Γιαννης Βακιρτζης: “Εχω αναγκη να διευρυνω το ζωτικο ζωγραφικο μου χωρο διαρκως”

Σε ποιά ηλικία ξεκινήσατε να ζωγραφίζετε;

Ως επάγγελμα στα δέκα τέσσερα δεκαπέντε χρόνια της ηλικίας μου.

Ο πατέρας μου ήταν ζωγράφος αλλά είχε πεθάνει πολύ νωρίς η μητέρα μου Αγιογράφος εκείνη την εποχή είχε κάποιες δυσκολίες οικονομικές αποφάσισα ότι είμαι ικανός να βοηθήσω, διάλεξα μερικά από τα καλύτερα που ζωγραφισα, πήρα τον ηλεκτρικό και κατέβηκα στο Μοναστηράκι να τα πουλήσω, είχε πιάσει μια βροχή κατακλισμος, μπήκα στο πρώτο μαγαζί που βρήκα μπροστά μου, αυτό που είναι απέναντι στο παλιό Τζαμί ακόμα υπάρχει, τα έδειξα τα θαύμασε μου είπε ότι ήμουν φουτουριστης.

Δεν ήξερα τι ήταν ο φουτουρισμος, ναι του λέω φουτουριστης είμαι. Με πλήρωσε και γύρισα στο σπίτι με υπερηφάνεια. Από εκεί και πέρα συνδέθηκε η ζωή μου με την ζωγραφική.

Δεν ξαναπηγα στο Μοναστηράκι συμμετηχα στις ομαδικες Πειραιωτών καλλιτεχνών γνωριστηκα με γκαλερί όπως η Αίθουσα τέχνης Πειραιά, με art shop κτλ. Ήμουν πλέον ζωγράφος

Καλλιτέχνης γεννιέται κανείς ή γίνεται;

Ο καλλιτέχνης γεννιέται και μετά πρέπει να καλλιεργηθεί, όπως και ένας αθλητής γεννιέται με αθλητικό σώμα και μετά πρέπει να το γυμνάζει διαφορετικά θα πάει χαμένο το χάρισμα του.

Μπορεί και κάποιος που γεννήθηκε με λεπτό σώμα να καταβάλει κόπους για να γίνει αρσηβαριστας αλλά δεν νομίζω ότι θα φτάσει αυτόν που γεννήθηκε με το σώμα το κατάλληλο για άρση βαρών.

Έτσι και ο καλλιτέχνης που γεννιέται με ένα ελεύθερο πνεύμα με ευαισθησία με δημιουργικοτητα κτλ αν τα καλλιεργήσει, δεν θα μπορέσει να τον φτάσει κάποιος άλλος που δεν έχει εκ φύσεως αυτές τις αρετές να τον φτάσει

Ποιά λέξη σας εκφράζει ως καλλιτέχνη;

Μελετητής

Νοιώθετε την «έμπνευση» πριν δημιουργήσετε;

Η έμπνευση έρχεται όταν την ζητήσω, είτε από πριν είτε κατά την πορεία ενός έργου αν όμως δεν εκτιμηθεί από τους αποδέκτες της τέχνης μου γιατί τάχα να την ζητήσω; Για το χρήμα; Για την δόξα; Από αγάπη για τους ανθρώπους; έρχεται στιγμή που γίνεσαι Προμηθεας.

Η ζωγραφική μπορεί να είναι και πολύ απλά πράγματα.

Συχνά χρησιμοποιουν την λέξη έμπνευση με περίεργο τρόπο πχ εμπνεύστηκα από τα σκουπίδια, αυτό δεν το καταλαβαίνω. Ενώ του μοναχού Αγιογραφου που γράφει :δια χειρός, το καταλαβαίνω τον ενέπνευσε ο Θεός και έγραψε την Αγιογραφία με το χέρι του ή αρχαιότερο : Μούσα καρβουναρου με κάρβουνα φορτωμένη, το καταλαβαίνω πολλοί φόρτωναν τις κακοτεχνιες τους στην Μούσα προκειμένου να γελοιοποιηθουν οι ίδιοι.

Πώς θα χαρακτηρίζατε τον εαυτό σας ως Καλλιτέχνη;

Έχω την ιδέα ότι είμαι ένας καλλιτέχνης με πολλές γνώσεις αλλά που δεν χρειαζόταναι να έχω τόσες ή που μπορεί να κατηγορηθω στο τέλος γιατί τις έχω.

