Η Θεσσαλονίκη αλλάζει… Νέος Δήμαρχος, νέες αντιλήψεις…

Συνέντευξη στη Βάγια Σεραφειμίδου

Ποιες είναι οι δυνατότητες κάθε κοινωνίας και ποιό το όραμα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης; Ποια είναι τα σημαντικά προβλήματα που αντιμετωπίζει η σύγχρονη αστική πόλη και ποιοι οι τρόποι αντιμετώπισης και πρόληψης τους; Υπάρχουν προσφερόμενες λύσεις για την αναδιοργάνωση μιας πόλης και αν υπάρχουνε, μπορούν να εφαρμοστούν; Υπάρχουν πραγματοποιήσιμα σχέδια ή τελικά υπάρχουν σχέδια που ξεκινούν και βγαίνουν εκτός χρονοδιαγράμματος και τις περισσότερες φορές δεν υλοποιούνται πότε; Η αναβάθμιση και η βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών μιας κοινωνίας δεν εξαρτώνται άμεσα από το «δημόσιο συμφέρον»; Από τη συλλογική προσπάθεια και συνεργασία της Δημοτικής Αρχής με τους δημότες της και από την ενεργό συμμετοχή τους;

Ποιο είναι το πλέγμα κινήτρων και προσδοκιών κάθε κοινωνίας όταν υπάρχουν αρκετά παραδείγματα μη τήρησης βασικών και στοιχειωδών κανόνων; Πώς δύναται να αλλάξει μια κατάσταση χωρίς αλληλεπίδραση και συμμετοχή; Πόσο σημαντικός είναι τελικά σε μία κοινωνία ο ρόλος της Τοπικής Αυτοδιοίκησης;

Ο Κωνσταντίνος Ζέρβας, ο νέος Δήμαρχος της Θεσσαλονίκης, «ανοίγει», την αυτοδιοικητική του ατζέντα και παραθέτει τους προσωπικούς του στόχους ως νέος ρυθμιστής και συντονιστής της Δημοτικής Αρχής στη πόλη της Θεσσαλονίκης για ένα Δήμο με λιγότερα προβλήματα και ποιότητα ζωής.

Κύριε Ζέρβα, ποιες ήταν οι δυσκολίες και οι προκλήσεις που αντιμετωπίσατε ως νέος Δήμαρχος της Θεσσαλονίκης την επόμενη της εκλογής σας; Επτά περίπου μήνες μετά, τι έχει αλλάξει στον Δήμο της Θεσσαλονίκης και στην καθημερινότητα των δημοτών; Τι επιπλέον αυτών σχεδιάζετε να κάνετε;

Οι προκλήσεις πολλές καθώς μιλάμε για τη δεύτερη μεγαλύτερη πόλη της Ελλάδας. Και τα προβλήματα επίσης. Σήμερα, έχοντας περίπου 4 μήνες στη θέση αυτή μπορώ να υποστηρίξω ότι έχουμε πλήρη εικόνα και σε αρκετούς τομείς έχουμε ήδη έργο να παρουσιάσουμε. Δεν ζητήσαμε περίοδο χάριτος και όλοι μας αντιμετωπίζουν ως μία διοίκηση ώριμη. Έχουν απαιτήσεις και υψηλές προσδοκίες. Αλλαγές υπάρχουν ήδη στην καθαριότητα, στη Δημοτική Αστυνομία και το έργο που καθημερινά παράγει, στις υπηρεσίες που έρχονται σε επαφή με τον πολίτη. Για τα Χριστούγεννα, το στολισμό και το χριστουγεννιάτικο χωριό δεν χρειάζεται να πω κάτι – όλοι το έχουν αγκαλιάσει με μεγάλη θέρμη. Από εκεί και πέρα το τεχνικό μας πρόγραμμα είναι αρκετά φιλόδοξο και με νέα φιλοσοφία που θα γίνει εμφανής με τη νέα χρονιά όταν και θα αρχίσουν τα έργα. Αναφέρομαι σε δύο μόνο στοιχεία συγκεκριμένα. Η ανάπλαση των Στάβλων Παπάφη – ένα έργο 13 εκ. ευρώ – θα δώσει νέα πνοή στην Τούμπα και μαζί με το νέο γήπεδο και μία πιθανή αξιοποίηση της Υφανέτ θα βελτιώσει αισθητά όλη την περιοχή. Από εκεί και πέρα με ένα μεγάλο πρόγραμμα συντηρήσεων θα φτάσουμε σε κάθε γειτονιά. Ασφαλτοστρώσεις, πεζοδρόμια, αστικός εξοπλισμός, φωτισμός, όλα όσα χρειάζονται για να νιώσει ο κάτοικος και ο επισκέπτης ότι βρίσκεται σε μία πόλη ευρωπαϊκή.

