Δημήτρης Κυραναστάσης: “Η επιτυχία και η αποτυχία είναι η άλλη όψη του ίδιου νομίσματος”

Ποιά είναι η πρώτη σας Μουσική ανάμνηση;

Προέρχομαι από μουσική οικογένεια, ο Πατέρας μου ήταν δάσκαλος κλασσικής κιθάρας,τώρα έχει συνταξιοδοτηθεί και ο μεγαλύτερος μου αδερφός συνθέτης και και πιανίστας. Συνεπώς από τη γέννηση μου η σχέση μου με την τέχνη των ήχων είναι υπαρκτή.Συγκεκριμένα όμως η πρώτη μου Μουσική Ανάμνηση είναι όταν σε ηλικία περίπου 10 ετών τραγούδησα στη σχολική χορωδία τον Παλιάτσο ένα τραγούδι του Νότη Μαυρουδή και της Μέλπω Ζαρακώστα. Ένα εκπληκτικό τραγούδι το οποίο ακόμη με ξεσηκώνει,το θεωρώ εξεγερτικό. Ένα τραγούδι το οποίο παίξαμε και στο πρόγραμμα που είχαμε δημιουργήσει με τον Πατρινό κιθαρίστα Τάσο Κουτσοσπύρο ως Duo Patras.

Με ποιόν Μουσικό θα θέλατε να βρεθείτε επί σκηνής;

Ξέρεις πιο μικρός είχα το όνειρο να γίνω σολίστ κλαρινέτου και να δίνω κονσέρτα με ορχήστρες την Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης και Ορχήστρες στο εξωτερικό.Τώρα πια όχι. Προσπαθώ να λαμβάνω χαρά και ικανοποίηση από τα project που έχω εδώ στη πόλη της Καβάλας. Για να πω όμως την αλήθεια με ποιον Μουσικό θα ήθελα να συνεργαστώ αυτός είναι ο Βασίλης Παπακωνσταντίνου. Ο Βασίλης αποτελεί ζωντανή ιστορία στο Ελληνικό τραγούδι.Είναι από τους ανθρώπους αυτούς που αποτελεί τον συνδετικό κρίκο του μεταπολιτευτικού τραγουδιού με το σήμερα χωρίς να έχει αλλοιωθεί ούτε η φυσιογνωμία του ούτε η ταυτότητα του. Επιπροσθέτως έχει μία σπάνια για την εποχή μας ευαισθησία.

Περιγράψτε μας τη μέχρι σήμερα πορεία σας στη μουσική. Υπήρξαν επιρροές καθοριστικές θετικές ή αρνητικές;

