Γιώργος Βαρσαμάκης: «Με τα χρόνια άρχισα να κατανοώ πως στο δικό μου κόσμο δεν υπάρχει επιτυχία και αποτυχία…»

Ποιά είναι η πρώτη σας Μουσική ανάμνηση;

Καταρχάς θα ήθελα να σας ευχαριστήσω πολύ για την πρόσκληση σας.
Θα ξεκινήσω λέγοντάς σας πως μία από τις πρώτες μου μουσικές αναμνήσεις ήταν η ενασχόληση -σε ερασιτεχνικό αλλά πάντα με μεγάλη ένταση και αγάπη- του πατέρα μου με τη μουσική και ειδικότερα με την κιθάρα και το μπουζούκι. Επίσης χαρακτηριστικές ήταν και οι συχνές μουσικές συνάξεις του πατέρα μου με φίλους κυρίως που έπαιζαν και αυτοί κάποιο μουσικό όργανο αλλά και που τραγουδούσαν. Θα μπορούσα γενικά να πω πως οι πρώτες μου μουσικές αναμνήσεις ήταν αυτές οι εικόνες παράλληλα με την εικόνα ενός ανοιχτού μονίμως ραδιοκασετόφωνου που έπαιζε μουσική-την μουσική κυρίως της δεκαετίας του 80-. Το αναφέρω αυτό γιατί με αυτή τη μουσική πρωτοήρθα σε επαφή, με τη λαϊκή αλλά και την ροκ και ποπ της δεκαετίας του 70 και του 80 μέχρι την εμβάθυνση στις μουσικές μου σπουδές όπου η κλασική μουσική άρχιζε να με παρασέρνει προς τα μαγικά της τοπία χωρίς όμως ποτέ να έχασα την επαφή μου με τα άλλα είδη της μουσικής.

Με ποιόν Μουσικό θα θέλατε να βρεθείτε επί σκηνής και ίσως μια συνεργασία που ονειρεύεστε;

Εδώ θα ήθελα να σας αναφέρω πως σαν αρχή μου είχα αλλά και ακόμα έχω πως επιθυμώ να συνεργάζομαι με ανθρώπους που κινούμαστε μουσικά και όχι μόνο στο ίδιο μήκος κύματος και με αυτό εννοώ το να συνεργαζόμαστε στο πλαίσιο μιας ουσιαστικής σύμπραξης που εμπεριέχει αγάπη, αλήθεια και ειλικρίνεια. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο που έχω πειστεί να ακολουθώ είχα την τύχη να συνεργαστώ με σημαντικούς πρώτα απ όλα ανθρώπους και στη συνέχεια σημαντικούς στην τέχνη την οποία υπηρετούν. Καταρχάς όλα τα χρόνια της πορείας μου συνεργάστηκα τόσο σε ηχογραφήσεις όσο και επί σκηνής με καταξιωμένους μουσικούς-σολίστες που με δίδαξαν και μου έδωσαν πολλά. Είχα επίσης την τύχη να συναντήσω έναν εκ των κορυφαίων σολίστ της κιθάρας στην Ελλάδα τον Γιώργο Τοσικιάν με τον οποίο εκτός από τις συναυλίες που έχουμε συνυπάρξει έχουμε συν-δημιουργήσει κι ένα σημαντικό για εμένα έργο για κιθάρα και ορχήστρα ¨Aurora¨ αλλά και έργα για σόλο και ντουέτα κιθάρας. Τέλος θα μπορούσα να πω πως είμαι ευτυχής που συνυπήρξα στην σκηνή σε δύο υπέροχες συναυλίες με τρείς εκ των κορυφαίων ποιητών της Ελλάδας τον Γιώργο Δουατζή, την Κατερίνα Αγγελάκη-Ρουκ και τον Τίτο Πατρίκιο.

