«Δίπολα»: μία νησίδα δημόσιας σφαίρας

Έργο του εικαστικού Panagiotis Ferentinos “Apollo” Digital drawings (edition of 5). Offset printing on Landor grey paper. 76 x 112 cm 2016

10 Χρόνια επιτυχημένης πορείας

Η Άνοιξη ήρθε και τα Δίπολα αναγεννημένα γιορτάζουν τα δέκα χρόνια παρουσίας τους στην καλλιτεχνική σκηνή με μία μεγάλη έκθεση σύγχρονης τέχνης εκτός συνόρων.

Ρώμη 2025

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ στην αιώνια πόλη έναν χρόνο μετά…

Στις 16 Μαΐου εγκαινιάζεται η έκθεση “Δίπολα” στη καρδιά της Ρώμης.

Μέσω του Pegaso Centro studi Di Formazione E Cultura Ellenica και του ιδρυτικού της στελέχους Μαρία Μπαράκου, τα Δίπολα είναι οι επίσημοι προσκεκλημένοι του φεστιβάλ – Settimana Ellenica 2025, μία εβδομάδα ελληνικού πολιτισμού, η οποία θα πραγματοποιηθεί στο Palazzo Marotti, στη Via Nazionale 176 εντός του ιστορικού κέντρου της Ρώμης.

Με τον ομώνυμο τίτλο του ονόματός της, η ομάδα Δίπολα με τη νέας της έκθεσης, διαφημίζει το όνομά της στη πρωτεύουσα της Ιταλίας και γιορτάζει εκτός συνόρων, τη παρουσία της στα καλλιτεχνικά πράγματα, με μία μεγάλη φεστιβαλικού τύπου εκθέση, με ομιλίες, διημερίδες, δράσεις, performances παιδικά εργαστήρια και εικαστικά έργα που θα ενσαρκώνουν τον όρο Δίπολα.

Μία πραγματική απόβαση της σύγχρονης παραγωγής της εγχώριας τέχνης, στην καρδιά της Ρώμης.
Τα Δίπολα με τον τρόπο αυτό όχι μόνο παράγουν μα και εξάγουν πολιτισμό και δημιουργούν έναν δίαυλο καλλιτεχνικής επικοινωνίας με τη γειτονική χώρα.
Μία έκθεση που θα αποτελέσει την αρχή για τη δημιουργία ουσιαστικής σχέσης και ανταλλαγής απόψεων για την τέχνη συνολικά, με στόχο τη δημιουργία ενός ενδιάμεσου πόλου που παράγεται από τη σύγκρουση των δύο πρωταρχικών αντιθετικών πόλων.
Το άσπρο και το μαύρο της Ελλάδας (των ακραίων αντιθέσεων) συναντά το ενδιάμεσο γκρίζο της Ρώμης … σχέση διαλεκτική.

Την επιμέλεια έχουν οι ιδρυτές της ομάδας Δίπολα: επιλογή καλλιτεχνών – επιμέλεια – οργάνωση – στήσιμο: Δημήτρης Λάμπρου, (Εικαστικός, Μεταπτυχιακό εικαστικών Τεχνών, ΑΣΚΤ, ιδρυτής ομάδας Δίπολα).
Επιμέλεια θεωρητικών κειμένων: Δημήτρης Καρατζάς, (Εικαστικός, Μεταπτυχιακό εικαστικών Τεχνών, ΑΣΚΤ, Σχολή κινηματογράφου και τηλεόρασης Λυκούργου Σταυράκου).

2015 – 2025

Πριν από δέκα χρόνια ακριβώς λοιπόν, εν μέσω κρίσης, η νεοσύστατη τότε ομάδα, μέσω του ιστορικού τέχνης, επιμελητή της και καθηγητή αρχαίας τέχνης Ευθύμη Λαζόγκα κάνει αισθητή τη παρουσία της στη καλλιτεχνική σκηνή, στη πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων, στο Μεταξουργείο (Απρίλιος 2015).

