ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΣΤΕΦΑΝΙΔΟΥ: “Yπάρχουν αρκετοί Έλληνες μουσικοί, άρτια καταρτισμένοι, που κουβαλάνε στις αποσκευές τους γνώση, εμπειρία και το δικό τους όραμα, δίνοντας πολλές φορές έναν πραγματικά δύσκολο, επίπονο και επίμονο αγώνα, άλλοτε με, και άλλοτε χωρίς αναγνώριση από μέρους της πολιτείας. Το σύστημα βλέπετε, οι κυβερνήσεις, κάθε άλλο παρά αρωγοί της τέχνης εμφανίζονται”

Ποιον μουσικό θαυμάζετε και γιατί;

Αρκετούς. Παρ’όλα αυτά, έχοντας σπουδάσει κυρίως το πιάνο και το τραγούδι, θα ήθελα να αναφερθώ αρχικά στον δάσκαλο που με βοήθησε να ανακαλύψω τη φωνή μου και να εκμεταλλευτώ τις δυνατότητές της. Το φαινόμενο Κώστας Πασχάλης.

Μεγάλος τραγουδιστής και θεατράνθρωπος.

Δηλώνω επίσης δεινή θαυμάστρια του Λεωνίδα Καβάκου, παρά το γεγονός ότι η σχέση μου με το βιολί-εκτός της ακρόασης- είναι μόνο αυτή της συνοδείας του οργάνου.

Θαυμάζω τις δεξιοτεχνικές του ικανότητες, παρακολουθώ συνεντεύξεις του επίσης, διαπιστώνοντας – ας μου επιτραπεί η έκφραση- ότι ‘’ρέει σοφία’’.

Αγαπημένος Μάνος Χατζιδάκις. Άλλοτε απέριττος, άλλοτε σύνθετος, πάντα διαχρονικός όμως, και η σχέση μου με το τραγούδι του, σχεδόν συντροφική.

“Η μουσική είναι μία, οι μουσικοί πολλοί.”
Πως θα περιγράφατε αυτή την πρόταση;

Ασφαλώς και η μουσική είναι μία αλλά εύπλαστη συγχρόνως, οι μουσικοί όμως πολλοί.

Καθένας με τη δική του έμφυτη αισθητική, τη δική του παιδεία, τα δικά του βιώματα, τα δικά του μουσικά χαρακτηριστικά.

Αν σημειωθεί δε, και η συμμετοχή του διευθυντή ορχήστρας στην περίπτωση των μουσικών συνόλων, τότε καταλαβαίνουμε ότι με την προσθήκη μιας ακόμη παραμέτρου, διαφοροποιείται το αποτέλεσμα.

Γιατί χρειάζεται η μουσική παιδεία; Είναι πολυτέλεια ή ανάγκη;

Η μουσική αναμφίβολα είναι ανάγκη. Διόλου τυχαίο ότι στην αρχαιότητα τα μαθηματικά και η μουσική αποτελούσαν βασικά μαθήματα για τα παιδιά.
Καθόλου τυχαίο και το ότι η μουσική από τα βάθη των αιώνων έως σήμερα, καταφέρνει να εκφράζει τις συναισθηματικές καταστάσεις των ανθρώπων και να συνοδεύει όλες τους τις εκδηλώσεις:

Το τραγούδι του γάμου, το μοιρολόι, το τραγούδι της τάβλας, του θερισμού, της ξενητειάς ,του έρωτα, του αγώνα, κ.α.

Είναι ανάγκη, καθώς είναι αποδεδειγμένο ότι η μουσική γεννά ευφάνταστα παιδιά αυριανούς οξυδερκείς ανθρώπους, οπλισμένους με κριτική σκέψη για τα πράγματα.

Πώς μπορεί ένας γονιός να ανακαλύψει το ταλέντο του παιδιού του στη μουσική;

Ένα παιδί που απ’τα πρώτα χρόνια της ζωής του αρέσκεται στο να αναπαράγει συχνά με τη φωνή του μελωδίες που ακούει γύρω του, αυτό πιστεύω πως είναι η πρώτη σοβαρή ένδειξη ταλέντου που διαθέτει. Έτσι απλά!

Διδάσκεται σήμερα η Μουσική παράδοση μέσα από την εκπαίδευση;

Αφ’ ης στιγμής δημιουργήθηκαν τα μουσικά γυμνάσια και λύκεια στη χώρα μας, ναι, η μουσική παράδοση άρχισε να διδάσκεται συστηματικά σ’ αυτά.

Καταρχήν οι νέοι άνθρωποι γνώρισαν παραδοσιακά όργανα των οποίων την ύπαρξη αγνοούσαν στο παρελθόν (λαούτο, ταμπουράς, κανονάκι, νέι …) κατάφεραν να τα εξελίξουν και να παντρέψουν στις μουσικές δημιουργίες τους το σήμερα με το χτες.
Βεβαίως και επειδή αναφερόμαστε στην παράδοση, ας μην παραβλέπουμε και το γεγονός ότι η παραδοσιακή μουσική από τη φύση της περνάει και προφορικά από γενιά σε γενιά, όπως επίσης κι ότι πρέπει να εμπεριέχει και κάποιας μορφής αυθορμητισμό.

