Ηλίας Γκογκίδης: “H Συμφωνική Ορχήστρα “Μίκης Θεοδωράκης” ιδρύθηκε με σκοπό τη διάσωση και διάδοση του έργου του Μίκη Θεοδωράκη και την στήριξη νέων μουσικών”

Ο Πρόεδρος της Συμφωνικής Ορχήστρας “Μίκης Θεοδωράκης”, Ηλίας Γκογκίδης, σε μια “κατάθεση ψυχής” στο polismagazino.gr

Ηλίας Γκογκίδης: Πιστεύω ακράδαντα πως στο πρόσωπο και για το όνομα του Μίκη Θεοδωράκη, μπορεί να υπάρξει μαζική συσπείρωση, μαζική πολιτιστική συμμετοχή με εμφανή αποτελέσματα στην Τουριστική διεύρυνση της χώρας μας

Ηλίας Γκογκίδης και Συμφωνική Ορχήστρα Μίκης Θεοδωράκης. Μιλήστε μας για να γνωρίσουμε το ξεκίνημα και την πορεία σας έως και σήμερα.

Γεννήθηκα στη Κρήτη το 1999. Το 2006 ξεκίνησα τα πρώτα μου μαθήματα στο Βιολί (στην Αθήνα), ενώ λίγα χρόνια αργότερα, συμμετείχα ως Τρομπετίστας στη Φιλαρμονική Αιγινίου. Το 2015, έγινα μέλος της Φιλαρμονικής Ορχήστρας Καλαμαριάς ως κορνίστας, και λίγα χρόνια αργότερα, της Ορχήστρας & Χορωδίας Εστίας Πιερίδων Μουσών Κατερίνης. Μέσα από τα μουσικά σύνολα που είχα την ευκαιρία να συμμετάσχω, πραγματοποίησα μέχρι την ηλικία των 18 ετών περισσότερες από σαράντα (40) συναυλίες σε Ελλάδα και Εξωτερικό, ξεχωρίζοντας δύο εξαυτών, την εμφάνισή μου ως σολίστ στο βιολί στο Μέγαρο Μουσικής της Γερμανίας (2017), Medio Rhein Erft, και την εκτέλεση του Άξιον Εστί στη Κατερίνη το 2020.

Το 2018, ήταν η χρονιά που ξεκίνησα την φοίτησή μου στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο, ενώ παράλληλα, γνώρισα τον Μίκη Θεοδωράκη, όπου και ξεκινήσαμε από κοινού την οργάνωση και τη λειτουργία της Συμφωνικής Ορχήστρας στη Κέρκυρα. Το 2021, τιμήθηκα από τον Όμιλο για την UNESCO Πειραιώς & Νήσων ως Music Director of Greece, ενώ την ίδια χρονιά μου απονεμήθηκε ο τίτλος του Πρέσβη Πολιτισμού από το Ινστιτούτο Πολιτιστικής Διπλωματίας της Γαλλίας (Παρίσι). Το 2022, τιμήθηκα από το προξενείο της Αμερικής (Nashville) ως Πρέσβης Ελληνικού Πολιτισμού και το 2023 αποδέχθηκα τη πρόταση του Ροταριανού Ομίλου Κέρκυρας ‘’Ι. Καποδίστριας’’ να γίνω μέλος αυτού. Από το 2020 έως και σήμερα, τελώ καθήκοντα Προέδρου της Σ.Ο.Μ.Θ.

Ποιές είναι οι δράσεις και οι στόχοι της Συμφωνικής Ορχήστρας και ποια η θέση σας ως πρόεδρος;

H Συμφωνική Ορχήστρα Μίκης Θεοδωράκης, ιδρύθηκε το 2020 με δύο βασικούς πυλώνες λειτουργίας. Αφενός, όπως αυτοπροσδιορίζεται, την διάσωση και διάδοση του έργου του Μίκη Θεοδωράκη (λαϊκά τραγούδια, συμφωνικά έργα, όπερες, μπαλέτα, σουίτες, μουσικές δωματίου κ.α.) μέσω διοργάνωσης συναυλιών, σεμιναρίων, ημερίδων, κ.α., αφετέρου την στήριξη νέων μουσικών. Έχει πραγματοποιήσει περισσότερες από 24 συναυλίες σε Ελλάδα και Εξωτερικό, με δύο (2) περιοδείες το 2022 και 2023 στη Σερβία, ηχογραφήσεις, βιντεοσκοπήσεις, πρώτες εκτελέσεις έργων, συμμετοχή σε τηλεοπτικά γυρίσματα, διοργάνωση κοινωνικών δράσεων, κ.α.

