Η Ελένη Παπανικολάου συμμετέχει στην έκθεση του Ορίζοντα Γεγονότων με θέμα “Το Μέτρο”

Επιμέλεια έκθεσης, ερωτήσεων-συνεντεύξεων Δέσποινα Πανταζή, εικαστικός

….Υπήρξαν πολλές απόπειρες να κατανοηθεί από την ανθρώπινη διάνοια η έννοια του μέτρου. Από το ομηρικό ήβης μέτρον έως την αριστοτελική μεσότητα ο λόγος έχει να κάνει με την αντίληψη μας για την γνωσιακή, ψυχική και αισθητηριακή κορύφωση του ανθρωπίνου όντος με γνώμονα τη συμμετρία, την αρμονία, το μέτρο.

Τι νοηματοδοτεί η έννοια του μέτρου στο έργο σου; Αποτελεί δομικό στοιχείο; Ακριβώς σε αυτό το σημείο υπεισέρχεται η ανάδειξη του μέτρου ως δομικού στοιχείου της απεικόνισης. Εν προκειμένω εν μέσω της δυναμικής αφήγησης της επικοινωνούμενης κεντρικής ιδέας, η θεραπεία επέρχεται διά της σύνθεσης διαφορετικών συνιστωσών. Συγκεκριμένα στη σύνθεση παρουσιάζεται ο φυσικός κόσμος (τοπίο/ πέτρες /χώμα /φυσική ζωή) σε αντίθεση  ο κόσμος του ανθρώπου και η κοινωνία του επιμένουν να ακολουθούν κανόνες ασυμμετρίας, αμετρίας ή δυσαρμονίας (κατασκευές ανθρώπινες / τανκς /πόλεμος/ καταστροφικότητα).

Μέσα από την έκθεση καταλήγουμε στο να ξαναδούμε με “κριτικά μάτια” τη σχέση της έννοιας του “μέτρου” με τον κόσμο; Η κριτική σκέψη, η οποία αναπτύσσεται και ενδυναμώνεται μέσα από την επενέργεια της έννοιας του μέτρου στον κόσμο, οδηγεί στην αντίληψη της μεσότητας, η οποία εξασφαλίζει τη συμμετρία και την αρμονία όχι μόνο σχηματικά αλλά σε ανθρώπους και θεσμούς, επίσης ιδιαίτερα δε στην οικολογική συμπεριφορά.

Το “μέτρο” προβάλει σήμερα σαν φωτεινή προοπτική θεραπείας των τραγικών διχασμών και συγκρούσεων του σύγχρονου πολιτισμού μας; Είναι τελικά όλα αυτά που οδηγούν ή περιγράφουν τη γενικευμένη κρίση και προβάλλουν την ανάγκη για εγκατάλειψη των άκρων και δρομολόγησης μιας πορείας προς τη μεσότητα, τη συμμετρία, την αρμονία όπως αυτά εννοιολογήθηκαν όχι μόνο στην αρχαία ελληνική φιλοσοφία αλλά και στη σοφία όλων των πολιτισμών και θρησκειών.

Βιογραφικό: Χρονολογία και τόπος γέννησης: το 1972 στη Μερκάδα Φθιώτιδας.

Σπουδές (τίτλος σπουδών, ίδρυμα-δάσκαλοι, χρόνος φοίτησης): (2006 – 2011) στην ΑΣΚΤ Αθηνών στο Α Εργαστήριο Ζωγραφικής με Καθηγητή τον κο Ζαχαρία Αρβανίτη, Χαρακτική με την κα Μαίρη Σχοινά και Ψηφιδωτό με την κα Δάφνη Αγγελίδου.

Κυριότερες Ατομικές εκθέσεις Εσωτερικού (Χρονολογία, χώρος, πόλη): (2018) ατομική έκθεση Ζωγραφικής στην EosArtGallery, Αθήνα.

Κυριότερες Ομαδικές εκθέσεις Εσωτερικού(Χρονολογία, χώρος, πόλη): (2008) 2η Διεθνή Τριεννάλε ΕΧ LIBRIS Λευκάδας,(2012)  ομαδική έκθεση αποφοίτων της ΑΣΚΤ για τα 100 χρόνια από την έναρξη των Βαλκανικών Πολέμων του ΓΕΕΘΑ Αθήνα,(2014) έκθεση αποφοίτων  της ΑΣΚΤ  (2010 – 2011) στον εκθεσιακό χώρο Νίκος Κεσσανλής (2015) διεθνής εικαστική έκθεση Sphinx 2015 Θήβα, (2015)7η εικαστική έκθεση Ελευσίνας Δεξαμενή Ονείρων Πολιτιστικό Κέντρο Δήμου Ελευσίνας (2016) συμμετοχή στην 1th ArtFair Thessaloniki .

