Παναγιώτης Φτάρας: “Πιστεύω ακράδαντα, ότι ο βασικός ρόλος της φωτογραφικής τέχνης, είναι η αποτύπωση του σήμερα”

Γράφει η Μάγδα Παπαδημητρίου-Σαμοθράκη (Συγγραφέας-Ποιήτρια)

ΕΠΙΜΟΝΗ ΤΕΧΝΗ ΕΝΤΟΣ ΕΚΤΟΣ Covid-19
Σύλληψη διοργάνωση & επιμέλεια από την εικαστικό Χρύσα Μπαρζόκα η οποία έχει επιλέξει εξαιρετικούς καλλιτέχνες στην ομάδα που θα παρουσιάσουν έργα που δημιούργησαν αφενός καθόλη τη διάρκεια της πανδημίας, αφετέρου έργα που εκφράζουν την πρωτόγνωρη εποχή που διανύσαμε.

Συμμετέχετε δυναμικά και εσείς στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης και θα θέλαμε δύο λόγια για την δική σας εικαστική παρουσία. Η πρόταση του εικαστικού Παναγιώτη Φτάρα για να δημιουργηθεί ένα ημερολόγιο καραντίνας, ντύνοντας τις υπέροχες ασπρόμαυρες φωτογραφίες με τον δικό μου λόγο, από την πρώτη κιόλας ημέρα, που πάρθηκαν τα μέτρα εγκλεισμού, ήταν μια μεγάλη πρόκληση για μένα. Έχοντας συνεργαστεί με τον Παναγιώτη Φτάρα σε πολλά επίπεδα Τέχνης, ήμουν σίγουρη πως αυτή η ιδέα θα έβγαζε στο φως πρωτόγνωρα συναισθήματα. Είναι πρώτη φορά που πειραματίζομαι σ’ αυτό το είδος γραφής και ήταν συναρπαστική διαδικασία. Δεν ήξερα πραγματικά ποια φωτογραφία να επιλέξω από όλες αυτές που μου έστελνε, ώστε να δώσω φωνή και κραυγή στο κάθε του κλικ. Ο λόγος έτρεχε ως ποταμός, βλέποντας τις δυνατές του φωτογραφίες, που γεννούσαν άπειρα μηνύματα, που έδιναν γροθιά στο στομάχι, εικονίζοντας ηλικιωμένους, πρόσφυγες, παιδιά, ανθρώπους φοβισμένους με μάσκες, γυναίκες με έκδηλη αγωνία στα πρόσωπα τους, την έρημη πόλη αλλά και μέλη της οικογένειας του, σε προσωπικές στιγμές. Επιθυμώντας εκούσια τη μοναχικότητα ως ευκαιρία δημιουργικής έκφρασης, μέσα από τις ασπρόμαυρες φωτογραφίες του, ένιωσα τον παλμό της πόλης. Προβληματίζεσαι βλέποντάς τις, πώς αυτός ο μικρός ιός που δραπέτευσε από ένα εργοστάσιο στην Κίνα, έκανε όλο τον πλανήτη να γονατίσει. Όχι μόνο σωματικά αλλά και ψυχικά, αφού άφησε σε πολλούς τραύματα. Όμως η Δημιουργική έκφραση, μ’ όλες τις πτυχές της, πρέπει να είναι πάντα παρούσα και σ’ ένα τέτοιο σημαντικό γεγονός. Πέρα από τον θάνατο που σκόρπισε σ’ όλη την ανθρωπότητα και τις συνέπειες που ακολούθησαν ή θ’ ακολουθήσουν στο μέλλον, ήταν μια δημιουργική ευκαιρία για τους ίδιους τους δημιουργούς να εξωτερικεύσουν τον ψυχικό τους κόσμο αλλά να προσφέρουν πλούσιο υλικό στον ιστορικό του μέλλοντος. Πιστεύω άλλωστε ακράδαντα, ότι ο βασικός ρόλος της φωτογραφικής τέχνης είναι η αποτύπωση του σήμερα. Ευχαριστώ και πάλι για την τιμή που μου έκανε να συμμετέχω σε τούτη την σπουδαία φωτογραφική δουλειά του.