Η σχέση μου με την Μουσική ξεκίνησε σε μικρή ηλικία,περίπου στην ηλικία των 6 χρόνων αρχικά στη γενέτειρα μου την πόλη της Καβάλας και στο Δημοτικό Ωδείο αυτής. Συνέχισα τις Μουσικές μου Σπουδές στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο στο νησί της Κέρκυρας, σπουδές κλαρινέτου με καθηγητές τους Σπύρο Μουρίκη και Γιάννη Σαμπροβαλάκη. Πέρασα 4ος στους 60 στο δικό μου έτος. Τότε είχα ακόμη την εμμονή της αριστείας. Κατά την παραμονή μου στην πόλη της Κέρκυρας ολοκλήρωσα και τις σπουδές στο Ωδείο Φίλλιπος Νάκας που υπήρχε στο Νησί. Στην Κέρκυρα συνεργάστηκα με τις Φιλαρμονικές του νησιού δίνοντας συναυλίες σε Ελλάδα και εξωτερικό. Σημαντική συνεργασία ήταν και αυτή με την Ionian Αct όπου ανεβάσαμε ένα σύγχρονο χοροθέατρο βασισμένο στην ιστορία του Μικρού Πρίγκιπα. Παραστάσεις δόθηκαν σε Κέρκυρα και Αθήνα. Αποφοίτησα το 2012. Εκείνη τη χρονιά κέρδισα και το β βραβείο στο Διαγωνισμό που διοργάνωνε το δίκτυο δημοτικών ωδείων. Έκανα και μία περιοδεία σε κάποιες πόλεις της Ελλάδας ως κλαρινετίστας με την εξαιρετική Κομοτηναία πιανίστα Εύη Κυριαζίδου. Περιοδεία που στο χώρο της «Κλασσικής Μουσικής» δεν είναι και το πιο συνηθισμένο πράγμα.Εκείνη την περίοδο ζούσα στη Θεσσαλονίκη και παρακολουθούσα μαθήματα με τον Δημήτρη Λεοντζάκο. Την επόμενη χρονιά μετακόμισα στην Πάτρα. Ξεκίνησα μαθήματα κλαρινέτου στο Μουσικό Σχολείο της πόλης. Ήταν 5 χρόνια γεμάτα συναισθήματα. Το σίγουρο είναι ότι γνώρισα εξαιρετικούς ανθρώπους. Ένας από αυτούς ο Γιάννης Αναγνωστόπουλος ο οποίος με βοήθησε πολύ στην αρχή. Επίσης ο Σπύρος ο Μαρίνης, σπουδαίος κλαρινετίστας, κλαρινετίστας με διδακτορικό. Ο Γιάννης μου άνοιξε την πόρτα του ΔΗΠΕΘΕ αλλά συνεργαστήκαμε μαζί και με τον Νίκο Γράψα μέλος των Άβατον και του σχήματος οι Δυνάμεις του Αιγαίου. Στο θέατρο έκανα δύο παραγωγές με τον Θοδωρή Αμπαζή και τον Στρατή Πανούριο.Στο θέατρο γνώρισα και την σύντροφο μου που σπούδαζε υποκριτική τότε. Με τον Σπύρο Μαρίνη συνεργαστήκαμε σε μία εξαιρετική ορχήστρα Πνευστών τον Πατρέα που δώσαμε μία σειρά συναυλιών. Σε κάποιος από αυτές διεύθυνε και ο Αρχιμουσικός Ανδρέας Πυλαρινός. Στην Πάτρα γνώρισα και τον Αλέξανδρο Ευκλείδη,σε ένα σεμινάριο στο Πανεπιστήμιο Πατρών. Εκεί γνώρισα και τον σπουδαίο σαξοφωνίστα Guidos de Flavis ο οποίος με έπεισε να ασχοληθώ με το σαξόφωνο. Τέλος δεν μπορώ να ξεχάσω την συνεργασία μου με τον κιθαρίστα Τάσο Κουτσοσπύρο που μαζί δημιουργήσαμε το duo Patras. Από πέρσι τον Σεπτέμβρη έχω επιστρέψει στην πόλη της Καβάλας μαζί με την σύντροφο μου. Σε αυτό το διάστημα πιο σημαντικοί σταθμοί είναι η συναυλία που έγινε για τον Θεόδωρο Αντωνίου όπου και έπαιξα το έργο του Αντωνίου για τον Μάνο Χατζηδάκι. Η συναυλία δόθηκε στο σπίτι του Χατζηδάκι. Τα εργαστήρια ολιστικού θεάτρου που ξεκίνησαμε ήδη από την Πάτρα και συνεχίσαμε στην πόλη της Καβάλας με την σύντροφο μου ηθοποιό και εικαστικό Δήμητρα Σπηλιοπούλου. Εδώ δεν μπορώ να μην προσθέσω και το Αμάλγαμα μια εκπομπή που δημιούργησα πέρσι,ραδιοφωνικών συναντήσεων με καλεσμένους από όλο το φάσμα της Έντεχνης Μουσικής Δημιουργίας. Αυτά για τον χειμώνα. Το καλοκαίρι δούλευα σε ένα εξαιρετικό μαγαζί στη Θάσο το Revive. Ένας φανταστικός κήπος.

Σας “τρομάζει” η επιτυχία ή η αποτυχία;

Η επιτυχία και η αποτυχία είναι η άλλη όψη του ίδιου νομίσματος. Το σίγουρο είναι ότι και οι δύο είναι στιγμές. Ούτε η επιτυχία αλλά ούτε και η αποτυχία δεν μπορούν να διαρκέσουν για πάντα. Το σημαντικό και στις δύο περιπτώσεις είναι το πως διαχειρίζεισαι τις στιγμές αυτές. Όταν ένας άνθρωπος είναι δρων το σίγουρο είναι ότι θα ζήσει και τις δύο.Τώρα αν προσπαθήσουμε να απαντήσουμε στο ποιο από τις δύο την επιτυχία ή την αποτυχία είναι πιο εύκολο να τη διαχειριστείς νομίζω αυτό είναι η επιτυχία. Αυτό οφείλεται ότι στην στιγμή της αποτυχίας αργά ή γρήγορα θα μπορέσω να βρω το σθένος να την αντιμετωπίσω. Η δυσκολία της διαχείρισης της επιτυχίας έχει να κάνει με την ευθύνη την οποία δημιουργεί. Την ευθύνη να σταθείς αντάξιος των προσδοκιών που αυτή δημιουργεί. Όπως και να έχει όμως το ταξίδι έχει μεγαλύτερη σημασία και από την επιτυχία και από την αποτυχία ή να το πω και διαφορετικό μες το ταξίδι θα υπάρξουν πολλοί σταθμοί άλλοι θα είναι επιτυχημένοι και άλλοι αποτυχημένοι.