Στη ζωγραφικη σου συνυπαρχει το βιαιο με το ηπιο το συγκεκριμενο με το αφηρημενο;

Εχω αναγκη να διευρυνω το ζωτικο ζωγραφικο μου χωρο διαρκως. Ετσι εχω ευκολα την δυνατοτητα να μην αισθανομαι περιορισμενος πχ σε ενα στιλ.

Η σχεση σου με την μουσικη μπορει να βοηθησει την ζωγραφικη σου ή και το αντιστροφο;

Οι τεχνες μεταξυ τους ειναι συγγενεις. Βοηθαει να σκεφτω την ωρα που ζωγραφιζω το χρωμα ως νοτα ηχου και τον συνδιασμο των χρωματων ως μελωδια ή και το αντιστροφο, να φτιαξω μια μελωδια και να την σκεφτομαι ως χρωματα.

Βλεπω στο εργο σου απο τη μια στιγμη στην αλλη να εναλλασεται το ηπιο με το σκληρο.

Ο ζωγραφος γραφει την ζωη, αυτο σημαινει και το ονομα αυτης της τεχνης και αυτη ειναι και η πραγματικη οψη της ζωης δεν υπαρχει παντα χαρα ουτε ομως και παντα λυπη.

Σημαινει και ζωντανη γραφη επειδη ειναι με εικονες που εχουν ζωντανια και δεν ειναι οπως η γραφη με τα συμβολα.

Και στην ζωντανια ταιριαζουν οι εναλαγες, απο την αντιθετη οχθη ειναι το λιμνασμα και το μη ζωντανο.

Ποιά είναι τα μελλοντικά σας σχέδια;

Να κάνω μια ενότητα έργων που να βοηθήσουν τους ανθρώπους να διώξουν από την σκέψη τους την μισαλοδοξια, και από την ψυχή τους την κακία.

Βιογραφικό.

Γεννήθηκε στον Πειραιά το 1957 από οικογένεια ζωγράφων έτσι από πολύ νωρίς άρχισε να εκθέτει απι 14 χρονων αρχισαν να συλλεγονται τα εργα του .

Πρώτη ατομική έκθεση σε ηλικία 17 χρονών -αίθουσα τέχνης Πειραιά – από τότε μέχρι σήμερα έχει πραγματοποιησει πάνω από 40 ατομικές εκθέσεις στην Ελλάδα και κυρίως στο εξωτερικό.

Ενώ είχε εισαχθεί στους ηλεκτρολογους μηχανολογους στο ΕΜΠ τα παράτησε για να αφοσιωθεί στην ζωγραφική έκανε σπουδές μουσικής, αρχιτεκτονικης χώρου.

Σπούδασε κατ αρχάς με Στέφανο Δασκαλάκη στο σχέδιο και στην ΆΣΚΤ εισήχθη στους 3 πρώτους σπουδασε ζωγραφικη με καθηγητή τον Δημήτρη Μυταρα, Πανουργία γλυπτική, Γιώργο Μαυροϊδη, Παναγιώτη Τετση, τελείωσε με άριστα και υποτροφία στην τέχνη του βιβλίου. συνέχισε με ελεύθερες μεταπτυχιακες σπουδές στο εξωτερικό, όπου γνώρισε και συνδέθηκε φιλικά με διασημότητες όπως Arman, Cessar , σημαντικοτερες παρουσίες του έργου του Rechard Gray gallery New York και MOMA museums contemporary art. Για το έργο του έχουν γράψει Επιφανείς προσωπικοτητες όπως Ντόρα Ηλιόπουλου Ρογκαν, Ελένη Βλάχου, Bassam Taufik και πολλοί άλλοι όπως Μαρίνα Κανακακη, Επη Τρίμη, κτλ.

Έργα του βρίσκονται στο Μουσείο Μπουζιανη, Εθνική πινακοθήκη, Εθνικό μουσείο σύγχρονης τέχνης Θεσσαλονίκη, Μουσείο Πολεμικού Ναυτικού, Αρχιεπισκοπη Πύργου, Αρχιεπισκοπη Πειραιώς, Gray Gallery New York, place des minimes de la vile de Lyon και σε άλλες συλλογές όπως μουσείο Βορρε κ.α.

Πρόσφατη ατομική έκθεση Νοέμβριος 2018 artower agora gallery, Δεκεμβριος 2018 Ανωτατη σχολη καλων τεχνων αιθουσα Νικολαου Κεσσανλη πρόσφατη ομαδική παρουσια art Thessaloniki με Αντωνιαδου Βαρωτσο, Πατσογλου, κ.α. καθώς και στην Ομαδική του ΕΕΤΕ Δεκέμβριο 2018