Ποιες δράσεις και πρωτοβουλίες προτίθεστε να αναλάβετε για την καλύτερη ποιότητα ζωής των πολιτών; Έχετε την σχετική οικονομική δυνατότητα; Τι προτίθεστε να κάνετε ώστε να βρίσκεστε πάντα κοντά στον πολίτη και να δίνετε λύσεις στις ανάγκες του ανεξαρτήτως οικονομικών συνθηκών;

Μπορούν να προκληθούν πολλές θετικές εξελίξεις σε έναν Δήμο που δεν σχετίζονται και δεν εξαρτώνται απαραίτητα από τους οικονομικούς πόρους. Πολλές μεταρρυθμίσεις σε διοικητικό επίπεδο, η αναδιάταξη του ανθρώπινου δυναμικού ή η καλύτερη και πιο αποτελεσματική λειτουργία της καθαριότητας είναι εφικτά χωρίς απαραίτητα να απαιτείται αύξηση δαπανών.
Η διοίκησή μας στοχεύει να βελτιώσει ένα ευρύ φάσμα πεδίων και για το σκοπό αυτό εργαζόμαστε με σχέδιο. Ήδη έχουμε καταρτίσει τη στοχοθεσία για το 2020 και βάσει αυτής θα προχωρήσουμε.
Μία γενική κατεύθυνση και φιλοσοφία μας είναι η εγγύτητα και η αμεσότητα στην εξυπηρέτηση του πολίτη. Θέλουμε να δίνουμε λύσεις σε καθημερινό επίπεδο και ανταποκρινόμαστε σε όλα τα αιτήματα που έρχονται. Θέλουμε να φτάσουμε σε κάθε γειτονιά, να παρέμβουμε, να διορθώσουμε, να αναπλάσουμε. Σε πρώτο πλάνο ένας πολιτισμός της καθημερινότητας που θα δείξει στην πράξη το ενδιαφέρον για όλη την πόλη και όχι μόνο για το κέντρο της.

Και βέβαια, μαζί με όλα αυτά, θεωρείστε αυτονόητη την συνεχή προσπάθεια εξοικονόμησης πόρων, ορθολογικής τους διαχείρισης αλλά και τη διαρκή αναζήτηση περισσότερων. Εκτιμώ βάσιμα ότι μία ενεργή διοίκηση μπορεί να «βρει χρήματα» στρεφόμενη σε εθνικούς και ευρωπαϊκούς πόρους και αυτό κάνουμε ήδη (βλέπε Στάβλους Παπάφη στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων).

Ένα από τα μεγάλα και σε εξέλιξη δημόσια έργα της Θεσσαλονίκης, είναι ο Μητροπολιτικός Σιδηρόδρομος. Ένα έργο με αρχικό χρονικό ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2012 και με νέο χρονοδιάγραμμα λειτουργίας το 2023. Τελικά, τι είναι αυτό που προκάλεσε την καθυστέρηση; Τι ρόλο έπαιξαν οι αρχαιολογικές υπηρεσίες, οι προηγούμενες δημοτικές αρχές, ο κρατικός μηχανισμός και η γραφειοκρατία;