Palazzo Marotti – Via Nazionale 176, Quartiere, Monti, Centro, Roma

Η έκθεση έχει ως στόχο να αναδείξει νέους εικαστικούς και να προβάλλει το έργο τους σε σημαντικούς θεσμικούς χώρους, δίπλα σε αξιόλογους αναγνωρισμένους εικαστικούς, οι οποίοι αποτελούν και τιμώμενα πρόσωπα στις συγκεκριμένες εκθέσεις.

Οι νέοι δημιουργοί διαπραγματεύονται και προβάλλουν εικαστικά, μέσα από έργα ζωγραφικής, γλυπτικής, εγκαταστάσεις, βίντεο και performances τις δύο αντιφατικές έννοιες που ορίζει ο όρος «δίπολα». Κάθε εννοιολογικό δίπολο αναδεικνύεται μέσα από ένα ή δύο ξεχωριστά έργα, που μεταξύ τους βρίσκονται σε άμεσο διάλογο για να αντιπαρατεθούν θεμελιώδεις αντιφατικές έννοιες όπως η ύλη και το άυλο, το εφήμερο και το αιώνιο, η εικόνα και το ανεικονικό, το αρσενικό και το θηλυκό, το φως και το σκοτάδι, η άνοδος κι η κάθοδος, το αριστερά και το δεξιά, δίνοντας τη δυνατότητα στους καλλιτέχνες να συνδυάσουν διαφορετικά υλικά και να αναδείξουν δύο διαφορετικές εικαστικές ταυτότητες τους (Ευθύμης Λαζόγκας, ιστορικός τέχνης).

Σύμφωνα με τον εικαστικό και συν-ιδρυτή της ομάδας Δίπολα, Δημήτρη Καρατζά τα Δίπολα είναι ένας ζωντανός οργανισμός σύγχρονου πεδίου της τέχνης, μία νησίδα δημόσιας σφαίρας.

Αngelos Skourtis, Title:  “Love me”…mixed media, variable dimensions, 2024

10 χρόνια ΔΙΠΟΛΑ

Η καλλιτεχνική ομάδα ΔΙΠΟΛΑ αποτελεί μια δυναμική πλατφόρμα έκφρασης και αναστοχασμού, γεννημένη από την ανάγκη να συνδεθούν δημιουργικές δυνάμεις και να διαμορφωθεί ένα πεδίο διαλόγου ή αλλιώς μια “νησίδα δημόσιας σφαίρας”. Η “ζωή” μετά τις σχολές τέχνης και ειδικά την περίοδο που έκανε τα πρώτα της βήματα η ομάδα ήταν στην κυριολεξία από μεριάς έμπνευσης και καλλιτεχνικής κοινότητας μια έρημος και ειδικά στην περιφέρεια. Από την πρώτη της παρουσίαση στην Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων το 2015, η ομάδα εξελίχθηκε σε έναν ανοικτό οργανισμό, όπου εικαστικοί, ιστορικοί τέχνης, συγγραφείς και επιμελητές συνεργάζονται, πειραματίζονται και αναζητούν νέα μοντέλα καλλιτεχνικής σύμπραξης και παρουσίασης της δουλείας τους. Οι δράσεις μας περιλαμβάνουν εκθέσεις και παρεμβάσεις πέρα από το κέντρο της Αθήνας, σε χώρους που δεν ανήκουν στα καθιερωμένα σημεία της εικαστικής σκηνής. Παράλληλα, έχουμε διοργανώσει εκθέσεις εκτός Ελλάδας, επιδιώκοντας τη σύνδεση με διεθνείς πολιτιστικούς φορείς και την παρουσίαση της δουλειάς μας σε ένα ευρύτερο κοινό.

