Ο συγγραφέας Ανέστης Πλουμής μας μιλάει για το μυθιστόρημά του «Το στοίχημα μιας ζωής»

Ποιο ήταν το ερέθισμα για την ενασχόλησή σας με τη συγγραφή γενικά; Ξεκίνησα γράφοντας ποίηση σε νεαρή ηλικία. Είχα πολλά ερωτήματα για τη ζωή και ήθελα να εξωτερικεύσω την αγωνία μου μ’ ένα σύνολο λέξεων που να έχουν αρμονία και νόημα. Μόνο τότε ηρεμούσε η ψυχή μου. Θέματα όπως ο έρωτας, η μοναξιά, ο πόλεμος, η ελευθερία, η φιλία, οι μεγάλες αποφάσεις, η αγωνία και η ελπίδα, έγιναν η παλέτα των σκέψεών μου. Έχω 100 ποιήματα σε μια συγκεντρωτική ανέκδοτη συλλογή με τίτλο “Homus Enastrus”.
Όταν αυξήθηκαν οι επαγγελματικές και οικογενειακές υποχρεώσεις, απομακρύνθηκα από τον δημιουργικό στοχασμό και την ελεύθερη περιπλάνηση της σκέψης. Ωστόσο, τα ερεθίσματα συσσωρεύονταν μέσα μου. Πάντα με γοήτευσε το ερώτημα: “Γιατί κάνουμε αυτό που κάνουμε;”
Κατέγραφα λοιπόν παντού τις ανθρώπινες αντιδράσεις. Έψαχνα απαντήσεις. Έτσι βούτηξα στην επιστημονική βιβλιογραφία, από τις ανθρωπολογικές επιστήμες μέχρι την κοσμολογία και τις ραγδαία εξελισσόμενες νευροεπιστήμες. Η συνδυαστική μελέτη αυτών μου άνοιξε ένα παράθυρο στον κόσμο και σχημάτισα το δικό μου ανθρωποθεώρημα. Η ιδέα να γράψω ένα βιβλίο για όσα απασχολούσαν καθημερινά τον άνθρωπο, άρχιζε να ωριμάζει μέσα μου.
Δεν επιθύμησα να επιστρέψω στην ποίηση, χωρίς όμως να έχω διάθεση να την εγκαταλείψω. Κατά βάση, ήθελα να γράψω ιστορίες που μέσα τους να έχουν συναίσθημα και κάπου εκεί εμβόλιμα να περάσω διαπιστώσεις και απόψεις.
Παρακολούθησα λοιπόν σχολές δημιουργικής γραφής για σενάρια κινηματογράφου και θεατρικών έργων. Έχω γράψει και συγγράψει τέσσερα κινηματογραφικά σενάρια, δύο τηλεοπτικές σειρές και ένα θεατρικό έργο.
Η δυσκολία στη χρηματοδότηση για την ολοκλήρωση μιας ταινίας μ’ έφερε να διασκευάσω ένα από τα αγαπημένα μου σενάρια σε μυθιστόρημα. Έτσι γεννήθηκε «Το στοίχημα μιας ζωής» το οποίο είναι γραμμένο κινηματογραφικά. Το στοιχείο αυτό, όπως αποδείχτηκε μέχρι στιγμής, γοήτευσε το κοινό, γιατί σχηματίζει άμεσα εικόνες που μιλούν μπροστά του και δεν θέλει να σταματήσει την ανάγνωση γιατί δεν γίνεται αυτές να παγώσουν μέσα στο μυαλό του. Η εικόνα έχει κίνηση που σημαίνει εξέλιξη και ο αναγνώστης συνεχίζει για να δει τι θα γίνει παρακάτω. Όταν λοιπόν ένα βιβλίο δεν σε αφήνει να κοιμηθείς, όπως με έχουν ενημερώσει φίλοι αναγνώστες, τότε νομίζω είμαστε σε καλό δρόμο.