Σας «τρομάζει» η επιτυχία ή η αποτυχία;

Αυτή είναι μια πάρα πολύ ουσιαστική ερώτηση που με απασχόλησε πολύ στην πάροδο των χρόνων. Θα έλεγα πως στα πρώτα μου δημιουργικά χρόνια, στα πρώτα μου έργα η ιδέα της αποτυχίας με έκανε να έχω αρνητικά συναισθήματα και να αντιμετωπίζω τη διαδικασία της σύνθεσης με άλλο μάτι. Επειδή η κυκλοφορία των πρώτων τριών κυρίως δισκογραφικών μουσικών μου έργων έτυχαν θερμής κριτικής αλλά και μετάδοσής τους από το ραδιόφωνο αλλά και από την τηλεόραση μέσα από κάποια σήριαλ αυτόματα μου εντάθηκε η αγωνία μήπως τα επόμενα μου έργα δεν τύχουν αυτής της αποδοχής αλλά και μήπως εγώ δεν καταφέρω να συνεχίσω να συνθέτω καλά έτσι ώστε τα έργα μου να γίνουν ακόμα πιο γνωστά και να πετύχω, αλλά και να μην αποτύχω…….
Με τα χρόνια άρχισα να κατανοώ πως στο δικό μου κόσμο δεν υπάρχει επιτυχία και αποτυχία. Έχουμε μάθει πως η επιτυχία ορίζεται βάσει της αναγνωρισιμότητας των έργων, το πλήθος των συνεργασιών, των χρηματικών απολαβών και γενικότερα της δόξας του καλλιτέχνη. Σαφώς και αυτά ορίζονται και ίσως πάντα να ορίζονταν ως επιτυχία αλλά για εμένα, επιτυχία είναι να μπορώ να έχω μια συνέπεια και συνέχεια στη μουσική σύνθεση η οποία θα είναι απελευθερωτική και χωρίς περιορισμούς. Δεν υπάρχει για εμένα στη μουσική αποτυχία και επιτυχία παρά μουσικά έργα που το καθένα θα κάνει την πορεία του μέσα στο χρόνο και θα αφήσει το στίγμα του μικρό ή μεγάλο. Είναι μεγάλο λάθος για έναν δημιουργό να παράγει έργο με την γκιλοτίνα της αποτυχίας πάνω από το κεφάλι αλλά και με το όραμα της επιτυχίας να πλανάται γύρω του. Σαφώς και μιλάω για τη διαδικασία της σύνθεσης και την όλη διαδικασία της δημιουργίας και όχι για τα νούμερα των πωλήσεων ή των μεταδόσεων των μουσικών έργων αλλά και της αναγνωρισιμότητας, αυτά ανήκουν σε άλλες καταστάσεις και αφορούν άλλο πλαίσιο και άλλα εργαλεία… Ένα μουσικό έργο το οποίο δημιουργήθηκε με αγάπη, πίστη και ειλικρίνεια, δηλαδή με αγνά υλικά δεν μπορεί να θεωρηθεί για μένα αποτυχημένο ή επιτυχημένο όποια πορεία κι αν κάνει μικρή ή μεγάλη.

Ποιά είναι η άποψή σας για τα μουσικά τηλεοπτικά talent show;

