Αθανάσιος Κολαλάς «τίποτα δε γίνεται από μόνο του, τίποτα δε χαρίζεται, τίποτα δεν είναι ανέφικτο»

Έχουμε τη χαρά να φιλοξενούμε τον Καλλιτεχνικό Διευθυντή του Φεστιβάλ ΕΠΤΑΠΥΡΓΙΟΥ κ. Αθανάσιο Κολαλά σε μια αποκλειστική συνέντευξη.

– Είσαι ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Επταπυργίου. Είναι προσωπικό σου στοίχημα η επιτυχία του Φεστιβάλ;
Η επιτυχία των παραστάσεων στις οποίες δουλεύω ήταν πάντα το στοίχημά μου εδώ και σχεδόν είκοσι χρόνια που είμαι στο θέατρο. Πόσο μάλλον όταν είμαι τόσο μπλεγμένος στο όλο εγχείρημα από τη σύλληψή του. Η επιτυχία είναι για εμάς, με την Άννα Μυκωνίου την πρόεδρο του Κέντρου Πολιτισμού, ο στόχος. Καλλιτεχνικά ξέρουμε ότι έχουμε πετύχει τον σκοπό μας τώρα μένει να το αγκαλιάσει ο κόσμος.

– Γιατί στο Επταπύργιο και όχι σε άλλο πολιτιστικό χώρο;
Το φρούριο του επταπυργίου είναι από τα σημαντικότερα μνημεία της πόλης μας. Μέρος της βυζαντινής οχύρωσης της πόλης, ακολουθεί, αλλάζοντας μορφή και χρήσεις, όλη την ιστορία της. Μνημείο ασάλευτο στο χρόνο που σώζεται σχεδόν στην ακεραιότητα του και αποτελεί αρχιτεκτονικά μια ιδανική «φωλιά» για μια θεατρική σκηνή. Προφυλαγμένη, με καταπληκτική ακουστική και αρχιτεκτονική δομή που εξυπηρετεί τη σύνθετη δραματουργική δράση. Ακόμα και η θέση του στην κορυφή της πόλης το κάνει εύκολα τοπόσημο αφού γίνεται ορατό από το μεγαλύτερο μέρος της. Η ανάδειξη του Επταπυργίου ήταν και στους στόχους του προϊστάμενου της εφορίας αρχαιοτήτων της πόλης, Γιώργου Σκιαδαρέση ο οποίος στάθηκε στο πλευρό μας από την πρώτη μέρα.
Ένας χώρος που στα τελευταία του χρόνια φορτίστηκε από την χρήση του σαν φυλακή και που βρίσκει την κάθαρση, θα λέγαμε, μέσα από την τέχνη.

– Ο πολιτισμός μπορεί να είναι ο αρωγός του τουρισμού στη χώρα μας;
Ο Πολιτισμός ΕΙΝΑΙ αρωγός του τουρισμού στην Ελλάδα….ίσως όχι όσο θα έπρεπε ή θα μπορούσε. Βασική επιδίωξη της αντιπεριφέρειας τουρισμού-πολιτισμού (ακόμα και εδώ τα δύο συνδυάζονται) και του αντιπεριφεριφερειάρχη Αλέξανδρου Θάνου είναι μέσω της ανάδειξης των αρχαιολογικών χώρων να προωθηθεί ο τουρισμός. Τα τελευταία χρόνια έχει προχωρήσει σε αρκετά βήματα προς αυτή την κατεύθυνση το Κέντρο Πολιτισμού με σκοπό από απλή τουριστική διάβαση, η Θεσσαλονίκη, να γίνει τουριστικός και πολιτιστικός σταθμός.

– Οικογένεια, σχολείο, κοινωνία. Είσαι ικανοποιημένος από την πολιτιστική παιδεία του νεοέλληνα;
Δράσεις γίνονται και γίνονται πολλές, παραστάσεις, εκθέσεις, εκδηλώσεις. Το πρόβλημα είναι ότι δε καταφέρνουμε να μυήσουμε τους νέους στην τέχνη και αυτό είναι που δημιουργεί αυτή την «πενία κοινού» στις εκδηλώσεις ψυχαγωγίας σε αντίθεση με αυτές της διασκέδασης. Το να δίνουμε την ευκαιρία στους νέους από πολύ μικρή ηλικία να γνωρίζουν νέες μορφές τέχνης και να τις προσεγγίζουν χωρίς να τις «φοβούνται» (λόγω άγνοιας) είναι η καλύτερη λύση. Με αυτή τη λογική σχεδιάστηκαν και οι εκδηλώσεις του φεστιβάλ, ώστε να καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα κοινού αλλά πάντα με προσοχή στην ποιότητα και τη λεπτομέρεια.