Το τι έχει φταίξει το γνωρίζουν όλοι – και κυρίως οι Θεσσαλονικείς. Το έργο έχει καθυστερήσει απαράδεκτα πολύ και το χειρότερο όλων είναι πως υπάρχουν ακόμη και σήμερα δυνάμεις που «παίζουν» με τα χρονοδιαγράμματα και την ολοκλήρωση, θέλοντας να ικανοποιήσουν ιδεοληψίες και πολιτικούς τακτικισμούς. Εμείς πιστεύουμε ότι ένα δημόσιο έργο δεν πρέπει να γίνεται πεδίο πολιτικών και ιδεολογικών ανταγωνισμών, πόσο δε μάλλον το Μετρό Θεσσαλονίκης που είναι η κορωνίδα των μεγάλων δημοσίων έργων που θα αλλάξουν την πόλη.
Οι ευθύνες για την καθυστέρηση του Μετρό είναι πολλών – δεν ξέρω αν έχει νόημα πλέον να επαναλαμβανόμαστε. Για το σταθμό στη Βενιζέλου μόνο θα ήθελα να επισημάνω πως εάν είναι ακολουθηθεί η μέθοδος που τελικά επιλέγει προ ημερών από το ΚΑΣ από το 2014, σήμερα θα είχαμε Μετρό.

Από τη θέση του δημάρχου της πόλης μπορώ να υποσχεθώ ότι θα είμαστε «πάνω από το έργο». Θα ενημερώνουμε τον κόσμο, θα πιέζουμε, θα ελέγχουμε τυχόν καθυστερήσεις και αβελτηρίες. Ο Δήμος Θεσσαλονίκης θα γίνει μία επισπεύδουσα δύναμη – και για το Μετρό και για όλα τα μεγάλα έργα στην πόλη. Η Θεσσαλονίκη με εμάς στο τιμόνι δεν θα αφεθεί στην τύχη της, ούτε στις διαθέσεις των μειοψηφιών που ποτέ δεν θέλησαν την ανάπτυξη.

Κύριε Δήμαρχε, ένας από τους προσωπικούς σας στόχους, είναι το Καπάνι (Αγορά Βλάλη), στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, να γίνει μια αγορά στα πρότυπα της Μποκερία (laBoqueria) στη Βαρκελώνη, με χρονικό ορίζοντα ολοκλήρωσης των εργασιών το 2021. Πείτε μας λίγα λόγια για το έργο. Πώς προέκυψε; Πώς πιστεύετε ότι θα συμβάλλει στην ανάπτυξη της πόλης;

Υπάρχουν γωνιές τις πόλης, γειτονιές και σημεία που κρύβουν πολλές δυνατότητες καθώς είναι ξεχωριστές πινελιές εντός του αστικού ιστού. Εικόνες, γεύσεις, μυρωδιές και μιαν αίσθηση αυθεντικότητας συνθέτουν το ιστορικό κέντρο της πόλης. Το Καπάνι είναι μία τέτοια περίπτωση, όμως θεωρώ ότι είναι παραμελημένο. Θα μπορούσε να είναι τόπος υψηλής επισκεψιμότητας, ένα τοπόσημο για τη Θεσσαλονίκη, ένας μικρός προορισμός διάσημος σε όλη την Ευρώπη. Για σκεφτείτε για λίγα δευτερόλεπτα πόσες αντίστοιχες αγορές αξιοποιούν πόλεις της Ευρώπης και της Ασίας και τις έχουν μετατρέψει σε «mustvisit» τόπους; Ανέφερα τη Βαρκελώνη αλλά μήπως δεν κάνει το ίδιο η Κωνσταντινούπολη ή η Βιέννη και η Βουδαπέστη;
Αν θέλουμε τη Θεσσαλονίκη μία κοσμοπολίτισσα ευρωπαϊκή πόλη που υποδέχεται επισκέπτες από όλον τον κόσμο πρέπει να φροντίσουμε να έχει αξιοθέατα.
Στο Καπάνι οι υποδομές είναι παρωχημένες. Είμαι σίγουρος ότι οι εκεί επιχειρηματίες συμφωνούν πως απαιτείται μία καλά σχεδιασμένη παρέμβαση που θα αναβαθμίσει την περιοχή