Βραβεία – Διακρίσεις: (2012)  Έπαινος στο Α Διεθνή Διαγωνισμό Εικαστικών Τεχνών, Φιλολογικός Σύλλογος Παρνασσός. Άλλες δραστηριότητες: Mαθήματα σχεδίου Μόδας και Styling.

Μέλος άλλων οργανώσεων εθνικών ή διεθνών σχετικών με τα εικαστικά: Mέλος του ΕΕΤΕ Αθήνα.

Τα εγκαίνια θα πραγματοποιηθούν την Παρασκευή 20 Μαΐου στις 19.00 στο γνωστό χώρο του Ορίζοντα Γεγονότων, Κεραμεικού 88 στον Κεραμεικό από 19.00 έως 22.00.

Διάρκεια έκθεσης 20/5/2022 -31/5/2022.
Από Δευτέρα έως Κυριακή 19.00-23.00. Επιμέλεια Δέσποινα Πανταζή. Επικοινωνία 6983954934 – Δέσποινα Πανταζή, 6976689670 Τζίμης Ευθυμίου

Συμμετέχουν οι Καλλιτέχνες: Ιουλία Αθανασάκη Κύρα Αλυγιζάκη, Όλγα ανδρικόπουλου, Κίμων Αξαόπουλος, Μαρία Αργυρακοπούλου, Ειρήνη Βαζούκου, Μαγδαληνή Βογιαντζή, Ανδρέας Γαβριλιάδης, Τζίμης Ευθυμίου, Θεοδώρα Κατσίμπρα, Ουρανία Καραμούζη, Σπύρος Κόικας, Ροδάνθη Κόλλια-Ρίζου, Καλλιρόη Μαστιχιάδου, Κλεοπάτρα Μουρσελά, Λαμπρινή Μποβιάτσου, Δέσποινα Πανταζή, Ελένη Παπανικολάου, Κατερίνα Ριμπατσιού, Διαμαντής Σταγγίδης, Χρυσούλα Σκεπετζή, Γιάννης Στεμπίλης, Σοφία Τσαμπά, Στέφανος Χανδέλης, Άννα Χατζηαγγέλου, Άννα-Μαρία Χατζηστεφάνου, Νίκος Χιωτίνης, Έλλη Χούσου, Didi Fadul.

Performances: Άγγελος Σκούρτης 20/5/2022 ώρα, 22.00 “Επί Μετρώντας”

ΑΧΑΙΡΕΥΤΟΣ και Συνεργάτες του

Διαρκής εξέλιξη – Durational – Site Specific 27-5-2022 ώρα, 19.00-22.00

Κείμενο: Γιάννης Σχίζας


Το μέτρο των προσδοκιών μας. Το μέτρο των απαιτήσεων. Tο μέτρο των δυνατοτήτων μας. Και το μέτρο της επιθυμίας…