Τετάρτη 17 Ιουνίου στο Αρχαιολογικό μουσείο Θεσσαλονίκης, θα έχουμε την ευκαιρία να συναντήσουμε την ΕΠΙΜΟΝΗ ΤΕΧΝΗ με την πρώτη live έκθεση αφιέρωμα Covid-19. Θεωρείτε ότι διαθέσατε αρκετό χρόνο στη δημιουργία αυτές τις μέρες του εγκλεισμού; Πάντα πίστευα, ότι είναι χρέος ενός δημιουργού, να λαμβάνει μέρος σε τέτοιους είδους πρωτόγνωρα γεγονότα. Διέθεσα σχεδόν όλο μου τον χρόνο για την καταγραφή των γεγονότων αυτών. Πέρα από το να ανακαλύψω και να βιώσω όλα τα συναισθήματα και τα ερεθίσματα που δέχτηκα, ένιωσα την ανάγκη να εκφραστώ και να μεταδώσω μία άλλη δική μου όψη της πραγματικότητας. Τέλος να διαθέσω και να δημιουργήσω ντοκουμέντα για τον ιστορικό του μέλλοντος.

Βοήθησε η περίοδος ώστε να εκφραστείτε μέσω της τέχνης σας ή βιώσατε δημιουργικό αδιέξοδο; Κάθε άλλο, όλη την περίοδο του εγκλεισμού πήρα κατευθείαν την απόφαση να καταγράψω όλα τα γεγονότα τα οποία συνέβαιναν στην πόλη μου την Κατερίνη. Επίσης κατέγραψα πώς επηρεάστηκε ο καθημερινός τρόπος της ζωής της οικογένειας μου, στο σπίτι μας. Επικοινώνησα άμεσα με την συγγραφέα Μάγδα Παπαδημητρίου Σαμοθράκη για να συνεργαστούμε στη δημιουργία ενός ημερολογίου, που δέχτηκε άμεσα την πρόταση μου. Επίσης ένα μικρό κομμάτι ημερολογίου κάλυψε και η ποιήτρια Μαρία Αγιαννίδου από τα Γιαννιτσά.

Ποια υλικά χρησιμοποιήσατε ως μέσο έκφρασης; Το μέσο καταγραφής μου και έκφρασης ήταν η φωτογραφία.

Ενημερωθήκαμε ότι σ’ αυτή την έκθεση, ο θεατής θα γίνεται μέρος του πρότζεκτ; Ποιο είναι το μήνυμα που εσείς θα θέλατε να μεταδώσετε στον θεατή; Το μήνυμα που θέλω να μεταδώσω είναι το: πώς μπορεί η ανθρωπότητα από τη μια στιγμή στην άλλη να ελιχθεί σε τέτοιο βαθμό και αλίμονο εάν κάποτε χρησιμοποιηθεί συστηματικά από το σύστημα εναντίον μας.

Στα χέρια των καλλιτεχνων της Ε.Τ. μορφές και ιδανικά ξαναζωντανεύουν μέσα από τη καλλιτεχνική τους μεταμόρφωση.
Ιδέες επίμονων καλλιτεχνών που είναι έτοιμες να ζήσουν αξιοποιημένες ως έργα τέχνης. Ποιος είναι ο επόμενος σταθμός σας; Πολλά είναι τα σχέδια που θέλει να πετύχει ο κάθε δημιουργός. Αλίμονο αν σταματήσει να παράγει έργο. Εκτός από το ημερολόγιο λοιπόν που ήδη είναι στο στάδιο της επιμέλειας από την πλευρά των συγγραφέων, προχωρήσαμε στη β’ έκδοση της ποιητικής συλλογής «Αντανακλάσεις» σε ποίηση της Μάγδας Παπαδημητρίου-Σαμοθράκη, με τη δική μου εικαστική ματιά. Δηλαδή, εμπνεύστηκα από τα ποιήματα της. Σχεδιάζουμε όμως και μια ποιητική συλλογή, που τα ποιήματα είναι εμπνευσμένα από τις δικές μου φωτογραφίες. Όπως βλέπετε οι δυο Τέχνες μπορούν να παράξουν πολλά όμορφα πράγματα, δίνοντας μια άλλη πρόταση στην κοινωνία και ανοίγοντας άλλους δρόμους. Δεν μένουμε στάσιμοι.

