Βάνα Μάνη: “η μουσική είναι ένας τρόπος έκφρασης συναισθημάτων και σκέψεων με δημιουργικό τρόπο, χωρίς λόγια”

Η μουσική ενώνει τους λαούς και τους πολιτισμούς;

Είναι γεγονός ότι η μουσική ενώνει τους λαούς και τους πολιτισμούς, καθώς είναι μία «διεθνής γλώσσα».

Πολλές φορές ακούμε ένα τραγούδι από μία άλλη χώρα χωρίς να καταλαβαίνουμε τους στίχους, παρόλα αυτά μας αγγίζει επειδή καταλαβαίνουμε το νόημα μέσω της μουσικής του.

Το ίδιο συμβαίνει και με μουσικές συνθέσεις χωρίς στίχους. Οι ακροατές κατανοούν αυτό που ακούνε με τον ίδιο τρόπο, ανεξαρτήτως της καταγωγής τους.

Για παράδειγμα, σε μια ταινία δε γίνεται ποτέ μεταγλώττιση της μουσικής επένδυσης, η οποία χρησιμοποιείται κυρίως για να ενισχύσει τα συναισθήματα που γεννούνται σε κάθε σκηνή, διότι είναι μια «κοινή γλώσσα», όπως ακριβώς και τα συναισθήματα.

Επίσης, έχει παρατηρηθεί ότι υπάρχουν έντονες μουσικές επιρροές κυρίως ανάμεσα σε γειτονικές χώρες. Ας μην πάμε πολύ μακριά. Για παράδειγμα, μετά την τουρκοκρατία η μουσική στην Ελλάδα είχε ξεκάθαρα ανατολίτικες επιρροές και το ακούμε αυτό στα δημοτικά μας τραγούδια.

Στη συνέχεια, ο Νικόλαος Μάντζαρος αφού επέστρεψε από την Ιταλία, όπου έκανε τις σπουδές του ίδρυσε της Επτανησιακή σχολή, εκπαίδευσε σημαντικούς συνθέτες, οι οποίοι συνέθεταν βασιζόμενοι την ιταλική τεχνοτροπία.

Στις μέρες μας πλέον μέσω του διαδικτύου και μέσω της εύκολης πρόσβασης σε όλες τις χώρες του κόσμου είναι πολύ εύκολο για όλους τους ανθρώπους να εμπνέονται, να αυξάνουν τα ερεθίσματα και τα ακούσματά τους και να ανταλλάσσουν μουσικές απόψεις, καθώς και μέσω της μουσικής να μαθαίνουν για την παράδοση, τον πολιτισμό και την ιστορία της εκάστοτε χώρας.

Ποιον μουσικό θαυμάζετε και γιατί;

Θαυμάζω πολλούς μουσικούς. Άλλα αν πρέπει να αναφέρω έναν αυτός είναι ο Johann Sebastian Bach, διότι ήταν διάνοια. Όπως είπε και ο Robert Schumann «Η μουσική χρωστάει στον Μπαχ όσα η θρησκεία στο δημιουργό της!».

Έκανε φοβερές καινοτομίες στις μουσικές του συνθέσεις, ήταν πολύ ταλαντούχος και μπορούσε να γράφει βασιζόμενος στους αυστηρούς κανόνες εκείνης της εποχής αλλά προσθέτοντας το προσωπικό του στυλ.

Αποτέλεσε έμπνευση για άλλους σπουδαίους συνθέτες όπως οι Amadeus Mozart και Ludwig van Beethoven.

«Η μουσική είναι μία, οι μουσικοί πολλοί». Πώς θα περιγράφατε αυτή την πρόταση;

Ναι, η μουσική είναι μία. Ο κάθε μουσικός όμως είτε είναι συνθέτης, είτε εκτελεστής βάζει τη δική του ταυτότητα, τη δική του πινελιά και προσωπικότητα σ’ αυτό που συνθέτει ή εκτελεί.

Οι συνθέτες μπορεί να επηρεάζονται από τα ακούσματά τους, από άλλους συνθέτες που θαυμάζουν, ακόμα και από την τάση της εποχής αλλά το αποτέλεσμα είναι κάτι μοναδικό που δεν έχει ξανακουστεί. Επίσης, ένα τραγούδι αν το πουν δέκα διαφορετικοί τραγουδιστές, κανένας δε θα το έχει πει ίδια με τον προηγούμενο.