Υπάρχουν Έλληνες αξιόλογοι μουσικοί, με μουσική κατάρτιση και γνώσεις;

Ασφαλώς και υπάρχουν αρκετοί Έλληνες μουσικοί, άρτια καταρτισμένοι, που κουβαλάνε στις αποσκευές τους γνώση, εμπειρία και το δικό τους όραμα, δίνοντας πολλές φορές έναν πραγματικά δύσκολο, επίπονο και επίμονο αγώνα, άλλοτε με, και άλλοτε χωρίς αναγνώριση από μέρους της πολιτείας.

Το σύστημα βλέπετε, οι κυβερνήσεις, κάθε άλλο παρά αρωγοί της τέχνης εμφανίζονται.

Ποια είναι τα μελλοντικά μουσικά σας σχέδια;

Από πάντα είχα την ιδιορρυθμία να μην θέλω να αναφέρομαι στα μελλοντικά σχέδιά μου, αντιθέτως να περιγράφω με χαρά το παρόν.

Πριν από λίγες μέρες λοιπόν, ολοκληρώθηκαν οι καλοκαιρινές εμφανίσεις που πραγματοποίησα solo πιάνο τραγούδι-αντικείμενο το οποίο λατρεύω-αλλά και με άλλους συνεργάτες.

Αυτόν τον καιρό δουλεύω την μουσική διδασκαλία της μουσικοθεατρικής παράστασης ΟΔΥΣΣΕΙΑ που υπογράφει η εξαιρετική χορογράφος-σκηνοθέτης Σοφία Σπυράτου, και της οποίας παραγωγές έχω αναλάβει μουσικά πολλές φορές. Η πρεμιέρα στις 19/10 στο θέατρο ΟΛΥΜΠΙΑ. Και βέβαια αυτές τις μέρες επιστρέφω και στους αγαπημένους μου μαθητές του Δημοτικού Ωδείου Περιστερίου, όπου εργάζομαι ως καθηγήτρια και συνοδός.

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ

-Σπουδές πιάνου(δίπλωμα, άριστα παμψηφεί) μονωδίας (δίπλωμα, άριστα παμψηφεί), θεωρητικών (πτυχία Αρμονίας και Αντίστιξης, άριστα παμψηφεί).

Σεμινάριο πιάνου (Ο.Szabo ,I.Kodaly Ουγγαρίας), ερμηνείας lied (N.Shetler, Aκαδημία Mozarteum Σάλτσμπουργκ), χορωδιακού τραγουδιού (Α. Κοντογεωργίου).

-Συναυλίες με τα Μουσικά Σύνολα της ΕΡΤ (Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα, Ορχήστρα Σύγχρονης Μουσικής, Χορωδία), τη Χορωδία Fons Musicalis και τα Μουσικά Σύνολα του Δήμου Αθηναίων, σε Οπερες Ορατόρια, Εργα Σύγχρονων Ελλήνων Συνθετών.

Πραγματοποίηση εμφανίσεων με τραγουδιστές όπως: Β.Λέκκας,Αλίκη Καγιαλόγλου, Η.Λιούγκος, Σ.Γιαννάτου, Κ.Θωμαϊδης κ.α.

-Συνεργασίες με το θέατρο (Τρένο στο Ρουφ, Παιδική Σκηνή του Γυάλινου Μουσικού Θεάτρου, Χοροθέατρο Σ.Σπυράτου, Badminton).

-Μουσική Προετοιμασία και Συνοδεία στην τάξη Μελοδραματικής του Ελληνικού Ωδείου

-Μουσική Προετοιμασία για τραγουδιστές και ηθοποιούς στις παραστάσεις :Ιερά Τραγούδια του Ερωτα (Ν.Μαμαγκάκης), Αντιγόνη(Θ.Στάθης), Εν τω μηνί Αθήρ (Α.Ιωαννίδης), Ηλέκτρα (Μ.Νyman), Αναζητώντας τον Αττίκ (Badminton) Μια Ελλάδα Θέατρο (Badminton) Τρελαντώνης, Οδύσσεια (Prime Entertainment)

-Συμμετοχές σε CD (Μικρό έπος για τον Ανδρέα Ροδινό, και Θηλυκή Εταιρεία του Ν.Μαμαγκάκη, ηχογραφήσεις της Ενωσης Ελλήνων Μουσουργών, Οδύσσεια του Β.Μερτζάνη)

-Ατομικές εμφανίσεις ως Τραγουδίστρια και Πιανίστα σε Ρεπερτόριο Μιούζικαλ, Γαλλικό, Εντεχνο Ελληνικό, Ρετρό κ.α.

-Συνεργάτις από το 2013 του Δημοτικού ωδείου Περιστερίου,ως συνοδός και καθηγήτρια πιάνου.