Η άποψη μου για τα μουσικά talent show είναι πως όλα αυτά δημιουργήθηκαν με βάση το κέρδος που θα προέλθει μέσα από τη διαφήμιση και τους χορηγούς. Άλλωστε η τηλεόραση αυτό έχει σαν στόχο, το κέρδος, την διαφήμιση προϊόντων και υπηρεσιών και άρα οτιδήποτε δημιουργήσει θα έχει πάντα σαν βάση αυτό. Θα προσεγγίσω λοιπόν το θέμα από μια άλλη οπτική που είναι πέραν του αν μου αρέσουν ή όχι αυτά τα τηλεοπτικά προγράμματα.. Δεδομένου λοιπόν και αποδεδειγμένα πλέον μετά από τόσα χρόνια πως αυτά τα talent show δεν φτιάχνουν καριέρες ούτε θα προωθήσουν κάποιον ή κάποια με χαρισματική φωνή, το ερώτημα και η σκέψη μου είναι το πως μετά από τόσα χρόνια ακόμα συρρέουν σε αυτά τα νέοι άνθρωποι κάποιοι από τους οποίους είναι όντως προικισμένοι. Πως μετά από την αποδεδειγμένη αποτυχία αυτών των προγραμμάτων να υποστηρίξουν αυτό το οποίο διαφημίζουν, πλήθος νέων κυρίως ανθρώπων συρρέουν σε όλο και περισσότερα τέτοιου είδους τηλεοπτικά προγράμματα.
Με δυσκολεύει να πιστέψω αλλά τείνω πλέον προς τα εκεί πλέον πως το έλλειμμα παιδείας έχει αρχίσει και μεγαλώνει και μάλλον πρέπει να ζούμε την εποχή που έχει γιγαντωθεί. Η εφήμερη τηλεοπτική προβολή, τα λίγα λεπτά δημοσιότητας, το πρόσταγμα του ότι μόνο μέσα από αυτό το μέσο μπορεί κάποιος να καταξιωθεί αλλά και το πρότυπο ενός συγκεκριμένου τύπου καλλιτέχνη έχουν πλέον κυριαρχήσει. Δεν υπάρχει πλέον κριτική σκέψη, φίλτρο και αντίδραση στο οτιδήποτε πασάρει η τηλεόραση και αυτό είναι κάτι το οποίο δημιουργείται πλέον από την παιδική ηλικία έτσι ώστε το παιδί να είναι έτοιμο κατά την ενηλικίωση του να δηλώσει συμμετοχή σε τέτοιου τύπου τηλεοπτικά προγράμματα τα οποία βεβαίως κάνουν τη δουλειά τους και την έχουν κάνει καλά έως τώρα μιας και πληθαίνουν, μαζί με τον αριθμό των συμμετεχόντων βεβαίως.

Υπάρχουν μάνατζερ στην Ελλάδα που μπορούν να βοηθήσουν την πορεία ενός μουσικού;

Ναι, στην Ελλάδα υπάρχουν μάνατζερ και γραφεία παραγωγής που συνεργάζονται κυρίως με δισκογραφικές εταιρείες, συγκροτήματα και τραγουδιστές κυρίως καταξιωμένους μιας και ο σκοπός κι εδώ είναι το κέρδος και η αμοιβή και ορθώς είναι γιατί κι αυτό είναι ένα επάγγελμα. Δυστυχώς η αγορά στην Ελλάδα είναι μικρή και έτσι ο χώρος είναι δύσκολος όσον αφορά στην ύπαρξη μάνατζερ και για τα άλλα είδη μουσικής, αυτά που δεν έχουν λόγια… Σαφώς και υπάρχουν μάνατζερ όσον αφορά στην κλασική μουσική, στην τζαζ και σε άλλα είδη που ενδεχομένως μπορούν να κατηγοριοποιηθούν και να έχουν το κοινό τους. Μάνατζερ για κάτι πιο πειραματικό ή για κάτι πιο προσωπικό που ενδεχομένως να μην υπάγεται σε κάποια κατηγορία που να έχει το κοινό της δυσκολεύομαι να πιστέψω ότι υπάρχει, αλλά κι αν υπάρχει θα υπάρχει κάποιος που αντιμετωπίζει τις ίδιες δυσκολίες με τον καλλιτέχνη όσον αφορά στην προώθηση αυτών των έργων. Ο μουσικός που αποφασίζει ότι θέλει να δημιουργήσει κάτι πιο προσωπικό που θα είναι εκτός φόρμας έχει ήδη συνειδητοποιήσει από την αρχή ότι θα παλέψει μόνος του σε όλα τα επίπεδα. Αυτό είναι κάτι που στα χρόνια που ζούμε είναι πλέον ξεκάθαρο και η απόφαση είναι πλέον πιο συνειδητή για τον δημιουργό.
Κλείνοντας και πέρα από όλα αυτά τα τεχνικά κομμάτια πιστεύω πως ένας γνήσιος δημιουργός, ένας δημιουργός που νιώθει πως έχει με κάτι να αναμετρηθεί θα βουτήξει στο πηγάδι και θα αρχίσει να ανασύρει νερό κι ας μην υπάρχει ούτε ένας διψασμένος εκεί έξω, είναι αυτός κι αυτό από μόνο του αρκεί.