Το τραγούδι παραμένει το ίδιο, όμως ο κάθε τραγουδιστής το βλέπει από τη δική του οπτική, βάζει το προσωπικό του στίγμα, τη δική του φωνή και το αποδίδει ανάλογα.

Γιατί χρειάζεται η μουσική παιδεία; Είναι πολυτέλεια ή ανάγκη;

Πιστεύω ότι είναι ανάγκη 100% και μάλιστα από μικρή ηλικία. Η εκμάθηση ενός μουσικού οργάνου επιφέρει πάρα πολλά οφέλη στην πνευματική ανάπτυξη και εγρήγορση, εξασκείται η συγκέντρωση και αυτό βοηθάει όχι μόνο σε οτιδήποτε έχει σχέση με την εκμάθηση αλλά και στην καθημερινότητα.

Εξασκείται η μνήμη, καθώς απαιτείται απομνημόνευση από τους μουσικούς. Βοηθάει στη λεπτή κινητικότητα των μικρών παιδιών.

Επίσης, για να μάθει κάποιος ένα μουσικό όργανο απαιτείται πειθαρχία και οργάνωση, προγραμματισμένη και καθημερινή μελέτη, πράγμα που το υιοθετεί κάποιος και στη ζωή του γενικότερα. Η μουσική είναι ένας τρόπος έκφρασης συναισθημάτων και σκέψεων με δημιουργικό τρόπο, χωρίς λόγια.

Μπορεί να χρησιμοποιηθεί σαν δημιουργικό μέσο εκτόνωσης και αντιμετώπισης του άγχους και του στρες της καθημερινότητας. Επίσης, βοηθάει στην ενίσχυση της αυτοπεποίθησης.

Ένα παιδί με χαμηλή αυτοπεποίθηση, όταν μέσω της προσπάθειάς του έχει ένα όμορφο ηχητικό αποτέλεσμα, αισθάνεται περήφανο για τον εαυτό του κι έτσι βελτιώνεται και η ψυχική του υγεία.

Οπότε είναι πραγματικά κρίμα να στερούμε από τα παιδιά, τους μελλοντικούς ενήλικες την επαφή με αυτό το μαγικό κόσμο, που δίνει ομορφιά στην καθημερινότητά μας, αλλά είναι και αναγκαίο να αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της.

Πώς μπορεί ένας γονιός να ανακαλύψει το ταλέντο του παιδιού του στη μουσική;

Το πρώτο πράγμα που θα πρέπει να κάνουν οι γονείς είναι να φέρνουν σ’ επαφή το παιδί τους με διάφορα είδη μουσικής καθημερινά και οπωσδήποτε με την κλασική μουσική. Το δεύτερο βήμα είναι η παρατήρηση κατά τη διάρκεια της ακρόασης και κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού. Σ’ αυτό το σημείο χρειάζεται προσοχή γιατί τα παιδιά περνούν από διάφορες φάσεις.

Εάν αντιδράσουν αρνητικά στην ακρόαση κάποιου είδους μουσικής δε σημαίνει ότι δεν πρέπει να το ξανακούσουν. Μετά από λίγο καιρό μπορούν να το ξαναδοκιμάσουν. Όσον αφορά το παιχνίδι θα σας φέρω ένα απλό παράδειγμα.

Μπορεί το παιδί να χαίρεται να παίρνει τις κατσαρόλες και τις κουτάλες από την κουζίνα και να χτυπάει ρυθμικά.

Μπορούν να παρατηρήσουν οι γονείς πόσο γρήγορα κατακτά το ρυθμικό χτύπο.

Επίσης, μπορούν να πηγαίνουν σε συναυλίες μαζί με το παιδί και να κάθονται έστω και είκοσι λεπτά, αν δε μπορεί το παιδί να καθίσει περισσότερο, να του αγοράζουν παιδικά βιβλία μουσικού περιεχομένου, να φτιάχνουν κατασκευές στο σπίτι σχετικές με τη μουσική, να πάνε μια επίσκεψη σε κάποιο ωδείο της πόλης για να έρθει το παιδί σε επαφή με πραγματικά μουσικά όργανα και να διαλέξει ποιο θα ήθελε να μάθει.

