαιρινοί μήνες να είναι γεμάτοι με εμπειρίες, καινούργιες εικόνες και συνεργασίες. Μπορώ να πω, πως το δεύτερο εξάμηνο του 2021 με αποζημίωσε πλήρως για όλα αυτά που χάθηκαν τους προηγούμενους μήνες. Από αυτό το έτος λοιπόν κρατώ επιλεκτικά μόνο τα θετικά.

Συμφωνείτε με τα νέα μέτρα της κυβέρνησης ως προς την αντιμετώπιση της πανδημίας; Η αλήθεια είναι πως κάποια μέτρα δεν έχουν καμία απολύτως λογική, και πως ο κόσμος έχει κουραστεί από τη χρονική διάρκεια της πανδημίας και από την συνολική ταλαιπωρία γενικότερα. Δεν πιστεύω όμως πως σε γενικές γραμμές διαφέρουμε από άλλες χώρες του κόσμου ως προς την λήψη αναγκαίων μέτρων. Παντού υπάρχει ένα συγκεκριμένο πλαίσιο που λίγο η πολύ διαμορφώνεται από τις εκάστοτε κυβερνήσεις με παραλογισμούς η χωρίς.

Ποιο θα είναι το μέλλον του Πολιτισμού το 2022; Βλέποντας πάντα τη θετική πλευρά των πραγμάτων, θεωρώ πως το 2022 θα είναι μια χρονιά που παρόλες τις δυσκολίες θα αποτελέσει το συνδετικό κρίκο της επαναφοράς μας σε μια πιο λειτουργική καθημερινότητα οδεύοντας προς ένα πιο φωτεινό 2023. Δεν νομίζω πως θα είναι μια εύκολη μετάβαση, αλλά σίγουρα θα υπάρξει με τον έναν ή τον άλλο τρόπο. Σε όλο το διάστημα του εγκλεισμού οι άνθρωποι του Πολιτισμού βρήκαν εναλλακτικές λύσεις και τρόπους δημιουργίας. Ενδεχομένως το διαδίκτυο να αποτελέσει ένα μέρος ενός κύκλου δημιουργικών  προτζεκτ που θα το ενσωματώνουν ως μια δεδομένη συνθήκη η παράμετρο. Σαφώς, ο Πολιτισμός θα πρέπει να είναι προτεραιότητα για την Πολιτεία, καθώς και η στήριξη των καλλιτεχνών που πλήττονται. Ο Πολιτισμός για να έχει μέλλον πρέπει να έχει παρόν. Η έννοια του Πολιτισμού στη σύγχρονη εποχή περιλαμβάνει όχι μόνο τις Καλές Τέχνες αλλά αφορά επίσης και στον τρόπο ζωής, στην πρόσληψη της ιστορίας, στην αυτοσυνειδησία της κοινωνίας καθώς επίσης και στην εξέλιξη της τεχνολογίας. Ως εκ τούτου, το εύρος του πεδίου της πολιτιστικής διακυβέρνησης και πολιτιστικής πολιτικής συνδέεται μόνο με τη σύγχρονη καλλιτεχνική δημιουργία, με το παρόν δηλαδή το οποίο έχει και μέλλον.  Και για αυτό  οι δράσεις, οι παραστάσεις, τα φεστιβάλ κλπ αποτελούν μια πολύ σημαντική δεξαμενή έκφρασης και δημιουργίας που μπορεί να δώσει τη δυνατότητα της επικοινωνίας μεταξύ καλλιτεχνών και ακροατών. Ο Πολιτισμός και η έκφρασή του είναι το Α και το Ω της ανθρώπινης υπόστασης, και αυτό είναι κάτι που δεν πρέπει να πηγαίνει στα αζήτητα.

Ως καλλιτέχνης και άνθρωπος του πολιτισμού, τι θα προτείνατε για την επιστροφή στην κανονικότητα; Κοινωνία, Απομόνωση, Κανονικότητα. Πώς θα είναι η επόμενη ημέρα; Νομίζω πως όλοι θα ζήσουμε μια διαφορετική καθημερινότητα που θα περιλαμβάνει νέα δεδομένα. Αρκετά από αυτά θα έχουν να κάνουν με συνήθειες που αποκτήσαμε κατά τη διάρκεια της καραντίνας και του περιορισμού και που κάτω από άλλες συνθήκες της «προηγούμενής» μας ζωής τα προσπερνούσαμε μπροστά στον τρελό ρυθμό των υποχρεώσεων. Η ευχή μου για το 2022 λοιπόν θα είναι η κανονικότητα της επόμενης μέρας να μην έχει καμία σχέση με την κανονικότητα του παρελθόντος, αλλά να περιλαμβάνει όλα αυτά όλα αυτά που έχουν ένα βαθύτερο νόημα και αξία για εμάς, από τα πιο μικρά μέχρι τα πιο μεγάλα. Να αποτελέσει μια νέα αρχή, ένα νέο ξεκίνημα με  έναν νέο τρόπο ζωής για όλους- όπως το επιθυμεί ο καθένας, κρατώντας όλα τα θετικά μακριά από αρνητικές σκέψεις και συναισθήματα.