Άνεμος εκδοτική • Αιγίνης 14, 11362 Αθήνα • Τηλ.: 210 8223 574 • email: anemosekdotiki@yahoo.gr www.anemosekdotiki.gr

Ποια ήταν η κύρια έμπνευση που οδήγησε στη δημιουργία του συγκεκριμένου βιβλίου σας; Δύο είναι τα κύρια στοιχεία. Το πρώτο αναφέρεται στην αδυναμία του σύγχρονου ανθρώπου να συνάψει ερωτικές σχέσεις και να είναι απόλυτα ικανοποιημένος από αυτές.
Στην εποχή της παγκοσμιοποίησης, η επιλογή κατάλληλου συντρόφου, σε ένα κόσμο πολυσύνθετο που μεταβάλλεται ραγδαία, φαντάζει όνειρο θερινής νυκτός. Έτυχε μια φορά σε μια καφετέρια, να ακούσω από το διπλανό τραπέζι να σχολιάζουν δυο γυναίκες. «Ποιο είναι το μοντέλο του τέλειου άνδρα; Να είναι όμορφος, καλό παιδί και πλούσιος. Τα βρίσκεις όλα σε έναν; Όχι! Άρα τι κάνεις; Βρίσκεις τρεις άνδρες» και γελάσανε όλες μαζί.
Το δεύτερο στοιχείο είναι το μητρικό ένστικτο. Η αξεπέραστη αυτή βιολογική ανάγκη που διατρέχει ως μια παραβολική τροχιά όλο το έργο, από την αρχή έως στο τέλος.

Ποια ήταν η ιστορία «πίσω από την ιστορία» του βιβλίου σας; Θα σας έλεγα ευθαρσώς ότι δεν υπάρχει κρυμμένη ιστορία πίσω από το μυθιστόρημα. Δεν υπάρχει κάποιο δικό μου προσωπικό βίωμα που το μετέφερα με παραλλαγές στο βιβλίο. Ούτε κάποιο άλλο άτομο της διπλανής πόρτα μου αφηγήθηκε την δική του εμπειρία. Ούτε υπέπεσε στην αντίληψή μου κάτι από τον κόσμο της μαζικής πληροφόρησης που να ήταν σχετικό.
Πρόκειται ακριβώς για μια μυθοπλασία βασισμένη σε στοιχεία της πραγματικότητας, όπως: η καριέρα, η μητρότητα, η αγάπη, ο έρωτας, το φλερτ και οι δύσκολες διαπροσωπικές μας σχέσεις. Θέματα και απόψεις που αναπτύσσονται στους διάφορους κύκλους της ζωής μας.

Θα μπορούσατε να μας μιλήσετε λίγο για τους ήρωές σας; Σε ποιον έχετε μεγαλύτερη αδυναμία και γιατί; Ας ξεκινήσουμε από την κεντρική ηρωίδα, την Μόνικα. Είναι άτομο φιλόδοξο που φλερτάρει πάντα με την επιτυχία και δεν χαρίζεται σε κανέναν. Δεν είναι τυχαίο ότι έφτασε να γίνει οικονομική διευθύντρια και να κτίζει θυγατρικές εταιρείες στην Ευρώπη. Κάποια στιγμή αναζητεί την αληθινή αγάπη και ένα δικό της παιδί χωρίς να αφήσει την καριέρα της. Τα θέλει όλα και θα παλέψει για αυτό. Θα έρθει σε σύγκρουση με τον εαυτό της, με το συγγενικό και εργασιακό περιβάλλον αλλά και με του έρωτές της. Θα αντιμετωπίσει και θα διαχειριστεί θέσεις, αντιθέσεις, τάσεις και αντιστάσεις, σε μια προσπάθεια να επιφέρει εξισορρόπηση καταστάσεων και προσωπικών επιδιώξεων.
Ο δεύτερος ήρωας στο οποίον ο παντογνώστης αφηγητής διεισδύει στη ψυχοσύνθεσή του είναι ο Στέφανος. Ένας αφηρημένος, καλοκάγαθος και βαθιά αισθηματίας συγγραφέας. Τα συναισθήματα για αυτόν δεν είναι μια σταθερή υπόθεση. Διατρέχουν τη ψυχή του και αντανακλώνται στη συμπεριφορά του καθώς προσπαθεί να τα θέσει υπό έλεγχο. Για τον Στέφανο, κάθε συναίσθημα όπως, αγάπη, ντροπή, αμηχανία, χαρά, απογοήτευση, ενθουσιασμός και απόγνωση, αποτελούν λόγο αυτοΰπαρξης και προσωπικής ενασχόλησης. Είναι κατά βάση ένα μεγάλο παιδί.
Ο τρίτος της παρέας είναι ο Αλέξης, το ακριβοπληρωμένο υψηλόβαθμο στέλεχος της πολυεθνικής. Στον Αλέξη δεν αναλύεται σε βάθος ο ψυχισμός του διότι παραμένει σταθερός χαρακτήρας. Φυσικά θα αντιδράσει σε θέματα που δεν συμφωνεί αλλά γρήγορα θα τα θέσει υπό έλεγχο όπως αρμόζει σε ένα άτομο υψηλής ευθύνης. Μένει κατά βάση στην επιφάνεια των πραγμάτων, γευόμενος το όμορφο τελικό αποτέλεσμα, αντιπροσωπεύοντας μεγάλο μέρος του πληθυσμού ως προς το θέμα αυτό. Ωστόσο, είναι αυτός που διαθέτει το χρήμα, την χλιδάτη βίλα, τα γιοτ και τα σπορ αυτοκίνητα. Άραγε χωρίς αυτόν, θα μπορούσε να αναπτυχθεί η συγκεκριμένη ιστορία;
Οι υπόλοιποι ήρωες, οι δευτεραγωνιστές, όπως η φίλη της Μόνικας, η μητέρα της, η αδελφή της, ο μπάτλερ της βίλας, ο γιατρός και όλα τα μικρά παιδιά του έργου, υπάρχουν για να δέσει απαραίτητα η ιστορία. Θα επισημάνω ωστόσο την παρουσία των παιδιών που διατρέχει ολόκληρο το έργο. Τα παιδιά ‘’φωνάζουν’’ μέσα στο έργο. Έχουν θέσεις και απόψεις και ενώ κινούνται στην σκιά των μεγάλων γίνονται ο συνδετικός τους κρίκος.
Αδυναμία θα δείξω λίγο περισσότερο στον Στέφανο γιατί τον νιώθω και τον καταλαβαίνω καλύτερα. Το γεγονός ότι είναι και αυτός συγγραφέας δεν είναι τυχαίο. Οι ομότεχνοι έχουν πολλά κοινά μεταξύ τους. Ωστόσο η κρυφή μου αδυναμία είναι όλα τα παιδιά του έργου. Τα παιδιά, όπως είπαμε και παραπάνω, είναι αρχικά ο λόγος των σχέσεων αλλά και το αποτέλεσμά τους.