Ποιά είναι τα μελλοντικά μουσικά σας σχέδια;

Τα μελλοντικά μου σχέδια είναι γενικότερα να μπορώ να συνεχίσω να δημιουργώ τη μουσική που υπάρχει μέσα μου ελεύθερα και απελευθερωμένα έτσι όπως μέχρι σήμερα έχω πράξει πέρα από τις όποιες δυσκολίες υπάρχουν. Στο πιο κοντινό μέλλον ετοιμάζω ένα μουσικό έργο για πιάνο, τσέλο και κιθάρα μαζί με τον Γιώργο Τοσικιάν και την Αγγελική Μουρίκη και ευελπιστούμε με το νέο έτος να έχει ηχογραφηθεί. Επιπλέον συνθέτω την μουσική για μια θεατρική παράσταση που θα ανέβει στις 24 Οκτωβρίου στο θέατρο Μηχανουργείο στην Πάτρα και πρόκειται για ένα έργο της Μαρίας Κοσσυφίδου σε σκηνοθεσία του Γεράσιμου Ντάβαρη.

Βιογραφικό.

Μουσικοσυνθέτης – Καθ. Πιάνου
Σπουδές:
• Διπλωματούχος πιάνου από το Εθνικό Ωδείο.
• Πτυχίο φούγκας.
• Πτυχίο αντίστιξης.
• Πτυχίο ειδικού αρμονίας.
• Πτυχιούχος του Ελληνικού Ανοιχτού Πανεπιστημίου-Σπουδές στον Ευρωπαϊκό Πολιτισμό .
• Απόφοιτος του Προγράμματος Παιδαγωγικής Κατάρτισης (Ε.Π.ΠΑΙ.Κ) της ΑΣΠΑΙΤΕ.
• κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου μουσικοπαιδαγωγικής από το Πανεπιστήμιο της Λευκωσίας.
Έχει συνθέσει μουσική για το θέατρο, για παιδικές θεατρικές παραστάσεις, για μικρού μήκους ταινίες και για ντοκιμαντέρ. Έως σήμερα έχουν κυκλοφορήσει επτά δισκογραφικές εκδόσεις με δικές του πρωτότυπες μουσικές συνθέσεις ορχηστρικής – κινηματογραφικής μουσικής μουσικά θέματα των οποίων έχουν χρησιμοποιηθεί σε τηλεοπτικά σήριαλ, ντοκιμαντέρ και μουσικά σήματα ραδιοφωνικών εκπομπών.
Έχει συνθέσει έργα για Συμφωνική Ορχήστρα, για κουαρτέτα εγχόρδων, για κιθάρα και ορχήστρα εγχόρδων καθώς και για σόλο κιθάρα. Μουσικά του έργα έχουν παρουσιαστεί από την Ορχήστρα Σύγχρονης Μουσικής της ΕΡΤ και από άλλα μουσικά σύνολα στην Ελλάδα και στην Ευρώπη. Από το 2004 έως σήμερα, δίνει συναυλίες παρουσιάζοντας τα έργα του σε φεστιβάλ και χώρους πολιτισμού σε όλη την Ελλάδα.
Έργα του για κιθάρα έχουν ερμηνεύσει σε συναυλίες τους ο συνθέτης- κιθαριστής Νότης Μαυρουδής με τον διακεκριμένο σολίστ Γιώργο Τοσικιάν Έργα του επίσης έχουν χορογραφηθεί στο Λονδίνο από τον χορογράφο Συμεών Κυριακόπουλο καθώς και άλλα έχουν εκτελεστεί σε διάφορους πολιτιστικούς χώρους ανά υην Ευρώπη. Τέλος έχει συνεργαστεί με σημαντικούς ποιητές όπως με την ποιήτρια Κατερίνα Ρουκ Αγγελάκη, τον Τίτο Πατρίκιο και τον Γιώργο Δουατζή.
Το 2012 και το 2014 εκδόθηκαν τα βιβλία με τίτλο «Μουσικές ιστορίες για πιάνο» και «Aurora» με έργα του για σόλο πιάνο και έργα για κιθάρα και ορχήστρα.
Από το 2000 εργάζεται ως καθηγητής πιάνου και μουσικής σε ωδεία αλλά και στο μουσικό τμήμα του ΕΜΠ όπου διατελεί και ως προϊστάμενος του.