Κύριε Δήμαρχε, έχετε δηλώσει ότι η φιλόξενη κοινωνία της Θεσσαλονίκης, μπορεί να υποδεχθεί, να φιλοξενήσει, να περιθάλψει και να βοηθήσει την ενσωμάτωση ασυνόδευτων παιδιών στην Ελλάδα και θα το κάνει σε αριθμούς που θα υπερβαίνουν τις αναλογίες της Κυβέρνησης. Με ποιο τρόπο έχει προετοιμαστεί ο Δήμος για αυτό; Έχουν δημιουργηθεί οι κατάλληλες δομές υποδοχής και στέγασης γι’ αυτά τα παιδιά;

To Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Δικαιωμάτων του Ανθρώπου έχει αποφανθεί ότι η κράτηση ανήλικων, υπό τις συνθήκες που συμβαίνει στην Ελλάδα, συνιστά «απάνθρωπη κι εξευτελιστική μεταχείριση». Πώς το σχολιάζετε; Είστε έτοιμος να ανατρέψετε αυτή την διαπίστωση;

Έχω πει ότι το μεταναστευτικό – προσφυγικό ζήτημα υπερβαίνει πιθανά τις δυνάμεις της χώρας μας αλλά αυτό δε σημαίνει ότι πρέπει να παραιτηθούμε και να αναμένουμε μοιρολατρικά. Δεν μπορούμε να καθόμαστε με σταυρωμένα χέρια και μοιρολατρικά να περιμένουμε την Ευρωπαϊκή Ένωση να πάρει πρωτοβουλίες. Η Ελλάδα είναι χώρα με σύνορα, νόμους, κανόνες, ασφάλεια και οι Έλληνες είναι λαός φιλόξενος με βαθύ αίσθημα ανθρωπισμού. Μπορώ να αντιληφθώ την έκδηλη ανησυχία των τοπικών κοινωνιών όμως από την άλλη ξέρω ότι εάν το κράτος, η Τοπική Αυτοδιοίκηση δεν πάρει πρωτοβουλίες, τότε θα οδηγηθούμε σε άσχημες καταστάσεις. Και ξαναλέω, μιλάμε για ανήλικα, για παιδιά, που μάλιστα είναι ασυνόδευτα. Τα ασυνόδευτα προσφυγόπουλα χρήζουν ιδιαίτερης προστασίας και για αυτό το λόγο την ευθύνη τους έχουν αναλάβει οι υπηρεσίες κοινωνικής αλληλεγγύης του υπουργείου Κοινωνικών Υποθέσεων και όχι Προστασίας του Πολίτη. Σκοπός της Διοίκησης είναι η δημιουργία δομών φιλοξενίας. Η χρηματοδότηση θα προέρχεται κατά 100% από το Ταμείο Ασύλου, Μετανάστευσής και Ένταξης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Οι δομές θα είναι μικρές (μέχρι 30 παιδιά) και στηρίζονται από κατάλληλο επιστημονικό προσωπικό όπως κοινωνικό λειτουργό, ψυχολόγο, εκπαιδευτικό και μεταφραστή. Στόχος είναι η δημιουργία δομών σε περιοχές που δεν υπάρχει μεγάλη συγκέντρωση αριθμού προσφύγων. Έχω την πεποίθηση ότι δεν πρέπει να κλείνουμε τα μάτια. H κοινωνία μας ανέδειξε για να δίνουμε λύσεις και όχι για να κλείνουμε τα μάτια. Δεν μπορώ να φανταστώ τη χώρα μας και την πόλη μας να επιτρέψει φαινόμενα κακοποίησης ανηλίκων, να αδιαφορεί και να παρατηρούνται εικόνες παιδιών που χωρίς φροντίδα και κρατική μέριμνα θα περιφέρονται στις πόλεις. Από εκεί και πέρα, εάν θέλετε ένα συνολικό σχόλιο για το προσφυγικό – μεταναστευτικό ζήτημα πιστεύω ότι η χώρα μας θα πρέπει να δράσει άμεσα και με σχέδιο. Κάθε ολιγωρία στη φύλαξη των συνόρων, στην καθυστέρηση εφαρμογής ενός σχεδίου είναι προβληματική.