Ποια τα μηνύματα που θέλετε να περάσετε στους αναγνώστες μέσα από το έργο σας; Ότι η πίστη στον εαυτό μας, η σκληρή δουλειά και η επιμονή στον σκοπό μας, φέρνει αποτελέσματα. Δεν είναι πάντοτε εύκολο, αλλά με καθαρό μυαλό, που σημαίνει έλεγχο του νου και των συναισθημάτων, μπορούμε να πετύχουμε την ισορροπία που απαιτείται μέσα σε απρόβλεπτες και χαοτικές καταστάσεις. Ας μη ξεχνάμε, ότι ζωή ανήκει στα χαοτικά μαθηματικά μοντέλα και, ή την ελέγχεις ή σε ελέγχει. Όπως λέει κάπου και το βιβλίο: Όποιος δεν προχωρεί, οπισθοχωρεί. Στασιμότητα δεν υπάρχει.

Τι να περιμένουμε από εσάς στο άμεσο μέλλον; Έχετε ήδη ξεκινήσει το επόμενο βιβλίο σας και με τι θα καταπιαστείτε αυτήν τη φορά; Στο άμεσο μέλλον περιμένω να υλοποιηθούν τρία project.
Το πρώτο είναι το βραβευμένο μου κινηματογραφικό σενάριο, «ΟΤΑΝ Ο ΘΑΝΑΤΟΣ ΕΡΩΤΕΥΕΤΑΙ», ένα αστυνομικό ερωτικό θρίλερ, για το οποίο υπάρχει συμβόλαιο με εταιρεία παραγωγής για την ανάπτυξή του σε ταινία, εφόσον εξασφαλιστεί η σχετική χρηματοδότηση.
Το δεύτερο είναι το βραβευμένο θεατρικό μου έργο «ΤΟ ΟΝΕΙΡΟ ΤΟΥ ΔΙΑΜΑΝΤΙΟΥ» που αναφέρεται στην περίοδο της επτάχρονης δικτατορίας και το οποίο εξετάζεται από εταιρεία θεατρικών παραγωγών.
Πέραν των παραπάνω, σε πρόθεση γραφής έχω τρία σχέδια:
Το πρώτο αφορά ένα θεατρικό έργο με θέμα την ενδοοικογενειακή βία σε βάρος των ανήλικων κοριτσιών.
Το δεύτερο ένα κινηματογραφικό σενάριο, μια κωμωδία στον επιχειρηματικό κόσμο.
Και το τρίτο αφορά πάλι κινηματογραφικό σενάριο το οποίο μόλις ολοκληρωθεί θα διασκευαστεί σε μυθιστόρημα. Ανήκει στο είδος της κωμικής κοινωνικής κομεντί και αφορά τη θέση της σύγχρονης εργαζόμενης γυναίκας στα 60+ (δεν υπάρχει πλέον σύνταξη) που είναι μητέρα τεσσάρων παιδιών με εγγόνια τα οποία μεγαλώνει η ίδια ενώ ο άνδρας της την απατά. Λίγο πριν γονατίσει, καθόσον όλοι τα περιμένουν όλα από αυτήν, θα πάρει άκρως ανατρεπτικές αποφάσεις. Το σχέδιο αυτό είναι σε άμεση προτεραιότητα συγγραφής και έχει ήδη γραφτεί το 1/3 του σεναρίου.