Ποιά είναι η άποψή σας για τα μουσικά τηλεοπτικά talent show;

Η άποψη για τα talent show έχει να κάνει με το εξής. Όταν κάποιος κάνει κάτι πρέπει να μπορούμε να βρούμε την αιτία για την οποία το κάνει. Στην συγκεκριμένη περίπτωση οι διαγωνιζόμενοι για ποιο λόγο το κάνουν; Εκτιμώ πως ο κυριότερος λόγος είναι η δημοσιοποίηση της δουλειάς τους πιθανόν και η βελτίωση τους ή η κατάκτηση του τελικού επάθλου. Το πιο πιθανό είναι η δημοσιοποίηση της δουλειάς τους. Εγώ προσωπικά προτιμώ να δημοσιοποιήσω τη δουλειά μου με άλλους τρόπους όπως για παράδειγμα με αυτή την συνέντευξη.Τώρα αν με ρωτάς ως τηλεθεατή δεν θα αρνηθώ πως έχει τύχει να τα παρακολουθήσω είτε από περιέργεια είτε μόνο για λόγους διασκέδασης.

Μια συνεργασία που ονειρεύεστε;

Είναι σαφές πως ο Βασίλης Παπακωνσταντίνου είναι μία πρώτη απάντηση. Από την στιγμή όμως που έχω δώσει αυτή την απάντηση σε προηγούμενη ερώτηση,θα μιλήσω για ένα όνειρο το οποίο δεν είναι άλλο από τη δημιουργία του Φεστιβάλ jazz στην Καβάλα τιμώντας έτσι και τον Καβαλιώτη πρωτεργάτη της jazz Σάκη Παπαδημητρίου.

Υπάρχουν μάνατζερ στην Ελλάδα που μπορούν να βοηθήσουν την πορεία ενός μουσικού;

Εμένα δεν μου έχει τύχει. Στο δικό μας μουσικό χώρο είναι πολύ δύσκολο να βρεθεί μουσικός ο οποίος να συνεργάζεται με manager. Bέβαια υπάρχουν και εξαιρέσεις αλλά αυτές αφορούν πολύ μεγάλες προσωπικότητες του χώρου παγκόσμιου βελενηκούς. Το λυπηρό δεν είναι πως δεν υπάρχουν manager στο χώρο τον δικό μας. Το λυπηρό είναι πως και η στήριξη από τους φορείς είναι μικρή. Έχω κάνει δουλιές μουσικές πολλές φορές που δεν έχουν πληρωθεί. Τις περισσότερες φορές πάντως εκτός από το δημιουργικό κομμάτι έχω να ασχοληθώ και με το κομμάτι της παραγωγής.

Ποιά είναι τα μελλοντικά μουσικά σας σχέδια;

Ο σχεδιασμός της φετινής χρονιάς είναι και πάλι πλούσιος. Συνεχίζω για δεύτερη χρονιά την Εκπομπή Αμάλγαμα μια εκπομπή για την έντεχνη Μουσική δημιουργία στον Ελλαδικό χώρο. Την Παρασκευή 29 Νοεμβρίου συμμετέχω στο Φεστιβάλ Ηλεκτροακουστικής Μουσικής σε ένα project του Νίκου Μακρή που θα πραγματοποιηθεί στο Ωδείο Αθηνών. Συνεχίζουμε με τη Σπηλιοπούλου Δήμητρα τα εργαστήρια ολιστικού θεάτρου για παιδιά σε διάφορα μέρη στην Ανατολική Μακεδονία Θράκη. Τον Μάρτιο στην πόλη της Καβάλας διοργανώνουμε ένα φεστιβάλ Δημιουργικής Μουσικής όπου θα προβληθεί το Ιn Situ ένα ντοκιμαντέρ για τον Μουσικό Αυτοσχεδιασμόί και η διαδραστική παράσταση Μουσικού Αυτοσχεδιασμού με τίτλο “Homo Sapiens” και θεματική την περιβαλλοντική κρίση. Μέσα στην σεζόν θα συμμετάσχω στην συναυλία με έργα του Καβαλιώτη Συνθέτη Κώστα Χίζαρη. Θα γίνει παρουσίαση και της δουλειάς που ετοιμάζω από την περσινή χρονιά με τον Καβαλιώτη κιθαρίστα Αλέξη Παρισίδη.

