Ανδρέας Κατσικούδης: “Η φωτογραφία αν δεν ξέρουμε που τραβήχτηκε, πότε, από ποιον και για ποιο λόγο… δεν λέει τίποτα”

“Για το μέλλον… ετοιμάζω μια νέα ατομική έκθεση φωτογραφίας με θέμα την ασχήμια της Αθήνας. Και τέλος στους επόμενους μήνες ολοκληρώνω το νέο μου βιβλίο Η ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΩΣ ΤΕΧΝΗ. Δεν έχω διαβάσει ένα πλήρες βιβλίο στα ελληνικά για αυτό το θέμα για αυτό ξεκίνησα πριν τρία χρόνια να το γράψω εγώ”

Σε ποιά ηλικία ανακαλύψατε ότι σας “έλκει” ο φακός; Από μικρός ένιωθα τη δύναμη της τέχνης. Πριν ανακαλύψω ότι δεν μπορώ να ζήσω χωρίς να δημιουργώ ο ίδιος, είχα ανακαλύψει την ομορφιά και την παρηγοριά που δίνει η τέχνη. Αρχικά μέσα από τη λογοτεχνία και τη μουσική και ύστερα μέσα από άλλες τέχνες.

Καλλιτέχνης γεννιέται κανείς ή γίνεται; Ο καλλιτέχνης γεννιέται για να γίνει καλλιτέχνης, αλλά αυτό δεν φτάνει. Δηλαδή γεννιέσαι με την επιτακτική ανάγκη να εκφραστείς μέσα από την τέχνη, για να το καταφέρεις όμως αυτό πρέπει να αφιερώσεις πολλά χρόνια στην καλλιέργεια της αισθητικής σου, στην εξερεύνηση των εκφραστικών μέσων, στη γενικότερη παιδεία σου και στην αυτογνωσία: ποιος είμαι και τι θέλω να εκφράσω.

Ποιά λέξη σας εκφράζει ως καλλιτέχνη; Σαν δημιουργός με εκφράζει η λέξη παιχνίδι. Όταν δουλεύω νιώθω ότι συμμετέχω σε ένα ευχάριστα κοπιαστικό και δημιουργικό παιχνίδι που ίσως μου δώσει ενδιαφέροντα αποτελέσματα για να τα μοιραστώ καταρχήν με τους φίλους μου (φωτογραφίες, ποιήματα, ταινίες, διηγήματα). Αν ακούσω ενθαρρυντικά σχόλια τότε κοινοποιώ τη δουλειά μου και για άλλους – έχω φίλους καλλιτέχνες που τους κρίνω αυστηρά, για να με κρίνουν αντίστοιχα.

Μια φωτογραφία… χίλιες λέξεις; Η φωτογραφία δεν είναι χίλιες λέξεις. Η φωτογραφία μαζί με το βίντεο είναι τα αγαπημένα μέσα αυτών που θέλουν να πουν ψέματα. Η φωτογραφία αν δεν ξέρουμε πού τραβήχτηκε, πότε, από ποιον και για ποιο λόγο δεν λέει τίποτα. Ειδικά αν δεν έχει λεζάντα. Οι φωτογράφοι της καλλιτεχνικής φωτογραφίας το ξέρουν καλά αυτό και χρησιμοποιούν συχνά τη φαινομενική «αλήθεια» της φωτογραφίας για να κάνουν τέχνη.

Τοπία, στιγμές, πρόσωπα, φύση, γάμοι, νυχτερινά κέντρα…. είναι όλα αυτά μαζί… ο φωτογράφος; Υπάρχουν πολλά είδη φωτογραφίας (επαγγελματική που περιλαμβάνει αμέτρητες υποκατηγορίες, ερασιτεχνική, καλλιτεχνική που περιλαμβάνει όλα τα αισθητικά ρεύματα που επηρέασαν γενικότερα την τέχνη) κι όλα αυτά αποδεικνύουν κάθε μέρα ότι η φωτογραφική μηχανή δεν κάνει το φωτογράφο κι ότι η φωτογραφία είναι το μεγάλο ψέμα – ποιος θα τολμήσει π.χ. να φωτογραφίσει τη νύφη όπως ακριβώς είναι και δεν θα την κάνει έστω λίγο πιο όμορφη; Ή ένα άλλο παράδειγμα, στο ρεπορτάζ, οι εικόνες που φτάνουν στα μάτια μας έχουν περάσει από το κόσκινο των μέσων (και τα μέσα, εφημερίδες, τηλεόραση κλπ, δεν ανήκουν σε όλους).