Μπορεί, άραγε, η τέχνη να  απαντήσει; Να επιθυμήσει, να υπενθυμίσει, να υπογραμμίσει; Να αποκαλύψει το μέτρο της αισθητικής χρησιμοποιώντας τη σωστή δόση αμφισημίας; Να αντιπαρατεθεί, να δημιουργήσει ή, έστω, να εξασφαλίσει τις συνθήκες για δημιουργία; Ο ήλιος δεν θα υπερβεί τα μέτρα του, αλλιώς οι Ερινύες, οι θεραπαινίδες της Δικαιοσύνης, θα τον αποκαλύψουν… Σε κάθε σκέψη που αγγίζει την αυταπάρνησή της, που αυτοπεριορίζεται, μέσα από την υπερβολή ή την έλλειψή της, αποτυπώνεται το άκρο της έννοιας του μέτρου. Η ευδαιμονία και η γέννηση του πραγματικού, επιλογή μεταξύ ακραίων σημείων. Μεταξύ μιας λαίλαπας υπερκαταναλωτισμού ιδεών και συναισθημάτων, στην παλίρροια της ανθρώπινης συμπεριφοράς και της εξουσίας που θεσπίζει, η «μεσότητα» συνιστά προϊόν άσκησης. Ατελείς, ανολοκλήρωτοι στόχοι, υπερδραστηριότητα και κοινωνικές δράσεις, άλογες επιθυμίες, εξουθενωτικές συνθήκες, ανατροπή, υπερβολή και έλλειψη, εμβολιάζοντας το ανθρώπινο πνεύμα ως δομικό στοιχείο της κοσμική τάξης, αισθητοποιούν, διαφυλάσσουν και υποδεικνύουν τον ορισμό του ανθρώπου, ως όντος που άνω θρώσκει. Ακυρώνοντας το «σκοτεινό» και επιδιώκοντας νέες αξίες, όπου το σημείο-μέτρο γεννά την συμμετρία στην ηθική του μαγικού και του ονείρου. Μέτρο ανθρώπου και πραγμάτων, πληθωρικά ακραίο παραβιάζοντας το «άλλο», διαχωρίζει συμπεριφορές που υπερβαίνουν, ανατρέπουν προς όφελος του ατόμου, στο παρασκήνιο θεωριών και μη θεωριών, φτάνοντας ως ή αγγίζοντας το αμετάκλητο «ΝΑΙ» και το ηχηρό «ΟΧΙ». Όπου η «ύβρις» ελλοχεύει σε κάθε πτυχή του πολιτισμού μας, εικόνες αθλιότητας και αυτοπαγιδεύσεις σε έναν κύκλο αυτοεξόντωσης, ανακυκλώνονται. Το μέτρο ως καταλύτης στην κατάκτηση της «ευθυμίας» μπορεί να καταστήσει τον «ΜΙΚΡΟ» αυτό κόσμο «ΜΕΓΑ».

Δέσποινα Πανταζή, εικαστικός.

ΣΥΝΤΟΜΟ ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ: Η Δέσποινα Πανταζή γεννήθηκε στον Κορυδαλλό το 1966. Σπούδασε σε ελεύθερα σπουδαστήρια ζωγραφικής.
Ατομικές εκθέσεις:
2017: “Υποψίες του Κόκκινου” ΗΩΣ Χώρος Τέχνης, Αθήνα.
2006: “Ιστορίες του μπλε” Αίθουσα Τέχνης ΑΕΝΑΟΝ, Αθήνα.
2000: “ Στο Νήμα του Μύθου” Γκαλερί ΠΕΡΙΤΕΧΝΩΝ, Αθήνα.
1999: Χώρος Τέχνης 24, Αθήνα.
1996: Αίθουσα Τέχνης Πειραιά
1996: Πολιτιστικό Κέντρο Ελευσίνας (υπό την αιγίδα του Δήμου), Ελευσίνα
1994: Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
Έχει λάβει μέρος σε πολλές ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό (ενδεικτικά: συμμετέχει σε δράσεις του “Ορίζοντα Γεγονότων”, της “Art Bank”, της Cheap Art κλπ…). Από το 1994, επιμελήθηκε την ετήσια έκθεση “ Συνάντηση Εικαστικών Δημιουργών – Μεσόγειος” υπό την αιγίδα του δήμου Κορυδαλλού. Από το 2015 συνεργάζεται με το Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας Φυλακών Κορυδαλλού (συντονισμός εθελοντικών εικαστικών εργαστηρίων και επιμέλειες εκθέσεων). 2018 ΄ΣΥΜΠΟΣΙΟ ΟΡΙΖΟΝΤΑ ΓΕΓΟΝΟΤΩΝ στο  ΕΜΣΤ “‘Οψεις της Ανεξάρτητης Εικαστικής Δημιουργίας” workshop –επιμέλεια Δ.Π. “Ενας  Διάλογος που δεν κλείνει ποτέ’ -“Ανώνυμος Αποστολέας στέλνει γράμμα σε Ανώνυμο Παραλήπτη-μαθητή-κρατούμενο  φυλλακών Κορυδαλλού
Είναι μέλος του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδος.

Ο Ιδρυτής του Ορίζοντα Γεγονότων ειναι
ο Τζίμης Ευθυμίου, εικαστικός και ο διοργανωτής του project Το Μέτρο ειναι ο Ορίζοντας Γεγονότων
Χορηγός Επικοινωνίας www.polismagazino.gr