Το EuroPride, «Το Φεστιβάλ Υπερηφάνειας» θα φιλοξενηθεί για πρώτη φορά στην Θεσσαλονίκη εντός του 2020 υπό την αιγίδα μάλιστα του Δήμου. Ποια είναι η θέση σας στη διεθνή αυτή εκδήλωση; Συμφωνείτε με όσους λένε ότι η διεξαγωγή του, μπορεί να δώσει ώθηση στο ελληνικό κίνημα για την αποδοχή των LGBTI και ότι η ομοφοβία στην ευρύτερη περιοχή των Βαλκανίων βρίσκεται σε υψηλά επίπεδα;

Θεωρείτε, ότι θεσμός αυτός, είναι μια ευκαιρία να εξομαλυνθεί ο κοινωνικός ρατσισμός απέναντι στο διαφορετικό;

Το 2020 η Θεσσαλονίκη μπορεί να φιλοξενήσει το Europride χωρίς παρατράγουδα. Είναι μία πόλη ανοιχτή, με ανησυχίες, με ευαισθησίες. Όσοι θέλουν να παρουσιάσουν τους Θεσσαλονικείς ως οπισθοδρομικούς υπερσυντηρητικούς πολίτες με αναφυλαξία στο διαφορετικό, κάνουν λάθος. Στη Θεσσαλονίκη έχει περισσέψει ο διχασμός, οι πολιτικοί τακτικισμοί που τρέφονται από τους πρώτους και οι διαμάχες. Εμείς ερχόμαστε να ενώσουμε την πόλη, ερχόμαστε να πούμε ότι η πόλη μας μπορεί να φιλοξενήσει το Europride και ταυτόχρονα να σέβεται την ιστορία της, την παράδοση και τις εθνικές εορτές.
Προφανώς πιστεύω και στηρίζω κάθε δράση κατά των διακρίσεων και του κοινωνικού ρατσισμού και για αυτό και σαν Δήμος Θεσσαλονίκης θα συνεργαστούμε με τους διοργανωτές του Εuropride ώστε να στεφθεί με επιτυχία.

Η Θεσσαλονίκη είναι αναμφίβολα, μια από τις πλέον ιστορικές πόλεις της Ελλάδας, με πολιτισμό εικοσιτεσσάρων αιώνων. Ωστόσο, έχετε δηλώσει, ότι ‘’Ουδείς πλην των Ελλήνων γνωρίζει την Θεσσαλονίκη’’. Ποιες δομές κατά την γνώμη σας πρέπει να αναπτυχθούν για την ανάδειξη και την προβολή της πόλης σε παγκόσμιο και διεθνές επίπεδο; Πιστεύετε ότι η Θεσσαλονίκη υστερεί στον τομέα της τουριστικής ανάπτυξης και αν ναι τι προτίθεστε να κάνετε για αυτό;