Τέλος, ΤΟ ΣΤΟΙΧΗΜΑ ΜΙΑΣ ΖΩΗΣ έχει ήδη διασκευαστεί σε κινηματογραφικό σενάριο και περιμένοντας την ανταπόκριση του κόσμου πάνω στο βιβλίο, θα προχωρήσω στην προώθησή του για ταινία ή σίριαλ.

https://www.anemosekdotiki.gr/pezografia/stoixima.html

Ανέστης Πλουμής
«Το στοίχημα μιας ζωής»
μυθιστόρημα

ISBN: 978-960-642-010-8
σελ.: 418
σχήμα: 14×20,5 cm
τιμή: 16€ με ΦΠΑ
(-10%): 14,40€ με ΦΠΑ

Μία ελεύθερη, δυναμική γυναίκα έρχεται αντιμέτωπη με τα διλήμματα της ζωής της. Από τη μία επιθυμεί ν’ αφοσιωθεί στην καριέρα της και από την άλλη να ζήσει όσα προσπέρασε: την αληθινή ερωτική αγάπη και το βίωμα ενός δικού της παιδιού.
Τα ισχυρά «θέλω» της θα συγκρουστούν με τις άμυνες δύο διαφορετικών ανδρών. Θα οδηγήσει τις αποφάσεις και θα επιδιώξει τη φανερή, γεμάτη πάθος κοινή ερωτική τους συμβίωση. Απώτερος στόχος, να συλλάβει εν γνώσει της ένα παιδί, καρπό του κοινού έρωτά τους, ρισκάροντας να τιναχτούν όλα στον αέρα.
Θα τα καταφέρει; Θα συμπορευτούν όλοι ως ένα αρμονικό τρίγωνο; Και ποιο θα είναι τελικά το στοίχημα σ’ αυτήν τη μεγάλη εσωτερική της ανάγκη;

Ένα πικάντικο, ανατρεπτικό μυθιστόρημα, με εναλλαγές του εύθυμου και δραματικού στοιχείου, που εστιάζει στο βάθος της γυναικείας ψυχής, μέσα από τα μάτια ενός άνδρα και διαβάζεται με μια ανάσα…

Βιογραφικό σημείωμα

Γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη και ζει μόνιμα στην Αθήνα. Απόφοιτος της Σχολής Νομικών και Οικονομικών Επιστημών του Α.Π.Θ. και της Σ.Σ.Α.Σ. Οικονομικού. Φοίτησε στο Ινστιτούτο Centre d’ Etudes Diplomatiques et Stratégique (CEDS) d’ Université de IENA à Paris. Εργάστηκε σε δημοσιοοικονομικές υπηρεσίες του Δημοσίου.
Ολοκλήρωσε κύκλους σπουδών σχετικά με τη δημιουργική γραφή, την πρακτική διαλόγων, τη σημειολογία θεατρικής γραφής, την περιγραφή δραματουργικής έκφρασης, την τεχνική σεναρίου, τις διαφορές συγγραφής (για διασκευή) μεταξύ μυθιστορήματος, θεατρικού έργου και σεναρίου.
Από το 2007, ασχολείται επαγγελματικά με την συγγραφή σεναρίων, θεατρικών έργων, και μυθιστορημάτων.
Το 1989, βραβεύτηκε με έπαινο από την Πανελλήνια Ένωση Λογοτεχνών για το ποίημά του «Το παράλογο του πολέμου».
Το 2014, απέσπασε στο Λονδίνο το βραβείο κοινού «Greek film lovers club award» σε διεθνή διαγωνισμό σεναρίου ταινίας μεγάλου μήκους, με τίτλο: «Όταν ο θάνατος ερωτεύεται».
Το 2019, του απονεμήθηκε στο Λονδίνο το 3o βραβείο θεατρικής γραφής στο διεθνή λογοτεχνικό διαγωνισμό «Cosmocinema Awards – Video Poetica», για το θεατρικό έργο: «Το όνειρο του διαμαντιού».