Όλα αυτά σίγουρα θα βοηθήσουν να ενισχυθεί το ταλέντο κάποιου παιδιού και να έρθει στην επιφάνεια ώστε να το αντιληφθεί ο γονιός και να το βοηθήσει να ανοίξει τα φτερά του και ν’ απογειωθεί.

Διδάσκεται σήμερα η μουσική παράδοση μέσα από την εκπαίδευση;

Δυστυχώς, στα γενικά σχολεία δε δίνεται η βαρύτητα που θα έπρεπε στο μάθημα της μουσικής. Πιστεύω ότι θα έπρεπε να δίνεται η ίδια βαρύτητα με τα μαθηματικά, τη χημεία κτλ.

Εγώ είχα την τύχη να φοιτήσω σε μουσικό γυμνάσιο όπου υπήρχαν πολλά μουσικά μαθήματα και πήρα πολλές γνώσεις από εκεί, πιστεύω όμως ότι για τη μουσική παράδοση θα έπρεπε να γνωρίζουν όλοι ,μουσικοί κι μη, διότι όπως προανέφερα μέσα από τη μουσική παράδοση ενός λαού μπορεί κάποιος να εκμαιεύσει πληροφορίες για την ιστορία και τον πολιτισμό του.

Υπάρχουν βέβαια αξιόλογοι μουσικοί- εκπαιδευτικοί και στα γενικά σχολεία, που προσπαθούν να μεταλαμπαδεύσουν τις γνώσεις τους στους μαθητές τους με τον καλύτερο τρόπο.

Υπάρχουν Έλληνες αξιόλογοι μουσικοί με μουσική κατάρτιση και γνώσεις;

Φυσικά και υπάρχουν! Το πρώτο όνομα που μου έρχεται στο μυαλό είναι ο Μίκης Θεοδωράκης.

Ένας καλλιτέχνης τεράστιου βεληνεκούς με πολύ μεγάλη γκάμα έργων.

Έχει γράψει έργα όπερας, μπαλέτα, μουσική δωματίου συμφωνική μουσική, ορατόρια, χορωδιακή, εκκλησιαστική μουσική, μουσική αρχαίου δράματος, θεάτρου, κινηματογράφου, έντεχνου, λαϊκού τραγουδιού, λαϊκά ορατόρια και μετασυμφωνικά έργα.

Υπάρχουν επίσης και πολλοί νέοι αξιόλογοι μουσικοί , καταρτισμένοι με πολύ φρέσκιες ιδέες και όρεξη για δημιουργία.

Ποια είναι τα μελλοντικά μουσικά σας σχέδια;

Προς το παρόν δρομολογείται μία όπερα για παιδιά όπου θα πάρω μέρος, όπως και κάποιες συναυλίες με άριες από όπερες στην Ελλάδα και στην Ιταλία.

Βιογραφικο.

Παιδαγωγός- Μezzosoprano

Γεννήθηκε στη Λάρισα. Απόφοιτος του Παιδαγωγικού Τμήματος Προσχολικής Αγωγής στο πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.

Σπούδασε ανώτερα θεωρητικά στο Σύγχρονο Ωδείο Λάρισας με τον Γιάννη Γράμψα.

Το 2013 πήρε το πτυχίο του πιάνου με βαθμό άριστα παμψηφεί στην τάξη του Κωνσταντίνου Μάτη. Το 2017 πήρε το δίπλωμα της μονωδίας με βαθμό άριστα παμψηφεί και α’ βραβείο, στην τάξη της σοπράνο Κατερίνας Οικονόμου.

Στη συνέχεια, έγινε μέλος του International Opera Studio Pesaro στην Ιταλία.

Έχει παρακολουθήσει σεμινάρια με το Γιώργο Χατζηνίκο, με το Δημήτρη Δημόπουλο, Philip Forget, Δημήτρη Καβράκο, Carlos Morganti , BrigitteSchmidt κ.α

Έχει πάρει μέρος σε συναυλίες κλασσικής μουσικής, ορατορίου και opera gala στην Ελλάδα και στην Ιταλία.

Το 2018 έκανε το ντεμπούτο της στην όπερα του Christoph Willibald Gluck, Ορφέας και Ευριδίκη, στο ρόλο του Amore, στην Ιταλία. Έχει εργαστεί ως νηπιαγωγός σε ιδιωτικά νηπιαγωγεία της Λάρισας και ως μουσικός σε ιδιωτικά νηπιαγωγεία και ωδεία της Θεσσαλίας.