Πολιτισμός και κορωνοϊός. Άλλο ένα «χτύπημα» για τον πολιτισμό ή μια «ευκαιρία» για πολιτιστική επικοινωνία; Σίγουρο είναι πως ο πολιτισμός στη χώρα μας, που γνωρίζω το τι συνέβη, ήταν από τα πρώτα θύματά του. Έκλεισαν βιβλιοπωλεία, θέατρα, μουσικές σκηνές, μουσεία, γκαλερί αλλά και σταμάτησαν οι διοργανώσεις των φεστιβάλ. Πίσω από όλα αυτά εργάζονται πάρα πολλοί άνθρωποι που εξαρτάται η ζωή τους, η επιβίωση τους. Ο Πολιτισμός είναι βασικός πυλώνας της βαριάς μας βιομηχανίας. Άρα τώρα πρέπει να τον στηρίξουμε για να κερδίσουμε το χαμένο χρόνο. Σίγουρα ο κορονοϊός ήταν αφορμή για δημιουργία. Αλλά δυστυχώς δεν επέδρασε σ’ όλους το ίδιο.

Βιογραφικό σημείωμα Ο Παναγιώτης Φτάρας γεννήθηκε το 1976 στη Νυρεμβέργη Γερμανίας. Κατάγεται από την Γανόχωρα, χωριό της Πιερίας. Επαναπατρίστηκε το 2004 όπου εγκαταστάθηκε προσωρινά στη Θεσσαλονίκη. Από το 2006 ζει και εργάζεται στην Κατερίνη. Σπούδασε «Γραφιστική» στο Τ.Ε.Ε. Θεσσαλονίκης, στην ειδικότητα «Γραφικών Τεχνών του Τομέα Καλλιτεχνικών Εφαρμογών», καθώς και στο I.E.K. Κατερίνης στην ειδικότητα «Σχεδιαστής μέσω Ηλεκτρονικών Συστημάτων». Εργάστηκε από το 2006 έως το 2017 στην Αρχαιολογική Υπηρεσία της Κατερίνης ως Γραφίστας, Σχεδιαστής και Φωτογράφος. Φωτογραφίζει περίπου δώδεκα χρόνια, δημιουργώντας κυρίως ασπρόμαυρες εικόνες. Τα τελευταία δύο χρόνια το ενδιαφέρον του στρέφεται στη φωτογραφία θεάτρου.
Από το 2015 είναι μέλος του Συλλόγου Καλλιτεχνών Εικαστικών Τεχνών Βορείου Ελλάδος. Του έχει απονεμηθεί το 1ο Βραβείο Φωτογραφίας, στον 5ο Πανελλήνιο Διαγωνισμό Εικαστικών, που διοργανώνεται από τον σύλλογο, υπό τον τίτλο “Παράλληλοι δρόμοι”.
Από την ίδια χρονιά είναι μέλος του Συλλόγου Εικαστικών Καλλιτεχνών Πιερίας όπου διδάσκει την τέχνη της φωτογραφίας. Το 2016 ίδρυσε την Φωτογραφική Ομάδα Κατερίνης στο Σύλλογο Εικαστικών Καλλιτεχνών Πιερίας. Από το 2017 είναι μέλος του Φωτογραφικού Κέντρου Θεσσαλονίκης. Το καλοκαίρι 2018 φωτογραφίζει ως επίσημος φωτογράφος, του Φεστιβάλ Ολύμπου. Είναι παντρεμένος και έχει δύο γιούς.
Βιβλία του:
