«Νέα» ματιά στην Art Thessaloniki, γράφει ο Κώστας Παρχαρίδης.

Η συζήτηση για τη συμμετοχή της νεολαίας στην τέχνη είναι έντονη και απασχολεί πολλά χρόνια τους ιθύνοντες. Η σύνδεση του πολιτισμού με την παιδεία είναι αναγκαία και οι προτάσεις αμέτρητες. Η πράξη όμως είναι αυτή που μετράει. Ένα μικρό λιθαράκι θεωρώ ότι «μπήκε» στην 3η Art Thessaloniki. Ως ιδιοκτήτης της Chalkos Gallery συμμετείχα και φέτος στη διοργάνωση η οποία ολοκληρώθηκε με επιτυχία και ανανέωσε το ραντεβού της με γκαλερί και καλλιτέχνες από όλο τον πλανήτη για του χρόνου. Ομολογουμένως φέτος ήταν και η πιο δυνατή χρονιά σε όλους τους τομείς ( προβολή, επισκεψιμότητα, ποιότητα καλλιτεχνικών δημιουργιών, οργάνωση). Υπάρχουν ακόμη πολλές ανάγκες και δυνατότητες βελτίωσης, σε όλους τους τομείς. Και αυτό είναι το ελπιδοφόρο. Η στασιμότητα είναι η χειρότερη «αρρώστια» στο καθετί ενώ η εξέλιξη είναι η ίδια ζωή! Η 3η Art Thessaloniki μας έδωσε τη δυνατότητα, σε συμπυκνωμένο χρόνο, να βρεθούμε κοντά με όλους τους εμπλεκόμενους του επαγγέλματος (γκαλερίστες, καλλιτέχνες, επιμελητές, ιστορικούς τέχνης, ασφαλιστές, εξειδικευμένες μεταφορικές, συντηρητές, δημοσιογράφους, γραφίστες) να ανταλλάξουμε απόψεις και εμπειρίες, να θέσουμε κλαδικά ζητήματα και να μπουν βάσεις για μελλοντικές συνεργασίες. Την ώρα που βρισκόμουν σε μια συζήτηση για μια μελλοντική συνεργασία, ήχησαν στα αυτιά μου νεαρές φωνές. Γύρισα αυτόματα και είδα νεαρά παιδιά να περιεργάζονται τα περίπτερα, τα εκθέματα. Άλλα κοιτούσαν αδιάφορα, άλλα με ενδιαφέρον, άλλα με ύφος «βαριέμαι». Χαμογέλασα και θυμήθηκα αυτόματα την φράση του Νίκου Καζαντζάκη: «Έχεις τα πινέλα, έχεις τα χρώματα, ζωγράφισε τον παράδεισο και μπες μέσα».

Η επαφή των νέων με την τέχνη τους εξελίσσει, τις περισσότερες φορές ασυνείδητα, ανοίγει ορίζοντες, τους δίνει ερεθίσματα. Επίσης απευθύνεται στον οποιονδήποτε, χωρίς να λαμβάνεται υπόψη το μορφωτικό επίπεδο, η ηλικία, η οικονομική κατάσταση ή το κοινωνικό υπόβαθρό του. Απόλυτα θετικό πρόσημο θεωρείται η επίσκεψη περίπου 700 μαθητών (δημοτικά, γυμνάσια, λύκεια) και φοιτητών της σχολής καλών τεχνών, στη φετινή Art. Ο «διάλογος» με τη νέα γενιά αναζωογονεί και ταράζει τα λιμνάζοντα νερά, σε όλους τους τομείς. Το ίδιο και στην τέχνη. Και στη Θεσσαλονίκη πλέον μπορεί να ανοίξει ένας τέτοιος διάλογος. Οι βάσεις πλέον έχουν μπει. Όπως τονίζει η ψυχή της έκθεσης και Καλλιτεχνικός της Διευθυντής κ. Παντελής Τσάτσης «σε όποιες πόλεις γίνονται φουάρ αμέσως ανεβαίνει η αξία τους, γιατί μπαίνουν στον παγκόσμιο χάρτη. Οι πόλεις δημιουργούν μια καλλιτεχνική μάζωξη και μετατρέπονται σε ένα κέντρο τέχνης. Το ίδιο ευελπιστούμε και για τη Θεσσαλονίκη, η οποία μπαίνοντας σε αυτό το club των Art Fair, θα ανέβει ακόμη πιο πολύ η αξία της, θα γίνει πολιτιστικό κέντρο, γιατί στα Βαλκάνια δεν υπάρχει άλλη φουάρ».

Τα πρώτα βήματα έγιναν ήδη και αυτά που ακολουθούν είναι σημαντικά και πολύ στιβαρά. Η συμμετοχή στην έκθεση βοηθάει σε σημαντικό βαθμό στην απόκτηση τεχνογνωσίας σε σχέση με τη φύση της δουλειάς. Παίζει σημαντικό ρόλο στην ισχυροποίηση του brand name. Οι δυναμικοί εμπλεκόμενοι και πολλές χιλιάδες φιλότεχνοι αλλά και συλλέκτες έχουν την ευκαιρία να βλέπουν τις δουλειές μας, να γνωρίσουν παλιότερες δράσεις μας και να ενημερωθούν για τις επόμενες. Ήδη η Art προσδίδει καλλιτεχνική αίγλη στη πόλη, προσελκύει κόσμο από την Ελλάδα και το εξωτερικό, τονώνει τη βιομηχανία του τουρισμού αλλά και άλλα επαγγέλματα. Είναι μεγάλο προνόμιο μια γκαλερί να έχει διεθνή κλαδική έκθεση στην πόλη της και είναι σχεδόν αυτοκαταστροφικό να μην συμμετέχει με κάποιο τρόπο. Απορίας άξιον είναι η αποχή του Δήμου Θεσσαλονίκης. Εκτός του ότι θα έπρεπε να έχει μεγάλο περίπτερο μέσα στις εγκαταστάσεις της φουάρ (θυμόμαστε όλοι το περσινό άδειο και παρατημένο περίπτερο του) οφείλει να ενημερώνει τους κατοίκους και τους επισκέπτες από το «περίπτερο» που διαθέτει στην πλατεία Αριστοτέλους. Ευχόμαστε στην 4η διοργάνωση να έχει τουλάχιστον υποστηρικτικό και λειτουργικό ρόλο.

Ο Κώστας Παρχαρίδης είναι ιδιοκτήτης της Chalkos Gallery (Ιουστινιανού 21, δίπλα στην Παναγία Χαλκέων)