Αναγνωρίζω ότι έχουν γίνει κάποια βήματα στο θέμα του τουρισμού και η Θεσσαλονίκη έχει οφέλη. Στο γενικότερο κλίμα ανόδου του τουρισμού στη χώρα μας η Θεσσαλονίκη διεκδίκησε και έλαβε μερίδιο. Όμως πιστεύω ότι οι προκλήσεις είναι μπροστά μας καθώς σε πολλές έρευνες έχει αποτυπωθεί μια λανθάνουσα κατάσταση που επισημαίνει αδυναμίες και υστερήσεις.
Ζητήματα καθαριότητας, ασφάλειας, πρασίνου, φωτισμού και συγκοινωνιών φαίνεται να επηρεάζουν τον τουρισμό και να απασχολούν τους επισκέπτες όσο και τους κατοίκους. Επιπλέον, υπάρχει υστέρηση στις αφίξεις τουριστών με οικονομική δυνατότητα – τείνει να καθιερωθεί η πόλη μας ως ένας τουριστικός προορισμός χαμηλών προσδοκιών και κατανάλωσης – δείτε τις τιμές στα ξενοδοχεία. Υπάρχει σοβαρός κίνδυνος η Θεσσαλονίκη να μετατραπεί σε μη βιώσιμο και μη αποτελεσματικό προορισμό μαζικού τουρισμού. Εμείς έχουμε διαφορετική αντίληψη.

1) Στροφή στον ποιοτικό τουρισμό, άνοιγμα σε νέες αγορές
2) Ολοκλήρωση μεγάλων υποδομών
3) Ολοκληρωμένη στρατηγική marketing και citybranding, ενίσχυση της ταυτότητας της περιοχής.

Ως υποψήφιος Δήμαρχος Θεσσαλονίκης, είχατε υποσχεθεί ότι θα δημιουργήσετε έναν φορέα για τη Μακεδονία, που θα κινηθεί στα πέρατα της Οικουμένης με σκοπό να αναδείξετε πως οτιδήποτε είναι Μακεδονικό, είναι Ελληνικό. Σε ποιο στάδιο βρίσκεστε; Το έχετε πετύχει;

Η εξωτερική πολιτική των κρατών ασκείται από τις κυβερνήσεις. Αυτό όμως που μπορώ να κάνω ως δήμαρχος της πρωτεύουσας της Μακεδονίας, είναι να ενισχύσω την επιστημονική και ιστορική αλήθεια μέσα από δράσεις και πρωτοβουλίες. Για να κερδίσουμε παγκοσμίως το όνομα απαιτείται μία συστηματική προσπάθεια σε πολλά επίπεδα. Δεν αρκεί να λέμε και να υποστηρίζουμε μόνον εμείς τις απόψεις μας, ούτε η επιστημονική κοινότητα. Αν το πιστέψουν οι επισκέπτες, οι τουρίστες, οι επιχειρηματίες που δρουν και επενδύουν στη χώρα μας, αν μετατρέψουμε την ιστορική αλήθεια σε αφήγηση, σε εικόνα και ήχο, αν φτάσουμε σε όλα τα κέντρα λήψης αποφάσεων τότε θα μπορέσουμε να πούμε ότι πράξαμε το καθήκον μας.

Μην ξεχνάμε ότι σ’ αυτό το πλαίσιο δημιουργήθηκε ένα εξαιρετικό λογότυπο για την προώθηση αλλά και αναγνωρισιμότητα των προϊόντων της Μακεδονίας μας. Είναι κάτι που επιδιώξαμε ως Θεσσαλονικείς και ως Μακεδόνες, η κυβέρνηση το αγκάλιασε και έχουμε ήδη ένα πολύ καλό αποτέλεσμα.
Ο φορέας στον οποίο αναφέρεστε δεν έχει ετοιμαστεί, είμαστε μόλις 3,5 μήνες μετά από την ανάληψη καθηκόντων. Θα αναλάβω όμως σχετική πρωτοβουλία. Αυτό από την άλλη δε σημαίνει ότι δεν αναγνωρίζω την αναγκαιότητα θετικών εξελίξεων στα Δυτικά Βαλκάνια.

