Βασιλική Ζήση: «επιτυχημένος για εμένα είναι ο μουσικός που αντέχει στο χρόνο ενώ ψάχνει τρόπους συνέχεια να δηλώνει μια αξιοπρεπή και ουσιώδη παρουσία στα μουσικά δρώμενα»

Η μουσική ενώνει τους λαούς και τους πολιτισμούς;

Η μουσική είναι η παγκόσμια γλώσσα που ενώνει τους λαούς. Είναι κάτι μαγικό. Δεν είναι απλά ένας τρόπος διασκέδασης. Ενώνει ανθρώπους. Ενώνει ψυχές.

Στην όπερα, που υπάρχει δραματουργία ναι. Καλό είναι να ξέρεις ιταλικά, γερμανικά, γαλλικά.. αλλά και πάλι αυτό δεν αποτελεί εμπόδιο, αφού στο τέλος αυτό που μένει είναι τα συναισθήματα που σου προκαλεί η μελωδία που ακούς και με αυτόν τον τρόπο εξασφαλίζεται η επικοινωνία των ανθρώπων μεταξύ τους.

Ποιόν μουσικό θαυμάζετε και γιατί;

Καταρχάς ένας μουσικός κατά την άποψή μου θα πρέπει να έχει πολλά ακούσματα και να μη μένει σε ένα είδος μουσικής, γιατί αυτομάτως μένει ημιμαθής.

Δύσκολο να ξεχωρίσω κάποιον και να πω πως τον θαυμάζω. Θαυμάζουμε κάποιον γιατί; Γιατί είναι καλός σολίστας; Δάσκαλος; Άνθρωπος ; Για εμένα ένας καλός μουσικός δε γίνεται να μην είναι και καλός άνθρωπος, με πολλά όνειρα, στόχους και αισθήματα.

Έχω γνωρίσει τέτοιους ανθρώπους στη ζωή μου και δεν είχαν μεγάλη καριέρα, όμως ξεχώριζαν και υπηρετούσαν τη δουλειά αυτή με σεβασμό και ταπεινότητα. Οπότε ναι, αυτούς θαυμάζω.

«Η μουσική είναι μία. Οι μουσικοί πολλοί» Πώς περιγράφετε αυτήν την πρόταση;

Η μουσική είναι μια, γιατί μπορεί να ενώσει όλο τον κόσμο. Οι μουσικοί ευτυχώς είναι πολλοί. Πώς αλλιώς θα γνωρίζαμε τόσα πολλά αν δεν υπήρχαν οι διάφορες Σχολές, τα ρεύματα της μουσικής, σπουδαίοι άνθρωποι αλλά και άνθρωποι που δεν της φέρθηκαν όπως της αξίζει; Κάθε άνθρωπος είναι ξεχωριστός και η μουσική που θα βγάλει θα είναι και αυτή ξεχωριστή.

Η μουσική είναι μια, όμως πολλοί τοποθετούν ταμπέλες για να τη χαρακτηρίσουν και αμφιβάλλω αν αυτό είναι σωστό από κάποιο βαθμό και μετά.

Πιστεύω ότι απλώς διαφοροποιείται ο τρόπος που την χρησιμοποιούμε και την αντιμετωπίζουμε.

Γιατί χρειάζεται η μουσική παιδεία; Είναι πολυτέλεια ή ανάγκη;

Αδιαμφισβήτητα η μουσική είναι ανάγκη. Σκεφτείτε μόνο πως κάθε άνθρωπος από τη στιγμή που βρίσκεται στην κοιλιά της μαμάς ακούει συνεχώς τον χτύπο της καρδιάς της.

Αμέσως μπαίνει στο περιβάλλον του ρυθμού και του ήχου. Πρέπει να καταλάβουμε ότι η μουσική υπάρχει μέσα μας, όλοι έχουμε ρυθμό και δεν υπάρχει άνθρωπος που να ζει χωρίς να ακούει μουσική.