Το 2018 εκδίδει τον «Χωροχρόνο», στις εκδόσεις Όστρια. Είναι το πρώτο του φωτογραφικό λεύκωμα με 126 φωτογραφίες που συνοδεύεται από 69 λογοτεχνικά κείμενα με την συμμετοχή 22 συγγραφέων και δημιουργών. Τον Απρίλιο του 2019 ο «Χωροχρόνος» προχώρησε στη Β’ έκδοση του.
Συμμετοχές σε βιβλία και εκθέσεις:
To 2017 η ποιητική συλλογή της Ειρήνης Γκόλτσιου, υπό τον τίτλο «Υπέρηχοι», από της εκδόσεις Εντευκτήριο, φέρει την φωτογραφία του στο εξώφυλλο.
Το 2018 συμμετέχει με τρία έργα του, στο εικαστικό λεύκωμα «50 Σύγχρονοι Έλληνες εικαστικοί δημιουργοί», από τις εκδόσεις Όστρια.
Στις 20 Ιανουαρίου 2019, η έκθεση φωτογραφίας του «Χωροχρόνου», συμπράττει στην μουσική παράσταση του Λουδοβίκο των Ανωγείων, που πραγματοποιήθηκε στην Κατερίνη, στο Άλλο…Καφενείο.
Στις 25 Φεβρουαρίου 2019, το Φωτογραφικό Κέντρο Θεσσαλονίκης διοργάνωσε εκδήλωση στο Café Bazaar, όπου παρουσίασε τον «Χωροχρόνο», με μία αναφορά στο συνολικό του έργο μέχρι σήμερα.
Τον Μάιο του ‎2019, συμμετέχει στην ποιητική συλλογή της Έλενας Χριστίδου, «Της ψυχής το Ηχόχρωμα», από της Εκδόσεις Ελκυστής, με 16 φωτογραφίες του. Φέρει και την φωτογραφία του στο εξώφυλλο.
Τον Ιούνιο του ‎2019, εκδίδεται η ποιητική συλλογή της Μάγδας Παπαδημητρίου – Σαμοθράκη, «Αντανακλάσεις», που φέρει 13 φωτογραφίες του.
Τον Νοέμβριο του 2019, εκθέτει είκοσι έργα του «Χωροχρόνο», στο café Ζώγια – Βιβλίο Τσάι Και Συμπάθεια, Αλεξάνδρου Σβώλου 54, στη Θεσσαλονίκη.
Τον Δεκέμβριο 2019, εκθέτει της «Αντανακλάσεις», σε ποίηση της Μάγδας Παπαδημητρίου-Σαμοθράκη, στο café Ζώγια – Βιβλίο Τσάι Και Συμπάθεια, Αλεξάνδρου Σβώλου 54, στη Θεσσαλονίκη.
Τον Δεκέμβριο 2019 συμμετέχει με ένα έργα του, στο εικαστικό λεύκωμα «Λεύκωμα Πιεριέων Εικαστικών», από τις εκδόσεις Όστρια.
Έχει παρουσιάσει τα έργα του σε τρεις ατομικές καθώς και σε περισσότερες από τριάντα ομαδικές εκθέσεις, στην Κατερίνη, Θεσσαλονίκη και στην υπόλοιπη Ελλάδα. Έργα του βρίσκονται σε ιδιωτικές συλλογές στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.

Περισσότερες πληροφορίες στην σελίδα – κανάλι του:
Facebook, Panagiotis Ftaras
Instagram, panagiotis.ftaras
Youtube, Παναγιώτης Φτάρας

Και στην ηλεκτρονική διεύθυνση:
[email protected]