Στο προσωπείο του Μ. Θεοδωράκη, συγκεντρώνονται ανθρωπιστικοί, κοινωνικοί και πολιτικοί άξονες, που εκ φεύγουν της μουσικής του διάστασης. Στην ίδια κατεύθυνση, με το συναφές πνευματικό πρίσμα, λειτουργεί και η Σ.Ο.Μ.Θ.. Η Διοίκηση ενός μουσικού συνόλου, υπό την μορφή της Συμφωνικής Ορχήστρας και την ονοματοδοσία του οικουμενικού Μίκη Θεοδωράκη, ήταν εξ’αρχής μια καθόλα τιμητική διάκριση. Σαφώς, αντίστοιχο βάρος ασκούν οι ποικιλόμορφες υποχρεώσεις που απορρέουν από μια τέτοια θέση.

Παραμερίζοντας το μουσικό τόξο, και διευρύνοντας τον κοινωνικό ρόλο αυτής, βασικό μου μέλημα ως Πρόεδρος του Δ.Σ., αλλά και εν συνόλω της Διοίκησης ήταν, είναι – και θα είναι, η δυνατότητα να παραδίδεται και να προσφέρεται το βήμα σε νέους μουσικούς, να πραγματοποιούν το όνειρό τους. Τόσο στο παρελθόν, όσο και με την πρόσφατη αλλαγή της καλλιτεχνικές ηγεσίας και την ανάληψη καθηκόντων από τον νέο Καλλιτεχνικό Διευθυντή κ. Βιδάλη Ανδρέα, το μουσικό σύνολο φιλοξένησε στους κόλπους του περισσότερους από εξήντα (60) μουσικούς, σολίστες και φιλοξενούμενους μαέστρους, από διαφορετικά μέρη της Ελλάδας. Η Σ.Ο.Μ.Θ. λειτούργησε (και λειτουργεί) με το ίδιο βάρος τόσο στη κοινωνική όσο και στη πολιτική της δράση. Και αυτή είναι άλλωστε η κινητήριος δύναμη τέτοιων μονάδων: Η μεθοδευμένη και σταδιακή διεύρυνση της δράσης τους.

Συμμετέχετε ως Συμφωνική Ορχήστρα Μίκης Θεοδωράκης στην παγκόσμια ελληνική τηλεοπτική παραγωγή Maestro. Ποια είναι τα συναισθήματά σας;

Μέσα στο 2021, η Σ.Ο.Μ.Θ. δέχθηκε τη πρόσκληση της παραγωγής ‘’Foss Productions’’ για τη συμμετοχή της ορχήστρας στα τηλεοπτικά γυρίσματα της σειράς του Χριστόφορου Παπακαλιάτη ‘’MAESTRO’’. Έκτοτε, ξεκίνησε η συνεργασία μας, με αποτέλεσμα η ορχήστρα να ταξιδέψει δύο (2) φορές στους Παξούς, και να παρευρεθεί δύο (2) φορές σε γυρίσματα στη Κέρκυρα. Ακόμα και στη 2η σεζόν, η ορχήστρα έχει ήδη βιντεοσκοπήσει τη συμμετοχή της, ενώ σε λίγες μέρες θα βρίσκεται ξανά στους Παξούς, για την επιπρόσθετη συμμετοχή της. Τόσο ο Χριστόφορος όσο και το σύνολο των ανθρώπων της παραγωγής, υπογραμμίζονται από ύψιστο επαγγελματισμό, συναδελφικότητα, μα πάνω απ’ όλα θέρμη και επιμονή. Ο Χ. Παπακαλιάτης από τη πρώτη στιγμή μας έκανε να αισθανθούμε μέλη της μεγάλης οικογένειας του MAESTRO. Αναμφίβολα, αποτελεί μεγάλη χαρά η συμμετοχή μας σε μια σειρά όπου σημείωσε από τις πρώτες μάλιστα μέρες της πρεμιέρας της, παγκόσμια επιτυχία με αποκορύφωμα την προσθήκη της σειράς στη διεθνή πλατφόρμα του NETFLIX. Μεταξύ άλλων, αξέχαστες θα μείνουν οι σκηνές όπου η ορχήστρα συνόδευσε την ερμηνεύτρια Χάρις Αλεξίου, και όλα αυτά, στον επίγειο παράδεισο των Παξών.

Ποιο μήνυμα θα θέλατε να στείλετε στους νέους μουσικούς με βάση τη δική σας πορεία στο χώρο του πολιτισμού;

Εν έτει 2024, η ενασχόληση με τον χώρο του Πολιτισμού και των Τεχνών αποτελεί σίγουρα μια γκρίζα ζώνη για τον ασφαλή και αναγκαίο βιοπορισμό. Τόσο η αναβλύζουσα ερασιτεχνία της πλειοψηφίας αυτών, όσο και ο στενός κλοιός που έχει επιβληθεί από τις ρίζες του παρελθόντος και προγενέστερους φιλόδοξους (ή και ματαιόδοξους) καλλιτέχνες, βαραίνουν ακόμα περισσότερο την απόφαση συνλειτουργίας (και συμμετοχής) στον βωμό του Πολιτισμού.