Η μουσική υπάρχει παντού στο περιβάλλον μας , ζούμε μέσα σε αυτήν και δεν γίνεται να την αποφύγουμε. Η μουσική παιδεία ήταν ανάγκη ήδη από τα κλασσικά χρόνια. Ο Αριστοτέλης κατανοεί τη δύναμη της μουσικής να επιδρά στην ψυχή, να διαπλάθει το ήθος και τον χαρακτήρα των ανθρώπων και να οδηγεί στην αρετή.
Τώρα σχετικά με την εκπαίδευση, μακάρι να δινόταν στη μουσική η προσοχή που της αρμόζει και στα σχολεία. Παρόλα αυτά υπάρχουν και εξαιρέσεις.

Ένα τρανταχτό παράδειγμα είναι τα μουσικά σχολεία, όπου τα παιδιά εκτός από τα βασικά μαθήματα παρακολουθούν επιπλέον και μια σειρά μουσικών μαθημάτων.

Έτσι με αυτόν τον τρόπο μπορούν και εκφράζονται μέσω της μουσικής, αποσυμφορούνται αν θέλετε από το φόρτο των μαθημάτων και γιατί όχι, μέσα από τα μουσικά σχολεία ξεπηδούν και νέα ταλέντα.

Πώς μπορεί ένας γονιός να ανακαλύψει το ταλέντο του παιδιού του στη μουσική;

Από τη νηπιακή ηλικία μπορούμε εύκολα ειδικά αν έχουμε κάποιες μουσικές γνώσεις να καταλάβουμε αν το παιδί έχει κλίση όπως λέμε στη μουσική. Τραγουδάκια, μουσικά όργανα για παιδιά, μελωδίες θα μας κατευθύνουν.

Έτσι από τη νηπιακή ηλικία μπορείς να κατευθύνεις το παιδί σου σε μια μουσική ομάδα για αρχή και μετά, στα χρόνια του σχολείου μπορείς να κάνεις εγγραφή σε ένα ωδείο.
Στη μουσικοθεραπεία, γνωρίζουμε πως το αν έχει ένα παιδί κλίση σε έναν τομέα θα πρέπει να λάβει ερεθίσματα αρχικά και την κατάλληλη εκπαίδευση μετά για να ανθίσει τα ταλέντο του.

Διδάσκεται σήμερα η μουσική παράδοση μέσα από την εκπαίδευση;

Με μεγάλη χαρά διαπιστώνω ότι πολλοί έχουν στραφεί τελευταία στη μουσική παράδοση. Κακά τα ψέματα.

Το τι μας αρέσει στη μουσική είναι κυρίως θέμα κουλτούρας του πολιτισμού στον οποίο ανήκουμε.

Το βρίσκω πολύ όμορφο να ασχολείται κάποιος με τη μουσική μας παράδοση..υπάρχει και μέσα μας, στο DNA εξάλλου και σίγουρα έχεις περισσότερα ερεθίσματα και ευκαιρίες να κάνεις αυτό που αγαπάς στη χώρα σου και να πάει και καλά.

Υπάρχουν Έλληνες αξιόλογοι μουσικοί, με μουσική κατάρτιση και γνώσεις;

Σίγουρα και υπάρχουν…. στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Με στεναχωρεί όμως που αναγκαζόμαστε οι νέοι να φύγουμε στο εξωτερικό και δεν μπορούμε να κάνουμε στην Ελλάδα αυτό που αγαπάμε.

Δεν το καταλαβαίνω, γιατί όντως και στην Ελλάδα έχουμε πολλούς καλούς μουσικούς.

Επιτυχημένος για εμένα είναι ο μουσικός που αντέχει στο χρόνο ενώ ψάχνει τρόπους συνέχεια να δηλώνει μια αξιοπρεπή και ουσιώδη παρουσία στα μουσικά δρώμενα.

Ποια είναι τα μελλοντικά μουσικά σας σχέδια;

Αυτόν τον καιρό είμαι ιδιαίτερα χαρούμενη καθώς έχω την τιμή να συμμετέχω στο Μαγικό αυλό του Μότσαρτ στο θέατρο Winterthur, στη Ζυρίχη.