Ταυτόχρονα το χαμηλό εισιτήριο (έχουμε μέχρι και μία εκδήλωση με ελεύθερη είσοδο), βασικό χαρακτηριστικό της κοινωνικής πολιτικής του Κέντρου Πολιτισμού, θεωρούμε ότι θα αποτελέσει κίνητρο επιλογής.

– Με τόσο «βαρύ» βιογραφικό γιατί αποφάσισες να δραστηριοποιηθείς στη χώρα που «τρώει» τα παιδιά της; Επιλογή ή Ανάγκη;
Επιλογή. Σαφώς επιλογή και η χώρα τρώει τα παιδιά που είναι επιρρεπή στο φάγωμα. Έχουμε πάμπολλα παραδείγματα νέων που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα (και όχι απαραίτητα στην Αθήνα) με λαμπρά αποτελέσματα. Νέοι με όραμα, δράση, ακούραστοι και ταλαντούχοι που είτε στον τομέα της επιχειρηματικότητας είτε στον τομέα των τεχνών ή των επιστημών πετυχαίνουν πολύ υψηλούς στόχους, όχι απλά προάγοντας τον εαυτό τους αλλά διαφημίζοντας και την πατρίδα μας διεθνώς.

– Ζωγράφος, σκηνογράφος, παραγωγός θεατρικών έργων, μουσικογράφος, ενδυματολόγος, καλλιτεχνικός διευθυντής. Τί σε αντιπροσωπεύει περισσότερο;
Σε διάφορες φάσεις της ζωής μου με αντιπροσώπευαν διαφορετικά πράγματα, χώροι από τους οποίους πέρασα, αλλά τα τελευταία χρόνια τους συνδυάζω όλους.

Όταν αναλαμβάνεις τη σκηνοθεσία και τα εικαστικά σε κάποια παράσταση είσαι υπεύθυνος «του όλου», συλλαμβάνεις την ιδέα, την άποψη και οφείλεις να την υλοποιήσεις. Έτσι οι γνώσεις ζωγραφικής, γλυπτικής, αρχιτεκτονικής, μουσικής κλπ έρχονται να με βοηθήσουν σε αυτή την υλοποίηση. Η εμπειρία του θεατρικού παραγωγού (το να βλέπω δηλαδή την δουλειά μου και από την αντίθετη της καλλιτεχνικής οπτικής) σίγουρα κάνει τη διαδικασία ευκολότερη, γρηγορότερη και οικονομικότερη.
Εάν έπρεπε να διαλέξω μια λέξη που με αντιπροσωπεύει λοιπόν θα ήταν αυτή του δημιουργού.

– Ποιά λέξη σε εκφράζει ως καλλιτέχνη;
Μία λέξη; δύσκολο. Ίσως η λέξη «σύνεση».

Στο χώρο μας βλέπεις πολλά, το να καταφέρνεις να μένεις συνετός, με φρόνιμη σκέψη, να πατάς γερά στα πόδια σου και να κοιτάς τον καλλιτεχνικό σου στόχο είναι, θεωρώ, βασικό.

– Νοιώθεις την «έμπνευση» πριν τη δημιουργία;
Είναι πολλές οι φορές που τα πράγματα κυλούνε αυτόματα, βάζεις τον εαυτό σου στη διαδικασία να σκεφτεί, να οργανωθεί να ψάξει νοήματα, λύσεις.
Είναι και οι άλλες φορές (οι μαγικές εκείνες φορές) που όλο βρίσκεται μέσα στο κεφάλι σου, χωρίς να ξέρεις τί και πώς, απλά είναι εκεί από την πρώτη ανάγνωση του έργου, ξέρεις τι πρέπει να κάνεις…….. ίσως αυτές τις στιγμές θα χαρακτήριζα στιγμές «έμπνευσης».
Σίγουρα η σύλληψη της Cavalleria για το φεστιβάλ Επταπυργίου ήταν μία τέτοια στιγμή.

– Ποια είναι τα μελλοντικά σου σχέδια;
Μετά την περίοδο ξεκούρασης (η όλη πολύμηνη προετοιμασία του Φεστιβάλ ήταν πολύ κουραστική), ξεκινούμε με το Κέντρο Πολιτισμού την προετοιμασία για την φθινοπωρινή περίοδο.

Ήδη κανονίζουμε το ταξίδι της περσυνής μας παραγωγής όπερας (Διδώ και Αινείας) σε ένα μεγάλο διεθνές φεστιβάλ στην Αγία Πετρούπολη.

Σίγουρα από το φθινόπωρο θα ξεκινήσει και ο σχεδιασμός για το «Φεστιβάλ Επταπυργίου 2020» .

– Ένα μήνυμα για τους νέους καλλιτέχνες…
Τίποτα δε γίνεται από μόνο του, τίποτα δεν χαρίζεται, τίποτα δεν είναι ανέφικτο.