Είμαστε τυχεροί βέβαια, μέσα στην αναδυόμενη ατυχία, και αυτό γιατί η άυλη μορφή του Πολιτισμού, λειτουργεί ως αέναος κύκλος πνευματικής δημιουργίας. Ίσως μορφές σαν τους Μ. Θεοδωράκη, Μ. Χατζιδάκι κ.α., να μην ξανά υπάρξουν, όμως οι καιροί και οι συνθήκες που βιώνουμε, μας πιέζουν -και μας ωθούν, όλους εμάς που έχουμε τη θέρμη της δημιουργίας, να προσφέρουμε. Πολιτισμός δεν σημαίνει μόνο έκφραση. Πολιτισμός δεν σημαίνει μόνο προσφορά. Ο Πολιτισμός είναι ένα λειτούργημα που ρέει και απορρέει πρωτίστως από τον εσωτερικό μας κόσμο. Πρώτα εμείς είμαστε υπεύθυνοι (και συνυπεύθυνοι) για το πνευματικό γίγνεσθαι που επικρατεί.

Υπό τις παραπάνω σκέψεις, και ευελπιστώντας οι συνθήκες κάποια στιγμή να χαμογελάσουν και να αναδυθούν από το (υγιές) Φως της Αλήθειας και της Δημιουργίας, προτρέπω όλους μας, να μην σταματήσουμε ποτέ να ονειρευόμαστε. Να μην σταματήσουμε ποτέ να κοπιάζουμε για τις σκέψεις που γεννήθηκαν στον πνευματικό μας κόσμο. Και ναι, πρώτα εμείς είμαστε αυτοί που θα αλλάξουμε τον κόσμο. Και ναι, αν χρειαστεί θα είμαστε μόνοι μας. Ιστορικά έχει αποδειχθεί (και επιβεβαιωθεί) πως, όλα ξεκινούσαν από μια μονάδα. Ας γίνουμε εμείς αυτή η μονάδα της αλλαγής, όπου με υπομονή και επιμονή θα κυνηγήσουμε τα όνειρά μας, για να μείνουμε ζωντανοί. Ρίσκαρε, και είσαι καταδικασμένος να πετύχεις.

Το όνομα Μίκης Θεοδωράκης είναι το brand name που μπορεί να ενώσει τον πολιτισμό και τον τουρισμό στη χώρα μας;

Ο Μίκης Θεοδωράκης συσπειρώνει γύρω από το προσωπείο του αγώνες πολιτικούς, κοινωνικούς, ανθρωπιστικούς, πνευματικούς και μουσικούς, πάνω στους οποίους έχουν στηριχθεί σε ακρογωνιαίους λίθους στιγμές ανεξίτηλης ιστορικής σημασίας. 

Μνημονεύοντας στιγμές σαν εκείνες, πολλοί έχουν αυθαίρετα ευγενικός οικειοποιηθεί το όνομά του, στο πλαίσιο του γενικού καλού. Διοργανώσεις μουσικού περιεχομένου, υπό τους ήχους του Μ. Θεοδωράκη και μαζικές παροτρύνσεις με το γενικό σύνθημα Όλοι Μαζί Μπορούμε. Και ναι, ο Μ. Θεοδωράκης απέδειξε ότι μπορούμε. Η μουσική του ένωσε όλους μας, με πατριωτικά και ανθρωπιστικά συναισθήματα. Ο Πολιτισμός πλέον υπακούει στο όνομά του. Ο Πολιτισμός αναπτύχθηκε και δημιούργησε παρακλάδια χάρη σε αυτόν. Πιστεύω ακράδαντα πως στο πρόσωπο και για το όνομα του Μίκη, μπορεί να υπάρξει μαζική συσπείρωση, μαζική πολιτιστική συμμετοχή με εμφανή αποτελέσματα στην Τουριστική διεύρυνση της χώρας μας. Ο Μίκης άφησε σε όλους εμάς ένα πολύβουο εργαλείο: Το έργο του (μουσικό και πνευματικό), το οποίο μπορεί να αξιοποιηθεί ποικιλόμορφα και σε διευρυμένους τομείς.

Ποια είναι τα μελλοντικά σας μουσικά σχέδια;

Στο άμεσο μέλλον εντός του έτους, άμεση προτεραιότητα έχει η λειτουργία δύο (2) σημαντικών θεσμών: Τον Σεπτέμβριο, θα ανακοινωθεί από τη Σ.Ο.Μ.Θ. η προσφορά ετήσιας υποτροφίας ‘’Υποτροφία Μίκης Θεοδωράκης’’ ύψους δύο χιλιάδων (2.000,00) ευρώ σε υποψήφιο σπουδαστή μουσικής Ελληνικού Εκπαιδευτικού Ιδρύματος, ηλικίας 18-23, με σκοπό να συμβάλουμε και να ενισχύσουμε την  περαιτέρω ακαδημαϊκή εκπαίδευση και μουσική διεύρυνση νέων συναδέλφων.