Ποια είναι τα καλλιτεχνικά σχέδιά σας για το 2022; Αν και ο προγραμματισμός στην αρχή του έτους έγινε πάλι δύσκολος και απρόβλεπτος και κανένας δεν μπορεί να κάνει μακροχρόνια σχέδια, θα ήθελα να συνεχίσω τα πρότζεκτ που έμειναν στη μέση και να ξεκινήσω τις καινούργιες παραγωγές. Οπότε, κάτω από αυτό το πρίσμα έχει προγραμματιστεί άμεσα η ηχογράφηση της νέας δισκογραφικής παραγωγής Silent Landscapes και «δανείστηκε» τον τίτλο από το πρόσφατο έργο του Στάθη Γυφτάκη που γράφτηκε τον Μάιο του 2021 και ενσωματώνεται στο πρόγραμμα με τις πιανιστικές μινιατούρες και προγραμματίζεται και η επόμενη παραγωγή που ήδη έχει καθυστερήσει υπερβολικά λόγω της πανδημίας, με έργα μουσικής δωματίου για βιολί και πιάνο του G. Kancheli, τα οποία ο ίδιος πριν τον πρόσφατο θάνατό του, μου έστειλε ταχυδρομικά και ήδη θα έπρεπε να είχε γίνει, με τον εξαίρετο συνεργάτη μου και μέλος του κουαρτέτου Lutoslawsky Marcin Marcovich. Οι δισκογραφικές παραγωγές αυτές θα γίνουν με την Odradek Records.

θα ακολουθήσουν πολλές συνεργασίες με έργα σε πρώτες εκτελέσεις με το κουαρτέτο εγχόρδων Dafo, με ορχήστρες μουσικής δωματίου της Ευρώπης σε έργα που ήδη έχουν ξεκινήσει να γράφονται και που επίσης θα ηχογραφηθούν. Έχει ξεκινήσει ήδη μια συνεργασία με φορείς της Ελλάδας και του εξωτερικού για το επόμενο διεθνές φεστιβάλ Music Diaries, μια συνεργασία με τους χορευτές του Βορρά και την Καλλιτεχνική του Διευθύντρια Τατιάνα Παπαδοπούλου. Επίσης υπάρχουν και οι υπόλοιπες παραγωγές της BeArtive που έχουμε αναλάβει με το working team που έχει δημιουργηθεί και δύο προγράμματα Erasmus που συνεχίζουν τις δράσεις τους, ενώ ήδη έχει ξεκινήσει το έτος με μια συνέντευξη podcast για ένα καναδέζικο κανάλι, η οποία σύντομα θα είναι διαθέσιμη.

Παράλληλα  το Δημοτικό Ωδείο Πυλαίας Χορτιάτη το έτος 2022 έχει την επέτειο των 10 χρόνων λειτουργίας του και ήδη έχει ολοκληρωθεί ο προγραμματισμός για το 2022, ο οποίος περιλαμβάνει πολλές δράσεις εκπαιδευτικές, καλλιτεχνικές, open call, φεστιβάλ, σεμινάρια, συνεργασίες με φορείς της πόλης και την ολοκλήρωση της αδελφοποίησης του Δημοτικού Ωδείου Καλαμάτας με το Δημοτικό Ωδείο Πυλαίας Χορτιάτη. Στο πλαίσιο αυτό το 2022 έχουμε δύο in residencies, το ένα είναι για τον σημαντικότατο Έλληνα συνθέτη Γιώργο Κουρουπό  εν όψει της επετείου των γενεθλίων του ( 80 χρόνων) θα είναι ο τιμώμενος συνθέτης –Composer in Residence και το σύνολο JoveNata Ensemble που θα είναι Εnsemble in Residence ενώ θα ξεκινήσει ένας νέος κύκλος συναυλιών για την υποστήριξη των νέων καλλιτεχνών με τίτλο YOUng coNcert ARTists.

Όλα τα παραπάνω έχουν ήδη δρομολογηθεί και θα ανακοινωθούν οι αντίστοιχες ημερομηνίες μόλις οι συνθήκες το επιτρέψουν. Στα σκαριά υπάρχουν επίσης άλλα τέσσερα πρότζεκτ που θα ανακοινωθούν όταν ολοκληρωθούν. Η πορεία θα φέρει και τα επόμενα. Ελπίζω πάντα στο καλύτερο δυνατό και προσπαθώ να διατηρώ την αισιοδοξία μου.

Erato Alakiozidou

Pianist
Prof -IRC Thessaloniki State ConservatoryProf. Athens Conservatoire

Artistic Director
Pilea-Hortiati Municipal Conservatory beArtive Music Diaries I.W.F |  Idee Fixe ensemble

F|erato alakiozidou