Ποιά είναι τα μελλοντικά σας σχέδια; Για το μέλλον… Θέλω να ασχοληθώ περισσότερο με το ντοκιμαντέρ, με κουράζει να γυρίσω ταινίες χωρίς χρήματα και χωρίς χρόνο και έτσι με απίστευτους περιορισμούς. Επίσης ετοιμάζω μια νέα ατομική έκθεση φωτογραφίας με θέμα την ασχήμια της Αθήνας. Και τέλος στους επόμενους μήνες ολοκληρώνω το νέο μου βιβλίο Η ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΩΣ ΤΕΧΝΗ. Δεν έχω διαβάσει ένα πλήρες βιβλίο στα ελληνικά για αυτό το θέμα για αυτό ξεκίνησα πριν τρία χρόνια να το γράψω εγώ.

Σύντομο βιογραφικό

Ο Ανδρέας Κατσικούδης τελείωσε το Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης και εργάζεται ως δάσκαλος δημοτικού από το 1999. Η αγάπη του όμως για την τέχνη ήταν πάντα μεγάλη και δραστηριοποιείται έντονα σε διάφορα επίπεδα. Διδάσκει έτσι φωτογραφία, κινηματογράφο και ιστορία τέχνης σε ενήλικες. Επίσης συμμετέχει ως καλλιτέχνης σε διάφορες εκθέσεις και φεστιβάλ και διοργανώνει κι ο ίδιος και επιμελείται εκδηλώσεις τέχνης με συμμετοχή καλλιτεχνών από όλη την Ελλάδα.

Φωτογραφία

Μετά τις σπουδές του σε αναγνωρισμένη σχολή και διάφορα σεμινάρια που παρακολούθησε, άρχισε ο ίδιος να διδάσκει σε ενήλικους και έφηβους φωτογραφία (από το 2005). Έχει κάνει δυο ατομικές εκθέσεις φωτογραφίας και έχει πάρει μέρος σε πλήθος ομαδικών και φεστιβάλ. Φωτογραφίες και κείμενά του έχουν δημοσιευτεί σε διάφορα έντυπα (π.χ. Ελευθεροτυπία, Ελεύθερος Τύπος, περιοδικά Φωτογράφος και Photonet, Κόσμος του Επενδυτή, ΤΑ ΝΕΑ, Lifo, Athens Voice κ.ά.). Αρθρογραφεί συστηματικά στο περιοδικό Photonet και στο Φωτολόγιο. Το βιβλίο του ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ κυκλοφορεί δωρεάν στο διαδίκτυο για να βοηθήσει φωτογράφους σε όλη την Ελλάδα που δεν έχουν πρόσβαση σε σεμινάρια και δασκάλους φωτογραφίας ή δεν έχουν χρόνο και χρήματα για κάτι τέτοιο.

Κινηματογράφος

Παρακολούθησε διάφορα σεμινάρια. Έχει γυρίσει 12 ταινίες μικρού μήκους που έχουν προβληθεί σε διάφορα φεστιβάλ στην Ελλάδα (π.χ. Δράμας, Χανίων κ.ά.). Πριν λίγους μήνες ολοκλήρωσε την πρώτη ταινία του μεγάλου μήκους, το ΓΙΑΤΙ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΖΟΥΜΕ, ένα ντοκιμαντέρ για το πάθος της φωτογραφίας και τους ερασιτέχνες φωτογράφους.

Trailer: https://youtu.be/-kGikWnGyws
Διδάσκει κινηματογράφο (σκηνοθεσία και παραγωγή ταινιών μικρού μήκους) στο Cinemarian. Είναι μέλος της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών.

Ποίηση

Η δουλειά του έχει παρουσιαστεί σε διάφορα έντυπα και ψηφιακά μέσα (π.χ. Ευβοϊκό Βήμα, περιοδικό Βακχικόν κ.ά.). Συμμετείχε στην ανθολογία ΜΟΝΟΔΙΑΛΟΓΟΙ (Ash in Art, 2008), ενώ το 2018 κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Κίνητρο η πρώτη του προσωπική συλλογή ποιημάτων.

Εκδηλώσεις – Φεστιβάλ

Με τη φωτογραφική του ομάδα ΔΙΑΦΡΑΓΜΑ 26 διοργανώνει πλήθος εκδηλώσεων: παρουσιάσεις φωτογράφων, προβολές ταινιών, ομαδικές εκθέσεις, φωτοεξορμήσεις κ.ά. Επίσης διοργανώνει (κάθε περίπου ενάμιση χρόνο) ένα θεματικό φεστιβάλ τέχνης με συμμετοχή καλλιτεχνών από όλη την Ελλάδα – π.χ. φεστιβάλ ΟΥΤΟΠΙΑ, 2018:

https://www.photologio.gr/photodromena/festival-outopia/