Art Work by Giorgos Skylogiannis, professor emeritus of the School of Fine Arts of Thessaloniki, Landscape souvenir, Mixed media: powders, charcoal, paper collage, pastel on canvas. 100/100 cm. 2017

Ενδεικτικά θα αναφέρουμε μερικούς σημαντικούς σταθμούς της ομάδας:

• “ΔΙΠΟΛΑ”, Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων, 2015

• “Στον Ιστό της Πηνελόπης”, Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, Αθήνα,2022

• “Απορία”, Platforms Project – Independent Art Fair, 2023

• “Λαβύρινθος”, Κόκκινο Σπίτι, Χαλκίδα, Ευρίπεια 2023

• “Αιώνια Μήτρα”, Δημοτική Πινακοθήκη Ηρακλείου / Βασιλική του Αγίου Μάρκου,2022

• “GENERATIONS” Contemporary Art Exhibition, Δημοτική Πινακοθήκη Μαλεβιζίου και Οινοποιείο Διγενάκη, 2019

• “Fragment of Chaos”, ΡΟΜΑΝΤΣΟ, Αθήνα,2023

• “New World”, Arte Borgo Gallery, via Borgo Vittorio 25, Rome, Italy, 2024

Ενώ το όραμα της ομάδας το έχουν εμπιστευτεί σημαντικοί καλλιτέχνες με μεγάλη καλλιτεχνική πορεία αλλά και νεότεροι εικαστικοί.

Art work : Nikos Exarhos, “THEOPHILUS”, Materials: Metal, cardboard, wood Dimensions: H 202 cm, W 50 cm, D 80 cm, 2015

Πέρα όμως από τις ιστορικές περιοδολογήσεις και τις «θεσμικές»εκπληρώσεις, εν όψη απουσίας ανοικτών δομών, η ομάδα ΔΙΠΟΛΑ και συγκεκριμένα τα ιδρυτικά της μέλη πασχίζουν να φτιάξουν έναν ιστό για να αιχμαλωτίσουν αυτό που χάνεται ή στην καλύτερη αυτό που είναι ήδη χαμένο για πάντα. Κρυφός πόθος είναι η ώθηση που δίνει η ομάδα στα μέλη της να λειτουργήσει προωθητικά για να ξεθαφτούν οι παραπόταμοι ενός ρεύματος που διαπερνά αυτόν το τόπο.

Αλλά όταν μιλάμε για τόπο δε μιλάμε μόνο για γεωγραφία αλλά για την διαρκής αναδημιουργία μέσα από την ανθρώπινη εμπειρία μιας γέφυρας για την αποκάλυψη νέων νοημάτων και ρηγμάτων.

Τα ΔΙΠΟΛΑ ως στοχασμό δεν έχουν τις αντίθετες έννοιες ως σταθερά μεγέθη αλλά ως πεδία αβεβαιότητας και μεταβολής.

Agapi Fesatidou-Psarraki ,”Supplication”, Photography printed on cotton fabric, embroidery, threads, mixed media, 150X100cm, 2025

Το ερώτημα, που συνεχώς εμφανίζεται,  δεν είναι αν τα δίπολα “επιλύονται”, αλλά πώς μπορούμε να τα αξιοποιήσουμε δημιουργικά, ώστε να αναδείξουμε τις μεταβατικές, ανοιχτές και δυναμικές τους δυνατότητες.

Αν η κοινωνία με την λογική των δύο άκρων αλλά και με την ρευστότητα των ταυτοτήτων χειραγωγήθηκε και αποσταθεροποιήθηκε, πρέπει να ρωτήσουμε: πώς μπορούμε να ισορροπήσουμε τη δυναμική αλλαγή με τη συλλογική συνοχή;

Αντί για έναν τυφλό νεωτερικό ριζοσπαστισμό ή έναν αντιδραστικό συντηρητισμό, πρέπει να αναρωτηθούμε τι από το παρελθόν μπορεί να εξελιχθεί, και τι πρέπει να διατηρηθεί.