Βιογραφικό

O Δημήτρης Κυραναστάσης γεννήθηκε στην Καβάλα το 1987. Σε ηλικία 18 ετών πήρε το πτυχίο στο κλαρινέτο στο Δημοτικό Ωδείο της πόλης με καθηγητή τον Ο. Caplescu και βαθμό Άριστα. Συνέχισε τις σπουδές του στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο όπου αποφοίτησε με καθηγητές τους Σ. Μουρίκη και Γ. Σαμπροβαλάκη στην εκτέλεση του κλαρινέτου. Παράλληλα ολοκλήρωσε τις ωδειακές του σπουδές στο Ωδείο Φ. Νάκας (παράρτημα Κέρκυρας) κατακτώντας το δίπλωμα κλαρινέτου, υπό τον καθηγητή Σπύρο Κρητικό με βαθμό Άριστα.
Το 2012 απέσπασε το Β΄ Βραβείο στον 1 ο Διαγωνισμό του Δικτύου Δημοτικών Ωδείων Ελλάδος (4η κατηγορία, έως 25 ετών), στο πλαίσιο του οποίου έδωσε σειρά ρεσιτάλ συναυλιών σε διάφορες πόλεις της Ελλάδας.
Το 2016 έλαβε πιστοποιητικό επιμόρφωσης με θέμα “Μουσικοκινητική Αγωγή” και “Διαπαιδαγώγηση στην παιδική και εφηβική ηλικία” στο Κέντρο Συνεχιζόμενης Εκπαίδευσης και Επιμόρφωσης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.
Έχει παρακολουθήσει σειρά σεμιναρίων κλαρινέτου με τους V. Spaendock, Δ. Λεοτζάκο, Σ. Μουρίκη, Σ. Τζέκο. Παράλληλα παρακολουθεί μαθήματα σαξοφώνου με τους G. de Flavis και Θ. Σωτηριάδη. Έπαιξε υπό την διεύθυνση των Μ. Λογιάδη Α. Μπαλτά, και Α. Πυλαρινό ενώ έχει συνεργαστεί με Φιλαρμονικές και Συμφωνικές Ορχήστρες δίνοντας συναυλίες σε Ελλάδα και Εξωτερικό.
Ως μουσικός στο θέατρο έχει συνεργαστεί με τους Θοδωρή Αμπαζή, Στρατή Πανούριο και Αλέξανδρο Ευκλείδη.
Ασχολείται ενεργά με τον μουσικό αυτοσχεδιασμό δίνοντας συναυλίες σε Κέρκυρα, Αθήνα και Πάτρα.
Από το 2016 μέχρι το 2018 αποτέλεσε πρώτο κλαρινέτο στη Συμφωνική Ορχήστρα Πνευστών Πατρεύς. Το 2017 συνεργάστηκε με το Νίκο Γράψα και τους Filokalia Romana ενώ το 2018 δημιούργησε το duο Μουσικής Δωματίου Duo Patras (κλαρινέτο-κιθάρα).
Τα τελευταία χρόνια δραστηριοποιoύνταν στην πόλη της Πάτρας όντας καθηγητής κλαρινέτου στα Μουσικά Σχολεία Πάτρας και Αγρινίου.
Σήμερα ζει και εργάζεται στην πόλη της Καβάλας ως Καθηγητής Μουσικής με έμφαση στο κλαρινέτο στο Μουσικό Σχολείο Καβάλας
Από το 2018 ξεκίνησε σειρά εκπομπών στο ραδιόφωνο του Κόκκινο στην πόλη της Καβάλας με θέμα την έντεχνη Μουσική δημιουργία στον Ελλαδικό χώρο και με καλεσμένους από διάφορους χώρους της Μουσικής Τέχνης
Το 2019 έπαιξε στην συναυλία αφιέρωμα στον Θεόδωρο Αντωνίου που δόθηκε στην πόλη της Ξάνθης το έργο που έγραψε για τον Μάνο Χατζηδάκι στο σπίτι του ίδιου.