Επίσης, σημαντικότατος σχεδιασμός της ορχήστρας που ευελπιστούμε να ολοκληρωθεί ορθά στην επόμενη διετία, είναι η ίδρυση σχολών μουσικής στη Κέρκυρα. Μικρά παιδιά, νέοι μουσικοί και συνάδελφοι, θα έχουν την ευκαιρία να δεχθούν μαθήματα σε τακτική βάση, από τους κορυφαίους μουσικούς της Σ.Ο.Μ.Θ., προκειμένου να αναπτύξουν τις μουσικές τους δεξιότητες, και εν καιρώ να ενταχθούν στους κόλπους της Συμφωνικής Ορχήστρας. 

Τέλος, ύψιστης σημασίας για τη Καλλιτεχνική και Διοικητική Ηγεσία για το 2025, είναι ο εορτασμός των 100 χρόνων από τη γέννηση του δημιουργού μας, Μίκη Θεοδωράκη. Η Καλλιτεχνική Επιτροπή έχει ήδη από τον Μάρτιο ξεκινήσει τον πρόωρο προγραμματισμό της επικείμενης χρονιάς, με σκοπό να αναδειχθεί πλουσιοπάροχα το έργο του Μ. Θεοδωράκη. Τόσο σε μουσικό όσο και σε πολιτικό – κοινωνικό επίπεδο, με την διοργάνωση συναυλιών, σεμιναρίων, masterclass, εκθέσεων, ομιλιών, με αποκορύφωμα τη συναυλία του Σεπτεμβρίου (2025) με ένα εκ των συμφωνικών έργων του Μ. Θεοδωράκη.

Σύντομο βιογραφικό: Ο Ηλίας Γκογκίδης γεννήθηκε στην Κρήτη το 1999. Η μουσική του καριέρα ξεκίνησε σε ηλικία 6 ετών, όπου ξεκίνησε μαθήματα βιολιού στην Αθήνα μέχρι το 2015. Αργότερα, έγινε μέλος της Φιλαρμονικής Αιγινίου ως τρομπετίστας και της Φιλαρμονικής Ορχήστρας Καλαμαριάς ως κορνίστας. Έχει συμμετάσχει σε δεκάδες συναυλίες στην Ελλάδα και το εξωτερικό, με αξιοσημείωτη παρουσία ως βιολονίστας στην Κολωνία, στην ορχήστρα της Εστίας Πιερίδων Μουσών Κατερίνης, στις Φιλαρμονικές Αιγινίου και Καλαμαριάς και στο φωνητικό σύνολο «De Profundis». Είναι κάτοχος πτυχίων Αρμονίας, Αντίστιξης και διπλώματος Ενορχήστρωσης & Διεύθυνσης Μπάντας.

Από το 2016 και μετά ασχολείται ερασιτεχνικά με τη διεύθυνση μουσικών συνόλων, έχοντας διευθύνει τη Φιλαρμονική Αιγινίου, το Μουσικό Σύνολο «Παρά Τρίηχα», την ορχήστρα και τη χορωδία της Εστίας Πιερίδων Μουσών Κατερίνης, τη Δημοτική Χορωδία Κέρκυρας «San Giacomo», και τη Μικτή Χορωδία «Μιχάλης Καποδίστρια». Έχει συμμετάσχει σε masterclass Διεύθυνσης Ορχήστρας, με καταξιωμένους μαέστρους, όπως οι: Μιχάλης Οικονόμου, Αθανασία Κυριακίδου, Άλκη Μπαλτά, Αναστάσιος Συμεωνίδης, Georg Christoph Sandmann κ.α., ενώ παράλληλα είναι φοιτητής Μουσικών Επιστημών στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο.

Έχει διευθύνει σε συναυλιακούς χώρους στην Κέρκυρα, στο Αρχαίο Θέατρο της Πύδνας, στο Εθνικό Θέατρο Σερβίας, Βελιγράδι, Novi Sad, Subotica, κ.α. Έχει τιμηθεί για την προσφορά του στον πολιτισμό από το Ελληνικό Ινστιτούτο Πολιτιστικής Διπλωματίας Γαλλίας και Αμερικής . Το 2020, σε συνεργασία με τον Μίκη Θεοδωράκη, ίδρυσε την «Συμφωνική Ορχήστρα Μίκης Θεοδωράκης» στην Κέρκυρα, όπου κατέχει τη θέση του Προέδρου μέχρι σήμερα, έχοντας πραγματοποιήσει περισσότερες από 24 παραγωγές.