Ο καθηγητής Πολιτικών Επιστημών και συγγραφέας Benjamin Barber, είπε ότι θα έπρεπε να κυβερνούν τον κόσμο, οι δήμαρχοι. Πώς το σχολιάζετε; Πόσο καταλυτικός είναι ο ρόλος του δημάρχου και της τοπικής αυτοδιοίκησης στη σύγχρονη κοινωνία;

Στη σύγχρονη παγκοσμιοποιημένη κοινωνία των μεγάλων εθνών της Ανατολής και των υπερεθνικών οργανισμών της Δύσης, που η πολιτική εξουσία έχει απομακρυνθεί από το έθνος κράτος όπως αυτό το αντιλαμβανόμασταν τον προηγούμενο αιώνα, τον ρόλο της διακυβέρνησης τον έχουν αναλάβει κάποιες μεγάλες γραφειοκρατίες. Μακριά από τον πολίτη, από την καθημερινότητά του, αδυνατούν να «ακούσουν και να δουν τα αιτήματα», αδυνατούν να δώσουν άμεσες λύσεις.
Στον αντίποδα η Τοπική Αυτοδιοίκηση με την εγγύτητα προς τον πολίτη που τη χαρακτηρίζει διασώζει αυτό το πρωταρχικό στοιχείο της πολιτικής εκπροσώπησης. Οι κοινωνίες εκλέγουν αυτόν που πιστεύουν ότι θα τους κάνει τη δουλειά, αυτόν που θα δώσει λύσεις.
Ο δήμαρχος του 21ου αιώνα είναι αποδέκτης αιτημάτων και μέχρι ένα βαθμό έχει δυνατότητα ικανοποίησής τους. Σε έναν κόσμο που οι πόλεις αποκτούν βαρύτητα και φιλοξενούν περίπου το μισό πληθυσμό της γης, ο ρόλος του είναι σημαντικός.

Κύριε Δήμαρχε, υπάρχουν Δήμοι σε παγκόσμιο επίπεδο, οι οποίοι ανταλλάσσουν τις εμπειρίες καλών πρακτικών μέσω περιφερειακών και παγκοσμίων δικτύων πόλεων όπως το United Cities and Local Governments, της Ευρωπαϊκής Συνόδου Δημάρχων, το Citynet στην Ασία, ή ο συνασπισμός πόλεων C-40 για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής καθώς το 80% της ατμοσφαιρικής ρύπανσης παγκοσμίως δημιουργείται στα αστικά κέντρα. Είναι αυτό ένα μοντέλο διοίκησης που θα επιχειρούσατε;

Πιστεύτε ότι μπορείτε να αναπτύξετε συνεργασίες με άλλες πόλεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό και με ποιο τρόπο θα μπορούσε μια τέτοια συνεργασία να γίνει αποτελεσματική στο έργο ενός Δημάρχου;

Αν κάποιος ανατρέξει στην προεκλογική περίοδο θα δει ότι είμαστε η παράταξη που χρησιμοποίησε περισσότερο από κάθε άλλο τις έννοιες των καλών/ βέλτιστων πρακτικών και την ανάγκη υιοθέτησής τους και αντιγραφής τους από τη Θεσσαλονίκη. Εκεί όπου άλλοι τα έχουν καταφέρει, εκεί που άλλες πόλεις αθροίζουν επιτυχίες, τεχνογνωσία και εμπειρία μπορούμε να βρούμε τις απαντήσεις και τις λύσεις. Λύσεις δοκιμασμένες και αποτελεσματικές.
Στο σύγχρονο κόσμο άλλωστε η αλληλεπίδραση είναι δεδομένη και πιστεύω πως μόνον μέσα από συνέργειες και συνεργασία μπορούμε να φτάσουμε τους στόχους μας.

Η Θεσσαλονίκη είναι αδελφοποιημένη με 34 πόλεις, με άλλες 11 έχει σύμφωνα φιλίας και συνεργασίας, ανήκει στο Δίκτυο Ελληνικών Πράσινων Πόλεων, για να αναφέρω μερικά ενδεικτικά παραδείγματα. Προφανώς λοιπόν η εξωστρέφεια, η μεταφορά καλών πρακτικών, η συνεργασία είναι στοιχεία του δικού μας μοντέλου διοίκησης.