Artemis Potamianou,”The Unknown masterpiece: Girl with a Pearl Earring”, Mixed Media – collage, 30 x 40 cm, 2018

Αυτή είναι και η διανοητική και αισθητική στάση μας απέναντι στον σύγχρονο κόσμο. Βασίζεται στην ένταση μεταξύ του τοπικού και του παγκόσμιου, στην ανάγκη να διατηρηθεί η μνήμη και η συνέχεια μέσα από σύγχρονες μορφές έκφρασης. Αυτό μας φέρνει κοντά σε έργα όπως του Γιώργου Ξένου που έχει στηρίξει πολλές φορές την δουλειά μας αλλά και άλλων δημιουργών όπως του Γιώργου Σκυλογιάννη, Νίκου Έξαρχου, Μαργαρίτας Πέτροβας κ.ά. Οι ιδέες του Αλέξανδρου Τζώνη για το πως να διατηρήσουμε την αίσθηση του χώρου, τη φυσική εμπειρία των υλικών και την σχέση με την μνήμη αντί να αφεθούμε σε μια “iconic” ρευστότητα είναι που μας δείχνουν ένα δρόμο μέσα και πέρα από τα δίπολα. Ως προς αυτό έχουν πολλά να γίνουν μιας και νιώθουμε ότι ακόμα είμαστε στην αρχή. Στο άρθρο του “Critical Regionalism Revisited” ο Kenneth Frampton, που δημοσιεύθηκε στο τεύχος 103 στο περιοδικού OASE το 2019,  στη σελίδα 18 και ενότητα 3 μας θυμίζει τις πηγές αυτής της ιδέας:

Popi Stavrianou, Body Mythology – ”Achilles Heel ”, Photo Luster Print-Forex Paste, 50×67, Poznan School of Fine Arts,
Poland 2005

“In their seminal essay, “The Grid & the Pathway” of 1981 in which they first coined the term Critical Regionalism, Alex Tzonis & Liane Lefevre singled out the Benaki St apartment block in Athens of Dimitri & Susanna Antonakaki dating from 1974, for synthesizing the dialogical & in many respects antithetical relationship between Dimitri Pikionis’s highly topographic Philopappou Hill in Athens of 1959 and the structural grid of Konstantinidos’s Janina archeological museum of approximately the same date! As l wrote in 1985, Tzonis considered the Benakis building as combining the labyrinthic pathway of the Greek island vernacular with a regular trabeated Neo- Corbusian reinforced concrete grid!”

Η πλούσια πολιτισμική στρωματογραφία, το ισχυρό γεωγραφικό και κλιματικό αποτύπωμα αλλά και η υλική και πνευματική παράδοση της Ελλάδας για εμάς είναι ένα πρωτογενές υλικό.

JOHN DEMOULAS”, The unknown masterpiece”, Photography, Glass, Mirror, Wood 55x34x12 cm, 2024.

Από την άλλη η αναπόφευκτη διαλυτική δύναμη της τεχνολογίας μας προτρέπει να οργανώσουμε τις μορφές γύρω από μια έλλειψη που δημιουργεί ένταση και ροή – αντί να έχουμε μια σταθερή σύνθεση να έχουμε μια αίσθηση αναμονής, συγκέντρωσης ή ακόμη και απώλειας.

Αυτή η αισθητική προβληματική συνδέεται με έργα που διερευνούν τη σχέση παρουσίας-απουσίας, τη δομή του κενού και την ενεργή συμμετοχή του θεατή στην αντίληψη του χώρου. 

Stylianoudakis Andreas ,”NOW”, Steel, plywood, PVC, electric motor, mechanical parts,glass, 158*78*35, 2024

Εν κατακλείδι, αυτός ο ρόλος δεν είναι ένας ρόλος εμπροσθοφυλακής (Avant-garde), αλλά οπισθοφυλακής (Arrière garde), μιας και από εκεί κανείς μπορεί να αισθανθεί τόσο το νέο που έρχεται όσο και το παλιό που προϋπήρχε.

Καρατζάς Δημήτρης, Εικαστικός – Εκπαιδευτικός, Μεταπτυχιακό εικαστικών Τεχνών, ΑΣΚΤ, Σχολή κινηματογράφου και τηλεόρασης Λυκούργου Σταυράκου.