Οι παραστάσεις ξεκινούν στις 20 και τελειώνουμε στις 28 Σεπτεμβρίου.

Αμέσως μετά θα γυρίσω στην Ελλάδα όπου έχω αρχίσει να κάνω μαθήματα μουσικής σε παιδιά και αυτό είναι κάτι που με χαροποιεί και με γεμίζει ιδίως όταν καλούμαι να αξιοποιήσω τις αρχές της μουσικοθεραπείας που έχω επίσης σπουδάσει.

Μελλοντικός μου στόχος επίσης είναι να εντάξω ερευνητικά και πειραματικά το ηχοτοπίο σε ένα μουσείο και μια βιβλιοθήκη εμπλουτίζοντας την εμπειρία σε ένα πεδίο που στην Ελλάδα δεν υπάρχει. Έχω ήδη ασχοληθεί με αυτό στη διπλωματική μου.
1η Απριλίου του 2020 θα συμμετέχω στο ίδιο θέατρο στην όπερα «Ορφέας και Ευρυδίκη».
Πάντα εύχομαι και ανυπομονώ για νέες συνεργασίες με αξιόλογους μουσικούς. Είναι για εμένα σίγουρα ένα καλό σχολείο.

Βιογραφικό

Γεννήθηκε στο Βόλο το 1995.
Είναι απόφοιτη του Τμήματος Αρχειονομίας, Βιβλιοθηκονομίας και Μουσειολογίας του Ιονίου Πανεπιστημίου καθώς και κάτοχος διπλώματος Μονωδίας από το Ωδείο Κέρκυρα με Άριστα παμψηφεί και πρώτο βραβείο με καθηγητή τον Ανδρέα Γκούση.

Υπήρξε μαθήτρια του ωδείου «Ρυθμός» υπό τη διεύθυνση του μαέστρου Γιάννη Καρκάλα, διευθυντή της πολυφωνικής χορωδίας του Δήμου Βόλου. Πραγματοποίησε μουσικές σπουδές με υποτροφία στη χορωδία “San Giacomo” και στο ωδείο «Κέρκυρα».

Λίγο αργότερα εμπλούτισε το ρεπερτόριό της υπό την καθοδήγηση της σοπράνο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής Βασιλικής Καραγιάννη. Έχει συμμετάσχει σε σεμινάριο της ΕΛΣ στην Κέρκυρα ως ενεργό μέλος μετά από επιλογή.

Υπήρξε μέλος του φωνητικού συνόλου “Voice and Voices” υπό τη διεύθυνση της σοπράνο Σύλβιας Τσιμπανάκου με μουσικές παραστάσεις στο Βόλο. Το 2014 συμμετείχε σε flash mob σε συνεργασία με το Ιόνιο Πανεπιστήμιο και τη χορωδία “San Giacomo”. Στα 19 της χρόνια συμμετείχε ως Zerlina στην όπερα του Mozart “Don Giovanni” που οργανώθηκε από την τάξη του βαρύτονου Ανδρέα Γκούση και λίγο αργότερα ως σοπράνο κολορατούρα στο ρεσιτάλ του.

Την επόμενη χρονιά συμμετείχε ως μέλος της χορωδίας “San Giacomo” στο έργο του Mozart “Requiem”. Το 2017, όταν τελείωσε τις σπουδές της στην Κέρκυρα αποφάσισε να μετακομίσει στην Ελβετία.

Εκεί έδωσε εξετάσεις και μπήκε στο Κονσερβατόριο Winterthur όπου διδάχτηκε ανώτερα θεωρητικά και μαθήματα μονωδίας από την Franziska Welti και την Jane Thorner Mengedoht και συμμετείχε σε σεμινάρια τραγουδιού στη Ζυρίχη. Επίσης ξεκίνησε και συνεχίζει μαθήματα μουσικοθεραπείας.