Άλλωστε, υποστηρίζω πως το μέλλον ανήκει στις πόλεις και όλες οι παγκόσμιες εξελίξεις φανερώνουν αυτό. Τα προβλήματα του σύγχρονου κόσμου είναι κυρίως αστικά προβλήματα – άρα οι λύσεις θα προκύψουν από το ίδιο περιβάλλον..

Ο αείμνηστος Μάνος Χατζιδάκις, είπε: Δύο είναι οι εχθροί της πολιτικής και του πολιτισμού: Ο λαϊκισμός και ο ελιτισμός. Συμφωνείτε;

Είναι όντως εχθροί καθώς αμφισβητούν και υποσκάπτουν τη δημοκρατία από θέσεις ακραίες. Από τη μία ο λαϊκισμός που προτείνει ως λύσεις απλές συνταγές σε σύνθετα προβλήματα και από την άλλη ένας ιδιότυπος ελιτισμός κοινωνικών και οικονομικών στρωμάτων που έχουν αποκοπεί από τις αγωνίες και τις ανάγκες τις κοινωνίας συνθέτουν μία δύσκολη δημοκρατική εξίσωση.
Βέβαια σε αυτό συντελούν και πραγματικές αντικειμενικές συνθήκες που έχουν να κάνουν με την παγκοσμιοποίηση, τον παγκόσμιο καταμερισμό εργασίας, την αποδυνάμωση του Κράτους Πρόνοιας και τον ατομοκεντρισμό της σύγχρονης κοινωνίας. Δεν είναι μόνον πολιτικές και κομματικές τακτικές ο λαϊκισμός και ο ελιτισμός. Είναι εκφάνσεις και προκλήσεις των καιρών μας.
Ένα καλό σημείο ισορροπίας θα ήταν η ενίσχυση της μεγάλης μεσαίας τάξης και η επανασύνδεση των ελίτ στη Δύση με τις κοινωνίες ώστε σε ένα πολιτικό πλαίσιο να βρεθούν οι προσφορότερες λύσεις. Η ψήφος να έχει αντίκρισμα και οι λαοί να νιώθουν κυρίαρχοι των εξελίξεων.

Κύριε Δήμαρχε, τι σημαίνουν Χριστούγεννα για εσάς από τη θέση του Δημάρχου αλλά και του πολίτη της πόλης; Να περιμένουν οι δημότες της πόλης κάτι διαφορετικό από εσάς στις φετινές γιορτινές εκδηλώσεις;

Οι γιορτές είναι μία πολλαπλή ευκαιρία για την πόλη. Πρώτα από όλα ευκαιρία να αποδείξουμε ότι μπορούμε. Μπορούμε να ενώσουμε δυνάμεις, να συνεργαστούμε με φορείς, να αλλάξουμε την εικόνα της πόλης και να βάλουμε τη Θεσσαλονίκη στο χάρτη των Χριστουγέννων. Δεύτερον, μπορούμε – και εν πολλοίς το έχουμε καταφέρει – με καλές χρήσεις όπως αυτή του χριστουγεννιάτικου χωριού να κερδίσουμε ξανά ολόκληρες γειτονιές που είχαν εγκαταλειφθεί και αφεθεί στην παραβατικότητα. Τρίτον, βήμα το βήμα θα φτάσουμε σύντομα σε ένα σημείο που θα μπορεί η πόλη να κοιτάει στα μάτια άλλες ευρωπαϊκές καθώς ο στολισμός όλο και θα αυξάνεται καθώς θα προστίθεται νέος.
Μέσα από τις Χριστουγεννιάτικες γιορτές, πέραν της χαράς και της ενίσχυσης του εορταστικού κλίματος ωφελείται και η αγορά της πόλης, ο εμπορικός και επιχειρηματικός κόσμος της – γεγονός που γίνεται αντιληπτό εξ’ου και η συμμετοχή του στις προετοιμασίες.

Τη συνέντευξη επιμελήθηκε η BAΓIA ΣEPAΦEIMIΔOY Δημοσιογράφος Πολιτικός Eπιστήμων.