Βιβλιογραφία: Παραπομπή κειμένου: *Σκανδάλης, Σ. (Χειμώνας 2022-23). Ένα θετικό ρεύμα σκέψης μέσα στο ταραγμένο πέλαγος της σύγχρονης αρχιτεκτονικής. ΚΤΙΡΙΟ, (13).

Ανακτήθηκε από https://oikodomin.com/kritikos-topikismos/

Georgios Xenos : Untitled / 1.95 X 2.40cm, 2010

https://www.instagram.com/dipolartplatform?igsh=MnprMHJhZ2s0aWRn https://www.dipola.org/

www.dipola.org www.dipola.org

Συμμετέχουν οι εικαστικοί καλλιτέχνες:

Georgios Xenos

Artemis Potamianou

George Skylogiannis

Angelos Skourtis

Georgios Kevrekidis

Andriana Daouti

Eleſtheria Kapsali

Pamela Stefanopoulou

Konstantina Paraskevopoulou

Αnastasia Angelaki

Andriana Daouti

Margarita Petrova

Sofia Bakirtzi

Sofia Drossou

Laskarina Karagianni

Gefso Papadaki

Μaria Zygomala

Yiota Mpouza

Kerasia Touliatou

Angela Karalis

Christina Pancess

Yiannis Koutsos

Lukiana Papadopoulou

Marina Korelli

Panagiota Chalari

Mitsakou Stavroula

Stavroula Michalopoulou

Anna-Maria Hadjistephanou

Marina Hadjieſthimiou

Tania Trepekli

Lampini Markou

Maria Papantoniou

Panagiotis Ferentinos

Eirini Aspridou

Angeliki Triantopoulou

Dikea Despotaki

Evangelos Karamanlis

Stylianoudakis Andreas

Kristi Grigoriou

Panagiotis Brentas

Elena Arsenidou

Samartzidou Katerina

Ion Rudolf

Maria Kalognomou

Orfanou Sotiria

Nikos Exarhos

Zografia Popoli

Vassiliki Koskiniotou

Sofia Foniadaki

Maria Karzi

Vivi Velaeti

Mato Ioannidou

Georgios Kevrekidis

Matalliotaki Rena

Efdoxia Stafylaraki

Alexandros Kapetanou

Nadia Skiada

Ianthi Aggelioglou

Vivetta Sarri

Tsimopoulou Paraskevi

Stavroula Poulaki

Demetra Savva

Cadit Quaestio

Christiana-Dafni Tatsi

Popi Stavrianou

Anastasia Riga

Margarita-Maria Oikonomou

Irini Vazoukou

Anna Papadaki

Pamela Stefanopoulou

Antigone Valery

Mouzaki Chaido

Papadopoulou Loula

Marina Bompou

Natasa Balouktsi

Maria Nagiou

Μarianna Kontoe

Evmorfia-Dimitra Farantou

Agapi Fesatidou-Psarraki

Olga Mitseli

Stella Tsoumatidou

Aimilia Filippakou

John Demoulas

Maria Argyrakopoulou

Andreas Nikolaidis

George Anastasiadis

Lila Dixon

Panagopoulou Nina

Dida Papalexandrou

Savvas Mavidis

Terry Moustakaki (T.M.13:13)

Eugenia Galanopoulou

Rapanaki Eleytheria

Stathis Fotis

Mima Razelou

Rimpatsiou Ekaterini

Eva Charalampidou

Andreas Filippopoulos-Michalopoulos

Kapetan Mygas (Dimitrios Mistriotis)

Evangelia Movsesian

Dimitrios Belogiannis

Denada Mpoulari

Dionysus Adamopoulou

Sofi Senoglou

George Pandazis

Kate Horti

Josephine Fyrigou

Εγκαίνια έκθεσης 16 Μαΐου, 19:30

Η έκθεση θα διαρκέσει ως τις 23 Μαΐου